Hallo allemaal
Heb een Yamaha receiver waar geluid niet meer van deed.
Na open halen bleek condensator van 16v 10000uf en 85 graden bol te staan
Nou heb ik dus hier een condensator liggen van 25v 10000uf en 105 graden
Die heb ik der in gesoldeerd en alles werkt weer de nieuwe condensator
Is van atmel is dat wel beetje redelijke merk ik heb geen zin dat hij wil bol gaat staan.
En maakt het uit dat de nieuwe 25v is in plaats van 16v .
En wat is de reden dat de oude condensator bol gaat staan en/of beter is dat de andere ook vervang met de 25v versie grt martin
Ik wist eigenlijk niet eens dat er een condensatormerk is dat Atmel heet. Ik ken de naam alleen van microcontrollers.
Maar wat voor condensatoren zaten erin? Merk en type dan, en wat zit er nu in?
Gezien de waardes lijken het me buffercondensatoren na een flinke transformator oid. Dan zijn zijn de condensatoren wel goed waarschijnlijk (dan hebben ze niet zo'n zwaar leven).
Condensatoren die bol staan zijn in principe gewoon versleten. Ook die dingen hebben een levensduur. En hoe dichter ze op hun limieten gebruikt worden (hoge spanning, hoge stromen, hoge temperatuur etc) hoe korter die levensduur is.
Die spanning is de maximale werkspanning die ze aankunnen. Degene die jij er nu in hebt kunnen meer spanning aan. Dat maakt verder niet uit. Ze kunnen alleen fysiek groter zijn (maar als er ruimte is maakt dat ook niet uit).
Die 85 en 105 graden is de maximale gebruikstemperatuur. In apparaten wordt het vaak warm, die nieuwe zijn beter bestand tegen hitte dan de oude.
Die andere condensator waar je het over hebt, is dat er net zo een? (grote 10k uF condensator). Die zou ik ook vervangen ja. Het is redelijk standaard om bij rotte condensatoren alles van dat soort te vervangen. Als de ene rot is zullen de andere dat waarschijnlijk ook wel zijn namelijk (een rotte condensator hoeft niet bol te staan).
Op 12 mei 2014 22:00:56 schreef maffia1986:
Iemand die me kan helpen pleas
Heb je haast of zo?
Misschien is het toch handig de forumregels eens te lezen...
Het is ook handig om ook het typenummer van het apparaat op te geven.
Op 12 mei 2014 22:12:01 schreef timberleek:
Ik wist eigenlijk niet eens dat er een condensatormerk is dat Atmel heet. Ik ken de naam alleen van microcontrollers.
Waarschijnlijk een Antel, een C(hina)-merk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Blijft over dat het een vreemde waarde is. Je zou een hogere werkspanning verwachten, want daar worden meestal de grote stromen getrokken bij receivers/versterkers.
Ik zal vandaag wel even foto s maken van de receiver zelf en om welke het gaat is miss wat duidelijker