Op 15 maart 2014 17:46:07 schreef Tommyboy:
[...]Die 25% extra wordt ons gerekend door de logistieke afdeling van het bedrijfspand waar we zitten. Daar is niks aan te doen.[...]
Oh? Is er bij inkoop al BTW over betaald? Door wie dan?

Blijkbaar gaat het hier niet om een particulier initiatief maar om een bedrijfsmatig initiatief. Daar word je normaal voor naar de V&A sectie verwezen.

Het is een beetje wrang om te zien hoe je hele actie die eigenlijk begon vanwege hoge internationale verzendkosten, uiteindelijk toch nog resulteerd in binnenlandse verzendkosten die 6 x 3,50 euro hoger zijn dan noodzakelijk bij een particulier initiatief.

(of 4,50 als DHL4you gebruikt zou worden)

Retorische vraag voor joopv: Is het resultaat voor de eindgebruiker anders als de gelden over en bedrijfsrekening gaan in plaats van een particuliere rekening?
Nee. Het is erg wrang (om jouw woorden maar even te hergebruiken) om te zien dat je zo moeilijk doet, terwijl jijzelf niet eens de moeite hebt genomen om deze IA te starten. Hell, je was niet eens een deelnemer!
Moet het nu ook verboden worden om mensen mee te laten liften met onze Farnell en Mouser bestellingen? Dat doen we namelijk ook regelmatig (en non-profit! De tijd die we er aan kwijt zijn rekenen we ook niet door), en gaat ook via dezelfde constructie. Schande!

Ik weet niet om welke actie het gaat en hoe de prijzen precies liggen, maar kennelijk wordt er geen winst op gemaakt (daar ga ik van uit op basis van de weinige informatie die ik heb). Dan heet een activiteit misschien bedrijfsmatig omdat er een bedrijf bij betrokken is, maar de commercieele inslag ontbreekt. Dan lijkt het me gewoon een inkoopactie.

Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot bijvoorbeeld samenkopen.net waar sommige inkoopacties naar mijn inschatting gewoon webwinkels zijn.

Ik neem voor het gemak ook even aan dat de verzendkosten gewoon bekend zijn gemaakt, en dat mensen ervoor konden kiezen om het bijvoorbeeld op te halen.

@joopv: Op zich heb je gelijk, behalve dat ik niet het idee heb dat dit opgezet is om wat te verdienen.

Dus ja, er zit een stuk bedrijf achter. Dat is het stuk waar je gelijk mee hebt. Nee, het is niet bedrijfsmatig (in de zin van: we maken er winst op). De prijzen (van hun inkoop) kun je zelf terug vinden. En dus ook controleren als je dat zou willen.

Dat er in een kantoorpand waar meerdere bedrijven zitten een stuk logistiek plaats vindt waardoor alle pakjes in 1x afgehaald kunnen worden en de bezorger niet alle 'kantoorunits' af moet, lijkt me handig / wenselijk. Blijkbaar rekent de organisator (aka. verhuurder) daar wat voor. Dat dat doorgerekend wordt, lijkt me ook niet meer dan logisch.

Voor wat betreft die BTW: waarschijnlijk wordt er inderdaad nergens BTW gerekend. BTW terug halen in 'het buitenland' kan, maar is lastig (als in: tijdrovend). En elk 'buitenland' heeft er andere constructies voor. Vandaar dat er tussen bedrijven onderling vaak geen BTW berekend wordt - dat mag, maar de leverancier moet (in elk geval in Europa) wel zeker zijn dat hij aan een bedrijf levert en dat kunnen aantonen, anders draait-ie zelf voor de BTW op. Als jij het als Nederlands bedrijf doorschuift aan iemand anders, dan moet je daar BTW over rekenen. Is die ander een bedrijf, dan kan die dat weer terug halen (heerlijk geld rond pompen en lekker administreren voor de Roverheid... Hoezo overhead?). Een particulier niet.

Het zou kunnen dat de toko in verweggistan iedereen BTW-loos levert. Dat is dan hun risico. Nadeel voor jou is dat zodra er in NL een bedrijf tussen zit (ook al verdienen ze er niks aan), die BTW er dan automatisch bij komt. Als particulier kun je mazzel hebben dat het pakketje zo binnen komt. Formeel mag dat vast niet, maar de kans dat je er gezeur mee krijgt is minimaal. De douane kan er ook anders over denken en het pakketje uit de stapel halen. Ook dan ben je gewoon aan de beurt.

Dat rew dit via z'n bedrijf doet, snap ik wel. Scheelt in een hoop opzichten een hoop gedoe. Kijk naar bijvoorbeeld een Farnell, Mouser of Digikey. Bedrijfsmatig werkt het daar een stuk makkelijker dan als particulier (is mijn ervaring).

Dus al met al denk ik dat je kritiek onterecht is en dat 'bijkomende kosten' zeer goed uit te leggen zijn. Of je het leuk vindt, is een ander verhaal natuurlijk. Klagen bij de Roverheid.

Heb je overigens wel eens uitgerekend hoeveel van het geld dat een werknemer een werkgever kost (dat is wat anders dan een bruto inkomen) die werknemer uiteindelijk ook zelf kan besteden (en reken de BTW en accijnzen op de producten dan ook mee)? Dan kom je er snel achter dat Bananenrepubliek Nederland inmiddels communistisch is - de Roverheid besteedt ruim meer van wat jij verdient dan jij... En dat geldt ook voor Jan Modaal. Denk daar nog eens over na als je weer naar de stembus mag.

Het gaat denk ik over de IA waar ik aan onlangs aan meegedaan heb.

IK ben heel erg blij met de service die tommyboy geheel belangeloos heeft geleverd. Ja belangeloos want hij heeft er zelf niets aan verdiend.

En die 3,50 ach, ik ben geen krentenkakker daar maak ik me geen zorgen over. Dat is iets duurder dan een normale post verzending. Bovendien stond alles helder in het starttopic.

Even voor de duidelijkheid: joopv klaagt over onze "RTLSDR op 2,4GHz" actie, waarbij de financiën en verzending gefaciliteerd zijn door BitWizard. Dit was echter zonder winstoogmerk.

De ST ontwikkelbordjes IA heb ik los van BitWizard georganiseerd.

Op 16 maart 2014 08:05:52 schreef EricP:
Het zou kunnen dat de toko in verweggistan iedereen BTW-loos levert. Dat is dan hun risico.

Nee, dat is niet zo.

Leveringen aan "buitenland" zijn BTW-vrij. Als een Amerikaan hier een horloge koopt dan kan ie op Schiphol de BTW terugvragen. Mits dit, mits dat....

"Buitenland" is tegenwoordig natuurlijk "buiten-EU".

Dit geldt beide kanten op. De chinezen leveren BTW-vrij in onze-richting. De BTW wordt geheven bij import: zodra het 't land binnenkomt. De douane heeft een coulanceregeling dat ze voor zendingen met een waarde van minder dan EUR 22,- niet moeilijk doen en het laten zitten.

Als je in dit geval voor $20 in china bestelt maar daar komen nog $30 verzendkosten bij, dan komt dat boven de EUR 22 en moet BTW betaald worden over het totaalbedrag.

Als dingen met de gewone post komen, dan slipt het er wel eens tussendoor. Dus als je als particulier een $80 FPGA bord uit china laat komen, wil het wel eens zijn dat je er mee weg komt zonder de BTW te betalen. Maar als je het moet betalen, rekent de post je rond de 15 euro om het geld (ongeveer EUR 5,- als het over een zending van EUR25 gaat) naar de douane te brengen.

Als het met DHL of FedEx komt, zit de douane er bovenop en kom je er zelden onder uit om de BTW te betalen. Deze verkoper weigert echter om dingen te versturen anders dan met FedEx.

Ik heb een keer een IA gedaan voor een paar mensen hier op CO. En dan "prive" en doen alsof m'n neus bloed met die BTW. Heb je de boel al lang naar de deelnemers verzonden (en de kosten btw-vrij uitgerekend), komt de shipper ineens twee weken later met een factuur voor die BTW.

"Klagen" is een te groot woord.

De NL verzendkosten komen uiteindelijk uit op 10 euro, terwijl je 6,50 zou verwachten bij een particulier not-for-profit initiatief. Ten opzichte van de waarde van het pakketje zelf is dat best veel.

En als de hele actie begonnen was vanwege hoge verzendkosten dan noem ik dat een "beetje wrang" (en niet "erg wrang").

25% van 6.50 is 1.63, en het was begonnen om verzendkosten van $100, dus ik snap het gezever al helemaal niet.

Daarbij is vanaf dag 1 duidelijk geweest dat hij het via zijn eigen bedrijf zou doen, en hebben REW en Tommyboy ook in andere topics altijd heel duidelijk aangegeven hoe de vork aan de steel zit.

De probleemstelling was duidelijk, het voorstel was duidelijk, voor zover mogelijk; het aantal deelnemers was niet direct bekend, dus de exacte prijs ook niet. Iedereen kon dus voor zichzelf bepalen of er voordeel uit te halen viel of niet.

@joopv: je bent hier lang genoeg om een boel inkoopacties te hebben gezien, en je weet donders goed dat die helemaal niet via V&A gaan.

Nu heeft REW er zelf natuurlijk ook baat bij, anders had hij het ding zelf ook niet kunnen kopen, of hij had in zijn eentje de verzendkosten moeten betalen, maar als je bedenkt hoeveel tijd dit kost, die hij ook gewoon had kunnen werken, gaat hij er zelf netto op achteruit, om andere mensen hier een mazzeltje te gunnen.

en dan al die extra bijkomende discussies hier. Kost hem nog meer tijd.
Ik zie het probleem hier ook niet echt. Het is toch een vrijblijvende IA. Wordt er iemand slechter van? Lijkt me niet.