Multimetergebruik en netspanning

RAAF12

Golden Member

Op 28 mei 2014 16:00:43 schreef EricP:
Nou, als je voor die aardelectrode al een megger nodig hebt, dan kun je het ook net zo goed laten...

Hoezo? Ik heb geen megger nodig, aardelectrodes worden getest door de daartoe bevoegde instantie. Ik meen een plaatselijke energiemaatschappij.

EricP

mét CE

Ook die gebruiken daar geen megger bij. Alhoewel... Dat hoop ik dan maar.

evdweele

Overleden

De verwarring is groot ....

"Megger" is de merknaam van een meetinstrumentenfabriek.
Doordat de bekendste meter een isolatietester was (het ding met het slingertje om spanning op te wekken), wordt de foutieve benaming "megger" vaak gebruikt als men een isolatietester bedoelt.

Een aardelektrode meet je vanzelfsprekend niet met een isolatietester.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Je hebt helemaal gelijk. En mijnheer Megger doet ook aardingsweerstand testen. Ik kan me niet meer herinneren (te lang geleden) wat voor merkje er op het apparaat stond.
http://electrictestinstruments.com/data/Megger's%20Getting%20down…

Op 28 mei 2014 15:35:28 schreef EricP:
@rew: Ook dat valt wel mee. Als we die meter eens een ingangsimpedantie van 10MΩ geven... Bij 230V gaat er dan toch echt 23μA lopen. Voel je dat eigenlijk? Dodelijk is het in elk geval niet. Zelfs als het metertje maar 1MΩ haalt, 230μA, loopt het wel los...

Het ging om de test om een lampje tussen de fase en de aarde te zetten. Heb ik wel eens gedaan. :-) Maar ik vind dat tijdens dat experiment iedereen van de waterleiding af moet blijven.

Richtlijnen "schadelijkheid" en "gevoel" stroom: 1mA kan je voelen, 20mA kan dodelijk zijn. Maar een zeer beperkt dynamisch bereik. (audio en video (=oor en oog) hebben we als mens richting de 100dB aan dynamisch bereik!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Ah, in die context heb je wel gelijk. Mocht die ALS niet trippen, dan kan de oorzaak een defecte ALS zijn, maar net zo goed een afwezige aarde.

Voor wat betreft die megger: Ik weer niet hoe het kip-en-ei verhaal in elkaar zit. Is het een toko die meetinstrumenten voor hoge weerstanden maakte en (analoog naar de hoge weerstand) zichzelf 'Megger' genoemd heeft? Of is het een toko die zo heet en toevallig ook instrumenten maakt om relatief hoge weerstanden mee te meten maakt?
Anyway... ecdweele heeft natuurlijk gelijk dat de benaming 'megger' voor een isolatieweerstnadsmeter niet correct is.

RAAF12

Golden Member

Op 28 mei 2014 16:48:50 schreef rew:1mA kan je voelen, 20mA kan dodelijk zijn. Maar een zeer beperkt dynamisch bereik. (audio en video (=oor en oog) hebben we als mens richting de 100dB aan dynamisch bereik!)

20-35 mA direct door de hartspier heen wordt door velen als dodelijk gezien.
Mja zolang er mislukte executies in de USA zijn geweest waar de stoom uit de oogbollen opsteeg, neem ik dat ook met een korreltje zout.

evdweele

Overleden

een lampje tussen de fase en de aarde te zetten

Toen ik in 1999 mijn huidige woning betrok die van het bouwjaar 1972 is, trof ik zo'n hoop gepruts in de elektrische installatie aan dat ik helemaal niets meer vertrouwde.
De verhuurder was niet gevoelig voor mijn klachten "want alles werkte toch!"
Maar parkers (zelftappende plaatschroeven) in de afdekplaatjes van de centraaldozen, kroonsteentjes i.p.v. lasdoppen en nog meer van die klungelpraktijken zinden mij allerminst.

Eén van mijn acties was toen om de randaarde van de wcd's te controleren. Aardlekschakelaars ontbraken toen nog, dus was het erg eenvoudig; een lamp van 150W met een stekker contactstop die aangesloten was op 1 pen en de randaarde.
De actie was niet tevergeefs: de aardaansluiting van de wasmachine in de badkamer had een overgangsweerstand door een slecht gemonteerde lasdop.

Op 28 mei 2014 16:52:06 schreef EricP:
Voor wat betreft die megger: Ik weer niet hoe het kip-en-ei verhaal in elkaar zit.

Als we willen geloven wat "Megger" op zijn website meldt, ben ik geneigd te denken dat er eerst een firma Megger was die later isolatietesters ging maken.

For over 100 years, Megger has been the premier provider of electric test equipment and measuring instruments for electrical power applications. The trademark was first registered in May 1903 and is jealously guarded by the company. Although we're best known for our world famous range of insulation testers, Megger provides a full service solution to meet your electrical test and measurement needs.

Bron: http://www.megger.com/us/about/index.php

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evdweele

Overleden

.

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 28 mei 2014 17:21:07 (100%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 28 mei 2014 17:06:03 schreef evdweele:
[...]Toen ik in 1999 mijn huidige woning betrok die van het bouwjaar 1972 is, trof ik zo'n hoop gepruts aan de elektrische installatie aan dat ik helemaal niets meer vertrouwde.
De verhuurder was niet gevoelig voor mijn klachten "want alles werkte toch!"
Maar parkers (zelftappende plaatschroeven) in de afdekplaatjes van de centraaldozen, kroonsteentjes i.p.v. lasdoppen en nog meer van die klungelpraktijken zinden mij allerminst.

Eén van mijn acties was toen om de randaarde van de wcd's te controleren. Aardlekschakelaars ontbraken toen nog, dus was het erg eenvoudig; een lamp van 150W met een stekker contactstop die aangesloten was op 1 pen en de randaarde.
De actie was niet tevergeefs: de aardaansluiting van de wasmachine in de badkamer had een overgangsweerstand door een slecht gemonteerde lasdop.

Zo zie je maar weer dat je met betrekkelijk eenvoudige middelen toch een aardige indicatie kan krijgen hoe het met de randaarde is gesteld. Hoe zwakker de lamp brandt hoe slechter de randaarde.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
evdweele

Overleden

Op 28 mei 2014 17:27:35 schreef Pentium-Pro:
[...]Zo zie je maar weer dat je met betrekkelijk eenvoudige middelen toch een aardige indicatie kan krijgen hoe het met de randaarde is gesteld.

Er is alleen 1 heel grote MAAR aan...
achter een aardlekschakelaar gaat die vlieger niet op.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Megger is een bedrijf, de isolatie is het ding waar ze bekend mee zijn geworden. Ik heb er daar een van. De Wee-megger. De Wee-Megger werd ook vaak onder label van de verdeler/handelaar/importeur verkocht. Best een handig ding om te hebben.

Ik heb een ding (RT030) van Megger wat Isolatiemeting (250VDC), Brugmeting, Varley en Murray metingen doet. Het werd gebruikt door de ptt om kabelbreuken te localiseren.

Voor hier thuis aan het net te meten gebruik ik meestal een AVO-8. Kan hoge spanning aan. Is niet te hoog Ohmig en heeft een hele (goede/snelle automatische zekering) Dit na mijn eerste kennismaking met fantoom spanningen tgv meten met een 10 GOhm DMM in autorange.

Als leek die niet weet hoe een DMM werkt en ook niet weet wat hij meet zou ik het mbv een telefoon oplossen. Dat is veiliger.

Tenzij je alleen wil weten of ergens spanning op staat voor je een lampje hangt ofzo. Dat kan met een of ander bouwmarkt ding maar als je een fout maakt, bv in de verkeerde mode dan kun je alleen hopen dat het ding nog een beetje beveiligd is (vaak zijn ze dat niet, of veel te slecht, en dan kan zo'n ding zelfs in de fik gaan)
Beter een Duspol of zo'n neon schroevedraaier ding. Laat de verkoper hem eerst even demonstreren als je bang bent voor een gevaarlijke ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

zou ik het mbv een telefoon oplossen. Dat is veiliger.

Dit komt bij mij nogal cryptisch over.
Ik denk dat daar nog enige verduidelijking bij hoort.

@hieronder:
Dat begrijp jij en dat begrijp ik, maar begrijpt de TS dat ook?

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 28 mei 2014 19:12:49 (20%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

Eh.. Iemand bellen die snapt waar-ie mee bezig is?

fred101

Golden Member

Oeps, foutje >:-)
idd de elektricien bellen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Oww? ik dacht dat ze jouw moesten bellen Fred >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 mei 2014 08:47:46 schreef flipflop:
[...]
Waarom is dat zo verschillend voor je dan? Een voltmeter meet het spanningsverschil tussen 2 punten. Bij de batterij zijn dat de 2 polen en bij het stopcontact zijn dat..... de 2 polen. Het enige verschil is dat een batterij gelijkspanning is en op het stopcontact staat wisselspanning.

Om wat evdweele zegt.

Het valt me op dat fora over het algemeen niet functioneren ter "verheffing van de massa" maar meer op het etaleren van kennis tussen gevorderden. De grootste "winst" is toch te behalen bij de eerste groep.

fred101

Golden Member

Winst halen ? De mensen die topics beantwoorden doen dat omdat ze het leuk vinden. Veel kennen elkaar ook al langer. De leek heeft daar profijt van. Die kan nu gratis begeleidt worden als er een paar mensen met kennis daar toevallig zin in hebben. Je zult dan off-topic uitweidingen voor lief moeten nemen. Sommige vinden het ook leuk om mensen wat te leren, andere zien de problemen van een leek als een leuke electronica puzzle. (bv in reparatie topics)

Wil je dat niet dan zijn er genoeg mensen die tegen betaling jou probleem oplossen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 30 mei 2014 11:24:59 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als je met een vraag over een 9volt batterij kwam waren er anderen antwoorden gekomen.

Dat er enig gevaar is, en dat gevaar toeneemt naar mate je onbekend bent met de materie. En wij alle niet willen dat er ongelukken gebeuren is richtinggevend voor de antwoorden.

Het meten is 1, het interpreteren is 2.Wat zegt bijvoorbeeld een meting van ongeveer 120volt tussen fase en Nul?

EricP

mét CE

@TS: je hebt een verkeerd idee achter een forum. Het is geen helpdesk die je met elke zinloze vraag kunt lastig vallen (om misverstanden te voorkomen: ik bedoel dat generiek en niet als waardeoordeel over jouw vraag). Het is over het algemeen een verzameling mensen die allemaal iets met een bepaald onderwerp doen. De ene heeft meer kennis van het ene, de andere meer van het andere. Ik kom een eind op het moment dat het op microcontrollers aan komt (among others), maar op het gebied van HF ben ik een absolute noob (heeft niet direct mijn interesse en aangezien tijd eindig is ook geen prioriteit in het opbouwen van kennis). Er zijn hier een aantal mensen die veel over HF weten (en als je hier wat langer rond hangt, dan weet je ook wel wie dat zijn). Als ik dus met een vraag op dat gebied kom en die mensen zeggen dat ik een me-zus-en-me-zo spoelkerntje nodig heb en het draadje rechtsomgewikkeld moet worden, dan vraag ik uit interesse 'waarom' (als dat kerntje besteld is) en probeer ondertussen nog wat op te pikken van de discussie tussen 'de geleerden'. 80% mis ik (te weinig domein kennis), en wat ik er van op steek, is mooi meegenomen.

Wat het wellicht makkelijker maakt, is dat ik wel wat basisprincipes begrijp zoals dat je niet blind op je meetapparatuur kunt vertrouwen (weten wat je meet; snap hoe je meter werkt) en dat ook de manier van meten soms een wereld van verschil kan maken. Ik geloof dat jouw grootste probleem is dat je dat laatste stuk (nog) mist.

Verder is netspanning (of hoger) vervelend als je door verkeerde (interpretatie van) meetresultaten verkeerde conclusies trekt en op basis daarvan dingen doet die je beter had kunnen laten. Ook ik meet met een multimeter aan het lichtnet (heb niet altijd alles aan meetapparatuur bij me...), maar door ervaring ben ik wel in staat om de mate van vertrouwen op de meting in te kunnen schatten. Als het essentieel is en ik vertrouw het niet, dan wordt het dus improviseren (zoals bijvoorbeeld met die gloeilamp) om het meetresultaat te verifiëren, dan wel te ontkrachten. Die 120V van Jan Klaassen is een mooi voorbeeld daarvan.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 mei 2014 16:52:06 schreef EricP:
Mocht die ALS niet trippen, dan kan de oorzaak een defecte ALS zijn, maar net zo goed een afwezige aarde.

Een ALS heeft om te trippen geen aarde nodig.
Een 'aardlekschakelaar' is in werkelijkheid een verschilstroomschakelaar. Hij tript als het verschil tussen heen- en teruggaande stroom te groot wordt (bijv. meer dan 30mA).

Hij wordt alleen maar wel eens 'aardlekschakelaar' genoemd omdat de aanname is, dat dat verschil in heen- en teruggaande stroom ergens naar aarde verdwenen, gelekt, is.

--
'Verschilstroomschakelaar', hoewel correct, klinkt niet duur genoeg. Daarom gebruikt men dan het woord 'differentiaalschakelaar', wat dan weer afgekort moet worden tot 'dif', zodat je nòg niet aan het woord kunt zien wat het is. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Op 30 mei 2014 11:14:18 schreef Mvandek:
[...]
Om wat evdweele zegt.

Ik heb in dit topic veel meer geschreven, maar ik vermoed dat je hierop doelt.

Het is niet mogelijk om via een stukje tekst te bepalen wat iemands kennis- en ervaringsniveau is. Aan de hand van de inhoud van de tekst in de openingspost probeert iedereen die erop wil reageren zich een beeld te vormen.
De vragen in de openingspost wekken de indruk dat je voor het eerst een multimeter gebruikt en weinig kennis hebt van 230 volt installaties. Vandaar dat iedereen probeert te waarschuwen voor de mogelijke gevaren die aan ondoordachte handelingen verbonden zijn.

Dat de ene vraag of het andere antwoord een reactie oplevert die enigszins terzijde van het onderwerp gaat is vrij gebruikelijk als een groepje mensen bij elkaar zit. Op een verjaardagfeestje zijn de gesprekken ook niet aan een vaste structuur gebonden.
Forums werken niet veel anders.

Als je niet tevreden bent over de antwoorden tot nu toe kan dat. Het staat je vrij om nadere informatie te vragen of toevoegingen te plaatsen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

Daarom schreef ik: weet wat je meet!

Automotive is voor mij een eitje, zeker met mijn maatje Fluke :)
Tot een kennis belt met een vage aardlekstoring in zijn lasapparaat.
Ik was toen nog TD'er op een bungalow park ,365 huisje + grandplas & tuinen, pompstations, dus ervaring zat met aardlek fouten. :)
Daar ook aan het meten, ondertussen denkend dat ik mesjogge geworden was ;) meetwaarden sloegen nergens op; en waren afhankelijk van de stand van de maan en engeltjes op je schouder. Dan blijkt een hoogimpedante fluke niet handig als je aan een loze draad staat te meten :(

De fout bleek uiteindelijk geen aardfout in het lasapparaat, maar een b16 die trigger happy was. ik heb een c16,of liever Plonzen voorgesteld, maar de man was het lasapparaat zat en wou hem niet meer :( die moest ik maar mee nemen; doet het hier al jaren prima :) ook achter een 30mA aardlek!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.