evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 5 november 2013 19:08:49 schreef stefan787:
Ik moet een verslag schrijven over besturings-techniek en 1 van de onderwerpen wat in dat verslag moet staan wat het verschil is tussen analoog en digitaal.
Ik heb toch het idee dat er flink langs elkaar heen wordt gepraat.
@Stefan787:
Heb je die vragen die je moet beantwoorden op schrift staan, of lezen we hier nu jouw interpretatie van de vragen die gesteld worden?
Als je het op schrift hebt is het het handigste om hier de letterlijke tekst te laten zien.
die zijn de vragen die ik moet beantwoorden:
Zoek uit wat pneumatisch besturing is welke onderdelen daarin worden gebruikt.
Zoek ui t wat sensoren en actuatoren zijn.
Zoek uit welke soorten sensoren er zijn en waar voor ze dienen.
Zoek uit welke actuatoren er zijn.
dit zijn de andere vragen waar ik ook een antwoord op moet vinden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Dan denk ik dat de vraag "Wat is het verschil tussen digitaal en analoog" vrij simpel kan worden beantwoord.
- Een digitaal systeem heeft "X" posities of toestanden tussen minimum en maximum
- Een analoog systeem heeft "Y" posities of toestanden tussen minimum en maximum
Ingewikkelder is het niet. De vragen zijn zo algemeen en oppervlakkig dat er geen diepere betekenis achter moet worden gezocht.
Dat is in elk geval mijn idee.
Wat "X" en "Y" zijn moet je zelf uitpuzzelen.
EDIT:
@hieronder
Systeem is misschien ongelukkig gekozen, hiermee bedoel ik in elk geval niet een machine. Maar hoe ik anders een bijvoegelijk naamwoord moest verduidelijken schoot me niet zo direct te binnen.
Het duidelijkst vind ik het nog beschreven in de eerste zinnen van Wikipedia.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (28%)]
Het gaat niet om een digitaal of analoog systeem, maar over het verschil tussen analoog en digitaal. Beetje lastig antwoord geven.Ik had ze zelf uitgelegd als analoog of digitaal signaal, als van bv PLC in- en uitgangen, maar nu ik het nog een keer helemaal nalees lijk ik die toevoeging "signaal" ook maar uit de lucht gegrepen te hebben. Oh nee, staat gewoon in de topictitel.
Een digitaal signaal op een PLC is inderdaad een enkel bit. Een analoog signaal op een PLC ingang word een digitaal getal van bv 10, 12 of 14 bits.
We hebben TS intussen wel voldoende in de war gebracht geloof ik. 
Op 7 november 2013 20:19:19 schreef GJ_
We hebben TS intussen wel voldoende in de war gebracht geloof ik.
Ja zeker!!
evdweele
Overleden
Stefan, lees de inleiding van het artikel 'Digitaal' op Wikipedia.nl eens door. Ik denk dat je daar meer dan voldoende informatie uit kan halen om de vraag te beantwoorden.
Hier nog even een jip en janneke voorbeeld.
Ben het overigens helemaal met GJ eens wat betreft zijn uitleg over dit onderwerp. 
Anoniem
Ex-fietser doet nog een verwoede poging maar gaat helemaal de mist in met een foute uitleg. Raar hoe moeilijk het kan zijn iets uit te leggen wat je door en door kent.
Het is nochtans simpel. Als we over analoog spreken, hebben we het over
continue verschijnselen die traploos verlopen. Digitale signalen zijn gequantiseerd, dus opgedeeld in vaste stappen.
Maar dat is maar een deel van het verhaal.
De bedoeling is die vaste stappen om te zetten in getalwaardes waarmee kan gerekend worden en waarmee complexe bewerkingen kunnen uitgevoerd worden. Een elektr(on)ische schakelaar is aan of uit.2 waardes dus. het is dus logisch om het binaire stelsel te gebruiken. 0 en 1.
Er zijn heel complexe toepassingen, waar oorspronkelijk analoge getallen (want onze leefwereld is analoog) worden omgezet in de binaire code. Hiermee kunnen dan heel ingewikkelde bewerkingen gedaan worden.
In de halfgeleidertechniek kunnen uiterst complexe schakelingen gemaakt worden op enkele vierkante mm silicium. Maar ook heel eenvoudige toepassingen kunnen digitaal zijn. De simpelste is de EN poort (and). Er zijn digitale IC's die de EN functie kunnen uitvoeren, maar het kan ook met schakelaars of relais. Al wordt het bij complexere toepassingen dan een heel gedoe.
Als alle ingangen 1 zijn, klapt de uitgang om van 0 naar1.
Je kunt daarbij een machine voortellen die enkel in gang mag komen als alle beveiligingscontacten gesloten zijn.
Een enorm voordeel van digitale techniek is dat de signalen tot in der treure kunnen bewerkt worden zonder aan kwaliteit in te boeten. Bijvoorbeeld een analoog telefoonsignaal wordt verzwakt door de afstand, waarbij het steeds meer in de ruis wegzingkt tot het niet meer verstaanbaar is, en ook niet meer kan geregenereerd worden omdat je de ruis meeversterkt. Idem voor stoorsignalen.
Bij digitale signalen kan het oorspronkelijke signaal steeds weer geregenereerd worden zolang er een verschil tussen 0 en 1 kan gedetecteerd worden. Zo'n geregenereerd signaal heeft geen enkel verlies van informatie, omdat de informatie niet in de golfvorm of signaalsterkte zit maar in de getalwaardes.