Ik ben een oude Creek CAS4040 versterker aan het fixen. Eindtrap, stuurtrap en bias diodes kapot. Eindtrap vervangen door TIP142 TIP147 en andere kapotte spullen ook. Er staan diverse versterker schema's op internet die verdacht veel er op lijken en waar ze met 2 x 45 volt er 120 watt uit halen. De mijne is maar 1 x 60 volt dus mét uitgangselco. Op 12 volt geprobeerd na reparatie, speelt prima. Op origineel 60 volt zachtjes spelen OK klein beetje meer volume, eindtorren exploderen met luide knal. Uitgangselco getest tijdje 50 volt op gezet blijft heel. Is het probleem dus niet. Zit te denken aan fake torren. Gekocht via Ebay. Merk torren is ST. Iemand ervaring met soortgelijk probleem.

kan je nog een toonbare plaatje posten van de torren? daar kan je vaak al veel aan zien ,al heb je mischien maar weinig restanten.

Schema?
Ook een foto helpt.

Het nog goede kanaal is BDT64 / 65 Schijnt vrij zeldzaam type te zijn.

Wordt verkocht is zelfs op voorraad
http://uk.farnell.com/semelab/bdt64a/darlington-transistor-to-220/dp/1…
http://nl.farnell.com/semelab/bdt65a/darlington-transistor-to-220/dp/1…

Gewoon de originele torren erin zetten en een lamp in serie met de voeding. Brand de lamp, foute boel, verder zoeken.

edit hieronder

overigens staat in het schema BDT65C en BDT61C (foutje?)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]

Zit te denken aan fake torren. Gekocht via Ebay. Merk torren is ST.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/76403/1/

Gewoon de originele torren erin zetten

Beste advies, en van een betrouwbare verdeler, Farnell, Mouser, Digikey, RS.

Ik heb het ook meegemaakt onlangs met driver torren ui china.
2sa1306 keurig merk er op Toschiba . Eentje was geen npn maar een pnp de andere liep met opdraaien zo warm en ging in sluiting.
Bij aswo goede vervangers kunnen krijgen gelukkig.
Tip transistoren van ST zijn sowieso al niet origineel want daar hoort het teken van texas instruments te staan.

[Bericht gewijzigd door Arnold D op (11%)]

TIP is er ook in Darlington in de 142 zit ook nog een beschermdiode over de C-E overgang.
TI is in 1968 begonnen met de TIP behuizing (Texas Instruments Plastic) maar andere firma's gebruiken ook de TIP codering.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

ST maakt al jaren "originele second source" TIP's. Degene in dit topic zijn echter fake.

Over de torren word niets gezegd ,de verpakking is origineel;)

Zie de feedback...

No son Sanken originales, son copias falsas Buyer: e***r
These fets are fake , and don't work.... Buyer: b***e
1N5822 terrible quality. voltage drop like conventional diodes. Buyer: n***1
fake transistors 2SC5388. inside single, not a composite. Buyer: n***1
Transistors were counterfeit parts. Buyer: m***o

Bizar wel allemaal en eigenlijk speelt het al heel erg lang. Vroeger

kocht ik bij de radiobeurs Dordrecht voor de beroemde K9 televisie wel eens een bu 126 die deed het dan heel even en met schakelen was het dan al vaak weer gedaan. Waren ook fakers en die waren niet eens goedkoop.
Naderhand kwam ik dat weer tegen met BU208 van Nedis voor K11 ook zo er weer uit.
Ik dacht juist dat dit nu allemaal een beetje verleden tijd was.
Gelukkig zijn mijn eindtorren wel origineel al moet ik mijn versterkers nog wel een keer lang onder zware omstandigheden testen maar het lijkt OK en de letters van SANKEN lieten ook niet los na het reinigen met contact pcc en wl wat toch best wel agressief spul is. Drivers ga ik nog bij bestellen bij Mouser niet eens duur.
Andere transistoren heb ik nog niet kunnen vinden en die heb ik ook nog niet direct nodig.
Ik heb er een mail uitgedaan naar de leverancier in China dat een aantal fake is maar uiteraard geen reactie tja