Na onze verhuizing heeft onze Amerikaanse koelkast Daewoo FRS U20 bijna een jaar gewerkt zonder dat het water was aangesloten. Van de week weer het water aangesloten en alles leek te werken. Tappen van water werkt. Vullen van het ijsblokjes bakje werkt. Het omdraaien van het bakje van de ijsklontjes werkt. Alleen de ijsblokjes blijven er in zitten en vallen niet in de voorraadbak. Ik heb geen enkel idee waar ik het probleem moet zoeken.
Een ander probleem is Daewoo. Kennelijk hebben ze in NL geen importeur meer. Ik kan ook bijna geen onderdelen vinden.
Volgens een monteur moet het hele ijsblokjes systeem worden vervangen. Volgens hem is dat een probleem en moet hij gaan bellen en hopen dat er ergens nog iemand dat heeft. Kosten ca. €200 exclusief montage.
Koelkast is van 2006 en een dergelijke reparatie is dus geen optie.
Wie weet raad?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het bakje wordt dus wel omgedraaid, maar ze vallen niet uit het bakje? dat lijkt me niet gans een unit te hoeven kosten.
miss moet het bakje trillen of licht buigen als het is omgedraaid, miss weet de olde of smd hier iets van..
@Testman, het bakje wordt nagenoeg geheel omgedraaid, maar de blokjes vallen er niet uit. Uit de weinige schema's die ik heb kunnen vinden is niets te vinden over trillen, schudden of torderen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zit er in het bakje ook geen verwarming? als het van alu is, komen de blokjes er net als onder de kraan houden sneller uit dan..
Met een kleine aanpassing moet er wel zo iets uit te maken zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=LnBpFt5ySKg
Maar het lijkt me eerder dat het heating element het begeven heeft, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Icemaker
Het bakje is van kunststof. Onder het bakje zit een wit staafje. Ik dacht ook dat het een verwarmingselementje zou moeten zijn. In een schema van een vergelijkbare koelkast staat echter dat het een Ice sensor is.
Een ander punt is dat ik er niet achter kom wie dat onderdeel zou kunnen leveren. Zo duur kan het niet zijn en ik zou deze mogelijkheid wel willen uitproberen.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Ik kwam dit tegen: http://www.justanswer.com/appliance/7enmv-daewoo-freezer-ice-maker-tra…
Usual problem with these kinds of ice maker would be the ice geting too big.
Water presure that could have risen would make the ice bigger. There should be an ice size adjusting screw at the right side of the ice maker that you can adjust to make the ice smaller anf hopefully, it would crack and break when twisted and fall out.
Another problem could be a normal wear and tear of the twisting tray. When new, this tray would have a special coating on top so that ice won't stick to the tray itself and it would be easier for the ice to fall out when the tray is twisted. The coating could have been gone and now the ice really sticks to the tray material and it is very hard to fall out . With this kind of problem, the only solution would be to replace the tray if it is available. In some cases, we just replace the whole ice maker because it is hard to find the tray alone.
Then lastly, would be the wear and tear of the mechanical gears that twist the tray. If it is worn out, it could no longer twist it so much to break the ice, hence the ice would not fall. Again, I am afraid, the solution is to just eplace the whole ice maker.
Verdere info over je koelkast: http://www.fridge-manual.com/manuals/daewoo/Daewoo_FRS-U20.pdf
Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ze hebben mij heel erg geholpen. Het blijkt dat het bakje moet torderen. Het is bijna niet te zien, maar aan de achterzijde is een stukje plastic van het bakje afgebroken. Hierdoor tordeert het bakje niet meer en blijven de blokjes vastzitten.
De vraag is nu of het te repareren valt of dat het ijsblokjesbakje ergens te koop is.
Een nieuw bakje kopen is de makkelijkste oplossing maar het is makkelijk zelf te herstellen. Als de plaats van het stukje plastic goed zichtbaar is kun je er een ander stukje plastic tegenaan smelten. Neem een stukje plastic van de zelfde dikte en smelt die met een oude soldeerbout vast op de plaats van de afgebroken stuk plastic. Controleer de hoogte en knip het restant er af. Met wat geduld werkt het weer als vanouds en gaat nooit meer stuk.