Bij deze wil ik me graag voorstellen aan de Circuits Online community. Ik ben sinds een aantal jaren passief 'meelezer' op dit forum, maar vond het onlangs toch eens tijd om me als member aan te melden en netjes voor te stellen.

Ik heb geen specifieke electronica achtergrond of technische opleiding, maar weet wel aan welke kant een soldeerbout heet wordt. Ik ben al jaren actief op een enigzins vergelijkbaar forum, www.badcaps.net, daar schrijf ik op gezette tijden mijn ervaringen m.b.t. reparaties van (met name) LCD monitoren.

Mijn nickname heeft overigens betrekking op het herontdekken van mijn eerste homecomputer, een (jawel) Atari 800XL. Daar ben ik sinds een jaar of 8 weer in gedoken, ben vanuit die hobby sindsdien actief op www.AtariAge.com en www.ABBUC.de. Het knutselen met printen en componenten is bij mij in die magische jaren '80 ontstaan, en is eigenlijk niet meer weggeweest.

Ik heb een vraag, waarvan ik hoop dat de andere members er hun licht over kunnen laten schijnen. Ik vond nl. onlangs tussen mijn onderdelen een leeg printje dat ik ooit in een ver verleden (ik vermoed rond 1982) heb gekregen. Het betreft een enkelzijdig printje van ong. 10cm bij 5cm (Micé Electronics (?) uit De Lier (?), printnr. 1004), waarmee een eenvoudige functiegenerator op basis van een XR2206 kan worden gebouwd. Ik heb er helaas nooit een schema bij gehad, maar zou dat na al die jaren toch wel graag in bezit willen krijgen. Zoeken via Google levert helaas niets op. Ik kan me herinneren dat je destijds bij die firma printen en schema's voor zelfbouw apparaten kon bestellen. Als ik het goed heb, leverde men ook kant-en-klare printen van door Radio Bulletin gepubliceerde ontwerpen.

Ik heb destijds al geprobeerd om aan de hand van soortgelijke ontwerpen (Elektuur, Radio Bulletin, e.d.) het schema uit te dokteren. Helaas zonder succes, die andere ontwerpen bleken daarvoor toch teveel af te wijken. Het lijkt een op zich niet al te gecompliceerd ontwerp te zijn, maar ik kan aan de layout niet aflezen wat voor transistoren, weerstanden en condenstoren waar moeten zitten, nog los van hun typenr./waarde. De componentenlayout is helaas op geen van beide kanten afgedrukt. Ik kan alleen duidelijk aan hun footprint zien dat 1 IC, 2 ronde draaischakelaars, een aantal transistoren en wat klein grut op de print moet worden gemonteerd. Het in Elektuur gepubliceerde schema lijkt me zowel qua ontwerp als in constructie behoorlijk wat geavanceerder.

Ik wil na al die tijd toch eens proberen het apparaatje in elkaar te zetten, alhoewel het schema inmiddels zonder twijfel volslagen achterhaald zal zijn of ruimte voor verbetering biedt. Het geeft gewoon voldoening om iets zelf te bouwen, en misschien kan ik het apparaatje (met al zijn ongetwijfeld aanwezige beperkingen) ooit nog eens te gebruiken als ik weer een audio versterker o.i.d. wil fixen.

Heeft iemand het bewuste schema voorhanden, en wil het hier posten? Misschien zelfs in het verleden dat apparaatje gebouwd en bereid de ervaringen delen (errata, verbeteringen, e.d.)?

re-atari

Wat als je het naast het "basisschema" van de datasheet houd ?
Of langs dit heel basic schema :
http://electronics-diy.com/Function_Generator_XR2206.php

Ik ben in een partij oude mosterd aan het graven, en wil deze alsnog na de maaltijd aanbieden. Ik beloof dat ze niet bedorven is ;-)

Maar zonder gekheid, ik denk dat dit zelfs na meer dan 10 jaar een nuttige toevoeging is, want Google vindt er niks van, behalve dan dit topic.

Ik vond zelf een printplaatje van Micé electronics met nummer A931. Het nummer 931 kom ik ook tegen op een lijstje van "Amroh bouwpakketten met succesgarantie" die is uitgegeven "naar aanleiding van publicaties in Elektronica ABC en Radio Bulletin".

Als ik via de blog van Jos Verstraten in Elektronica ABC blader, dan kom ik mijn printje ook daadwerkelijk tegen in nummer 80/3, inclusief de vermelding Micé Electronics in de koperlaag.

Ik heb een zeer sterk vermoeden dat het printje nummer 1004 ook in deze reeks thuishoort. Een bijpassend schema zal dus ook wel in Elektronica ABC of Radio Bulletin terug te vinden zijn, ergens begin jaren '80.

Ik herken hier iets in uit vroegere jaren, een persoon die werkte voor Transtec (Rotterdam)heeft met dat IC een ontwerp gemaakt voor een L.F. sweep generator, Ergens wiebel er een naam, Hr Hof. Ik heb dat destijds gebouwd.Had het in gebruik voor cassette decks afregeling, met een Bruel & Kjaer papier schrijver

Had deze man een link met Micé, De Muiderkring of Amroh?

Ik heb even verder gezocht; het ontwerp met het printje van de TS staat in Elektronica ABC 80/5 op pagina 22 en is dus inderdaad resultaat van een of andere samenwerking van bovenstaande 3 bedrijven. Ik heb geen idee hoe Micé daar precies bij betrokken was (Amroh en de Muiderkring waren 1 pot nat, een externe partij was vaak niet nodig) en of er een link is met de ontwerper die jij noemt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

maar ik kan aan de layout niet aflezen

Maar een ander kan dat misschien wel. Ik de datasheet van het IC staat dacht ik een standaard schema en daarmee zou je denk ik al een deel van schakeling kunnen herkennen en weet je ook de waarden van de componenten.

Als je een paar goede foto's wilt maken en die hier delen zijn er hier best een aantal die mee willen kijken.

Het gaat om een behoorlijk oude vraag. De TS is nog wel zo nu en dan actief op het forum dus zou in theorie nog op de vraag terug kunnen komen, maar de layout is inmiddels bekend. Hij hoeft dus niets anders meer te doen dan het betreffende tijdschrift op te slaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (63%)]

Ik heb er ooit een functiegenerator mee gemaakt door omstandigheden heb ik van een heleboel spullen afscheid moeten nemen door omstandigheden.
Lees hier maar eens dat ding is al 50 jaar oud en nog steeds verkrijgbaar hier en daar.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/xr-2206-functiegenerator…

Die heb ik ook maar een okkiewokkie XR2206 heeft "andere" specs dan de originele van Exar..

Je kan dus niet een chinese XR2206 in een oude FG prikken.(kan wel maar dan klopt er geen ene pepernoot meer van je schaal,uitgangsniveau etc.etc.)

Kainka heeft er een filmpje over gemaakt:https://www.youtube.com/watch?v=02XtneCHnDA

Goede avond allen,

Dit is nou echt wat je noemt 'a blast from the past' ;)

Het was me na mijn topic start niet meer gelukt het bewuste schema te achterhalen, heb het daarom toen maar opgegeven en het Mice printje weer in zijn doosje opgeborgen. Daar zou het nu nog steeds moeten liggen. Ik had me destijds al verdiept in een basisschema of het datasheet van de XR2206, maar kan me herinneren dat die toch zodanig bleken af te wijken van het printje, dat ik er geen reverse engineering van kon maken. Voor een doorgewinterde elektronicus wss. geen probleem, maar ik ben slechts een amateur/hobbyist.

Ik ga zeker in het Elektronica ABC archief zoeken, dank voor het vermelden van de concrete uitgave die ik moet raadplegen. Ik verwacht echter niet, dat ik het printje alsnog ga opbouwen. Ik heb hier sinds een jaar of wat nl. een FNIRSI DSO-TC3 handheld miniscope/componententester, die heeft tevens een functiegenerator aan boord. Erg handig apparaatje.

Als er belangstelling voor is, ben ik met plezier bereid een scan van beide zijden van het (enkelzijdige) printje te maken, en die in deze topic te posten. Praktisch probleem daarbij is echter, dat ik begin 2015 ben verhuisd en alle doosjes met elektronica onderdelen die ik tot dat moment had staan (waaronder het doosje met daarin het bewuste printje), zijn in een van de vele verhuisdozen in de nieuwe woning op zolder opgeborgen. Die dozen zijn op elkaar en achter elkaar (pyramide dak) geplaatst, en daar zijn ze sindsdien niet meer onderuit gekomen.

Dank aan allen voor de bijdragen aan dit topic!

edit: tiepvautjes gecorrigeerd

Ha re-atari,

Kort geleden een dergelijke set (het was een promotie van EXAR. - FIAREX ??; ik weet het niet meer...) overgedragen aan forumlid blackdog, inclusief het IC en de handleiding van EXAR themselves.
Misschien is hij genegen een kopie van de handleiding aan je op te sturen.

Helaas is mij gebleken dat het IC obsoleet is, dus of je er wat mee kunt is de vraag.

Groet,
T.A.

Hier wordt ie nog wel geleverd https://www.jameco.com/z/XR2206CP-EXAR-Corporation-IC-XR2206CP-Monolit…

CP is de Consumer Plastic DIL uitvoering

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]

Ik heb het bewuste artikel in de bovengenoemde uitgave van Electronica ABC opgezocht, en herkende de in dat artikel opgenomen afbeelding van de print layout meteen. Dat is idd. het printje dat hier op zolder in een van de verhuisdozen is opgeborgen. Ik heb het printje helaas nog niet teruggevonden, het zal ongetwijfeld in de allerlaatste verhuisdoos blijken te zitten...

Jeugdsentiment... Met de TRS80 en een interface naar een XR2206 voor zenden en XR2211 voor ontvangen van RTTY en ASCII op de amateurbanden.

Jammer alleen dat met de TRS80 aan ik bijna niks hoorde vanwege de RFI :(