Sinds vandaag heb ik het volgende probleem met mijn wasmachine. Nadat ik een wasprogramma heb geselecteerd drukte ik op start en hij begon te lopen. Toen realiseerde ik me dat ik niet het juiste programma had geselecteerd en heb de machine uitgedraaid met de draaiknop.
Na het weer inschakelen met de draaiknop bleef de display uit en werkt het apparaat niet meer.

Ik heb de trekschakelaar gecontroleerd en die gaf wat vonkjes en heb ik gedemonteerd en en snoer direct aangesloten. Ik heb gecontroleerd of er spanning op de aansluiting staat, wat het geval is, maar het apparaat wil nog steeds niet inschakelen via de draaiknop.

In de handleiding of op internet kan ik niets vinden over dit euvel, ik zag dat er hier meer discussies zijn geweest over elektronische problemen van AEG wasmachines dus ik vroeg me af of iemand misschien weet waar dit aan kan liggen en of ik het eenvoudig zelf zou kunnen oplossen?

Het toestel is 6 jaar oud, AEG type Lavamat Model Princess

Toeval dat 'ie net op dat moment is stukgegaan.

Schroef 'm open. Doet helemaal niks meer is vaak een probleem met de voeding, en dus redelijk makkelijk op te lossen als het verder niks heeft meegesleept. Op z'n simpelst is er wat losgetrild.

Afaik liep hier op CO iemand rond die bij servicemanuals kon, maar misschien kun je 'm ook zelf al vinden op elektrotanya ofzo.

(Als dat ding op "mijn" aeg lijkt kun je de bovenkant eraf schuiven na het losdraaien van 2 schroeven aan de achterkant, en hang er rechtsvoor ergens een module met voeding en alle aansturing erin. Verder zit er nog een print achter het front. O, en het spreekt natuurlijk voor zich 'm eerst los te maken van het lichtnet.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (30%)]

Op 28 juli 2014 12:16:36 schreef johansson99:
Wrijf er eens over. Kan aanslag zijn.

Jup, even schoonborstelen met een oude kwast ofzo. Desnoods met een watenstaafje poetsen.

Ik weet ook niet precies waar het door komt, misschien koolstof van de koolborstels van de motor ofzo, maar bij "mijn" wasmachine (Die van m'n ouders, dus) zat dat ook, en wel zodanig dat het ging vonken. Dat spul geleid en heeft de neiging neer te komen op punten waar een hoge spanning staat, waar je het dus juist niet wilt hebben.

(Bij iedere oude SMPS die ik openmaak zit er stof neergeslagen precies op de sporen rond de primaire elco, alleen meestal is dat gewoon niet-geleidend huisstof. Dit zwarte spul is koolstof.)

Trouwens, kijk gelijk even naar je deurslot. Als bij jou AEG net als bij de "mijne" de voeding via het deurslot loopt, kan daar wat mis mee zijn. (Als je de rubber manchet loshaalt kun je er makkelijkst bij: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=noB2W06hcU…! ). Bij de mijne was 1 van de connectors gaan "bakken".