Gerwin: bedankt voor je advies maar dan gaan we naar zeer professionele en over-rated systemen voor het gebruik waarvoor het bedoeld is en daarbij te duur voor dergelijk systeem. Binnen in het café is een zeer professionele geluidinstallatie aanwezig en is gebalanceerd uit geen probleem. Maar niet bedoeld voor deze toepassing.
Het moet een klein extra zijn voor de klant. Zie het als per zitje speakers van +- 10 watt. met een switch tussen jack en muzieksysteem.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Wacht je wilt een apart muziek uitspeel systeem voor klanten?
en een algemene voor de rest?
Of heb je als klant keuze uit: Muziek van cafe, of muziek van jack?
In het laatste geval hang je die splitsversterker aan de uitgang van je muziek geluidsinstalatie. hierdoor kun je ongestraft volume regelen zonder dat de andere zitjes hiervan last hebben.
Nee per zitje komen er twee ingangssignalen: een muziek café en een jack van de klant.
Maar dit moet toch veel goedkoper te produceren zijn als met een een splitversterker?
Door signaal te splitten vanaf muziekinstallatie naar de zitjes. Dus gewoon een gesplitte jack en dan een versterker met speakers of een actief setje per zitje in combinatie met een signaal switch. Eventueel een volumeregelaar per versterker naar een centraal punt om per zitje het geluid bij te kunnen stellen door het personeel
Zat zelf voor de speakersetjes aan deze te denken. Dan moet ik nu nog uitzoeken voor de switch en de juiste bekabeling daarna toe dus vanuit computer gesplit naar +- 10 zitjes. volstaat daar simpele 5 voudige jack splitters als deze?
En hoe kan ik de switch maken zoals beschreven?
Muziek keuze switch (Zelf nog niet over uit wat beste is, vooral kosten overweging, schakeling die automatisch geluid van jack detecteert die doorgeeft en geluid van algemene bron uitschakelt of een schakelaar die de klant zelf om moet zetten)
En als ik voor de setjes kies zoals in de url is het dan verstandig om de versterkers centraal op te stellen zodat volume te regelen is? (dan moeten de kabels van de muziekswitsch en de speakers terug gebracht worden naar de versterkers) of is het verstandig om deze bij het zitje te plaatsen en een aparte volume regelaar te bouwen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]
Op 17 maart 2014 12:47:25 schreef sillician:
RonV mijn verwachting is dat dit zeer mee moet vallen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om van elk zitje een disco te maken. Vergelijk het met een setje portable speakers. En zogenaamde hamburger speakers. Gewoon laag volume achtergrond muziek.
Ik help het je hopen. Ook laag niveau achtergrondmuziek kan verder dragen dan je denkt. Het hangt ook erg van de speakers af die je gebruikt en de kwaliteit die je wil bieden: als je het bereik in het laag beperkt zal je veel minder snel last hebben van het geluid van de zitjes naast je.
Als ik dat setje bekijkt dat je in gedachten hebt dan lijkt de kans op concurrerende disco's me toch redelijk groot.
Progger
GMT+1
Ik heb thuis USB speakers. ook al staat er geen rating op, kunnen ze niet meer dan 5W leveren, zelfs met 100% efficiëntie levert de adapter niet meer vermogen.
die dingen zijn enorm schel en kamers verder te horen. heel vervelend als je niets verstaat maar alleen de hoge tonen hoort schallen.
Je kan 5-polige jack sockets gebruiken, zoals in je laptop.
die schakelen automatisch de speaker uit als je de koptelefoon erin stopt.
andersom kun je die gebruiken zodat je de PC audio afkoppelt zodra portable device wordt ingeprikt.
http://dx.com/p/3-5mm-jack-socket-audio-connectors-green-20-pack-12254…
nadeel is de verloopkabeltjes die worden gejat 
Op 17 maart 2014 14:36:45 schreef sillician:
En als ik voor de setjes kies zoals in de url is het dan verstandig om de versterkers centraal op te stellen zodat volume te regelen is? (dan moeten de kabels van de muziekswitsch en de speakers terug gebracht worden naar de versterkers) of is het verstandig om deze bij het zitje te plaatsen en een aparte volume regelaar te bouwen?
Wat wil je?
Volledige controle vanaf de bar?
Of minimale bekabeling en maximaal gebruiksgemak?
In het eerste geval moet je 3 kabels trekken:
-Voeding
-Audio heen
-Audio terug
Bij de bar maak je dan een controle paneel met selectieschakelaars en volumeknoppen.
In het tweede geval trek je 2 kabels:
-Voeding
-Audio van de bar
Per zitje maak je dan een kast met:
-Versterker
-Volumeknop
-Selectie van wat er speelt met (een audiojack met ingebouwde) schakelaar.
Bij de bar kun je dan nog een paneel met maken waarop je de individuele versterkers kunt uitschakelen.
Eventueel zet je een voorversterker tussen de schakelaar en de audiojack om het volume te beperken of de lage tonen te dempen.
Je kan ook nog denken aan een limiter op de jack-ingangen. Dan voorkom je dat het ene gezelschap het andere wegblaast, en hoef je misschien zelfs binnen niets meer te regelen. Ik zou so wie so iets doen om de ingang tegen te hoge spanningsniveaus te beschermen, er lopen heel wat grapjassen rond op deze aarde (al dan niet geholpen door alcohol).
Voor de luidsprekers kan je ook denken aan Hypersonic Sound speakers.
Deze worden bv. ook op beurzen gebruikt of op andere plaatsen waar gericht geluid op één plek nodig is. Je hoort alleen geluid als je in de "straal" van de speaker zit; daarbuiten hoor je er zo goed als niks van.
Qua elektronica is het allemaal niet erg ingewikkeld. De mechanische kant (behuizing, kabels en pluggen) is ook belangrijk en zou best eens een significant deel van de kosten kunnen vormen.
Voor de audiolink tussen het device van de klant en de speaker zou je ook nog een Bluetooth audio receiver kunnen overwegen, dat kost tegenwoordig ook bijna niks niet veel meer.
En over kosten gesproken: welk budget heb je voor deze actie ongeveer beschikbaar?
EDIT
Impressie terrasunit:
Features:
- Compleet galvanisch gescheiden audio-ingang garandeert een veilige en "sabotage-vrije" aansluiting.
- Volume van elk zitje kan vanuit centrale unit teruggeregeld worden.
Opties:
- Automatisch uitschakelen dmv. PIR-bewegingsdetector bij onbezet zitje.
- Bluetooth audio-ontvanger voor draadloos aansluiten klant-device.
Sonytech super bedankt voor het schema.
Ik heb geen budget gekregen voor dit project we zijn aan het uitzoeken wat het in totaal zal gaan kosten. Maar ik denk zelf dat alles bij elkaar onder de € 600,- gerealiseerd moet kunnen worden.
BT receiver zie ik persoonlijk niet zitten met 10 tafels op hetzelfde terras dan moet iedereen de juiste vinden en is het altijd grappig om op een ander tafeltje muziek aan te zetten. Als ik alleen een jack kabeltje uit een bordje laat komen is dat natuurlijk ook wat minder "jat" gevoelig mits ze het gaan afknippen.
Over het schema heb ik nog wel wat vragen:
Je gebruikt een 4-polig xlr aansluiting ik zou het liefste ook gewoon een jack of tulp aansluiting hebben voor geluid vanaf de computer.
En ik de schakeling word een speaker afgebeeld maar neem aan dat ik aan die kant gewoon de tulp kabel aan kan solderen voor naar de versterker.
Zou je voor mij misschien een onderdelen lijst hebben dat kan ik vast een gaan bouwen om te kijken of het werkt want dat is eigenlijk het laatste gedeelte om een geheel te krijgen en kan ik een test setje gaan bestellen en bouwen.
Allemaal alvast super bedankt.
Progger
GMT+1
Je gebruikt een 4-polig xlr aansluiting
sonytech heeft een din plug getekend. hiermee kun je voeding en audio over 1 kabel naar de tafel transporteren. waarom zou je 2 kabels/connectors willen?
voor naar de versterker.
er is een versterkertje getekend, in de vorm van een opamp. dat is dat driehoekje naar de speaker toe.
Als ik alleen een jack kabeltje uit een bordje laat komen
als je goed kijkt, werkt dit schema op het inpluggen van een kabeltje. dus als je de kabel eruit haalt krijg je de PC te horen. helaas wordt het erg ingewikkeld als je dit automatisch wil. de enige oplossing is dus om kabeltjes voor 1 euro uit china te laten komen en er wel eens eentje verdwijnt..
Oke, ik begin het te begrijpen alleen de versterker bij mij zit dus buiten de schakeling in principe.
Wat voor een stroombron moet erna toe worden gebracht?
Mijn pc heeft een jack uit hoe ga ik over op een Din-plug.
Dus gewoon goedkope jacks laten komen en deze tegen 1€ borg bijvoorbeeld geven. Word die dan meegenomen zijn de kosten ook weer gedekt.
Progger
GMT+1
waarom zit de versterker buiten deze schakeling? heb je die al gekocht dan?
je hebt een spanningsbron nodig. als je goed naar het schema kijkt hoort er nog een 'control unit' bij.
die control unit bestaat uit een kleine mixer en splitversterker. die hebben uiteraard wel een jackingang. (overigens maakt dit voor het signaal niet uit waar je het op zet)
setje buttons om losse units uit te zetten, zekeringen en een mooi kastje.
p.s. 50 snoertjes voor 43 euro (excl transport)
http://www.volumerate.com/product/spring-3-5mm-audio-male-to-male-conn…
[Bericht gewijzigd door Progger op (15%)]
Progger: Ja het setje dat ik wil gaan gebruiken heeft al een versterker. Ik wil niet gaan werken met split versterkers en mengpanelen. De opzet is om een schakeling te maken die Geluid van jack a altijd doorlaat tot jack B word aangesloten. Dat is eigenlijk de bedoeling en dan het liefste met een volume control die ik terug kan brengen naar de bar.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Maar ik denk zelf dat alles bij elkaar onder de € 600,- gerealiseerd moet kunnen worden.
Ik denk dat de 1.5m hoge afschermingen al veel meer gaan kosten...
(lexan o.i.d. is niet goedkoop)
Ik zou het eerst op kleine schaal eens uitproberen.
Ik denk dat alle zitjes alle speakers (al dan niet zacht) kunnnen horen, en niets is zo vervelend als 10 veschillende soorten muziek door elkaar.
Ik zou ook eerst een animo-check doen onder de bezoekers. (ik kan me niet voorstellen dat veel mensen er interesse in hebben)
Die €600,- is puur voor het geluid van de zitjes. Vooraf gaand aan het besluit om dit pand over te nemen is er een zeer uitgebreid marktonderzoek gehouden waaruit wel degelijk blijkt dat er animo is voor dergelijke terrassen.
Progger
GMT+1
welk setje wil je dan gebruiken?
die van 25watt is veel te luid. dat krijg je echt niet afgeschermd, en dat had ik je al gezegd.
die splitversterker zal je toch nodig hebben, omdat je signaal anders teveel afzwakt als je het 10x split. voor een paar euro heb je al een printje met zat uitgangen gemaakt.
Progger: als daar de volume ver dicht gedraaid word en de bass zeer gereduceerd word moet dat toch te doen zijn?
En als ik voor een paar euro een printje kan maken die ervoor zorgt dat het signaal niet af zwakt is dat geen enkel probleem maar een volledige voorversterker met gebalanceerd uit van €500 lijkt me toch iets te veel van het goede.
Kun je geluid ook met "normale" schakelaars schakelen?
Want dan zou het nog veel makkelijker zijn, dan is het gewoon een kwestie van een schakelaar die twee standen heeft. stand 1 geluid a, stand 2 geluid b
Maar het topic gaat eigenlijk een beetje alle kanten op.
Met de speakers en versterkers ect. kan ik zelf gaan experimenteren.
Ik heb alleen wat kennis nodig over:
hoe bouw ik een Splitter die het signaal verdeeld naar 10 jack aansluitingen zonder al te veel signaal verlies?
En hoe maak ik een schakeling die ervoor zorgt dat ik kan kiezen welk kanaal doorgevoerd moet worden naar de versterker en die volume controleerbaar is van afstand?
Als splitter vind ik op het internet wel hoofdtelefoonversterkers, die vanuit de winkel al niet extreem duur zijn dus lijkt me die ook zelf te bouwen? Of is dat voor een dergelijke toepassing niet geschikt?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]
Waarom koop je niet een dotje van die KEMO module's.
Bijv de MO32S of de MO34N, respectievelijk 12 of 40W.
Die dingen zijn niet duur, en werken perfect.
http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=KEMO&WT.mc_id=google…
Wij gebruiken die module's in zwembaden, bij een tipping bucket voor allerlei geluiden.
https://plus.google.com/photos/+SwenvanVrouwerff/albums/59553008288808…
Progger
GMT+1
je kan zo'n schema proberen:
http://www.electroniq.net/audio/audio-distribution-tl06-tl064.html
In het schema hangen de TL064 van de outputs allemaal met de + aan een gezamelijke lijn waarop ook de uitgang van de TL064 van de input zit.
Daar kun je gewoon meer outputs aanhangen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
IK snap bijna het hele schema maar als ik het goed begrijp worden is de Tl064 een 14polige IC en in het schema praten ze over + - van ingangssignaal dan een Vcc+ en een ground neem aan als stroomtoevoer en dan een lijn die out komt maar welke polen moet je dan gaan verbinden?
En elke verbinding met ground symbool echt naar de aarde of naar de min van de batterij? Want anders krijg je geen gesloten systeem.
Progger
GMT+1
er staat geen batterij in dat schema?
je gaat van alle ground symbolen naar een sterpunt. dat verbind je met de ground van je voeding.
ook sluit je daar de afscherming van je audio op aan (tulp)
dit schema is wel mono, maar ik vermoed dat je niet zoveel aan stereo hebt. hoe gaat het geheel opgesteld worden? staan ze richting de straat/strand of richting elkaar?
in het laatste geval zal stereo zelfs de boel verzieken, omdat herrie van alle kanten absoluut niet klinkt.