satelliet automatisch uitrichten via coordinaten

Het volgende..

Ik heb op een toren een straal zender staan waar ik 30 km mee kan overbruggen hemelsbreed.

Nu wil ik om snel mijn richt antenne uit te richten (ontvanger) iets maken die automatische naar de zender toe gaat.

Ik kan de exacte GPS coördinaat gebruiken, nu moet ik alleen iets maken dat mijn motor daarheen stuurt.

ik zat zelf te denken om gebruik te maken van de motoren die ze normaal gebruiken voor satellieten.

http://www.dalocom.nl/images/draaibaar/moteck/s2100.jpg

en deze 2 op elkaar te maken voor
> horizontaal.
> verticaal.

Nu sturen ze deze motoren normaal aan met een diseqc switch / lnb ontvanger. Is dit gewoon een kwestie van +5 volt naar recht.. en bijvoorbeeld -5 volt naar links?

alleen nu de grootste uitdaging is om op dit automatische te laten doen via GPS.
Bestaat zoiets? of heeft iemand briljante ideén..

Arco

Special Member

Het Diseqc protocol is niet simpel spanning erop en draaien...
Voor horizontaal en vertikaal bewegen kun je beter 2 actuators nemen.
Het is trouwens de vraag of je er veel mee opschiet. Je zult toch eerst de antenne op een bekende positie moeten uitrichten als referentie.
(Kun je hem net zo goed meteen op de mast richten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
klein is fijn

Moderator

Op 27 december 2013 17:55:00 schreef Arco:
Je zult toch eerst de antenne op een bekende positie moeten uitrichten als referentie.

Ik denk dat je met de huidige GPS coordinaten, de coordinaten van de zender, een electronisch kompas en een accelerometer (voor de huidige hoek) een heel eind kan komen.

Maar nee, niet echt een gemakkelijk projectje.

Arco

Special Member

Er zijn wel automatisch uitrichtende schotels voor camping e.d. maar die zijn vast geprogrammeerd voor satellieten in de Clarke belt...
Misschien is daar wat aan om te programmeren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Het rekenwerk is simpel. Maar... Zoals Arco terecht opmerkt: je zult een referentie moeten hebben. Dan kun je net zo goed het ding gelijk goed zetten...

Sonytech

Overleden

Op 27 december 2013 17:59:23 schreef klein is fijn:
[...]Ik denk dat je met de huidige GPS coordinaten, de coordinaten van de zender, een electronisch kompas en een accelerometer (voor de huidige hoek) een heel eind kan komen.

Maar nee, niet echt een gemakkelijk projectje.

De coördinaten van de zender kunnen via GSM of internet door de ontvanger worden opgevraagd.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."