http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=16526 Op ralenti geeft een oude dynamo niks laadstroom.Men heeft look a like.
Voor een Ferguson (+ aan chassis) heb ik de dynamo eens moeten polariseren.Maar die regulators (nw) branden in zodat er spanning op de dynamo blijft,noodzakekelijk is een massaschakelaar.
Gelijkstroomdynamo's MOETEN altijd gepolariseerd worden, als deze een poosje opgeslagen gelegen hebben, verliezen zij hun (zwakke) magnetisme.
De regelaar zal dan, omdat de dynamo geen stroom levert, steeds meer stroom door het veld van de dynamo sturen, om toch de gewenste boordspanning te bereiken, gevolg een verbrande punten en misschien ook een spoel van de regelaar en een verbrand veld van de dynamo.
Komt helaas regelmatig voor, ook als mensen een nieuwe of gereviseerde dynamo monteren.
ALTIJD voor het aansluiten van de dynamo, na montage op het blok, een losse draad nemen, vanaf het start relais ( bruine draad vanaf de accu) en deze een aantal malen aantikken op de "F " aansluiting ( dunste boutje of kleinste stekker afhankelijk van type dymamo ) aantikken, dus bv 3 x 3 seconden er op houden. Dit kan een klein vonkje geven, maar geeft geen grote warmte ontwikkeling en is niet gevaarlijk.
Hierdoor voert U stroom door het veld en ontaat er een magnetische flux en wordt het weekijzer magnetisch in de juiste richting om stroom te leveren voor Uw auto, nu stelt U in feite in of het plus of min aan massa is.
Het weekijzer wordt tijdelijk magnetisch en hierdoor zal de dynamo stroom kunnen opwekken.
Als de auto omgepoold is, zou ik een keer of zes aantikken, daar het magnetisch veld omgekeerd moet worden.
Weekijzer is zwak magnetisch en zal dus na revisie en testen van de dynamo gagnetisch "gericht" zijn zoals de dynamo getest is.
Dit kan zowel + als min aan massa zijn !
Als U een gebruikte dynamo monteert, verdient het ook aanbeveling om geen risico te nemen en ook de dynamo te polariseren.
Na het polariseren kunt U de D plus en de DF aansluiting op de dynamo vastzetten.
Wel even proefdraaien en de spanning controleren, ook bij hogere toerentallen en volledig ingeschakelde verbruikers.
Als de boordspanning te hoog oplooft, of te laag blijft is er een slechte verbinding bij de accu of naar de massa, of moet de regelaar bijgesteld worden.