Storing door inverter zonnepanelen op lichtnet?

stel dat iemand een continu packet verbinding heeft. bv met een module van https://www.sparkfun.com/products/10532

je kunt er dan weinig tegen doen, zend amateurs met een licentie mogen hier ook 70cm zenden-ontvangen met meerdere watts. Al zullen ze dat meestal nooit doen op deze frequenties.

Op 29 mei 2014 19:23:38 schreef flipflop:
De inverter kan nog steeds storen, maar dan aan de kant van de panelen. Injecteert het niet in het net, maar straalt het uit via de bedrading en de panelen zelf. Maar... vind ik nog steeds niet waarschijnlijk, vooral door de frequentie waarop het zit.
Komt het toch weer terug op de aanname van "wie ook weer", over die wifi module.

(maar straalt het uit via de bedrading en de panelen zelf)
op DC ?????

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
evdweele

Overleden

De DC straalt natuurlijk niet, maar de bekabeling en de panelen kunnen wel als antenne werken voor troep die uit de inverter komt.

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 30 mei 2014 19:20:15 (16%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als er stoom afgenomen wordt die niet gelijkmatig is maar geschakeld, kan dat stralen ja. Stroom is wat voornamelijk uitstraling geeft. Maar nogmaals, erg waarschijnlijk is het allemaal niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

interresante theorie :-)
Kun je dit ook onderbouwen ? :-)

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op vrijdag 30 mei 2014 19:35:15 (41%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Beste forumlezers,
De storing wordt door het lichnet of een van de andere nutsvoorzieningen afgestraald, binnen enkele meters vanaf de bekabeling is de storing op 433,93 Mhz aanwezig, dit over een afstand van ongeveer 50 mtr en de zijaftakkingen, o.a. door mijn garage, daarbuiten loopt de invloed snel terug.
Heel mijn huis hangt vol Klikaanklikuit (ontvangers) en maar een paar afstandbedieningen. ik ben al blij als een commando 10 mtr binnenshuis kan overbruggen,(hierin is na het ontstaan van deze storing geen opvallend verschil te merken) mijn auto in het veld vind ik 30 mtr netjes.

Wat wil je dat ik onderbouw Gadget?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zijn die Klik Aan Klik Uit ontvangers niet superregeneratief ? Van dit type ontvangers is bekend dat deze een enorme hoeveelheid in-band storing kunnen uitstralen. Koppel alle KaKu ontvangers eens los, en kijk dan of je afstandbediening dan wel werkt. Laat het resultaat even weten op dit forum.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De Kaku's zijn inderdaad superregs, maar het zijn niet de amateurbouwsels uit de 60-er jaren. Ze stralen nauwelijks. Je kunt ze dan ook gerust met een aantal naast elkaar plaatsen zonder dat ze elkaar in de weg zitten; dat heb ik zelf zo in een kamer.
Een autoslot op vele meters afstand zullen ze dus in elk geval niet storen.

Niettemin een slimme tip, en controle is zó gebeurd.

@Gadget: het is een bekende hoofdregel van antennes dat je stroom en lengte moet maken om te stralen. Nog niet zo lang geleden was de eenheid amperemeter (bijv. 3A maal 10m = 30 Am) een maat voor de te verwachten efficiëntie van een scheepszender+antenne. :)
Af en toe komen er antenne-ontwerpen langs die claimen met spanning te werken, maar tot nog toe blijkt steeds dat dat 1) niet klopt, of dat 2) de bewuste antenne nauwelijks werkt - en dan nog alleen door onverwachte stroom ergens.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zoals ik al schreef heel mijn huis zit vol Kaku's bijna allemaal al 20 jaar in gebruik en dat werkt ook allemaal (gelukkig) naar behoren.
Ooit ben ik begonnen dit toe te passen en allengs breidt je het uit en het zit nu in bijna elke lichtarmatuur gemonteerd, even alles uitschakelen is er niet bij, bovendien is daar geen wijziging in aangebracht en alles werkt nog steeds gewoon zo het hoort.
Daarom maak ik me ook zorgen over de storing, ik gok dat als de stoorbron van fase wordt verwisseld ik mogelijk wel problemen ga krijgen, dat ons huis dan een soort Villa Volta uit de Efteling gaat worden. De stoorbron zit echt daar waar de lichtnetader in de straat gegraven zit en bij de aftakkingen. Ook is de stoorbron 24/7 aanwezig, als ik met mijn SDR kijk zie ik steeds een ritsje data met frequentie van ongeveer 5Hz op 433,93Mhz, ik zie wel meer stoorsignalen in die buurt maar dat zijn continu draaggolfen/fluittonen.

Een paardemiddel is: een tijd lang een fikse 70 cm amateurzender (100 Watt) op jouw locatie eens datapakketten van groot vermogen laten uitzenden. Mogelijk zal de echte gebruiker van zijn packets zijn storende apparatuur van ellende dan maar uitschakelen..... !!!

evdweele

Overleden

even alles uitschakelen is er niet bij, bovendien is daar geen wijziging in aangebracht en alles werkt nog steeds gewoon zo het hoort

Als je al bij voorbaat begint met "dat kan het niet zijn" en "het kan niet worden uitgeschakeld" heeft het weinig zin om verder te zoeken.
Die afstandsbediening van je lampen is natuurlijk heel makkelijk uit te schakelen. Daarvoor heeft men een hoofdschakelaar in de groepenkast aangebracht.
Of werken die overbodige gadgets op een batterijtje?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

even alles uitschakelen is er niet bij, bovendien is daar geen wijziging in aangebracht en alles werkt nog steeds gewoon zo het hoort

.... Daar ben ik nog niet zo zeker van! Specificaties van apparatuur dat al 20 jaar in gebruik is kunnen wijzigen door het defect raken van componenten!!

evdweele

Overleden

Precies! Zulke oude en reeds ver over de uiterste gebruiksdatum zijnde apparatuur komt als eerste verdachte in beeld.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

En vergeet ook niet daarbij de draadloze deurbel uit te schakelen !!!

Voor alle duidelijkheid, de storing bevind zich niet in huis, maar op straat, dit moet echt een onbedoeld bijproduct zijn van enig apparaat.
we wachten eerst op Enexis.
De groepen in mijn huis zijn zeker al uit geweest, weerstation uit, windmeter van dak.

Je bent er wel heel erg van overtuigd dat het van de panelen komt. "Assumption is the mother of all fuck-ups". Het is maar dat je het weet.

Vergeet niet dat "radio" soms een erg ongrijpbaar fenomeen is. Soms meet je iets op plek A terwijl het van plek B vandaan komt. Stel dat het je weerstation op het dak is...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Beste lezers/ lezeressen,
Zaterdagmiddag, mooi weer, mijn SDR Sharp op de laptop aangeslingerd en toch nog maar eens meten en kijken.
Kom ik tot de conclusie dat het signaal in het midden van ons huizenblok net iets sterker is, zeg maar ongeveer in het midden tussen de zonnepanelen en ons huis. De bewoners zijn op vakantie, sleutelhouder is de zonnepanelenbuurman, samen gekeken, bij de meterkast keihard signaal, alle schakelaars uit: nog steeds.
Nog wat proefnemingen gedaan, maar daar bij de vakantiegangers bleef het signaal erg sterk.
Boven de deurpost zie ik een buitentemperatuur opnemer, op 433,92Mhz.
Het zal toch niet.......
Ja dus! met een beschamend gevoel de batterijen eruit gehaald en weg is alle ellende! de beide batterijtjes (AAA) meetten nog 0,9 volt, dat zo'n ding op apegapen een hele straat op stelten kan zetten! Nieuwe batterijen erin en na ongeveer 1 minuut stabiliseert het signaal tot 1x per minuut een burst.
Auto's en garagedeur werken weer naar behoren.
Ik wil graag eenieder danken voor het meedenken en ik kan niet anders zeggen dan dat flipflop geheel gelijk heeft.
Wat mij betreft topic gesloten.

Nou, bedankt voor de bloemen :-) Maar ehm, anderen hadden de oorzaak ook al in andere richtingen gezocht he. Zo zie je maar weer, die regel over "assumptions" geldt altijd. Je bent niet er door op z'n bek gaat.

Overigens, wel knap dat zo'n zendertje het nog zo lang uithoudt op een lege batterij. Je zou toch zeggen dat het vrij snel afgelopen moet zijn als het een keer in die staat komt.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 31 mei 2014 17:14:25 (31%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik repareer voor mijn vak auto-elektronica, ik kan over het algemeen redelijk snel diagnose stellen, maar in dit geval ben ik, en een aantal bewoners aardig bij de neus genomen, dit verhaal loopt al langer dan 1 maand en dat signaal is er al die tijd al, verbazingwekkend voor 2 lege AAA batterijtjes. Eerder had ik al gesteld: als zoiets fout gaat is dat met een paar dagen bekeken, dus niet!(De gedachte was: ergens een afstandbediening in een schoenendoos met rommel op zolder die continu uitzend zal toch wel met een paar dagen stoppen, nee dus (weer zo'n aanneming...))
En ook het stoorgebied: op straat/woonerf heel duidelijk en in de woonhuizen niet.
En een buurman die op hetzelfde moment zonnepanelen laat plaatsen en problemen heeft met inregelen van zijn installatie kreeg op voorhand de zwarte piet toegespeeld.
Nogmaals iedereen dank voor het meedenken

joopv

Golden Member

Misschien nog het merk/model van het betreffende weerstation / opnemer vermelden? Dan kunnen wij die dingen vermijden en kan google het topic met de juiste zoekwoorden indexeren.
edit:
LAC-TX2-P produces rf interference with low battery's

[Bericht gewijzigd door joopv op zondag 1 juni 2014 00:18:20 (15%)

evdweele

Overleden

Mooi dat het is opgelost en goed dat je dat hier laat weten.

HF-storingen opsporen is een vak apart heb ik wel gezien als ik wel eens met de Radio Controle Dienst, tegenwoordig het Agentschap Telecom, mee ging.
Kortegolfuitzendingen van Radio Moskou (midden in de Koude Oorlog) die ontvangen werden op 78 MHz bleken veroorzaakt te worden door een roestige bout in een antennemast.
Hilversum III werd ontvangen op 160 MHz door een hekwerk met een dik soort kippengaas.
In deze gevallen ging het dus om intermodulatieprodukten die ontstonden door een soort diodewerking van twee verschillende metalen.
Een ander frappant geval was een computer op 200 meter afstand die stoorde op 450 MHz.

Zoals @flipflop al opmerkte is een aanname van "dat zal de storing wel zijn" het slechtste uitgangspunt dat maar mogelijk is. Je gaat dan allerlei andere oorzaken bij voorbaat uitsluiten of je denkt er niet eens aan.
Met een ontvanger op de gestoorde frequentie en een goede richtantenne is meestal de oorzaak behoorlijk nauwkeurig aan te wijzen. Dat bleek ook uit het geval van de storende computer dat ik hierboven aanhaalde; met een richtantenne was exact de kamer aan te wijzen waar de storing vandaan kwam.
Als jij een richtantenne had gebruikt in combinatie met je SDR-dongle had je het weerstation waarschijnlijk direct kunnen aanwijzen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wel een slordige 'end of life' inderdaad. Maar goed, gevonden!

In elk geval heb je nu een (weliswaar zelf betaalde) SDR, wat ook erg leuk spelen is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Beste Joopv,
het is een zender van TechnoLine zoals op deze site te zien is:
http://www.skyview.co.uk/acatalog/TX2_P.html
(en misschien gebruiken de buren dit weerstation al lang niet meer, zo te zien hangt het er al jaren)

En voor Frederick: ik ben verbaasd dat zo'n klein tunertje zoveel in zich heeft en voor zo weinig.
Jaren geleden voor € 100,- een simpel ontvangertje gekocht om afstandsbedieningen van auto's te kunnen controleren op RF werking, maar dit is vele malen mooier.

Op 31 mei 2014 22:05:49 schreef fransdata:
(en misschien gebruiken de buren dit weerstation al lang niet meer, zo te zien hangt het er al jaren)

Is het dan niet verstandiger om die batterijen (die je er net nieuw hebt ingedaan) er weer uit te halen? De buren hadden blijkbaar ook niet gemerkt dat de sensor het al weken niet deed.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein