VFD Sony Minidisc licht bijna niet meer op

Hallo,

Het display van een Sony minidisc type MDS-303 licht bijna niet meer op. Het display wordt rechtstreeks gevoed vanuit de trafo. Maar ik kan niet zien/uitmaken in de service manual hoeveel volt de aanlegspanning is. Ik meet op F1/F2 3,2V. Dit lijkt me te weinig voor de VFD.

Graag uw mening,

Groeten,

Kenneth

er zitten vaak elco's in serie met de voeding van dat display welke uitgedroogd zijn. deze zitten in de ac lijn meen ik. de 3,2v op de gloeidraden links en rechts klopt wel dacht ik, er zit ook nog -30v op dat display waar het mee oplicht..

De -32v is ook aanwezig. De -32v is ook te meten op het IC701 (display drive). Ofwel is dit IC stuk. De capaciteiten/diodes in de F1/F2 lijn zijn allemaal nagemeten en meten OK

Groeten,

Kenneth

elco's niet nameten maar vervangen, zijn de kosten niet.. als er overigens een deel van het display slechter is als de rest, kan het ook gewoon op zijn. fubata vfd's hebben er meer last van. het display front loshalen en schoonmaken wil ook vaker helpen. net als het display kleurenfilter evt eruithalen..

Dat is ook het geval dat de rechter kant nog een beetje oplicht en de linker niet. Ik zal de capaciteiten vervangen en zien wat het geeft maar ik vermoed toch eerder VFD of DSP driver.

Groeten,

Kenneth

Als het display 'op' is, zijn de meest gebruikte digits meestal zwakker doordat de fosfor daar minder oplicht.

Ook zenderdiode D506 is een grote kanshebber om stuk te zijn.

Welke zener kan ik eventueel gebruiken als vervanger want diegene op het schema is niet meer leverbaar.

En je hebt geen datasheet van dat type kunnen vinden om te kijken wat de parameters ervan moeten zijn?

Ik had deze vervanger MAZ80680 op het oog maar deze kan ik niet krijgen via ebay. Daarom de vraag

Ik denk dat deze zou kunnen voldoen :

http://www.benl.ebay.be/itm/10x-SMD-BZT52C6V2S-7-Zener-Diodes-Voltage-…

[Bericht gewijzigd door nk006 op (52%)]

In het schema wordt als type MA8068-H-TX aangegeven.

Jij komt nu met de MAZ80860 als vervanger.

Hoe ben je op deze vervanger terechtgekomen, Kenneth? Naar welke eigenschappen heb je gekeken?

Ga anders eens terug naar de MA8068-H. Wat zijn nou naar jouw idee de twee meest belangrijkste elektrische eigenschappen van dat onderdeel?

Volgens mij is dat de Vz, Iz en Rz dat de belangrijkste eigenschappen zijn bij een zener. Ik heb gezocht maar de MA8068-H is volgens mij niet meer te verkrijgen. Daarom werd blijkbaar deze als de vervanger aangeduid.

http://pdf.datasheetarchive.com/indexerfiles/Datasheets-IS28/DSA005547…

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/14180/PANASONIC/MAZ800…

[Bericht gewijzigd door nk006 op (30%)]

De zenerspanning en het maximaal te dissiperen vermogen zijn toch wel de meest bepalende eigenschappen.

De originele is volgens de datasheet een type met een zenerspanning van 7Volt en een te dissiperen vermogen van 150mW.

Nu heeft de versie met suffix -H niet echt een standaardwaarde qua spanning. Naast de "gewone" E-zoveel reekswaarden heeft Panasonic ook diodes met een aantal tussenwaarden gemaakt.

Op eBay zal je die niet zo snel vinden, dus dan kan je het best een diode nemen met een zenerspanning van 6V8, die zijn er genoeg.

Een heel pakket met zenerdioden in allerlei waarden vind je hier. Daar heb je in de toekomst waarschijnlijk meer aan dan aan honderd diodes met dezelfde waarde.

is je display niet gewoon op gebruikt

het is en blijft een triode buis

Mijn MDS-JE510 krijg ik ook niet meer netjes, voedings elco's vervangen en paarse raampje schoongemaakt. Het is niet anders.

Ik volg Sonytech zijn raad op en ga de zener vervangen voor alle zekerheid. Als het display dan nog steeds niet werkt houd het op denk ik.

Ik zou toch ook maar alle condensatoren die met de gloeidraadvoeding en de -32V te maken hebben vervangen.

Voor die paar centen kan je ze beter gewoon vervangen, dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan kan liggen.