Dag allemaal,
Ik zal meteen met de deur in huis vallen en toegeven dat ik niets van elektriciteit en oude radio's afweet.
Ik ben vel bezig met vanalles rond WOII, en een tijdje geleden vond ik op een website uren audiomateriaal van nieuwsuitzendingen ten tijde van D-Day.
Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om die opnames laten af te spelen door een oude radio, dus ik kocht een radio en een mp3-speler.
Ik dacht dat ik gewoon even de mp3 speler moest aansluiten op de box van de radio en dat het wel goed was zo.
Tja, niet dus.
Daarom kom ik hier even om hulp vragen.
Ik heb onderaan een input voor pickups (2 ingangen). Ik heb ook de aansuitingen die er in passen, maar het probleem is de output van mijn mp3-speler.
Hoe kan ik deze aansluiten op de "klemmetjes" die dan in de pickup ingang gaan?
Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Ik heb er ook nog wat foto's bijgeplaatst.
Als jullie meer detail nodig hebben hoor ik het graag.
Merk en type van de radio ? En wie heeft die spanningscarrousel zo aangesloten met dat zwarte snoer? Levensgevaarlijk.
Er is al behoorlijk gerommeld in die radio zo te zien. Een lamp op een adaptervoet, 230V snoer aan de speaker,trafo-isolatie is open gescheurd, elco is niet origineel, spanningscarrousel hoort zo niet aangesloten te zijn.
Heb je de radio al onder spanning gehad? Zo niet, zeker niet proberen. Radio's van deze leeftijd en zeker in deze staat hebben een gebruiksaanwijzing over hoe je ze op moet starten.
Merk en type weet ik niet.
Radio J.C. staat er vooraan op. Ik denk dat het een Franse is (de plaatjes bij de input voor pickup en antenne zijn allesinds in het Frans).
Ik heb hem zo gekocht dus geen idee wie dat zo aangesloten heeft.
Ik allesinds niet want ik weet zelfs niet wat je juist bedoelt 
Hij werkt wel nog, ik kan enkele zenders ontvangen.
Het zou leuk zijn dat hij ook nog steeds als radio kan blijven werken en niet enkel mp3, maar dat is geen vereiste.
Even een duidelijke foto van de voorkant maken en van het schaalglas. Daar is meer informatie uit te halen.
Aansluiten gaat met 2 weerstanden :
Jack L ---10k---\
(wit) \___banaan 1
/
Jack R ---10k---/
(rood)
Jack massa ----------banaan 2
(omvlechting rood en wit)
Voordat je dit gaat toepassen zou ik mezelf er heel zeker van maken dat het toestel in orde is. Met een beetje pech blaas je je mp3 speler op.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 11 juli 2014 01:27:48 schreef Bomber1919:
Ik heb onderaan een input voor pickups (2 ingangen).
Een oude buizenradio heeft maar 1 pickup-ingang. Er zijn wel 2 bussen voor de twee banaanstekkers.
De onderste is de massa (het chassis van de radio) en de bovenste de echte ingang.
Als je het verbindingsnoertje aansluit zoals op het tekeningetje hieronder moet het werken.
De radio moet natuurlijk eerst in orde worden gemaakt, want zoals het er nu uitziet is het een puinhoop.
De luidspreker is een zgn. "bekrachtigde luidspreker", wat inhoudt dat 'ie niet zomaar gebruikt kan worden op de manier zoals een moderne speaker.
Maar zoals in eerdere antwoorden aangegeven is direct aansluiten op de speaker niet de beste manier. Als je die truc uitgehaald met een zgn. "universele radio", een type zonder voedingstransformator, dan had je hele MP3-speler dusdanig onder spanning gestaan dat jij hier nu waarschijnlijk geen verhaaltje meer had zitten intikken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (100%)]
je moet ook niet zomaar oude radio's inpluggen
je moet eerst alle ratelcondensatoren en filtercondensatoren vervangen
ik heb ook zo een oud radio geval staan, maar daar was al zodanig in geknipt en gefoefeld dat ik er niet meer aan uit geraak om te herstellen.
ik heb dan ook de buizen en de afstelling vooraan laten zitten.
speaker heb ik vervangen door een autoradio speaker. heb die aangesloten op een miniatuur versterker printje uit een multimediaPC en dit alles gevoed door een 12V stekkertransfo.
de verlichting van het display vooraan heb ik met leds gemaakt aangesloten op die 12V en mijn volume potmeter staat op de plaats van de originele in de radio. het lijkt dus dat de originele radio speelt. miischien dat ik de mijne ooit nog werkend krijg.
wat jij zo heel snel zou kunnen doen: je neemt een stel pc speakers, plugt die in op je mp3. steek die speakers gewoon in de radio en je zal het geluid er vooraan horen uitkomen. de originele speakers zal zowat als passieve speaker werken.
Loop je met die oude krengen ook geen risico dat er spanning op het chassis staat? (niet volledig net gescheiden)
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Een oude radio is per definitie onbetrouwbaar. Ze zijn destijds gemaakt om 10 tot 15 jaar mee te gaan. Die tijd is reeds lang verstreken.
Zo te zien op de foto's van de TS is deze minstens 60 jaar oud. Om betrouwbaar te kunnen werken zal de radio eerst grondig moeten worden nagezien en zo nodig gereviseerd.
Dit toestel heeft waarschijnlijk een volledige revisie nodig. Dat kan je voor 1 a 2 tientjes aan onderdelen zelf doen - alle condensatoren meten of direct vervangen. Dat vereist niet zo veel kennis van elektronica, alleen wat soldeervaardigheid. De eindversterker doet het dan bijna altijd wel weer.
Als je toch alleen de speaker wil gebruiken, dan moet je de weerstand van de bekrachtigingsspoel meten. Vervolgens berekenen (wet van ohm) welke spanning je aan moet bieden zodat er een stroom van 30 a 50mA loopt. De spreekspoel behandel je zoals iedere andere speaker. De maximale belastbaarheid van zo'n speaker ligt vaak tussen de 3 en 5w, maar het rendement is hoog waardoor je met zo'n klein vermogen al een kamer goed kan vullen.
@ Shiptronic:
Het chassis staat meestal niet onder spanning als er twee transformatoren in het toestel zitten. Voor de zekerheid altijd even met een laagohmige meter kijken of er spanning tussen chassis en aarde staat. Digitale meters houden je vaak voor de gek door de hoge ingangsweerstand. Er is vaak een spanning van tientallen volts te meten met een digitale meter.
Ik heb aardig wat radio's onder handen gehad, ik heb één keer een elektrisch lekke trafo gehad (tussen prim en sec) en twee verbeunde U-toestellen waarbij chassis/kast onder spanning stond door een fout van de vorige eigenaar(s).
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Welk typenr. heeft deze oude radio? Want dat maakt het een stuk gemakkelijker om het schema van deze radio te vinden. Merk op dat er een klein condensatortje in de vorm van twee in elkaar gedraaide draadjes zit tussen de rechter- en de middelsectie van de afstemcondensator. Ik denk dat het hier om een rechtuitontvanger gaat.
Op 11 juli 2014 02:03:17 schreef Dominic:
Even een duidelijke foto van de voorkant maken en van het schaalglas. Daar is meer informatie uit te halen.Aansluiten gaat met 2 weerstanden :
Jack L ---10k---\ (wit) \___banaan 1 / Jack R ---10k---/ (rood) Jack massa ----------banaan 2 (omvlechting rood en wit)Voordat je dit gaat toepassen zou ik mezelf er heel zeker van maken dat het toestel in orde is. Met een beetje pech blaas je je mp3 speler op.
Ik heb het op deze manier gedaan en het werkt perfect! Vriendelijk bedankt.
Iemand had ook ngo wat foto's van de voorkant gevraagd.
Bij deze:
Gaaf toestel! Maar gebruik je het ding nu zonder 'm te reviseren? Misschien is het al gedaan gezien de nieuwe onderdelen, maar een ongereviseerde radio uit dat tijdperk geeft vrijwel zonder uitzondering binnen enkele dagen problemen - met mogelijk gevolgschade.
Vervang in ieder geval de condensator aan het rooster van de eindbuis en de condensatoren die van massa naar anodespanning gaan, en controleer de voedingsspanningen en de temperatuur van de voedingselco...
Ik gebruik hem zo, ik heb hem gekocht van een verzamelaar en ik veronderstel dat alles wel in orde is.
De radio speelde ook toen ik hem ging afhalen daarom dat ik zeker was dat ik hem zonder problemen kon aanzetten.
edit: Ik heb trouwens geen flauw idee over welke onderdelen je het hebt :s Ben echt een leek. Ik moet wel zeggen dat die radio-uitzendingen echt super klinken door deluidspreker van de radio.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op 11 juli 2014 22:34:47 schreef Bomber1919:
[...]edit: Ik heb trouwens geen flauw idee over welke onderdelen je het hebt :s Ben echt een leek. Ik moet wel zeggen dat die radio-uitzendingen echt super klinken door deluidspreker van de radio.
Is dit een radio met hoogfrequent terugkoppeling waarbij je aan een knop moeit draaien om goede ontvangst te krijgen? Draai je te ver aan die knop, dan hoor je fluittonen.
Als ik naar de spoelbussen kijk zal het geen regeneratieve ontvanger zijn.
Aan de uitvoering te zien een Franse of Waalse (België) radio. Schaal aanduiding is Frans (PO, GO, etc.), buisbezetting, uitvoering spanningscarrousel doet Frans aan. Er waren 100-den radio fabriekjes in Frankrijk en België tot in de jaren 50. Schema's zijn er niet. Men werkte volgens een standaard stramien.
De luidspreker en UGT is wel erg "beun de haas" aangesloten met schemerlampen snoer. Als je deze radio van een restaurateur/verzamelaar hebt overgenomen, zet vraagtekens bij de rest.
Volgens mij onzin om van alles aan onderdelen te vervangen. Als de radio het doet is het goed.
Als er alleen een phono- ingang zit moet je de MP3 speler wel via b,.v 100k ohm aansluiten en ook met de massa b.v. 1 k ohm aansluiten om de impedantie en het volume aan te passen.
En volgens mij is dat onzin. Grote kans dat er wel wat vervangen moet worden. Meten is weten, maar als je daar geen verstand van hebt wordt 't blindelinks vervangen. Dat laatste is nog te doen door de topicstarter, je kan van hem niet verwachten dat hij de hele boel door gaat meten.
Elco's kunnen elektrisch lek zijn en vervolgens hun elektrolyt uitspugen. Ik heb 'n radio gehad 'die het wel deed' maar waarbij ik blij was dat ik toch even de elco onderzocht heb - werd warm, lekte onacceptabel veel.
Papiercondensatoren zijn 9 van de 10x lek. Op sommige plekken merk je daar niets van. Op sommige plekken zorgt het voor vervorming. Op sommige plekken zorgt dat voor een harde knal als de condensator uit elkaar klapt.
Ik had op dit gebied ook een radio 'die het wel deed' maar na een week gebruik begon de boel toch te vervormen. Slechts één toestel (uit +- 20) heb ik zonder onderdelen te vervangen altijd kunnen gebruiken.
Verder levert een 1:100 spanningsdeler een veel te laag signaal op voor een oude radio. Oude radio's zijn ontworpen om grote signalen te accepteren van kristalelementen en oude MD elementen met grote uitgangsspanning.
Bottom line: een auto met verstopt luchtfilter, verroeste remleidingen, zweterige brandstofslangen en versleten/drukloze schokdempers 'doet het ook' maar je wil er beslist niet mee rijden. Voorzichtig met dit soort advies.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ledlover heeft volledig gelijk. Ook ik heb hier al diverse buizenversterkers gehad ter reparatie die een week na aanschaf door de nieuwe eigenaar de geest gaven. De gevolgschade is dan altijd groter dan vooraf controleren en vervangen.
Ik denk dat ik in zo'n geval gewoon een nieuwe, gewone luidspreker zou monteren, en een klein modern versterkertje, waar altijd wel plaats voor is. De radio zelf hoeft dan niet eens 230V-voeding meer te krijgen, die doet toch niks, je gebruikt dan alleen de kast voor het zicht en de klank.
Het echte jaren-40 geluid zit toch al in de MP3. 
Jongens, ik moet toegeven dat ik vroeger ook wel eens sissende en heet wordende condensatoren heb meegemaakt (knalt net als een behoorlijk vuurwerk rotje) maar het is voor mij al zo lang geleden (meer dan 25 jaar) dat ik nog met dat oude spul werkte, dat zal ondertussen wel een stuk vaker kunnen voorkomen.