Als je er NU aan begint wel... 
Wat voor gelijkrichter bedoel je: om een kristalradio te maken of om een acculader te maken?
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (59%)]
Ja.
Met koperoxyde of naar ik mij meen te herinneren met koperoxyduul.
M.i. Is er geen verschil tussen beide.
Als ik het nog weet.... Een plaatje koper , aan een kant oxyderen, volgende plaatje daar boven op en zo voort.
Hoe hoger de stapel hoe hoger de te verwerken spanning.
Maar waarom zou je dit experiment uitvoeren?
Wellicht voor de aardigheid en of het werkt?
Een stel ,uiterst goedkope diodes en een condensatortje e voila.
Daar ga je je toch geen hoop rompslomp voor op de hals halen.
Eerst eens fatsoenlijk spellen (niet "gelijk richter" wel "gelijkrichter"). Dan eens over het internet struinen, om een beetje het ruime plaatje te zien. Dan je specs vastleggen (maximale spanning? gemiddelde stroom? piekstroom?) Dan beginnen denken over een mogelijke implementatie. Met wat je dan verzameld hebt kun je je hier nog eens melden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat de TS zoekt is waarschijnlijk een brugcel en een afvlakelco. Gelijkrichter is ook als het goed gespeld wordt, veel te algemeen.
Van 12V wisselspanning ga je met de brugcel en elco naar 17V gelijkspanning, dus misschien moet er nog een 7812 achter. Dan is de maximale stroom 1,5A en de aansluitgegevens te vinden in de rubriek schakelingen.
@klusjesman: Misschien is het handig als je iets meer informatie vermeldt, zoals wat erop aangesloten moet worden en waar de spanning vandaan komt. Dan is er wat fatsoenlijks over te zeggen, anders blijft het te algemeen en giswerk.
@flipflop hieronder: opmerking voor de TS: da's een brugcel. Typisch conrad om dat een gelijkrichter te noemen.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 11 januari 2014 22:07:50 schreef pietplof:.... Een plaatje koper , aan een kant oxyderen, volgende plaatje daar boven op en zo voort....
Of neem een gelijkspanningsmotor (commutator) en drijf die aan met een wisselspanningsmotor.
Zoals gesteld, de vraag is te algemeen met als gevolg dat je allerlei antwoorden krijgt gebaseerd op ieders eigen interpretatie.
Wat wil je maken. Een acculader of een voedinkje voor b.v. een radio of iets anders?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik gok een kant en klaar doosje ergens. Of iets compleet anders dan eigenlijk het eerste plan was.
De TS zal nu wel denken dat hij hier niet geholpen is en ons dus ook geen dankbaarheid ('dankjewel en de groeten' is geen dankbaarheid, even een minuut nemen om te vermelden hoe het opgelost is, is dat wel) verschuldigd is voor de tijd die er in de antwoorden gestoken is, maar hij vergeet daarbij misschien dat wij niet helderziend zijn en een beetje medewerking van twee kanten noodzakelijk is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik heb een paar jaar geleden besloten om topicstarts waarvan kraakhelder is dat die een stuk of tien posts nodig hebben om alle gewenste informatie uit de topicstarter te trekken, te negeren. Scheelt een hoop tijd; tijd die ik liever besteed aan mensen die zich wel aan forumetiquette houden.
Nou Fuzzbass daar zeg je wat...
Ik ga nog niet zo lang mee op dit forum maar het is mij indd wel opgevallen dat veel mensen hier iets vragen
Vervolgens OF alles beter weten OF super onduidelijk hun ding beschrijven zodat er pagina's vol vragen achteraan moeten en ik zie vaak dat er niet meer gereageerd word als iets klaar is.
Ik vind ook dat als je iets hebt klaar gekregen dankzij jullie dat daar best wel even een reactie mag komen in de trend van Tnx, het is gelukt
zo en zo heb ik gedaan en het werkt !!!
Dit wou ik ff kwijt 
benleentje
Golden Member
Toch heb ik juist weer het idee hoe vager de vraag hoe meer er op gereageerd word.
Ik kijk er wel iets ruimer naar als fuzzbass. Soms ontstaat er ook nog wel eens op die manier een interessante discussie waar toch weer wat van te leren valt.
Maar op dit topic heb ik verder niet inhoudelijk (on_topic) gereageerd. Het was, is de moeite niet.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Een vage openingspost is verklaarbaar. Als iemand bedenkt dat hij "iets" wil maken, maar niet over de kennis beschikt om dat "iets" duidelijk te omschrijven.
Doorvragen naar het hoe en wat lost dat probleem altijd op.
Als de TS tenminste bereid is om ook op alle vragen antwoord te geven en dáár mankeert het nogal eens aan. Zoals in deze thread en in het geval van die voorversterker met een ECC83.
De houding van het niet willen antwoorden op vragen over het project vind ik onbegrijpelijk en ergerlijk.
Het hoe en waarom van die houding is voer voor psychologen, niet voor technici.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
dit is er inderdaad wel weer eentje van de klasse vraag1...
Ik vind het erg jammer dat er soms mensen een topic of een account aanmaken, en er dan zo respectloos mee omgaan ten opzichte van de rest van CO.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
een adapter mag ik hopen, DC trafo's bestaan niet. het zou wel helemaal geweldig zijn als dat kon...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik vond dit toch eigenlijk best netjes.
Op 13 januari 2014 21:21:45 schreef klusjesman:
ik heb al wat gevonden
bedankt voor het meedenken
De posts blonken niet echt in duidelijkheid uit maar niet iedereen verslijt veel toetsenboarden. Ik vond dit niet echt vergelijkbaar met vraag1.
Ik heb via een ander forum een keer een mailwisseling gehad van iemand met een vraag welke je hardop moest lezen om hem te snappen en waarbij je het gevoel kreeg dat hij het gewoon niet wil snappen. Het was 90% fonetisch. Heel toevallig ontmoet ik die man later in levende lijven. Blijkt het een vreselijk aardige man van ver in de 70 te zijn die heel mooi radios restaureerde. Gezellig om mee te praten maar een ramp om mee te mailen.
Op 13 januari 2014 21:21:45 schreef klusjesman:
ik heb al wat gevonden
bedankt voor het meedenken
Leuk en aardig, maar een forum komt van twee kanten...
Zou je dit eens willen lezen. En ons willen vertellen wat je van plan bent, en wat je gevonden hebt.
@The Engineer: Niet iedereen is een ster in het stellen van een vraag, wees niet te voorbarig. En uit je frustratie ook niet teveel in je posts.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
Op 14 januari 2014 22:02:57 schreef klusjesman:
ik heb op conrad en 12 volt gelijkspanings travo gevonden
Dankje voor de feedback! Als we hadden geweten wat je eisen aan het product waren had je dat advies hier vast ook wel gekregen 
benleentje
Golden Member
Het is toch mooi opgelost zo. In schoolvragen zitten we wel eens te mopperen dat een TS niet genoeg inzet heeft en zelf eigenlijk niets doet. Maar deze TS vind gewoon op eigen initiatief het antwoord op zijn vragen. Ik vind het prachtig.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs