Mijn gitaar versterker heeft een vervelend bijverschijnsel gekregen.
Het blijkt dat gedempte c# noten enorm boomy eruit komen.

Met een EQ heb ik vast kunnen stellen dat het rond 125Hz is.
Nu is mijn amp grotendeels opgebouwd met smd spul met een dsp print en de vraag is of smd waardes zo ver kunnen verlopen waardoor het nu zo boomy klinkt.
Volgens de fabrikant moest ik een update van de firmware doen maar dat heeft niet geholpen.

Nee, normaal verlopen SMD componenten niet. Of niet meer dan met-pootjes-componenten. Wel is het zo dat een component dat tot z'n max belast wordt kan verlopen of sneller kan verouderen. Veel 0805 SMD weerstanden mogen 0.1W hebben, terwijl met-pootjes weerstanden veelal 0.125 kunnen hebben. Maar goed ik verwacht niet dat het daaraan ligt. Eerder je luidsprekers of zo.

Heb je je voedingsspanningen al eens gecontroleerd? Elco's willen nog wel eens lastig doen.
En firmware in je versterker?

Test je amp met een heel schone sinus generator. Dan weet je of het je amp is of je gitaar. In combinatie met een spectrum analyser is nog mooier dat zie je exact wat er gebeurd. Maar mogelijk lukt het met noise en een soundcard ook. Dan moet hij bij beide manieren pieken bij 125 Hz. Daarna met scoop/SA het signaal volgen om de resonantie of verlopen onderdeel te vinden.

Een versterker die een enkele bepaalde toon veel meer versterkt als de rest is een beetje vreemd. Ik denk dan eerder aan de gitaar of een effect pedaal. Het zou in theorie best kunnen als er ergens per ongeluk resonantie is, electronisch of mechanisch. Bij verlopen onderdelen verwacht ik een geleidelijk verloop, niet een enkele toon.

Net als gewone TH componenten verloopt SMD ook. Na een jaar of 30 a 40 zullen hier ook wat weerstanden verlopen. Wat wel sneller kan verlopen zijn elco's. Vooral goedkope chinese prut. Maar ik weet niet of die bij jou in het signaal pad zitten.

Wat is het merk, model bouwjaar ?

Je titel is wat ongelukkig. Een SMD verloop is ook een adapter om SMD op een breadboard te gebruiken.

Logisch, dat je bij problemen met C# een firmware update moet doen, dat heeft ook helemaal niets te zoeken op een DSP. (uitleg: C# is een programmeertaal/omgeving van Microsoft, onderdeel van .NET, en niet geschikt voor embedded systemen).

Het al dan niet verlopen van onderdelen heeft volgens mij weinig te maken met de uitvoering in SMD of through-hole.

Als het een fout in de firmware is, zou ik verwachten dat hij nooit anders heeft geklonken. Het ligt niet echt voor de hand dat die opeens anders gaat werken, aangenomen dat het probleem niet is ontstaan na een firmware update of zo.

Ik denk dat die firmware update een standaard antwoord is van de fabrikant, dat ze zelfs geven als de klacht is dat er rook uit het apparaat komt.

Het zal niet meevallen om zo'n defect zelf te vinden. Weet je heel zeker dat het in de versterker zit, en niet in de gitaar?

Ja, het zit echt in de gitaar versterker.
Zal het verhaal ff helemaal compleet want het is een vreemd verschijnsel.
Het betreft een blackstar id100 versterker, en deze heeft een DSP printje met nogal wat SMD spul.
In het begin had ik geen last maar de booming sound wordt steeds erger.
Die sound komt alleen voor als ik een C noot speel en (nu komt het vreemde) ook alleen maar als ik gedempte noot speel.
Dus: met de C noot ongedempt is er niets aan de hand!
Ik heb de scoop erop gehad en zie dat bij het dempen ook een bas frequentie erin sluipt.
Dat gebeurt ook bij andere gedempte noten en hoort ook normaal aan bij gedempte noten, net als andere versterker.
Maar bij de C noot is die wel dubbel zo veel als andere, en ligt zo rond 125 Hz

Ik heb nog ff wat geprobeerd met freeze spray maar dat had geen enkele effect.

Nu heb ik geen schema van dat ding en dat zal Blackstar tot de laatste man verdedigen om die te geven, maar ik zag het booming effect niet op de send/return kanalen.
En meestal zitten die wel redelijk aan het eind van het circuit.
Misschien toch het eindversterker gedeelte.

Ik denk veel eerder aan iets mechanisch. Misschien is een er paneel van de kast losgekomen dat resoneert, of misschien trilt een van de printplaten op die frequentie mee.

Probeer het ook eens in een andere ruimte. 125 Hz is de golflengte van ongeveer een slaapkamer.

Even een andere uitleg voor @SparkyGSX:

http://www.leerpianospelen.com/kk_klavier_uitleg.jpg

De c# waar TS het over heeft die heeft dus niets met software te maken.

De zwarte toets waar "Cis/Des" bij staat geeft een toonhoogte die
een halve toon hoger is dan de C en een halve toon lager dan de D. Een halve toon verhoging wordt in de muziek aangegeven met een "#", ofwel een "kruis"; de noot krijgt het achtervoegsel "-is". Een halve toon verlaging met een "b" ofwel "mol"; de noot krijgt het achtervoegsel "-es".

De TS heeft dus last als hij een verhoogde C ofwel een Cis (spreek uit: "sies") of c# speelt. Omdat het dezelfde toon is had hij ook kunnen schrijven dat hij problemen had met een verlaagde D, ofwel een Des of Db.

Rond 125Hz, heb je mischien je speaker verplaatst?