Beste lezers/ lezeressen,
Zaterdagmiddag, mooi weer, mijn SDR Sharp op de laptop aangeslingerd en toch nog maar eens meten en kijken.
Kom ik tot de conclusie dat het signaal in het midden van ons huizenblok net iets sterker is, zeg maar ongeveer in het midden tussen de zonnepanelen en ons huis. De bewoners zijn op vakantie, sleutelhouder is de zonnepanelenbuurman, samen gekeken, bij de meterkast keihard signaal, alle schakelaars uit: nog steeds.
Nog wat proefnemingen gedaan, maar daar bij de vakantiegangers bleef het signaal erg sterk.
Boven de deurpost zie ik een buitentemperatuur opnemer, op 433,92Mhz.
Het zal toch niet.......
Ja dus! met een beschamend gevoel de batterijen eruit gehaald en weg is alle ellende! de beide batterijtjes (AAA) meetten nog 0,9 volt, dat zo'n ding op apegapen een hele straat op stelten kan zetten! Nieuwe batterijen erin en na ongeveer 1 minuut stabiliseert het signaal tot 1x per minuut een burst.
Auto's en garagedeur werken weer naar behoren.
Ik wil graag eenieder danken voor het meedenken en ik kan niet anders zeggen dan dat flipflop geheel gelijk heeft.
Wat mij betreft topic gesloten.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Nou, bedankt voor de bloemen
Maar ehm, anderen hadden de oorzaak ook al in andere richtingen gezocht he. Zo zie je maar weer, die regel over "assumptions" geldt altijd. Je bent niet er door op z'n bek gaat.
Overigens, wel knap dat zo'n zendertje het nog zo lang uithoudt op een lege batterij. Je zou toch zeggen dat het vrij snel afgelopen moet zijn als het een keer in die staat komt.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (31%)]
Ik repareer voor mijn vak auto-elektronica, ik kan over het algemeen redelijk snel diagnose stellen, maar in dit geval ben ik, en een aantal bewoners aardig bij de neus genomen, dit verhaal loopt al langer dan 1 maand en dat signaal is er al die tijd al, verbazingwekkend voor 2 lege AAA batterijtjes. Eerder had ik al gesteld: als zoiets fout gaat is dat met een paar dagen bekeken, dus niet!(De gedachte was: ergens een afstandbediening in een schoenendoos met rommel op zolder die continu uitzend zal toch wel met een paar dagen stoppen, nee dus (weer zo'n aanneming...))
En ook het stoorgebied: op straat/woonerf heel duidelijk en in de woonhuizen niet.
En een buurman die op hetzelfde moment zonnepanelen laat plaatsen en problemen heeft met inregelen van zijn installatie kreeg op voorhand de zwarte piet toegespeeld.
Nogmaals iedereen dank voor het meedenken
joopv
Golden Member
Misschien nog het merk/model van het betreffende weerstation / opnemer vermelden? Dan kunnen wij die dingen vermijden en kan google het topic met de juiste zoekwoorden indexeren.
edit:
LAC-TX2-P produces rf interference with low battery's
[Bericht gewijzigd door joopv op (15%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Mooi dat het is opgelost en goed dat je dat hier laat weten.
HF-storingen opsporen is een vak apart heb ik wel gezien als ik wel eens met de Radio Controle Dienst, tegenwoordig het Agentschap Telecom, mee ging.
Kortegolfuitzendingen van Radio Moskou (midden in de Koude Oorlog) die ontvangen werden op 78 MHz bleken veroorzaakt te worden door een roestige bout in een antennemast.
Hilversum III werd ontvangen op 160 MHz door een hekwerk met een dik soort kippengaas.
In deze gevallen ging het dus om intermodulatieprodukten die ontstonden door een soort diodewerking van twee verschillende metalen.
Een ander frappant geval was een computer op 200 meter afstand die stoorde op 450 MHz.
Zoals @flipflop al opmerkte is een aanname van "dat zal de storing wel zijn" het slechtste uitgangspunt dat maar mogelijk is. Je gaat dan allerlei andere oorzaken bij voorbaat uitsluiten of je denkt er niet eens aan.
Met een ontvanger op de gestoorde frequentie en een goede richtantenne is meestal de oorzaak behoorlijk nauwkeurig aan te wijzen. Dat bleek ook uit het geval van de storende computer dat ik hierboven aanhaalde; met een richtantenne was exact de kamer aan te wijzen waar de storing vandaan kwam.
Als jij een richtantenne had gebruikt in combinatie met je SDR-dongle had je het weerstation waarschijnlijk direct kunnen aanwijzen.
Wel een slordige 'end of life' inderdaad. Maar goed, gevonden!
In elk geval heb je nu een (weliswaar zelf betaalde) SDR, wat ook erg leuk spelen is.
Beste Joopv,
het is een zender van TechnoLine zoals op deze site te zien is:
http://www.skyview.co.uk/acatalog/TX2_P.html
(en misschien gebruiken de buren dit weerstation al lang niet meer, zo te zien hangt het er al jaren)
En voor Frederick: ik ben verbaasd dat zo'n klein tunertje zoveel in zich heeft en voor zo weinig.
Jaren geleden voor € 100,- een simpel ontvangertje gekocht om afstandsbedieningen van auto's te kunnen controleren op RF werking, maar dit is vele malen mooier.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 31 mei 2014 22:05:49 schreef fransdata:
(en misschien gebruiken de buren dit weerstation al lang niet meer, zo te zien hangt het er al jaren)
Is het dan niet verstandiger om die batterijen (die je er net nieuw hebt ingedaan) er weer uit te halen? De buren hadden blijkbaar ook niet gemerkt dat de sensor het al weken niet deed.
De dames zijn op vakantie nu.
Hun eigen auto werd er ook door gestoord.
Net voor ze op vakantie gingen was de auto naar de garage geweest.
"nu is t'ie net bij de garage geweest en nu werkt de afstandbediening niet meer" werd al gezegd.
Als de dames er weer zijn gaan we dit zeker bespreken.
De batterijen die in het zendertje zaten waren van een onbekend merk: Top Craft, ik denk de ooit meegeleverde 1e montage, (06-2010 kan ik er op lezen, of dat de fabricage datum is, ik denk eerder de uiterste gebruiksdatum)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat het idee is om ze het verhaal te vertellen tegen de tijd dat ze weer terugzijn en tot die tijd de bestaande situatie zo veel mogelijk te handhaven. Lijkt me wel zo netjes.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
flipflop
Prima merk dus, dat TopCraft 
http://www.batterijvergelijker.nl/index.php?page=wegwerp
joopv
Golden Member
Het probleem is niet de oude of slechte batterijen, of dat de sensor wellicht helemaal niet gebruikt wordt.
Het echte probleem is dat die TechnoLine LAC-TX2-P temperatuurzender volcontinu rf rotzooi gaat produceren als de batterijtjes leeg raken. Dat mag nooit gebeuren, is een principiele ontwerp of fabricage fout. Die sensor kan m.i. beter teruggestuurd worden naar de leverancier als zijnde DOA.
En daarnaast een klacht indienen bij het AT.
Met een beetje geluk en doorzettingsvermogen wordt er dan een onderzoek ingesteld en het ding uit de handel genomen. Want iedere batterij - hoe goed ook - zal op een gegeven moment leeg raken.
Verwacht niet teveel van het AT. Daar slapen ze rustig verder. Intussen zijn er al VELE omvormers van zonnepanelen geinstalleerd ZONDER voldoende onstoring en het AT doet niets !!!!
Op vele plaatsen in Nederland is het al gedaan met een goede radio ontvangst op de klassieke hoogfrequent banden !
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik vermoed: het ding stuurt zodra ie een meting heeft dat meteen door. Het zenden trekt zoveel stroom dat ie een "brownout" krijgt, reboot, en vrij kort daarachter weer een eerste meting kan doorsturen.....
Of: De microcontroller kan niet booten, houdt z'n TX pin laag, en dat is voor de TX module de hint om te gaan zenden.... Verkeerde polariteit afgesproken op dat signaal....
joopv
Golden Member
@Wim,
Ik denk dat een klacht van een aantal particulieren in een straat over het niet meer kunnen gebruiken van hun 434MHz gadgets iets anders behandeld zal worden door het AT dan een eenzame luister/zendamateur die een hoger ruisnivo heeft op de kortegolfbanden.
De "dichtheid" / impact van de eerste groep is veel hoger dan van die zeldzame kortegolfluisteraar.
En als er geen klacht binnen zal komen daar, zal er in ieder geval niks ondernomen worden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die 2010 op de Topcraft (Panasonic) batterijtjes is inderdaad de houdbaarheisdatum. Dat betekent dat ze er rond 2005 of misschien eerder wel ingezet zullen zijn, mogelijk dat het gehele weerstation toen bij Aldi is aangeschaft.
EricP
mét CE
Let wel: 'best before' datum. Ik heb hier batterijtjes waar 10-2008 op staat. Die hebben altijd koel en droog gelegen (in een kelder) en werken nog prima. Wellicht een iets verhoogde kans op lekkage, dat dan wel weer.
Wel grappig dat zo'n ding je lekker bezig heeft gehouden
Overigens moet ik bekennen dat ik zelf ook zo'n apparaat heb en de batterijtjes vervang als ik geen data meer binnen krijg (zo eens in de 3 jaar). Het zou dus zomaar kunnen dat die ook wel eens een hele nacht (iets kouder, spanning wat lager) die band plat drukt zonder dat iemand het door heeft...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het was dus toch een 433 MhZ prul wat bleef hangen in een zendmodus. net als netwerkapparaten die na een te korte netspanningsuitval blijven hangen en dan het hele netwerk plat kunnen trekken of gewoon niks doen..
je kunt mensen wel afgaan met de vraag of ze iets hebben wat op die freqentie zit en kan storen. maar het punt is met veel techniek dat mensen echt niet weten hoe en waarop een apparaat werkt.
vaak zat mensen aan de balie gehad met een deurbel die niks meer doet, batterijen al vervangen is dan de eerste vraag. ja heb ik vervangen is het antwoord. ook die van de drukker zelf .. en dan is het antwoord vaak euh zitten daar ook batterijen in dan 
hier werkt het weerstation als ik kanaal 1 gebruik soms ineens op een sensor van de buren. het enige waar dat aan te zien is dat de buitentemperatuur niet meer klopt met buienradar. het basisstation geeft aan als de batterij van de sensor of basis leeg is. zet er ook altijd een datum op, zo kun je de slechte soort batterijen er uithalen..
oude batterijen die nog nos in de lade liggen gaan vaak zat in een ab binnen een maand lekken ineens. iets wat wel zeker is na die datum, is de interne weerstand. zeker die goedkope lichte batterijen hebben geen power zat meer voor een zaklamp of iets met een motortje..
@joopv Het stoorniveau op de HF banden is niet een beetje maar wel een beetje VEEL toegenomen. Op VELE plaatsen in Nederland is het stoorniveau meer dan 30 dB hoger dan in de jaren '60.
Ik kan het weten omdat ik in die tijd vaak op de middengolf en de kortegolf heb geluisterd, met een buizenradio met hoogfrequent versterking (EF22, ECH21, ECH 21 en EBL 21, en AZ1 als buizenbezetting). Het ding speelde als een tierelier. Als ik dat nu zou proberen kan ik dat wel vergeten...).
En het AT doet niets.
ik heb ook een weerstantion, met 2 externe meetsensoren.
ik krijg nog data binnen van 1 externe. waar die is .... geen idee.
diegene die aan de voorgevel hangt zijn batterijen zijn leeg, dat weet ik zeker, de 2de stuurd nog keurig zijn signaal door.
woon hier al 7jaar en die batterijen zijn nog niet leeg. hoop hem te vinden voor zen batterijen 'bijna' leeg zijn dan.
nuja, mijn autos hebben geen afstandsbediening, ik zal het niet merken
OF één van men buren heeft een gelijkaardig weerstation en zijn zendertje heeft goeie batterijen. zolang ik maar weet wanneer het bij de oldtimers begint te vriezen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]
Ik zag draadloze rookmelders die op 434 Mhz met elkaar werken. Nu vraag ik me af of het een probleem is als bijv de buren dezelfde kopen aangezien ze op 434 Mhz werken. Of andere producten die ook op 434 Mhz werken. Gaat dit storen ? Of wordt er een soort unieke code gegenereerd tussen de master - slave melders ?
Het verschijnsel en een oplossing zijn bij het AT (Agentschap Telecom) blijkbaar al bekend.
http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/consument/storingen-en-om-…
Quote:
Bekijk vooral draadloze apparatuur die niet meer lijkt te werken. In het bijzonder buitenunits van weerstations. Zij staan op veel daken van woningen en hebben een grote reikwijdte. Als de batterijen leeg raken, blijven deze units continu zenden maar versturen ze geen meetdata meer.
EndQuote.
http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/consument/storingen-en-om-…
Quote:
Plaats een nieuwe batterij in het zendgedeelte
EndQuote.
mvdk
Golden Member
Is Enexis nou al afbesteld ?
Er word altijd gauw in die richting gezocht. Ik denk dat ik toch het dichtste in de richting van een oplossing zat door naar het AT te verwijzen, nu al weer acht dagen geleden. Dan was die site waar nu naar verwezen word ook eerder in beeld gekomen.
Van het bestaan van consumenten elektronica waarmee je zelf aan de slag kan was ik niet op de hoogte, ik heb helemaal geen sjoege van deze zaken. Als ik zo die site doorlees, hangt heel nederland vol met deze ellende...