Beste mensen,
sinds jaren ben ik een minder trotse eigenaar van een AGPO econforte CV ketel met de bijbehorende branderautomaat. Enige tijd geleden ben ik begonnen het gehele huis te automatiseren door middel van veschillende technieken. Zo kan ik bijvoorbeeld nu de verwarming door middel van een relay in serie met de thermostaat centraal regelen. Indien het relay gesloten is en de thermostaat 'aanslaat', krijgt de CV de warmtevraag. Warm water uit de kraan/in de douche werkt natuurlijk onafhankelijk hiervan.
Nou heb ik gisteren de CV ketel onderzocht om te zien of er toch mogelijk een soort intelligente communicatie mogelijk zou zijn en heb hierbij een RJ25/RJ14 6-polige aansluiting gevonden met een "telefoon symbool" erboven. Initieel dacht ik dat het mogelijk een modem zou zijn om verbruiksgegevens/storingen via een telefoonlijn door te geven, maar de handleiding noemt het een 'PC-interface'. Aangezien het toestel uit de jaren 90 stamt, gok ik dat het RS232 of RS422 zal zijn, maar dan heb ik nog geen informatie omtrent de pinout en/of voltage die gebruikt wordt (TTL?). Op de aansluiting kan ik geen voltage meten.
Mocht ik dit op kunnen lossen, c.q. de communicatie aan de praat kan krijgen zou ik alsnog moeten proberen te achterhalen hoe ik bijvoorbeeld de keteltemperatuur uit zou kunnen lezen.
Kort maar krachtig samengevat:
1) Heeft iemand informatie met betrekking tot de pinout en voltage?
2) Welke informatie kan ik uitlezen, en kan ik de ketel evtl. via deze interface ook aansturen?
3) Het toestel werkt met OpenTherm - is dit misschien een betere oplossing?
Ik ben best bereid om een OpenTherm interface te bouwen, maar ik wil dan wel zeker weten dat ik het toestel daarmee ook aan kan sturen.
Alvast bedankt!
PelliX
Het telefoontje staat niet voor een modem, maar voor service.
Er kan een service tool op aangesloten worden om via de pc de parameters uit te lezen en te wijzigen, sturen is via de Service aansluiting niet mogelijk.
als je ketel temp. gemeten word via print , is deze digitaal af te lezen!
ik weet niet of je heeel erg bekent bent met programmeren
maarje zou kunnen proberen om er een arduino tussen te zetten !
Hoi!
@The Headhunter: OK, duidelijk. Jammer dat de ketel niet op deze wijze kan worden aangestuurd. Bedankt voor de info in ieder geval. Een pinout van de aansluiting heb je niet toevallig liggen...? 
@Dré-Stylè: Als je het display bedoeld, ja, daar kan men het een en ander aflezen. Helaas mag ik de ketel niet ombouwen, dus ga ik niets in de branderautomaat zelf aanpassen. Indien de besturing via de PC-interface mogelijk was geweest had ik er inderdaad waarschijnlijk een Arduino of vergelijkbaar aan gehangen.
Ik denkt dat ik vraag 3 nu moet veranderen; "Heb ik met OpenTherm bi-directionele communicatie in combinatie met deze ketel?"
Ik weet dat een OpenTherm thermostaat ondersteund wordt, maar een thermostaat kan ik veel eenvoudiger met een temp. sensor en een relay maken. Mocht ik via OpenTherm bijvoorbeeld keteltemp. of keteldruk uit kunnen lezen lijkt het me de moeite waard.
PelliX
[Bericht gewijzigd door PelliX op (26%)]
Ik zou toch voor een.opentherm thermostaat gaan. Die regelt zeker weten stukken beter en met beter comfort dan een relais met ntc. Je kan dan het beste met een arduino ofzo een opentherm node maken die de opentherm communicatie van de thermostaat overruled.
Nou ja, de thermostaat aan zich is niet zo belangrijk - ik doe liever alles via software, centraal. De huidige thermostaat (Honeywell, kwik, draaischijf, Anno Domini) staat nu op maximaal (zal tegen de 28 graden zijn, maar je kunt het niet meer lezen) en de temperatuur wordt aan de hand van 3 sensoren door het huis (Arduino, DHT/1wire) door de 'automatiseringsserver' geregeld (welke een IP relais aanstuurd).
"Die regelt zeker weten stukken beter en met beter comfort dan een relais met ntc."
Dat ligt eraan hoe 'slim' de CV en de thermostaat kunnen communiceren, wellicht is de thermostaat veel slimmer dan de CV.
Ik denk dat OpenTherm hier de beste keuze is, alleen heb ik ook begrepen dat er geen vaste 'command set' is voor ketels; merk A ondersteund wellicht bidirectionele communicatie, maar merk B accepteerd alleen de gemeten temperatuur. Aangezien dit stukje antiek op leeftijd is, vrees ik dat het vermoedelijk vrij beperkt zal zijn.
Alleen om 'te warm/te koud' (lees: stoken/niet stoken) door te geven kan ik de huidige opstelling gebruiken. Ik denk dat ik morgen maar eens ga bellen met AGPO/Ferroli - ze zullen vast geen datasheet sturen, maar als ik een kant-en-klare OpenTherm thermostaat zou willen kopen, zou ik ook moeten weten welke functionaliteit ik mag verwachten.
Ik neem aan dat ik hier de enige ben met zo'n ouwe roestbak van een ketel? 
Bedankt nogmaals!
PelliX
ik weet natuurlijk niet hoe oud die ketel is.
Maar Op zich klopt het niet helemaal wat je zegt over openTherm.
OpenTherm bevat allerlei soorten commando`s. Zegt CV druk, aanvoer temperatuur, retour temperatuur, aantal brander uren, aantal brander starts, tapwater temperatuur etc.
Het is per ketel verschillende hoe uitgebreid hun commando set is.
Dat klopt, maar er zijn voor openTherm ook bepaalde commando`s verplicht. gewenste aanvoer temperatuur bijvoorbeeld.
Een OT thermostaat berekend aan de hand van de gemeten en gewenste ruimte temperatuur ene gewenste aanvoer temperatuur en vraagt deze aan de ketel. Je zult dan wel een modulerende ketel moeten hebben, wat gezien de leeftijd misschien niet is.
OpenTherm is echter altijd bidirectioneel!
@Stijnos: Thanks, die econforte komt uit 1998, maar het is een modulerende ketel aldus de handleiding. Nu dat ik vrij zeker ben dat ik inderdaad birectioneel kan communiceren ga ik de OpenTherm interface maar eens in elkaar zetten. Een paar van de benodigde onderdelen moet ik nog bestellen, maar wanneer het allemaal klaar is zal ik mogelijk ook even het circuit hier posten.
Groeten,
PelliX
Nou ja, eerst ga ik beginnen met een prototype; ATmega328/Arduino en het volgende circuit:
R2 ga ik vervangen met een potmeter, aangezien de waarde precies goed moet liggen voor een juiste werking (zie jaagdpad OpenTherm).
Mocht ik inderdaad geluk hebben, en kan ik ook wat leuke informatie uit de CV halen, ga ik er een Ethernet shield aan hangen en het geheel via IP met de server verbinden.
PelliX
ik weet dat mijn ketel compleet aangestuurd word door microprocessoren
kreeg laatst een nieuwe chip met een update
mijn ketel is toch al 5 jaar oud !
gaat dit ook maar eens doen
lijkt me wel leuk plan !
@Dré-Stylè: Ik ben wel benieuwd naar de resultaten - laat je het ons weten als je erin slaagt om met je CV te 'praten'?
De komende paar dagen ben ik nog even met wat andere zaken druk, maar na het weekend ga ik het prototype in elkaar zetten.
"kreeg laatst een nieuwe chip met een update"
Wat voor een chip heb je gekregen? Om aan de chips in mijn ketel te komen, zou ik de zegels op de branderautomaat moeten verwijderen.
PelliX