hallo;ik heb nieuwe koppelcondensators geplaatst in buizenversterker,
hoekan ik die het beste inspelen het betreft pio,s
mij is verteld dat ik de tuner op ruis moet zetten en dan 100 uur
inspelen,
graag tips en advies
mvg;shovel
Maakt helemaal niets uit, er is niet echt een beste manier. Inspeeleffecten bij iets anders dan speakers en elco's heb ik nog nooit gemerkt.
Toch wel. De tuner moet dan wel op een frequentie staan die ligt tussen de 100 MHz en 108 MHz.
Wanneer je de tuner hebt afgestemd in het gebied tussen 87,5 MHz en 99,9 MHz dient de inspeeltijd 10% langer genomen te worden.
Mocht de tuner geen witte ruis geven maar alleen roze ruis, dan wordt de additionele verlengingsfactor √2.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bovendien is bruine ruis volledig ineffectief dus raakt hij dan nooit ingespeeld.
Hij is leuk 
Maar even serieus: Ik verwacht dat inspelen met of zonder geluid weinig uit zal maken. Het is niet zo grofmechanisch als bij een automotor die je licht en met wisselend toerental moet belasten om de cylinderwanden gelijkmatig te laten inslijpen op de zuigerveren.
In theorie en in het ideale geval zou papier-in-olie zelfs geen inspeeleffecten mogen vertonen (ik zou althans niet weten wat het werkingsmechanisme daarachter zou moeten zijn); inspelen is eigenlijk voorbehouden aan luidsprekers (mechanisch), buizen (kathode en uitgassen) en elco's (formeren).
Voor sommige mensen is het elke dag 1 april, ik ga maar eens vooringespeelde condensators verkopen...
Voor de TS: http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=inspelen&mode=and…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Geen onderwerp voor CO; het betreft voodoo, zwarte magie en bijgeloof. Een mechanisch ding als een luidspreker inspelen kan ik nog in komen, maar koppelcondensatoren inspelen is regelrechte stierenpoep.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jullie kunnen wel lacherig doen maar hier is serieus onderzoek naar gedaan. oa het WLI.
Daarbij bleek, volgens Dr S. Cooper, dat ook de opstelling van de versterker belangrijk is bij inspelen. Je moet het apparaat daarna niet meer verplaatsen want het remanent magnetische aardveld zorgt voor een bepaalde rangschikking van de moleculen in de condensator. Vanwege het monopool effect wordt de condensator daardoor minder gevoelig voor EMI en neemt de riohting effect in het 3D stereo beeld significant toe.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 2 april 2014 19:18:35 schreef shovel:
ik heb nieuwe koppelcondensators geplaatst in buizenversterker
Waar ik nieuwsgierig naar ben is de reden waaróm je de condensatoren hebt vervangen.
Waren ze stuk of waren ze uitgespeeld?
hallo'de reden van vervangen k/condensators is simpel er zaten metalized/polypropyleen condensators in je kent ze wel van die goedkope franse shit nu is de versterker weer 1 beetje gemodificeerd.
next stap is allen bradley weerstanden plaatsen.
mvg:shovel
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Dat zou ik dan maar snel doen, want als je koppelcondensatoren inspeelt richten ze zich naar de weerstanden. Je wilt toch geen overbodig werk doen?
Overigens een goed plan om franse condensatoren te vervangen, zeker als je alleen engels,- of nederlandstalige muziek draait.
[Bericht gewijzigd door Hunter op (30%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
NOS PIO's ? Die heb ik hier ook nog wel liggen, zijn zo lek als een mandje...
next stap is allen bradley weerstanden plaatsen.
Wat zit er nu in dan, composite kool ? Geeft wel die vintage sound.
Vergeet ook niet de vergulde buisvoeten, matched SQ buizen met verguld pootjes, alle bedrading vervangen door zilver en zo nog wat dingen. Voor de elco's raad ik Fischer en Tausche aan, top spul.
Elke condensator die een verandering in het signaal aanbrengt (d.w.z. je kunt verschil horen tussen verschillende typen) is per definitie ongeschikt als je werkelijkheidsweergave nastreeft. In alle andere gevallen zet je erin wat jij mooi vindt klinken, inspelen hoeft dan niet.
Ik heb hier nog een doojes Allen Bradley weerstanden liggen met veel ervaring. Volgens de kleurcode 1K5 maar ze zijn al geëvolueerd tot 2K.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Heren
next stap is Allen Bradley weerstanden plaatsen
Vast van die speciale geperste koolweerstanden 
Koop vooral het doosje van Schimanski!
Ik kan alvast weer een schone pamper om door het lachen...
Gegroet, proest, bluh enz
Blackdog
Als je voornamelijk zwaar klassiek zou willen spelen, zou ik gaan voor oude teerknollen van Philips, natuurlijk wel zonder barsten , barsten in de partituur is niet fijn 
hurricane
Mvg Oswald
Hopelijk heb je de goede stroomleverancier. Bij sommige, dubieuze en malafide leveranciers zitten er veel spikes op hun product.
Ik zou écht gaan voor de duurste. En vraag vooral naar audio-stroom. Anders loop je kans dat je buizenversterker begint te klinken als een vaatwasmachine.
Hunter
Ik heb pas mijn DeBuyer 22cm weer eens goed laten inbranden. Vol aan, tot er rook vanaf komt, uitzetten, laten afkoelen, en dan weer opnieuw. Zes keer is wel voldoende.
Volgens echte liefhebbers is dit de beste methode.
Dit werkt echter niet als er gebruik is gemaakt van teflon, dan komen er giftige dampen vrij die, zeker voor zangvogels, levensgevaarlijk zijn.
Fuzzbass
Die Allen Bradley weerstanden moeten wel cryogeen ingespeeld worden met vloeibaar stikstof natuurlijk, anders komen ze nooit aan hun gecalibreerde waarde!
Maar serieus, Allen Bradley maakte toch temperatuursensoren die ze verkochten als high end weerstanden en als zodanig gewoon een afschuwelijk slecht produkt waren, want temperatuurafhankelijk?
Ik zou een Stihl MS 880 gebruiken. Fantastisch geluid, en zeer laag elektriciteitsgebruik.
Maar je moet er wel van houden. 
[Bericht gewijzigd door blurp op (17%)]
Hunter
Volgens mij is er bij de Stihl sprake van een nogal abrupt kantelpunt. Dat kan sommige mensen inderdaad tegen staan.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die Allen Bradley weerstanden moeten wel cryogeen ingespeeld worden met vloeibaar stikstof natuurlijk
Nee joh, die dingen zijn zo hygroscopisch als wat, eerst 8 uur in de oven op 80 graden en dan aflakken met schellak.
Fuzzbass
Roland van Leusden
Tsja, als je toch koolweerstanden wilt kun je mi beter KOA Speer SPR series kopen, gewoon tegen normale prijzen bij Mouser.
Op 3 april 2014 14:43:13 schreef hurricane:
Hopelijk heb je de goede stroomleverancier. Bij sommige, dubieuze en malafide leveranciers zitten er veel spikes op hun product.
Ik zou écht gaan voor de duurste. En vraag vooral naar audio-stroom. Anders loop je kans dat je buizenversterker begint te klinken als een vaatwasmachine.
LOL audio stroom....is dat net zoiets als mager frituurvet?