gelijkrichter maken

maartenbakker

Golden Member

Wat de TS zoekt is waarschijnlijk een brugcel en een afvlakelco. Gelijkrichter is ook als het goed gespeld wordt, veel te algemeen.

Van 12V wisselspanning ga je met de brugcel en elco naar 17V gelijkspanning, dus misschien moet er nog een 7812 achter. Dan is de maximale stroom 1,5A en de aansluitgegevens te vinden in de rubriek schakelingen.

@klusjesman: Misschien is het handig als je iets meer informatie vermeldt, zoals wat erop aangesloten moet worden en waar de spanning vandaan komt. Dan is er wat fatsoenlijks over te zeggen, anders blijft het te algemeen en giswerk.

@flipflop hieronder: opmerking voor de TS: da's een brugcel. Typisch conrad om dat een gelijkrichter te noemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/164182/

Zo iets?

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 12 januari 2014 11:47:49 (62%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Schimanski

Golden Member

Op 11 januari 2014 22:07:50 schreef pietplof:.... Een plaatje koper , aan een kant oxyderen, volgende plaatje daar boven op en zo voort....

Of neem een gelijkspanningsmotor (commutator) en drijf die aan met een wisselspanningsmotor.

Zoals gesteld, de vraag is te algemeen met als gevolg dat je allerlei antwoorden krijgt gebaseerd op ieders eigen interpretatie.

Wat wil je maken. Een acculader of een voedinkje voor b.v. een radio of iets anders?

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

ik heb al wat gevonden
bedankt voor het meedenken

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het zou wel erg beleefd van je zijn om te laten weten WAT je dan wel hebt gevonden, en/of WAAR.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Ik gok een kant en klaar doosje ergens. Of iets compleet anders dan eigenlijk het eerste plan was.

De TS zal nu wel denken dat hij hier niet geholpen is en ons dus ook geen dankbaarheid ('dankjewel en de groeten' is geen dankbaarheid, even een minuut nemen om te vermelden hoe het opgelost is, is dat wel) verschuldigd is voor de tijd die er in de antwoorden gestoken is, maar hij vergeet daarbij misschien dat wij niet helderziend zijn en een beetje medewerking van twee kanten noodzakelijk is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 13 januari 2014 21:34:46 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een paar jaar geleden besloten om topicstarts waarvan kraakhelder is dat die een stuk of tien posts nodig hebben om alle gewenste informatie uit de topicstarter te trekken, te negeren. Scheelt een hoop tijd; tijd die ik liever besteed aan mensen die zich wel aan forumetiquette houden.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Nou Fuzzbass daar zeg je wat...

Ik ga nog niet zo lang mee op dit forum maar het is mij indd wel opgevallen dat veel mensen hier iets vragen
Vervolgens OF alles beter weten OF super onduidelijk hun ding beschrijven zodat er pagina's vol vragen achteraan moeten en ik zie vaak dat er niet meer gereageerd word als iets klaar is.

Ik vind ook dat als je iets hebt klaar gekregen dankzij jullie dat daar best wel even een reactie mag komen in de trend van Tnx, het is gelukt
zo en zo heb ik gedaan en het werkt !!!

Dit wou ik ff kwijt ;-)

benleentje

Golden Member

Toch heb ik juist weer het idee hoe vager de vraag hoe meer er op gereageerd word.
Ik kijk er wel iets ruimer naar als fuzzbass. Soms ontstaat er ook nog wel eens op die manier een interessante discussie waar toch weer wat van te leren valt.
Maar op dit topic heb ik verder niet inhoudelijk (on_topic) gereageerd. Het was, is de moeite niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evdweele

Overleden

Een vage openingspost is verklaarbaar. Als iemand bedenkt dat hij "iets" wil maken, maar niet over de kennis beschikt om dat "iets" duidelijk te omschrijven.

Doorvragen naar het hoe en wat lost dat probleem altijd op.
Als de TS tenminste bereid is om ook op alle vragen antwoord te geven en dáár mankeert het nogal eens aan. Zoals in deze thread en in het geval van die voorversterker met een ECC83.

De houding van het niet willen antwoorden op vragen over het project vind ik onbegrijpelijk en ergerlijk.
Het hoe en waarom van die houding is voer voor psychologen, niet voor technici.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

dit is er inderdaad wel weer eentje van de klasse vraag1...

Ik vind het erg jammer dat er soms mensen een topic of een account aanmaken, en er dan zo respectloos mee omgaan ten opzichte van de rest van CO.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

ik heb op conrad en 12 volt gelijkspanings travo gevonden

een adapter mag ik hopen, DC trafo's bestaan niet. het zou wel helemaal geweldig zijn als dat kon...;)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
fred101

Golden Member

Ik vond dit toch eigenlijk best netjes.

Op 13 januari 2014 21:21:45 schreef klusjesman:
ik heb al wat gevonden
bedankt voor het meedenken

De posts blonken niet echt in duidelijkheid uit maar niet iedereen verslijt veel toetsenboarden. Ik vond dit niet echt vergelijkbaar met vraag1.
Ik heb via een ander forum een keer een mailwisseling gehad van iemand met een vraag welke je hardop moest lezen om hem te snappen en waarbij je het gevoel kreeg dat hij het gewoon niet wil snappen. Het was 90% fonetisch. Heel toevallig ontmoet ik die man later in levende lijven. Blijkt het een vreselijk aardige man van ver in de 70 te zijn die heel mooi radios restaureerde. Gezellig om mee te praten maar een ramp om mee te mailen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 13 januari 2014 21:21:45 schreef klusjesman:
ik heb al wat gevonden
bedankt voor het meedenken

Leuk en aardig, maar een forum komt van twee kanten...

Zou je dit eens willen lezen. En ons willen vertellen wat je van plan bent, en wat je gevonden hebt.

@The Engineer: Niet iedereen is een ster in het stellen van een vraag, wees niet te voorbarig. En uit je frustratie ook niet teveel in je posts.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 januari 2014 23:15:41 (17%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 14 januari 2014 22:02:57 schreef klusjesman:
ik heb op conrad en 12 volt gelijkspanings travo gevonden

Dankje voor de feedback! Als we hadden geweten wat je eisen aan het product waren had je dat advies hier vast ook wel gekregen ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Het is toch mooi opgelost zo. In schoolvragen zitten we wel eens te mopperen dat een TS niet genoeg inzet heeft en zelf eigenlijk niets doet. Maar deze TS vind gewoon op eigen initiatief het antwoord op zijn vragen. Ik vind het prachtig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Sterker nog, hij vindt iets wat mij niet zou lukken, een DC trafo ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ja, viel me ook direct op. zo eentje heb ik ook nog niet thuis.
gelukkig is voor ons WEL duidelijk wat hij gekocht heeft.

ohja, een vriend van me vond ooit de wisselspanningsbatterij uit ...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Op 14 januari 2014 22:02:57 schreef klusjesman:
ik heb op conrad en 12 volt gelijkspanings travo gevonden

Nooit geweten dat travestieten gelijkspanning nodig hadden. Lijkt me meer dat wisselende spanning...

Laat ook maar.

fred101

Golden Member

Op 16 januari 2014 08:08:41 schreef fcapri:

ohja, een vriend van me vond ooit de wisselspanningsbatterij uit ...

Die is al gepatenteerd in de jaren 60 door Lucas, net zoals de interval ruiten wisser en zelf dimmende koplampen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sonytech

Overleden

De wisselspanningsbatterij. Een onmisbare component in de magische serieschakeling:
http://www.uploadarchief.net/files/download/magische_serieschakeling_jal.jpg

Iets in deze trant heeft ook ooit in Elektuur gestaan.

EDIT

@Martin V hieronder:

"De gelijkrichter in het onderstation is eigenlijk het apparaat waar alles omdraait, ..."

Daarbij denk ik dan juist weer aan een inverter!

[Bericht gewijzigd door Sonytech op donderdag 16 januari 2014 13:15:57 (30%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
fred101

Golden Member

Die voorschriften zullen niet voor niets zijn. Anders krijg je, Oh, Piet, ik denk dat ik vergeten ben de spanning er af te halen, hey, Piet hoor je niet wat ik zeg ? Oh, ik zie het al, kun je niet even wachten met roken tot de pauze. Wat ? kom op, doe eens niet zo aangebrand ...

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

"De gelijkrichter in het onderstation is eigenlijk het apparaat waar alles omdraait, ..."

Daarbij denk ik dan juist weer aan een inverter

Een inverter of een transformator, eindversterker, gelijkrichter of zendantenne hebben eigenlijk één ding gemeen:
Het zijn allemaal omzetters, groot of klein maakt eigenlijk ook niet zoveel uit, het principe blijft hetzelfde.

Altands zo zie ik dat...

Voor energie distributie kunnen dat kabels zijn, of de transformator het is maar hoe je het bekijkt.
Maar kabels zetten niets om (behoudens warmte tgv. verliezen).

kun je niet even wachten met roken tot de pauze.

Oh je was gestopt..het is de transformator die rookt.

;) @Fred

Telefunken Sender Systeme Berlin