Lampje van de Combi Magnetron Whirlpool JT 379 vervangen

Voordat ik het (behoorlijk zware) apparaat van z'n plek haal en op tafel ga open schroeven eerst hier mijn vraag :

Heeft iemand ervaring met het vervangen van het lampje in de Whirlpool JT 379?

Tips en advies zijn als altijd welkom.

Mijn dank bij voorbaat en alvast prettige kerstdagen gewenst!

http://www.arredatutto.com/en/images/forni/Whirlpool_JT379IX.jpg

vaak is dat mogelijk van binnenuit, anders moet de kap eraf en zit het lampje meestal bovenin een e14 fiting.. er hoort een speciaal 300 graden ovenlampje in zo'n ding..

Binnenin kan ik zo 1,2,3 niks ontdekken..dus ik vrees dat ie open zal moeten...en goed beslagen ten ijs gaan (wie heeft er ervaring?) was mijn logische eerste stap....

[Bericht gewijzigd door Max1966 op (15%)]

schroeven zitten meestal aan de achterkant van de kap, en soms een paar aan de zijkant voor. stekker eruit laten met open halen!

Op 24 december 2013 12:13:04 schreef testman:
vaak is dat mogelijk van binnenuit, anders moet de kap eraf en zit het lampje meestal bovenin een e14 fiting.. er hoort een speciaal 300 graden ovenlampje in zo'n ding..

Waar is die ook al weer aan te herkennen?? stond er dan niet het symool van een hamer op ?

nee, een hamer erop is een lamp die een betere gloeidraad constructie heeft en dikker glas. ovenlampen hebben een ietwat gele glazen bol met koperen fitting waar vaak 15w 300 graden opstaat. hoewel magnetrons soms hele aparte lampen hebben met vaste voet die in z'n geheel vervangen moet worden.

Mijn dank voor de reacties...ik zal een dezer dagen (na de Kerst ;-) ) eens een poging gaan wagen.

Zoals altijd, pas op met de hoogspanning die aanwezig is in de magnetron! De hoogspanningscondensator kan nog een tijd een lading vasthouden.

Maargoed, als je alleen aan het lampje rommelt zou je daar geen last mee moeten krijgen.

Aaaarg, waarom moet daar nou weer wat speciaals in??

Dank u...;-)

http://www.toutelapiece.com/18634-2552-large/lampe-de-four-micro-onde.jpg

En iemand enig idee waar ik zo'n leuk lampje in Den Haag e.o. kan kopen? ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

Probeer eens een handyman, die zit aan de Frederik Henderiklaan 78. Vaak dat die ze op voorraad heeft. is een redelijk universeel lampje voor magnetrons.

aan dit lampje zat ik al te denken, klopt ook nog :) valt nog mee overigens, probeer eens een lampje voor een amerikaanse koelkast met e12 fitting te vinden..

Hoi Testman, helaas zit deze aan voetje vast en is niet los te schroeven helaas!!!

Als je alle schroeven aan de achter/zij/onderkant voor zover van toepassing los hebt. Zou je de kap in principe moeten kunnen lichten en naar achter eraf trekken (moet aan de voorkant over lippen geschoven zitten als ik me de gemiddelde Whirlpool goed herinner. Er kan wat kracht nodig zijn, maar pas op je vingers.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTtsn4h-3aDczOVfielLfLLOu3D0-XWmww9zWCXSM_YXiIb-vYsSg

https://aukce.datart.cz/catalog_img_cz/A02/065/A020659/IMAGE_FULL_2.jpg?1336146793000&WHIRLPOOL-JT-379-IX

http://www.deschouwwitgoed.nl/media/catalog/product/cache/1/image/588x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/j/t/jt379sl-whirlpool-combi-magnetron-zilvermetalic.jpg

Beste mensen,

Omdat ik een lampje moet vervangen moet mijn combi magnetron open.

Zie : http://www.circuitsonline.net/forum/view/117139

Vandaag heb ik het apparaat van z'n plek gehaald en achterop de schroeven verwijderd.

Er is echter geen beweging in de kap te krijgen , ook niet met veel spierkracht en het met een platte schroevendraaier voorzichtig kracht zetten tussen randjes aan de achterkant van de kap en de machine.

Ik kan geen extra schroeven meer ontdekken.

De zijkanten van de kap zitten links en rechts achter de plastic afwerking van de bodem / zijkant. Maar daarvan kan ik geen schroeven ontdekken (ook niet onderop) om die eventueel eerst te verwijderen.

De kap moet als ik logisch beredeneer en de situatie bekijk naar achter / boven toe loskomen maar zit nog muurvast.

Heeft iemand ervaring met dit of een soortgelijk type?

Zitten er ergens verborgen schroeven / klik verbindingen / gleufjes etc.?

Ik vraag me wel af wie zo'n constructie bedenkt zodat het vervangen van een lampje zo'n enorme opgave moet zijn.

Ik kan nu niet verder en hoor het graag.

Mijn dank alvast voor tips en ervaringen!

PS. De foto's komen van internet.

@ maartenbakker

Ik ben behoorlijk sterk maar ik krijg er nu totaal geen beweging in.

En ik ben ook best bang om schade te maken.

Kan het zijn dat ik eerst iets naar beneden moet indrukken aan de voorkant , of dat er daar "kleefstroken" zijn gebruikt?

Krankzinnige constructie in ieder geval.

Denk je dat de Whirlpool service informatie kan / moet geven over zo iets?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Fabrikanten zijn helaas tot niets verplicht (als het aan mij lag waren fabrikanten verplicht volledige servicemanuals tegen kostprijs aan te bieden en onderdelen verplicht gedurende 2 maal de verwachte levensduur van een apparaat in het assortiment te houden - in ruil voor een belastingvoordeeltje ofzo), maar gelukkig zijn technici wel geneigd om dingen onderling te delen en op het internet te gooien. Van de tientallen JT379 varianten (ja echt, dus bij serieuze reparaties heb je ook altijd het 12-cijferige nummer nodig) pak ik even een willekeurige, want de kap zal overal hetzelfde zijn.

De explosietekening die ik vond, toont langs de onderrand aan elke kant 3 schroeven die mogelijk onder een lijst zitten. Heb je die ook al los?

Zo ja dan zou de kap er volgens mij toch naar achter of schuin omhoog naar achter af moeten kunnen.

;-)

Dank voor je uitvoerige antwoord.

Ja , die drie per kant had ik inderdaad ook (al) ontdekt.

Ik ben na nog een verwoede poging kap-worstelen op een gegeven moment uit pure wanhoop dan maar begonnen met de onderkant / "de voet" links en rechts los te halen en hopla daar kwamen achter de behuizing die schroeven opeens tevoorschijn.

Toen die los waren kwam de kap gemakkelijk los.

Ik heb daarna (met gepriegel) het lampje ( T 170 )verwijderd en meteen besteld bij een winkel die bij mij om de hoek zit. (Onderdelenreus).

Morgen heeft hij het in huis dus hopelijk is de klus dan snel geklaard.

U hoort (als dat inderdaad het geval is) nog van mij.

Nog een vraag : ik heb bij het loshalen van de draden van de fitting / het lampje niet opgelet hoe de draden zaten. Links en rechts.

Maakt dat eigenlijk uit (de polariteit) , hoe ik ze weer vastklik?

Mijn lampje is iets anders dan op de foto , bij de mijne gaan de pootjes naar links en rechts.

http://www.pltv.org.uk/pictures/lamp717.jpg

De polariteit maakt niet uit. Gewoon zo aansluiten dat de bedrading netjes loopt.

Mijn dank Maarten, ik hoop morgen goed nieuws te hebben.

Ik zal overigens voortaan eerst goed de rechten , plichten en regels hier goed doornemen voordat ik het in mijn hoofd haal een nieuw (vervolg)onderwerp te openen.

Ondanks dat ik meteen heb gereageerd , het topic heb aangepast en een link naar deze discussie heb geplaatst heb ik alsnog een heuse waarschuwing aan mijn broek.

Mijn oprechte excuses , ik handelde in onschuld en enthousiasme.

Een waarschuwing is volgens mij precies wat het woord zegt (gele sticker op een apparaat: kijk uit als je de stekker er niet uittrekt krijg je een schok), dus niet al te persoonlijk opvatten. Met een waarschuwing voor zoiets ben je naar mijn idee nog wel een paar lichtjaren verwijderd van een schorsing.

Als je handelt met in het achterhoofd dat het uitgangspunt is dat anderen met jouw probleem jouw topic later nog als naslagwerk kunnen gebruiken zonder rond te moeten bladeren is het eigenlijk heel logisch.

Vuistregel is 1 topic per persoon per project (eventueel mensen met een identiek probleem die in een ouder topic hun bevindingen toevoegen - het Senseotopic is een extreem voorbeeld daarvan) en geen oude topics kicken met iets anders dan zo'n toevoeging, dan ben je er al voor 90%. De andere 10% zijn dingen waar vooral scholieren tegenaanlopen. Ik geef toe dat ik de regels eigenlijk niet uit m'n hoofd ken, zelfs nooit helemaal gespeld heb.

Ik zal het een en ander in mijn achterhoofd houden bij een eventuele volgende keer.

Soms krijgt een mens meningen / uitspraken voor de kiezen die wellicht anders bedoelt zijn dan ze in eerste instantie overkomen.

Het is vooral de toon en de manier waarop die het 'm doen. Vind ik althans.

Heb ik al eens meegemaakt op dit forum , bij andere discussies.

Vanmiddag kan ik het lampje ophalen , hopelijk is het euvel dan snel verholpen.