mmols4088
Met vriendelijke groet Mike
ik ben bezig met het schrijven van een klein test programma in picbasic en heb het script gecompiled naar Hex formaat en probeer deze nu in mijn 16F628A te laden maar krijg een foutmeling die ik niet thuis kan brengen , na vele uren zoeken op het web naar een passend antwoord .
heeft iemand hier ervaring mee ? of weet wat dit is bekend
hierbij de foto ,,

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
Allereerst is de printscreen wel erg klein.
Heb je al wel eerder andere hexfiles succesvol naar deze chip geschreven? Of naar andere PIC's?
Welke prorammeersoftware gebruik je? Welk besturingssysteem? Welke drivers (voor zover nodig)?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
IC wel goed geplaatst? Moet volgens screenshot 1 pin van uiteinde achterstevoren in voet...
Als je alleen een printscreen van het K150 scherm maakt, is het tenminste te lezen... (kan met Alt+PrtScr)
En deze programmer werkt met een virtuele seriële poort (via USB).
Dus de gebruikte driver en instellingen van de poort kunnen (afhankelijk van je besturingssysteem) timingsproblemen geven.
mmols4088
de printscreen is idd wat klein zie ik nu ook
het ic is wel goed geplaatst want lezen en blanken gaan wel goed .
en als ik op program druk zonder eerst een hex erbij te halen dan schrijft de software wel netjes zonder een foutmelding naar de lege 16F628A , maar zodra ik de hex laad en probeer te ladenkrijg ik de foutmelding
ik gebruik win 7 ultimate 64 bit
nee het is mij nog niet gelukt om succesvol iets weg te schrijven , en heb 2 16F628A ic,s gekocht maar beide geven problemen bij het laden van de HEX
ik gebruik als programeer software, proton IDE lite jullie bekend ??
en programeer in pic-basic language
hoop dat hij nu wel beter leesbaar is ..
http://www.uploadarchief.net/files/download/printscreen%20002.jpg
mmols4088
Ik zie een 'hint' en een 'succes'.
Anders zou het advies zijn om een willekeurig kant-en-klare hexfile voor deze pic te proberen. Bijvoorbeeld de knipperled van de VOTI website.
mmols4088
ik ben met zoiets bezig , en probeer een script in mij 16F628A te laden maardat is het bij het probleem op dit moment Franzki
de website waar ik dat volg is
[Bericht gewijzigd door mmols4088 op (30%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Daar staan toch ook genoeg complete hexfiles? Voorbeeld: http://www.picbasic.nl/downloads/IR-TRC_N.HEX
mmols4088
ik zal het proberen , es kijken of dit lukt ,helaas krijg de zelfde foutmelding . pfff
heb inmiddels ook picbasic bestanden weer eens gecompiled maar ook die hex files maken geen verschil .. wat doe ik fout ??
[Bericht gewijzigd door mmols4088 op (42%)]
Welke drivers heb je geïnstalleerd?
En heb je aanpassingen gedaan aan de instellingen voor de virtuele COM-poort?
mmols4088
De drivers die ik erbij vond de : plprofic 2303 driver.
en heb hem op een van mijn usbpoorten aangesloten com-7 waarmee hij gewoon verbinding heeft .
[Bericht gewijzigd door mmols4088 op (22%)]
mmols4088
kom er gewoon niet uit ,, heb zeker dan toch een miskoop gedaan lijkt mij met die K150 programmer .. 
Arco
Special Member
Heb je wel een 64 bits driver geinstalleerd? (bij 64 bits systemen heb je sowieso meer kans op problemen als met 32 bits)
Soms helpt het bij timing-problemen om bij de instellingen van de COM-poort de buffering uit te zetten...
Op 23 juli 2014 22:18:08 schreef mmols4088:
kom er gewoon niet uit ,, heb zeker dan toch een miskoop gedaan lijkt mij met die K150 programmer ..
Lees eens wat ik schreef bij het topic:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/120423/last
Kan zijn dat je waarden van het EEPROM veld invult cq inleest met deze programmer. Dan gaat die onderuit zeg maar in nette bewoording.
Als dit niet lukt zou ik mijn tijd er niet meer aan besteden en KOOP gewoon een Pickit 2 cq 3 of een goede kloon. Ben je in 1 keer van al dit gedoe af tenzij het je hobby is lekker knoeien.
SOrry moest het even kwijt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
mmols4088
geeft niet ,, begrijp je inbreng
Op 23 juli 2014 22:30:03 schreef Arco:
Heb je wel een 64 bits driver geinstalleerd? (bij 64 bits systemen heb je sowieso meer kans op problemen als met 32 bits)
heb idd een 64 bit driver geinstalleerd zover ik nu zie ,bedankt voor de info alvast .. het blijft idd een lastig verhaal en blijf zoeken ,
Op 23 juli 2014 22:46:14 schreef Franzki:
Soms helpt het bij timing-problemen om bij de instellingen van de COM-poort de buffering uit te zetten...
dit heb ik inmiddels al gedaan maar ook dat maakt niks uit pfff 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (92%)]
Arco
Special Member
Wat ik zie zit er een FTDI chip op? Dan moet je ook de FTDI driver hebben: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm
mmols4088
dank je wel arco ,
deze zal ik dan gelijk downloaden ,, ben eerst bezig om de K150 terug te sturen en kijken of ik men geld terug kan krijgen , want dit is een ramp geval , al kan ik het moeilijk verkroppen dat ik dit niet kan oplossen , want ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie .
er is helaas weinig info op internet hierover die mij meer kan vertellen over deze K150 helaas .
[Bericht gewijzigd door mmols4088 op (46%)]
Op 25 juli 2014 10:11:58 schreef mmols4088:
dank je wel arco ,,deze zal ik dan gelijk downloaden ,, ben eerst bezig om de K150 terug te sturen en kijken of ik men geld terug kan krijgen ,,
De portokosten zijn vaak hoger naar China dan dat deze programmer gekost heeft 
mmols4088
gelukkig de K150 programmer kunnen retourneren en geld terug gekregen ,ga nu maar eens een pickit 2 van microchip aanschaffen hoop dat het nu beter zal gaan met programeren .
http://www.ebay.com/itm/PIC-KIT-2-PICKIT2-Debugger-Simulation-Programm…