Opamp schakelingen

Ik ben op zoek naar concrete praktische toepassingen van de integrator en differentiatorschakeling, ben zelf aan het zoeken maar vind niet direct iets. Wie helpt me verder. IK zoek terwijl ook verder. Alvast bedankt!

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat het doet is me bekend, maar in welke situatie wordt het praktisch gebruikt?

rbeckers

Overleden

In de drie links staan toch een paar zaken?

bvb, filterschakelingen, syncscheiders, servo's (regellussen), signaalvoorbereiding, muziekinstrumenten, functiegeneratoren, tijdscircuits, sample and hold, etc.

groeten

Kris

Ik wil een vario bouwen: een apparaat wat aan de luchtdruk meet of ik omhoog of omlaag beweeg.

Ik heb een sensor, MPX5100 gekocht. Die geeft een spanning af, evenredig met de druk. Als ik omhoog ga, neemt de druk af, en de spanning ook. De stijgsnelheid is dus evenredig met de afgeleide van de spanning. Dus MPX5100-> differentiator -> versterker -> meetwaarde op/neer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nog een voorbeeld:
Ik wil een accu-capaciteitsbewaker bouwen. Ik meet de spanning over een kleine meetweerstand: dat is een maat voor de afgenomen of toegevoerde stroom.
De lading in de accu is de som van alle stukjes tijd maal de stroom die er op dat moment loopt.
Kortom: de lading is de integraal van de stroom. Ik stop dus de meetwaarde in een integrator.
(moet je wel een héél goede condensator hebben, maar dat is een ander verhaal :)).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org