Goedemiddag,

Ik ben een volslagen leek,ook nog vrouw.
Daarom de volgende vraag: Is er iemand die mij
kan helpen aan een radio die wel goede ontvangst
heeft in een schuurtje in de kelder van flatgebouw
waar ik woon? Of mij vertellen welk merk en type
hiervoor geschikt is ? Waar ik dit kant en klaar kan vinden.
Heb al op dit forum en elders gelezen dat dit heeeeel
erg moeilijk is. Kan zelf niet iets in elkaar zetten.
Er zit en kan geen antenne heen geleid worden, dus dit
maakt het ws. heel ingewikkeld.
Ik heb 25,00 euro budget te besteden, inclusief verzendkosten.
Antwoord graag op z'n "niet technisch" alsjeblieft.
Woonplaats Heerenveen.

groet, Truusklus

Heeft je telefoon daar ontvangst?

een kelder onder grondniveau is moeilijk van fm te voorzien zonder kabels te trekken. is je flat ver van de kelder af hemelsbreed? als je dan wifi in huis hebt kun je dit in de kelder ontvangen en middels een oude smartphone of oude laptop via internet radio kunnen luisteren.

voor het budget heb je niet veel nieuws wat ook nog ontvangt zonder antenne. als je gaat klussen in de schuur zou je evt nog een stuk draad uit kunnen hangen in de keldergang om nog extra ontvangst te verkrijgen, meer kun je niet doen als er geen kabels getrokken mogen worden.

een stuk koperdraad aan de antenne knopen, en vastmaken aan het grootste stuk ijzer wat je kunt vinden, wel even verf afschuren voor contact
beetje geluk loopt daar ergens een H-Balk in het plafond / in de muur
wil soms voor nogal wat signaal zorgen

Als de radiogolven daar niet kunnen komen, bv de locatie en manier van bouwen gaat ook een radio van 200 euro niks ontvangen. Een radio van 25 euro incl transport gaat zo wie zo weinig ontvangen (beetje zwart/wit, ze zullen niet allemaal beroerd zijn.)

De meeste kans zul je hebben met een gevoelige ontvanger waar enm externe antenne aan kan. Vaak zo'n dipooltje, Die hang je dan op in je kelder.

Maar dat alleen als er wel signaal komt, maar heel zwak, dan zal een hele goede ontvanger met goede antenne mogelijk nog wel werken.
Heel gevoelig heeft helaas vaak direct verband met prijs. Als hij heel gevoelig is moet er namelijk automatisch veel meer heel goed zijn gemaakt (anders is hij bij sterke signalen onbruikbaar en hoor je alles door elkaar)

Vaak zijn oude buizenradios (uit begin jaren 60 met FM) erg gevoelig. Alleen zijn die in die prijsklasse vaak wel toe aan een goede opknapbeurt maar soms ook perfect en soms zelfs gratis. Je moet er net tegen aan lopen. Ze zijn wel groot. Op het gloeidraad forum staan er vaak voor minder dan 25 euro te koop. Er is vast wel een verzamelaar daar die je aan een goed exemplaar kan helpen. Als die ook niks ontvangen zal het moeilijk worden. Die dingen zijn al akelig gevoelig.

DK, een antenne bestaat uit twee delen. Een deel is de tegenhelft, vaak de aarde of een goed aardvlak. Soms de tweede helft van een dipool. Als je de spriet aan betonijzer, waterleiding ect knoopt eindig je met twee geaarde stukken antenne. Je sluit dan je antenne kort aan massa (maar het kan soms goed uitpakken, dat is alleen nog al onvoorspelbaar tenzij je FET heet ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

De kortegolf zou (in theorie) toch een stuk beter ontvangs moeten hebben dan de FM band? Probeer dat eens (als je een radio hebt met kortegolf). Stel 'm in je flat goed af, loop dan naar beneden en kijk of dat wel (beter) werkt.

Als je WiFi of bedraad internet hebt in de kelder, is het probleem makkelijker op te lossen.

Aanvulling op bovenstaande:
Soms lopen er gas- of waterleidingen door de keldergangen van een flat. Deze lopen naar boven de woningen in.
Als je een draad om de antenne van een radio wikkeld en aan de andere kant de draad om zo'n leding wikkeld, dan heb je kans dat je wat zenders ontvangt.

Heb je geen WiFi of mogelijkheid tot een netwerkaansluiting in de kelder, maar je hebt wel spanning in de kelder uit eigen groepenkast van de woning, dan kun je van die netwerk adapters gebruiken voor internet over het stopcontact. Op bojvoorbeeld de site van Devolo leggen ze heel begrijpbaar uit hoe dit werkt.
Eenmaal netwerk of WiFi in de kelder, dan kun je een internet radio kopen van een paar tientjes, of je smartphone via jet WiFi netwerk radio laten spelen.

@fred
Onvoorspelbaar misschien,
Maar het aantal werkplaatsen waarbij de radio aan de bouwconstructie hangt kan ik niet op mn vingers tellen, totaal geen verstand van radio's maar (door onbekende redenen) werkt het wel

En tis een quick fix van 2 kwartjes en 1 min werk, altijd proberen dus
Leidingen werken inderdaad ook goed als antenne

Op 2 januari 2014 16:54:44 schreef fred101:
Als de radiogolven daar niet kunnen komen, bv de locatie en manier van bouwen gaat ook een radio van 200 euro niks ontvangen. Een radio van 25 euro incl transport gaat zo wie zo weinig ontvangen (beetje zwart/wit, ze zullen niet allemaal beroerd zijn.)

Veel tweedehandsjes (kringloopwinkel) zitten op of onder die prijs, ongeacht hun kwaliteit. Een buizenradio zou ik niet aanbevelen voor iemand die hem zelf niet kan onderhouden. Een volledig gerestaureerde buizenradio die wel zo uit de doos bruikbaar is, lukt niet voor 25 euro.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

Het is wel aannemelijk dat er een lampje hangt, dus lopen er kabels heen. Ik zou niet de metalen antenne daarbij houden, maar een geisoleerde draad met de antenne verbinden, en een paar slagen om de leiding (geen electrische/ metalen verbindingen maken). Misschien komt daar wat op binnen. En anders met een laptopje en draadloos netwerk in een stopcontact ?

MP3 speler van de action/lidle/aldi en een paar goedkope computerboxjes lijkt me meer haalbaar en beter werkend voor die 25 euro.

Ondergrondse antennes gaan het in principe gewoon niet doen. Dat het vaak of soms wel werkt is meer een kwestie van geluk. Welke radio je ook koopt, wil je dat werkend krijgen, dan zul je moeten experimenteren met de provisorische antenne oplossingen die al gegeven zijn.
Dan is er nog altijd een grote kans dat wat je ook doet, het gewoon niet gaat werken.

Als het echt radio moet zijn zoek dan bij de kringloop of elektronicazaak een (paar) leuke uit en probeer ze, het liefst eentje met een uitrekspriet. Je kan vragen of je ze terug mag brengen maar zeker bij die grotere zaken is dat echt geen probleem als je de doos niet compleet hebt gemold.