Op 15 juli 2018 19:49:05 schreef testman:
de ts heeft vdsl, dan heb je 2 aderparen waar geen analoge telefoon of isdn over loopt, puur internet. via de modem kan wel, maar dan is het voip.
Kan wel. Is ongebruikelijk, maar ik heb wel een paar lijnen met linesharing.
Gezien de snelheid van TS gok ik dat ie trouwens gewoon VVDSL heeft, en geen BVVDSL en dus maar 1 aderpaar heeft.
De 102Mbit die Fourstack geeft zal idd bij BVVDSL zijn, maar ts geeft nergens aan dat er iets aan z'n modem is veranderd kwa bekabeling, en gezien de snelheid matched dat ook met 1 aderpaar.
Dank voor de reacties en vragen, ik was even weg en kan dus nu pas antwoorden.
Ik heb op 2 etages (we wonen in een dubbel bovenhuis) een Dect set staan. Dat is / was al jaren zo.
Voor het gemak en (naar wat ik inschat) een betere bereikbaarheid. Elke etage heeft een station met elk 3 handsets.
Toen het gelazer allemaal begon (voor de liefhebber "even" teruglezen) heb ik daar ook al de oorzaak gezocht maar dat bleek achteraf niet zo te zijn.
D.w.z. er is van alles gebeurd en veranderd in de situatie.
Wel heb ik de laatste maanden die bewuste set er uit gehad en gelaten en het met 3 sets gedaan en dat was niet handig.
Ze hangen beide achter de modem en zijn aangesloten zoals het hoort, op de juiste uitgang van m'n Experia Box V9.
Dat is indertijd ook bekeken door monteurs en goed bevonden.
De bewuste set (op de 1e) waar ik toen opnam staat niet naast de modem.
Overigens ben ik na die ene bewuste keer al een paar keer op de vaste lijn gebeld en bleef steeds de verbinding goed.
Wat betreft de invloed van regen : zo goed als alle monteurs en KPN team zijn er inmiddels van overtuigd dat daar geen oorzaak lag.
Wel vooral die in de software problemen en de gevoeligheid van de modems en mensen in mijn wijk die een periode veel hun modem gingen resetten en en aan en uit zetten.
Maar inmiddels is me duidelijk dat niet alle monteurs alles weten en dat apparaten en aansluitingen hun eigen leven kunnen gaan leiden. 
De stabiliteit en snelheid bleef / blijft goed, ook met regen. En gesprekken naar onze vaste lijn vallen / vielen niet meer weg. Al moet ik wel zeggen dat ik niet meer naar de gegevens in m'n modem kijk dus dat herstarten wellicht nog plaats vindt. Zelf bellen we zo goed als altijd alleen nog met onze mobiele telefoons.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die had ik vandaag ook 1, internet was instabiel daar, toen ging het licht ook een eigen leven leiden en bleek de automaat aan het uitfikken te zijn, 140V op een wcd vind de adapter van de modem minder fijn 
Op 16 juli 2018 18:17:29 schreef testman:
die had ik vandaag ook 1, internet was instabiel daar, toen ging het licht ook een eigen leven lieden en bleek de automaat aan het uitfikken te zijn, 140V op een wcd vind de adapter minder fijn
Zo zie je maar.....