@ GL..Fout,
ik ken persoonlijk fabrikanten die deze tools hebben, en deze ook binnen bepaalde installateurs laten rondgaan.

ik begrijp nog steeds niet waarom HmH nou niet gewoon via zijn laptop en de programmeeromgeving het PW probeert te brute-forcen met een (AutoIt-)script... dat loop wel effe, maar goede kans dat je het kraakt. Deze passwords zijn over het algemeen simpel (telefoonnummers, geboortedata..dat werk)...

Op 25 januari 2014 16:02:22 schreef fripster:.(telefoonnummers, geboortedata...

...postcode, machine serienumer ...

Op 22 januari 2014 21:03:06 schreef GJ_:
[...]
Ik blijf wel van mening dat bedrijven die een password op hun software zetten over het algemeen een slechte service hebben. Een PLC met password vind ik absoluut niet kunnen! Geen excuus voor.

Dan zijn er heel veel duitse bedrijven met slechte service, als je om het programma vraagt, gaat men vaak te keer alsof men hen een trap voor de schenen geeft :)

Ik blijf wel van mening dat bedrijven die een password op hun software zetten over het algemeen een slechte service hebben.

Ik heb er niet zoveel mee te maken, maar tot op heden gaat die bewering inderdaad in 100% van de gevallen die ik ken op.

Een PLC met password vind ik absoluut niet kunnen! Geen excuus voor.

Da's een discutabel iets. Het hangt er ook vanaf hoe je eea. in elkaar hebt zitten. Ik doe wel eens wat programmeerwerk wat landt in een μC. Dat ding wordt altijd gelocked. De klant krijgt 2 mogelijkheden: je betaalt voor de IP en dan krijg je de source erbij. Je betaalt daar niet voor en dan krijg je de source niet (en heb je dus een black-box, die doet wat-ie doen moet en als-ie er mee stopt, nou, dan doet-ie het niet meer). De achterliggende gedachte voor mij is dat er ook (veel) gebruik gemaakt wordt van libraries. Die heb ik wel ooit moeten maken, dat heeft tijd gekost. De klant reken je de uren om wat daarop draait te maken. Wil-ie nou de source hebben, dan vind ik het niet onredelijk om ook nog wat vergoeding te vragen voor de uren die in die libs zijn gaan zitten.

Het zal je verbazen (dat doet het mij nog steeds...) hoe veel er korte termijn gedacht wordt en het 'zo goedkoop mogelijk' moet. En dan is het prijsverschil toch niet meer dan 2-5% tov. het totaal, dus ook niet echt wereldschokkend...

.1 omdat ik niet de middelen heb voor een brute force, dus er heel veel tijd in moet steken zonder enige garantie??

.2 omdat de het niet MIJN PLC is, maar die van een klant. Als ik hem om zeep help (het is al een oud beestje) ben ik heel veel verder van huis.

Je kunt je natuurlijk afvragen, wat is sneller gewoon opnieuw schrijven of lang klungelen met het password.

Op 25 januari 2014 19:24:17 schreef EricP:..Da's een discutabel iets. Het hangt er ook vanaf hoe je eea. in elkaar hebt zitten. Ik doe wel eens wat programmeerwerk wat landt in een μC. Dat ding wordt altijd gelocked....

Ik vind het niet discutabel. Een microcontroller is wat anders dan een PLC. Een machine moet minimaal 20 jaar dienst kunnen doen. In die periode zullen er wijzigingen gemaakt moeten worden, da's bijna onherroepelijk. En geen enkel bedrijf kan garanderen dat ze over 20 jaar nog kunnen komen opdraven.
Ik geef altijd gewoon alle bestanden er bij. Zolang je je klanten tevreden houd komen ze toch wel terug, ook voor simpele wijzigingen zit ik soms uren in het vliegtuig. En da's niet dat de klant het niet zelf kan doen, maar gewoon omdat ze er geen zin in hebben/niemand de verantwoordig op zich wil nemen/gunnen enz enz.

Op 25 januari 2014 21:09:28 schreef High met Henk:
.2 omdat de het niet MIJN PLC is, maar die van een klant. Als ik hem om zeep help (het is al een oud beestje) ben ik heel veel verder van huis.

verstandig.

Op 27 januari 2014 11:37:14 schreef DE OLDE:
Je kunt je natuurlijk afvragen, wat is sneller gewoon opnieuw schrijven of lang klungelen met het password.

precies!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (21%)]

inderdaad is dat de vraag, het is namelijk zo dat wij gevraagd zijn een kleine uitbreiding te doen waardoor het programma voor het gemak IETS gemodificeerd moet worden...
Bij een volledig nieuw programma krijg je een andere kosten baten analyse

Ik heb dit ook al eens aan de hand gehad met een Modicon, zat in een lambada attractie (was overigens wel overleden)
De Tjechische fabrikant wilde nog niet eens een I/O list afsturen, maar wel voor € 7000,- voor een paar dagen een monteur sturen.
Omdat het nu ook weer niet zo'n ingewikkelde machine is heb ik zelf een nieuwe besturing erin gefrut.
Kon zelfs met een LOGO met 4 uitbreidingsmodule's.
De klant was voor een kleine € 2000,- klaar en heeft nu het programma.
Een dag stilstaan kostte al veel meer...
De attractie draait inmiddels al weer 3 jaar zonder problemen.

Dat zou bij jouw klant ook wel eens belangrijk kunnen zijn, als het een aanpassing betreft die de productie kan verbeteren en/of versnellen hebben ze het zo terug verdiend.

voor mij geen optie chuck, zal je wel een keer in lichten hoe het exact zit, maar kosten moeten iig HEEL minimaal liggen. Ding ligt namelijk te koop