In een moderne wagen wordt een digitale km teller gebruikt.
Als je de batterij afkoppelt verliest de teller de gegevens niet. Is dit met een ingebouwde nood batterij,
of wordt er een een Nvram gebruikt ?.
Wie weet hier meer over ? Speciale IC's ??
Ik wil dit gebruiken om het aantal bedrijfsuren/minuten te registreren over een gans jaar.
Bedankt.

volgens mij word dit met een soort condensator (een goldcap) word deze data vastgehouden

Ikzelf denk dat dit gewoon wordt opgeslagen in een geheugen. EEPROM waarschijnlijk.

Bastiaan,

Het aantal malen schrijven is beperkt dus je kan niet
bij elke 100 meter, een write doen, tenzij je telkens
op een ander address locatie schrijft. Een prom(s) met een kollom van 2000.000 adressen die telken één bit aanwijst. Telken 100m gevreten is wordt een write van een bit gedaan.
Wordt batterij verwijderd
Blijft de km stand bewaard.
BESTAAT DIT, prom waarbij één bit kan aangewezen worden ?

als je nou zorgt dat je een goldcap ofzo hebt om tijdelijk stroom te leveren. dan kun je iets maken dat als de stroomtoevoer vanuit de accu stopt, hij de data opslaat. en als de accustroom er weer is hij vanzelf weer gestrart wordt en de data teruggelezen wordt.

Martijn,

Dit is een goed idee !!

Zo kan je een kleine flash nemen, want deze moet toch allen de laatste teller stand wegschrijven.
Om nu terug te komen op de originale behoefte
bedrijfs uren registreren, nu kan ik zelfs tot op de seconde gaan, Bedankt voor de tip

>> nieuwe topic pic16F84

en het was mijn idee van die goldcap :(

Ik heb laats iets gelezen. Dit wordt meestal met NiHm accu's (knoopcellen) gedaan.

Erik, Ja ,bedankt, ik had je eerst vermeld in een antwoord maar dan mijn tekst gewijzigd ( en je was er mee uitgedelete).
Dus hartstikke bedankt. Ik had nooit gehoord van Goldcap;
ik heb al eens gezocht voor de prijs.
1 € voor 0,1 F dus dat valt best mee. Er zijn zelfs Goldcaps van 1 Farad !

Ik vraag me nu nog wel af waarom Goldcap.
Want in goedkope stopkontakt timers wordt een nicad
gestopt ( gaat kapot door ), maar de NiMh is beter en wordt in beter toestellen gebruikt.
Is Goldcap dan toch bedrijfzekerder ??? (dan een batterij)

nimhs gaan op den duur ook kapot een goldcap heeft een VEEl langere levensduur... bij conrad verkopen ze 1F goldcaps 5,5v voor 5 euro ofzo... die kan je zegmaar 1000den malen opladen of wat dan ook...