Wat is het verschil tussen een analoog en een digitaal signaal?

evdweele

Overleden

Laat u niet opjagen, ze wisten vroeger als ze zo oud waren als u, ook niet beter.

Dat mag je met een gerust geweten een understatement noemen.
Toen ik 13 jaar jaar was kénde ik de woorden analoog en digitaal niet eens!

Ik vraag me ook af wat voor opleiding dit is. Toen ik zo oud jong was hielden we ons op school bezig met vervoegingen van Duitse, Franse en Engelse werkwoorden, rijtjes instampen van Duitse naamvallen en de beginselen van de algebra en meetkunde.
Maar niet met zoiets hoogdravends als digitale of analoge technieken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Tegenwoordig is er een vak "Techniek" op de basisscholen. En op de middelbare zal er vast ook wel iets aan gedaan worden. Vergeet niet dat we in 2013 zitten. Nu zijn het niet zulke vreemde begrippen meer.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Leuk, ik dacht vorige maand nog aan hetzelfde. Ik ben alleen wel wat ouder ;) Maar ik zie het voor mezelf als volgt: men neme een vaste spanning 5v 24v 48v ik noem maar wat. Als je dan een schakelaar er op aansluit heb je een digitale uitgang, sluit je een potmeter aan, dan heb je een analoge uitgang. (Zo zie ik het even, simpel gezien. ;-) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
evdweele

Overleden

Vergeet niet dat we in 2013 zitten.

Tja, da's de leeftijd hè :'( dan denk je (soms) dat het nu gaat als 55 jaar geleden.
En toch heb ik niet het idee dat het onderwijs toen slechter was. In sommige opzichten waarschijnlijk zelfs beter. Maar dat is hier off topic.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De essentie van een "DIGITAAL" electronisch signaal is dat er maar een paar spanningen mogelijk zijn. Vaak 0V en 5V (maar tegenwoordig steeds vaker minder. De CPU in je PC bijvoorbeeld draait van binnen op niet meer dan 1.2V).

Een "ANALOOG" electronisch signaal kan alle spanningen binnen een range aannemen. De limieten hangen af van de toepassing.

Dan zijn er tegenwoordig nog "rare" situaties. Een USB stick, digitaal, toch? Tegenwoordig zorgen ze er voor dat de opslag celletjes vier of zelfs 8 verschillende niveaus kunnen hebben. Liefst niet er tussenin. Maarja, dat komt zo nauw, dat gebeurt wel eens.... Dan, mits de meeste waardes wel goed gelezen zijn, rekent ie uit wat het geweest moet zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Als ik de eerste posts van TS lees lijkt het mij toch om een PLC te gaan, maar echt helder is dit niet. Zolang we niet zeker weten waar het over gaat is het onmogelijk een zinnig antwoord te geven. Dus, TS, waar gaat je vraag precies over???

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 4 november 2013 10:09:21 (39%)

Op 4 november 2013 09:54:05 schreef rew:
De essentie van een "DIGITAAL" electronisch signaal is dat er maar een paar spanningen mogelijk zijn. Vaak 0V en 5V (maar tegenwoordig steeds vaker minder. De CPU in je PC bijvoorbeeld draait van binnen op niet meer dan 1.2V).

Veel belangrijker vind ik het onderscheid tussen de ongewijzigde, direct leesbare representatie van een signaal(analoog) en de digitale (uit getallen bestaande, vaak binaire) representatie daarvan die eerst 'gedecodeerd' moet worden om 't signaal te kunnen bekijken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ledlover: jij denkt direct aan een "relatie met een meetwaarde". Digitale signalen hoeven helemaal niets met een meetwaarde te maken te hebben. Analoge ook eigenlijk niet. De vraag was: analoog versus digitaal.

@GJ, zouden ze op hun 13e met PLCs moeten leren werken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Bij "besturingstechniek" werken scholieren van 13 idd met PLC's.
En daar heeft een "digitaal signaal" niks met getallen te maken.

Vandaar mijn vraag aan TS waar het precies over gaat. Nu zijn we maar wat aan het gissen.

Dat is ook maar een voorbeeld.

Is er niets te zeggen over het gebruik van bits/bytes?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

nee, we zijn aan het gissen. Verloren moeite.

TS is aan zet.

Op 4 november 2013 12:32:28 schreef GJ_
Vandaar mijn vraag aan TS waar het precies over gaat. Nu zijn we maar wat aan het gissen.

Ik moet een verslag schrijven over besturings-techniek en 1 van de onderwerpen wat in dat verslag moet staan wat het verschil is tussen analoog en digitaal.

Op 4 november 2013 12:20:28 schreef rew

@GJ, zouden ze op hun 13e met PLCs moeten leren werken?

Waarom niet hoor bij me opleiding, en ik ben wel een vroege leerling, want de rest in de kast is zo 14-15 jaar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 november 2013 19:35:23 (28%)

Hoi Stefan,
Heb je m'n overgenomen Arduino al aan de praat? Ben benieuwd naar de resultaten van je LED-dobbelsteen...

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
GJ_

Moderator

Ton, dit is geen chat hè ;-)
Mailen of MSN'en graag.

Stefan,
Als jij het over besturingstechniek hebt ga ik voor het gemak uit van zaken als machinebesturingen, PLC's enz. En daar is een digitaal signaal simpelweg 1 bit dat aan of uit kan zijn. Dus een sensor die positie detecteert, een drukknop enz.
Een analoog signaal is een signaal dat kan variëren, bijvoorbeeld een sensor met een 0..10V uitgang om de afstand te meten, een uitgang van 0..10V om een FO aan te sturen of een 4..20mA signaal van een temperatuursensor.

Nu maar hopen dat de TS weet, wat een FO is :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

Frequentie Omvormer. Ofwel een frequentieregelaar.

evdweele

Overleden

Op 5 november 2013 19:08:49 schreef stefan787:
Ik moet een verslag schrijven over besturings-techniek en 1 van de onderwerpen wat in dat verslag moet staan wat het verschil is tussen analoog en digitaal.

Ik heb toch het idee dat er flink langs elkaar heen wordt gepraat.

@Stefan787:
Heb je die vragen die je moet beantwoorden op schrift staan, of lezen we hier nu jouw interpretatie van de vragen die gesteld worden?
Als je het op schrift hebt is het het handigste om hier de letterlijke tekst te laten zien.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

die zijn de vragen die ik moet beantwoorden:

Zoek uit wat pneumatisch besturing is welke onderdelen daarin worden gebruikt.

Zoek ui t wat sensoren en actuatoren zijn.

Zoek uit welke soorten sensoren er zijn en waar voor ze dienen.

Zoek uit welke actuatoren er zijn.

dit zijn de andere vragen waar ik ook een antwoord op moet vinden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 7 november 2013 21:17:40 (38%)

evdweele

Overleden

Dan denk ik dat de vraag "Wat is het verschil tussen digitaal en analoog" vrij simpel kan worden beantwoord.
- Een digitaal systeem heeft "X" posities of toestanden tussen minimum en maximum
- Een analoog systeem heeft "Y" posities of toestanden tussen minimum en maximum
Ingewikkelder is het niet. De vragen zijn zo algemeen en oppervlakkig dat er geen diepere betekenis achter moet worden gezocht.
Dat is in elk geval mijn idee.

Wat "X" en "Y" zijn moet je zelf uitpuzzelen.

EDIT:
@hieronder
Systeem is misschien ongelukkig gekozen, hiermee bedoel ik in elk geval niet een machine. Maar hoe ik anders een bijvoegelijk naamwoord moest verduidelijken schoot me niet zo direct te binnen.
Het duidelijkst vind ik het nog beschreven in de eerste zinnen van Wikipedia.

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 8 november 2013 03:51:57 (28%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Het gaat niet om een digitaal of analoog systeem, maar over het verschil tussen analoog en digitaal. Beetje lastig antwoord geven.
Ik had ze zelf uitgelegd als analoog of digitaal signaal, als van bv PLC in- en uitgangen, maar nu ik het nog een keer helemaal nalees lijk ik die toevoeging "signaal" ook maar uit de lucht gegrepen te hebben.
Oh nee, staat gewoon in de topictitel.

Een digitaal signaal op een PLC is inderdaad een enkel bit. Een analoog signaal op een PLC ingang word een digitaal getal van bv 10, 12 of 14 bits.

We hebben TS intussen wel voldoende in de war gebracht geloof ik. :-)

Op 7 november 2013 20:19:19 schreef GJ_

We hebben TS intussen wel voldoende in de war gebracht geloof ik. :-)

Ja zeker!!

evdweele

Overleden

Stefan, lees de inleiding van het artikel 'Digitaal' op Wikipedia.nl eens door. Ik denk dat je daar meer dan voldoende informatie uit kan halen om de vraag te beantwoorden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Hier nog even een jip en janneke voorbeeld.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld%20stefan787.jpg
Ben het overigens helemaal met GJ eens wat betreft zijn uitleg over dit onderwerp. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Ex-fietser doet nog een verwoede poging maar gaat helemaal de mist in met een foute uitleg. Raar hoe moeilijk het kan zijn iets uit te leggen wat je door en door kent.

Het is nochtans simpel. Als we over analoog spreken, hebben we het over
continue verschijnselen die traploos verlopen. Digitale signalen zijn gequantiseerd, dus opgedeeld in vaste stappen.
Maar dat is maar een deel van het verhaal.
De bedoeling is die vaste stappen om te zetten in getalwaardes waarmee kan gerekend worden en waarmee complexe bewerkingen kunnen uitgevoerd worden. Een elektr(on)ische schakelaar is aan of uit.2 waardes dus. het is dus logisch om het binaire stelsel te gebruiken. 0 en 1.
Er zijn heel complexe toepassingen, waar oorspronkelijk analoge getallen (want onze leefwereld is analoog) worden omgezet in de binaire code. Hiermee kunnen dan heel ingewikkelde bewerkingen gedaan worden.
In de halfgeleidertechniek kunnen uiterst complexe schakelingen gemaakt worden op enkele vierkante mm silicium. Maar ook heel eenvoudige toepassingen kunnen digitaal zijn. De simpelste is de EN poort (and). Er zijn digitale IC's die de EN functie kunnen uitvoeren, maar het kan ook met schakelaars of relais. Al wordt het bij complexere toepassingen dan een heel gedoe.
Als alle ingangen 1 zijn, klapt de uitgang om van 0 naar1.
Je kunt daarbij een machine voortellen die enkel in gang mag komen als alle beveiligingscontacten gesloten zijn.
Een enorm voordeel van digitale techniek is dat de signalen tot in der treure kunnen bewerkt worden zonder aan kwaliteit in te boeten. Bijvoorbeeld een analoog telefoonsignaal wordt verzwakt door de afstand, waarbij het steeds meer in de ruis wegzingkt tot het niet meer verstaanbaar is, en ook niet meer kan geregenereerd worden omdat je de ruis meeversterkt. Idem voor stoorsignalen.
Bij digitale signalen kan het oorspronkelijke signaal steeds weer geregenereerd worden zolang er een verschil tussen 0 en 1 kan gedetecteerd worden. Zo'n geregenereerd signaal heeft geen enkel verlies van informatie, omdat de informatie niet in de golfvorm of signaalsterkte zit maar in de getalwaardes.