Dynamo VW Kubel

Beste,
pas een kubel gekocht en motor draait prima; alleen, het rode lampje van de dynamo op het dashbord blijft branden. Spanningsregelaar vervangen, kooltjes vervangen, er zit een nieuwe batterij in. Met de Voltmeter heb ik volgende waarden:
Batterij 12,6 V. Bij draaiende motor meet ik op de dynamo tussen D+ en aarding = 1,45 V tussen D- en aarding 0,75 V . Tussen D+ en D- 0,73 V. Op de spanningsregelaar meet ik tussen Df en aarding 0,73 V en tussen 61 en aarding 2,2 V.
Ik geef die waarden mee omdat ik vrees dat de dynamo zelf niet meer werkt tenzij hierboven verkeerde aansluitingen zijn.
De rotor heeft op het eerste zicht geen mechanische beschadigingen en de koolborstels raken de rotor.
Kan het iets te maken hebben met de 2 spoelen die zich in de stator bevinden?
Als het de dynamo dan toch moet vervangen worden, moet dan ganse motor er dan uit of tot waar moet ik me beperken met demonteren. Bedankt al op voorhand voor de tips en de goede raad.

Als de dynamo lang heeft stil gelegen kan het remanent magnetisme weg wezen en dynamo heeft dan geen (rest) magnetisme in de stator om op gang te komen.

Even 12 Volt op de op de statorwikkelingen zetten 1-2 sec is genoeg.
Weet zo niet de aansluitcodes.

High met Henk

Special Member

wat voor regelaar heb je erop zitten?

Origineel zit er op zo'n ding een mechanische regelaar met 2 relais: die kun je afstellen.

Ben er ooit 1 tegengekomen die stil stond: bood aan te helpen, maar nee de wegenwacht wist het beter: ding laadde ook maar 10 V dus hield de accu niet vol: konden dus niet meer starten..
ik zei toen nog: stel die regelaar af is mechanisch (hij lag al open dus herkende het binnenwerk) Nee, moet nieuwe regelaar is aldus wegenwachter: YEAH RIGHT.. De mensen geloofde de wegenwachter, en konden dus een dure nieuwe regelaar gaan bestellen na met angst en beven proberen thuis te komen....

Zodoende dus dat ik weet dat die dingen origineel mechanisch zijn..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

als het lampje blijft branden, zal de accuspanning ook niet oplopen als de motor is gestart en je wat gas geeft?

het dashboard lampje zit tussen d+ en de plus van de accu, pas als de dynamo stroom gaat leveren neemt normaal de dynamo zelf het veld over, dit gebeurt dus niet. heb je al gemeten of de massa van de dynamo goed is? meter tussen frame dynamo en accuplus zetten en parallel een autolamp zetten, de spanning mag niet veel verschillen met de accuspanning dan. dit ook met de accu min en b+ op de dynamo doen. het zal niet de eerste keer zijn dat er gewoon een kabel slecht is ergens..

of zo'n ding remanent magnetisme heeft is de vraag, er zit een accu aan om het veld op te wekken. bij generatoren is dit wel zo idd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de info. de regelaar was mechanisch niet OK. Achteraan zit er een weerstand op een isolatieplaatje en die was door. Vandaar mijn aankoop van een nieuwe regelaar. Ik probeer volgende week de truk met de permanente magneet uit en laat jullie iets weten. Tnx !

Toch nog een vraagje voor HD13 om dat magnetisme te reactieren: moet daarvoor de stator los van de rotor zijn? Waar moet ik die 12V aansluiten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 mei 2014 19:10:35 (21%)

GJ_

Moderator

Op 4 mei 2014 10:02:19 schreef High met Henk:
Origineel zit er op zo'n ding een mechanische regelaar met 2 relais: die kun je afstellen.

Volgens mij zelfs 3: spanning, stroom en leegloop. Het lampje zit op het relais in de regelaar dat voorkomt dat de accu leegloopt bij geen/te weinig toeren.
http://www.oldtimerrestauratie.com/website/images/stories/Bosch.png

http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=16526 Op ralenti geeft een oude dynamo niks laadstroom.Men heeft look a like.
Voor een Ferguson (+ aan chassis) heb ik de dynamo eens moeten polariseren.Maar die regulators (nw) branden in zodat er spanning op de dynamo blijft,noodzakekelijk is een massaschakelaar.
Gelijkstroomdynamo's MOETEN altijd gepolariseerd worden, als deze een poosje opgeslagen gelegen hebben, verliezen zij hun (zwakke) magnetisme.
De regelaar zal dan, omdat de dynamo geen stroom levert, steeds meer stroom door het veld van de dynamo sturen, om toch de gewenste boordspanning te bereiken, gevolg een verbrande punten en misschien ook een spoel van de regelaar en een verbrand veld van de dynamo.
Komt helaas regelmatig voor, ook als mensen een nieuwe of gereviseerde dynamo monteren.
ALTIJD voor het aansluiten van de dynamo, na montage op het blok, een losse draad nemen, vanaf het start relais ( bruine draad vanaf de accu) en deze een aantal malen aantikken op de "F " aansluiting ( dunste boutje of kleinste stekker afhankelijk van type dymamo ) aantikken, dus bv 3 x 3 seconden er op houden. Dit kan een klein vonkje geven, maar geeft geen grote warmte ontwikkeling en is niet gevaarlijk.
Hierdoor voert U stroom door het veld en ontaat er een magnetische flux en wordt het weekijzer magnetisch in de juiste richting om stroom te leveren voor Uw auto, nu stelt U in feite in of het plus of min aan massa is.
Het weekijzer wordt tijdelijk magnetisch en hierdoor zal de dynamo stroom kunnen opwekken.
Als de auto omgepoold is, zou ik een keer of zes aantikken, daar het magnetisch veld omgekeerd moet worden.
Weekijzer is zwak magnetisch en zal dus na revisie en testen van de dynamo gagnetisch "gericht" zijn zoals de dynamo getest is.
Dit kan zowel + als min aan massa zijn !
Als U een gebruikte dynamo monteert, verdient het ook aanbeveling om geen risico te nemen en ook de dynamo te polariseren.
Na het polariseren kunt U de D plus en de DF aansluiting op de dynamo vastzetten.
Wel even proefdraaien en de spanning controleren, ook bij hogere toerentallen en volledig ingeschakelde verbruikers.
Als de boordspanning te hoog oplooft, of te laag blijft is er een slechte verbinding bij de accu of naar de massa, of moet de regelaar bijgesteld worden.

High met Henk

Special Member

Op 4 mei 2014 18:05:44 schreef GJ_:
[...]
Volgens mij zelfs 3: spanning, stroom en leegloop. Het lampje zit op het relais in de regelaar dat voorkomt dat de accu leegloopt bij geen/te weinig toeren.
[afbeelding]

de spanning en stroom spoel worden vaak op 1 relais gezet :)

dubbele windingen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt voor alle tips. De dynamo heeft zijn geest gegeven. Ondertussen een nieuwe gekocht (ruilsysteem) bij een leverancier uit Hoboken. Prima uitleg gekregen, goeie service en eerlijke prijs. Adres kwam via BBT.

@fantomas.

Aangezien er je schrijft dat er stroom door het veld gestuurd wordt gebeurd het polariseren toch op dat moment.?

het aanbrengen van een zwak remanent veld moet gebeuren bij een dyname waarbij de veldwikkeling bekrachtigd gaat worden door de dynamo zelf, maar in het geval hier begrijp ik uit de tekst hierboven dat het bij de kugel van de regulateur komt die zijn spanning op de accu haalt. dan gebeurt het toch "vanzelf"?

groeten

Kris

Normaal polariseert de hersteller die dynamo(riempje eraf,rest weet ik niet meer..draat dan zelfstandig die dynamo.
Omdat het een Massey Ferguson was moest ik dat doen(+ aan chassis).
Het kwaad kwam dan nog,een nieuwe regelateur(massey ferguson-part) die bij de eerste werking al bleef plakken.'k Moest weg,vergeten de massaonderbreker te gebruiken.Na 2 uur kwam ik terug en die dynamo stond zeer warm.
Hij laadt nog ,wordt weggezet met massaonderbreker af(oude rommel)