Beste mensen,

Ik heb gisteren een Akai GX-635D bandrecorder bij de kringloopzaak op de kop getikt.

Hij werkt mechanisch perfect maar elektronisch is deze defect.

Beide kanalen kraken en bij het opnemen hoor je helemaal niks.

Ik had uiteraard al gelezen over de slechte transistoren/econdensatoren/elco's enzovoorts.

Geen probleem dacht ik, ik maak de kast open en wat ik toen zag....!

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4R8AFTLO.jpg

Hoe ga ik dit in godsnaam schoonmaken, laat staan de rest van de schade bij potmeters enzovoorts.

Het is contactspray.

Enige tips wat betreft het schoonmaken zijn welkom, daarna maar weer eens verder kijken.

[EDIT] kan een moderator het woord schoonmaken toevoegen aan de topictitel, bedankt]

Ik zie je foto niet, maar contactsprayschade begint met contactsprayrestanten weghalen. Kontakt WL is daar geschikt voor, maar isopropanol (IPA) is ook prima. Stevig inspuiten/spoelen en goed borstelen.

Aargh wat een bende.
Dat is dus de pest met mensen die het als een wondermiddel zien.
Zie idd de tip van maartenbakker

Bedankt voor de reacties.

De foto toont slechts een deel van de print.
Letterlijk alles zit eronder en ik ben dan ook erg blij dat de print (voeding) die op de kop in deze machine zit niet 'behandeld' is met contactspray.

Bij gebruik van Kontakt WL, kan ik daarna ook met hoge luchtdruk de boel langzaam schoon blazen? Ik kan niet overal even goed bij namelijk.

Of kan ik dan beter Isopropanol gebruiken?

Ik heb geen ervaring met deze producten namelijk.

Bedankt.

Beide producten kan je met blazen goed verwijderen. Alleen je hebt kans dat de IPA of WL dan alweer verdampt is voordat alle rotzooi weg is. Het is dus zaak om echt te spoelen en/of te kwasten voordat je uiteindelijk alles droogblaast.

Gooi dit eerst maar in bak water met shampoo, letterlijk.
WL of LR gaat weinig doen zolang de boel aangekoekt zit, je krijgt het alleen goed los met schuim en een borstel.

Daarna goed drogen, en kontakten nabehandelen met CC390. De open instelpotmeters kunnen ook verrot zijn, beter nu vervangen ipv later.