Ja dat zegt mijn vader ook altijd. ECHTE 50W kan je niet open zetten in een auto, dan gaan zeker je oren stuk...

Volgens hem is ECHTE 50W zelfs meer dan voldoende voor thuis.
En je maar aan praten in de winkel dat je toch echt 500W nodig hebt.

Maar goed, dit kan de TS zeker verder helpen als hij toch alles wil zelf doen.

Kijk en lees aandachtig deze uitleg erover. Wel in het engels.
Maak wel dat je goed zit voor dat je begint te lezen.

http://valveaudio.tripod.com/Membuatsendiri.htm

Ze beginnen al direct goed...

As we knows, the output power of any audio power amplifier is approached by formula :

P = Vpp2/(8*Rl)

where Vpp= peak to peak supply voltage, Rl is the speaker impedance load. For car voltage of 12Vdc, if we connect it to 4 Ohm speakers we will only have power of 144/32 = 4,5 Watt. Bridging the amplifier will double the power, but will never be more than 40 W.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (29%)]

de gemiddelde autoradio waar op staat 50w uit heeft ook een ingeboude omvormer naar 18vdc. 50watt uit is wel haalbaar als speakers niet zo'n waardeloos rendement hadden. evengoed zit het leeuwendeel van het luidspreker vermogen in de lage tonen, dus is het al niet meer om aan te horen eer je tegen de limiter zit te duwen :) vind maar eens een speaker die zoals vroegah nog een ruime 96db\1w\1meter rendement haalde, dat scheelt veel op die nog geen 80db\1w\1meter van tegenwoordig..

Voobeeldje: ik heb 2 visaton W200 in mijn defender liggen en een blaupunkt versterker erachter.
Komt ruim boven motorgeluid uit en das al niet te versmaden.

gokje is dat die speakers ook geen 250W zijn in de deuren, maar iets van 50 W continu maximaal. als je daar een echter 250 W continu versterker achter zet en je bent beetje sportief aan het rijden... dan hoor je die vervorming niet tot je spoelen verbranden.

Pas een 2x125W versterker voor iemand gerepareerd. Vond het al zo weinig onderdelen voor dat vermogen. Met een 1 kHz testsignaal op de input en een 8 Ohm dummy kwam ik tot iets van een whopping 2x10W. Reëel vermogen dus, als in P=UxI. Nu is een speaker een complexe belasting dus het hele plaatje is in werkelijkheid waarschijnlijk S = P+Qj Er zijn vreselijk veel fantasie vormen van audio vermogen maar ik ben benieuwd of er ook met S en Q gerekend wordt. Uiteindelijk is het Xj deel van de speaker impedantie niet verwaarloosbaar en per frequentie ook anders

Dat ding wordt in een hele grote loods achtige ruimte gebruikt en dat blijkt nog genoeg vermogen te zijn ook.

Het vermogen van een versterker wordt altijd opgegeven met een resistieve belasting. Meestal bij 8Ω

Wat de gebruiker er aan hangt kan de fabrikant niet weten.

Een electrostaat met een knoert van een trafo in de voet

Een drie-weg wisselfilter met vele L's en C's

Een industrietoepassing

Een 100V systeem

ect ect

oeps nu 23.00 op Canvas BOB DYLAN

Daarom.....
Dus als we weten welk merk en type speaker het gaat, krijg je vanzelf antwoorden die er wel toe doen.

idd, als TS ons niet gelooft: ik zocht even naar

SONY 420 W max power 50 W rated

pioneer 550 W max, 100 W nominaal (en ik denk zelfs dat dat al overdreven is)

kicker even doorklikken naar specs: 360 W max, 90 W RMS

kenwood piek 400 W, max vermogen 160 W, woofer 80 W

en dan heb ik hier nog A merken, geen B of C merken. daar staat rustig 1000 W op de doos en blijkt 10 W realistischer te zijn (mijn record staat op 3W speakers en 1000 W op de doos)

rendement doet idd hel veel meer, maar voor je een hoop geld in een versterker gaat steken, zou ik eerst het juiste vermogen eens bepalen en dan eens kijken of je auto radio niet heel ver in de buurt komt.

Als deze speakers goed klinken en ze hard genoeg gaan voor TS zie ik geen reden ze te vervangen, ongeacht rendement of het echte vermogen: hij heeft ze immers toch al.

zoals de meeste hier wel weten, is 'kabaal' makkelijk zat te maken.

met goeie speakers kan je vlotjes +90dB halen met een 1Watt versterker !!! wil je 3dB omhoog, moet het vermogen x2. wil je 10dB omhoog, moet je vermogen x10.
om dus 120dB te maken, heb je 1000watt nodig.
heb je slechte speakers die pakweg 80dB halen met 1watt, dan heb nu al 10 000watt nodig om diezelfde 120dB te maken als hierboven.goeie speakers zijn het begin als je kabaal wil maken, daarna ga je er vermogen tegenaan gooien
en bekijk ook dit schema eens
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)#mediaviewer/Bestand:Gel…

dat er 250watt op de speakers staan, hoeft ook niks te zeggen. dat zou het maximum vermogen zijn dat ze kunnen verwerken voor ze sneuvelen.
ik zou eerst eens goed gaan nakijken welke speakers je hebt zitten, hoe ze gemonteerd staan. daar is meer te winnen dan met grote vermogens gaan spelen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (56%)]

Ik wil toch even reageren op dat "goede" en "slechte" speakers die dan een hoog of juist laag rendement hebben. Wat is de definitie van goed en slecht? Als je er vanuit gaat dat "goed" betekend: een zo natuurgetrouw mogelijke weergave, dan heeft dat helemaal niets met het rendement te maken. Er zijn beesten van speakers met een laag rendement. En andersom ook.

[edit] Fuzzbass hieronder, ok als "goed" betekend "meer herrie", dan klopt het helemaal wat fcapri zegt. 'T is nooit zo mijn ding geweest, auto hifi :)

[Bericht gewijzigd door flipflop op (18%)]

Dat klopt, maar het doel van meeste auto-audio-fanaten is om zoveel mogelijk herrie te maken. En 90 dB gevoeligheid is dan beter dan 80 dB. De speaker met 80 dB zal waarschijnlijk beter klinken, omdat de fabrikant bijvoobeeld de lineariteit boven het rendement gesteld heeft.

Op 25 mei 2014 18:12:25 schreef nickbas:is dit mogelijk en zo ja hoe dan?

Totdat nickbas bewijst dat hij geen hit-and-run poster is (met slechts 1 posting op zijn naam) die een serieuze discussie wil gaan opzetten, is er maar 1 antwoord nuttig, en de rest tijdsverspilling.

Nee.

Bedankt voor alle reacties.
Ik rij in een Seat ibiza en wil mijn kofferbak zo leeg mogelijk houden. dus dacht misschien is het mogelijk om een versterker in de deur te bouwen.
Maar onder de stoel is ook een optie had ik niet aan gedacht.
Ik heb in mijn deuren twee Pioneer TS-G1723I gebouwd.
De radio is ook van Pioneer DEH-P700BT.
Ik wilde me ook wat verdiepen in de werking van een versterker vandaar dat ik deze zelf wilde gaan bouwen.
Maar als dit een te lastig verhaal gaat worden ga ik er toch gewoon maar een kopen.

250w piek, 40w nominaal..
dus met een goede 50w radio uitgang zit je best goed, zoveel meer herrie ga je niet uit die speakers halen zonder dat ze warm lopen, al zal die radio de 50w niet halen

wat is dan de beste optie om meer geluid in je auto te krijgen zonder iets in je kofferbak?

Uitlaat afzagen ;-)
Sorry kon het even niet laten.
Er zijn/waren actieve subwoofers te koop die onder de stoel paste.
Een versterker kan je misschien wel onder de achterbank kwijt.
En in de hoedenplank een paar extra speakers.

doe eens een test, zet zware bass muziek aan, sluit de deuren, zet jezelf in de auto en luister eens.
verdraai dan op de radio de balans eens naar L of R. als de bass dan luiders wordt, staan je speakers in tegenfase en heffen ze elkaars geluid op. 1 speaker uit de deur halen en de 2draadjes wisselen dan.

heb je luidsprekers achterin zitten? indien nee, koop 2 extra speaers (goeie grote die bass kunnen produceren) en bouw die achteraan ergens in (hoedenplank, zijpanelen...). sluit die extra aan bij de radio

4x50watt zal meer geluidsdruk produceren dan 2x50. ook hier moet je de achterste speakers in dezelfde fase aansluiten als vooraan. normaal moet je dan genoeg kabaal hebben. is het nog te weinig, moet je een sub bijsteken om het laag iets harder door te drukken. dan gaat je hele auto op de muziek trillen

versterker bijsteken zou ik niet doen, jouw deurspeakers zijn maar 40watt.

Op 26 mei 2014 18:27:01 schreef nickbas:
wat is dan de beste optie om meer geluid in je auto te krijgen zonder iets in je kofferbak?

Een gehoor apparaat >:-) (en met nog meer herrie zul je die toch ooit nodig hebben)

Het ligt ook aan de accoustiek van de auto. Ik had ooit een vectra, daar zat geweldig geluid in. Die zelfde radio/boxen in de volgende auto, een Renault 19 was een ramp. Klonk voor geen meter. (dan heb ik het niet over hoe hard het klonk

Als 200W in een auto niet genoeg is: rap naar de dokter :7

Een paar grote ovale luidsprekers in de hoedenplank geeft normaal al redelijk wat geluid met een redelijke bas t.o.v. de luidsprekers in de deur. Nadeel vind ik dan weer dat je hoort dat het geluid van achter komt, en je hoedenplank is iets moeilijker te verwijderen. (Zelf ook zo begonnen i.v.m. een kleine koffer, maar uiteindelijk toch voor een subwoofer in de koffer gegaan. Kist is er gemakkelijk uit te nemen en de versterker is in een inham in de zijkant van de koffer gemonteerd en stoort zo ook niet)

In mijn vorige auto had ik de versterker onder de achterbank zitten, maar dat was een flinke stationwagen waar toevallig ruimte was daar. Nu rijd ik een kleinere auto en ligt de versterker onder de bestuurdersstoel. Als ik een passagier daar heb zitten, leg ik een matje over de rand van de versterker zodat er geen schoenafdrukken op komen.

Wat je ook kunt doen is een dubbele bodem in je achterbak maken.

reservewiel eruit pakken en daar je versterkers plaatsen?

Op 26 mei 2014 20:06:12 schreef Fuzzbass:
Nu rijd ik een kleinere auto en ligt de versterker onder de bestuurdersstoel. Als ik een passagier daar heb zitten, leg ik een matje over de rand van de versterker zodat er geen schoenafdrukken op komen.

Hmmm :-)

Op 26 mei 2014 20:08:32 schreef DK:
reservewiel eruit pakken en daar je versterkers plaatsen?

Pioneer heeft jaren lang een actieve sub gehad voor in die ruimte...
Maar persoonlijk zou ik mijn reservewiel er toch echt niet voor opofferen.

Als je met de huidige setup harder/zuiverder wilt spelen dan zal je een versterker nemen en de speakers beter kunnen inbouwen. Deuren goed dempen scheelt vaak best veel. Dempingsmatten als STP of Silentcoat plak je in de deur.
Speakers steviger op de deuren monteren scheelt in bassweergave, manier ligt er ook weer aan welk type Ibiza je hebt.

Ik deed vroeger in de panelen naast de achter bank de speakers inbouwen. Ouwde paneel eruit namaken van MDF en daar de speaker in schroeven dat klonk echt geweldig. Ik moet wel zeggen dat dat vroeger makkelijker ging dan nu. De panelen naast de achterbank waren waren gewoon plat dus heel makkelijk na te maken. Ik meen me nog te herineren dat er zelfs een asbak in zat maar daar ben ik niet zeker van. Was een C-kadet sedan.