Op 19 juni 2017 13:04:55 schreef Lambiek:
Er mag maar één lijn op je modem zijn aangesloten, of je moet twee poorten hebben op je modem voor je telefoon, maar die moeten dan ook beiden actief zijn.

Als je een DECT toestel hebt moet dat geen enkel probleem zijn. Maar meerdere toestellen op je modem geeft problemen denk, heeft de monteur daar niets over gezegd?

Er zitten twee PHONE poorten op deze modem, ik heb nu nog geen idee of die tweede ook actief is.

Ik heb met de monteur niks besproken over de aantallen toestellen die zijn aangesloten.

Hij heeft zich bezig gehouden met de fouten op te lossen die hij vond (vele storingen op het ISRA punt) en heeft die toen goed opgelost. Zijn metingen waren daarna prima in orde.

Ik heb nu de drie lijnen (met toestellen) op die ene PHONE kabel aangesloten, wellicht gaat dat niet goed.

Het vreemde blijft natuurlijk altijd wel dat als dat het geval is dat het langere periodes totaal geen problemen gaf....

3 toestellen/basisstations op 1 phone poort is in principe correct, maar de aansluitfactor van de oude telefoon kan te hoog zijn (lees: trekt teveel stroom).

Je zou verwachten dat de storingen dan vooral samenvallen met telefoongebruik. Anders is die oorzaak alsnog onwaarschijnlijk. De test zou zijn om de oude telefoon af te koppelen.

@hieronder: je bent aan het testen, dus afscheid nemen is nog wat te vroeg lijkt me. Tenzij je hem toch al kwijt wilde natuurlijk.

Dat een monteur zegt dat er spanning op de lijn staat baart mij zorgen. Het ISRA punt is de basis. Dat moet goed zijn. Stoppen met betalen wegens wanprestatie is een mogelijkheid.ik snap niet dat die ellende zolang duurt. Het is m.i. beter niet langer rondsnuffelen op internet maar het laten oplossen door een vakman.

Op 19 juni 2017 13:35:45 schreef maartenbakker:
3 toestellen/basisstations op 1 phone poort is in principe correct, maar de aansluitfactor van de oude telefoon kan te hoog zijn (lees: trekt teveel stroom).

Als je internetstoringen zijn op momenten dat je belt of gebeld wordt, kan het er mee te maken hebben. Anders is die oorzaak alsnog onwaarschijnlijk. De test zou zijn om de oude telefoon af te koppelen. 2 basisstations moet wel kunnen.

Dat wilde ik net melden Maarten :

Die storingen met oranje en rode lampjes/ opnieuw opstarten van de modem waren niet op het moment van bellen / gebeld worden.

Wel heb ik recentelijk twee maal meegemaakt dat de lijn verbroken werd / wegviel aan mijn kant tijdens een gesprek.

Dat was overigens voordat de monteur is geweest.

Ik heb de laatste dagen niet gemerkt dat de modem raar heeft gedaan.

Wat ik wel merk is dat de snelheid van het internet zo variabel is als ik die meet, de snelheid van ruim 12mb/s op de dag van de monteur haal ik nu bijna niet meer, is meestal tussen de 7-10mb/s.

De powerline adapter ligt er nog steeds uit.

Op 19 juni 2017 13:45:11 schreef RAAF12:
Dat een monteur zegt dat er spanning op de lijn staat baart mij zorgen. Het ISRA punt is de basis. Dat moet goed zijn. Stoppen met betalen wegens wanprestatie is een mogelijkheid.ik snap niet dat die ellende zolang duurt. Het is m.i. beter niet langer rondsnuffelen op internet maar het laten oplossen door een vakman.

Mee eens.

Alleen als een naar wat ik kan inschatten kundige monteur er verder niet meer naar kijkt en mij achterlaat met wat een goed werkende, stabiele en snelle verbinding lijkt te zijn dan vertrouw ik op zijn kundigheid.

Dat is niet altijd goed, ik weet het.

Hij nam echt de tijd, en heeft tweemaal metingen via het ISRA punt gedaan van ruim 20 minuten.

De resultaten voor en na waren echt dramatisch verschillend.

Ik hou zelf ook nog steeds de optie van inwatering op de kabel / tweede lijn open, er waren in de periode toen het opnieuw speelde flinke buien geweest.

Als er weer buien komen zullen we zien.

Klinkt plausibel. Kan ook zijn dat de inwatering pas een tijdje, bijvoorbeeld een dag na de bui effect heeft, hangt er net van af.

Als de lampje op de modem gaan knipperren denk ik aan 2 dingen.

De aansluiting op de ingang van de modem valt weg, of wel de ADSL VDSL verbinding deugt niet.

De voeding gaat over zijn nek, een power adapter die de stroom niet meer kan leveren.

De rest, bakelieten telefoons, of power adapters ed. geloof ik niet in, zie niet 1,2,3 zo snel in dat deze er voor zorgen dat de modem opnieuw op moet starten, wat wel kan is een combi van boven genoemde zaken. Bent het met een van de voorgangers hier eens.

Modem direkt op ISRA aansluiten (evt. tijdelijk even een netwerk kabel aan leggen). Als dit al problemen geeft --> KPN zijn probleem.

Gaat het dan wel goed, zelf binnen verder zoeken. Maar het hele relaas gelezen vermoed ik dat direkt aansluiten op de ISRA dezelfde problemen op levert. Dan lekker zo even laten zitten en KPN in schakelen, eens dit weer stabiel werkt kan je langzaam deel voor deel weer naar de oude situatie brengen, al was het alleen maar om ze de mond te snoeren.

Succes

Op 19 juni 2017 16:55:56 schreef mvdk:
[...]
Die warmte hé.
Maar het is wel waar, het is meerdere malen gevraagd. Ik zit dit draadje van het begin af te lezen, en verbaas me erover. Ik zou hetzelfde doen, kijken of de boel werkt met alleen maar dat modem en één (1) telefoon. Dat is waar 't voor gemaakt is. Als meer werkt, is het fijn, maar niet gegarandeerd.

Ik weet het, en die suggestie / aanpak zit zeker in mijn hoofd / planning.

Bij de een is het een suggestie / tip en advies , een enkeling ziet het als bindend , een commando bijna.

Als je het draadje van het begin af aan meesleest (sinds 2014) dan weet je ook dat er meerdere invalshoeken en aanknopingspunten en oplossingen / reparaties en langere periodes zonder enige problemen zijn geweest.

Ik stel al het advies en tips op dit forum echt altijd zeer op prijs (ook in andere topics) maar een planning hoe ik het hier probeer (blijvend) op te lossen maak ik graag zelf.

En de thermometer in deze kamer geeft nu 27,5 aan.

Ietwat warm voor onder en naast het bureau te liggen.

@evdweele: dat is de beste test, maar even wachten tot het flink gaat regenen (en dan hopen dat de bodem verzadigd raakt) is opzich wel een goede tweede. Ik ben ook wel een zwaar voorstander van een goed gestructureerde troubleshooting, maar voor mij is het nog niet zover van het ideale pad af dat ik er geen vertrouwen in heb. Hooguit doet hij wat extra werk voor niets, maar misschien bespaart hij ook weer wat lastiger werk (niet iedereen heeft een rol netwerkkabel en gaffertape achter de hand).

Op 19 juni 2017 15:36:19 schreef Max1966:
Ik heb ze nu in een telefoon contactdoos bij elkaar gevoegd en de koperen aders met elkaar vastgeklemd, niet helemaal ideaal maar ik moest een oplossing zoeken.

Omdat de ruimte daarin en waar die doos op de plint zit nogal beperkt is is dat niet echt ideaal. Is nogal een gepiel geweest en de deksel heb ik vanaf gelaten omdat het niet paste.

Kan het kwaad om draden te twisten en aan elkaar te solderen en te tapen en er een mof of iets dergelijks om heen te verzinnen?

Of is het bij elkaar vastklemmen / vastzetten in de doos (met deksel) beter?

Bedoel je met het samenvoegen van de aders dat ze samen onder 1 schroefje zitten in de telefooncontactdoos? Dat is in principe goed. Ik weet ook inet of het zinnig is om de moeite te doen om dat allemaal opnieuw aan te sluiten als je in principe geen storingen meer op het telefoniedeel hebt (behalve dan als de ADSL helemaal klappert). Dan heb je kans dat je onnodig extra werk doet, tenzij je dat toch al in de planning had.

Op 19 juni 2017 17:38:33 schreef maartenbakker:

[...]
Bedoel je met het samenvoegen van de aders dat ze samen onder 1 schroefje zitten in de telefooncontactdoos? Dat is in principe goed. Ik weet ook inet of het zinnig is om de moeite te doen om dat allemaal opnieuw aan te sluiten als je in principe geen storingen meer op het telefoniedeel hebt (behalve dan als de ADSL helemaal klappert). Dan heb je kans dat je onnodig extra werk doet, tenzij je dat toch al in de planning had.

Ach Maarten, een beetje extra werk verzetten is altijd goed mijns inziens, beter dan met je armen over elkaar te gaan zitten afwachten.

Al had ik met deze temperaturen liever iets anders gedaan.

En andere werkzaamheden in deze kamer (latexen) had ik al in de planning staan.

Ja, die aders zitten nu bij elkaar onder schroefjes.

Ik dacht wellicht dat solderen ook een optie / beter was en dat zou me een hoop gepriegel schelen.

Ik denk dat ik dat geheel in ieder geval netter kan maken, nu zit het allemaal een beetje krap in die contactdoos bij elkaar.

En daarbij was ik in de veronderstelling dat eventuele haperingen storingen op en in het telefonie gedeelte ook z'n weerslag zouden kunnen hebben op de modem.

De (lijn naar de) bakelieten telefoon afsluiten, denk je dat dat sowieso een wijze zet is?

Ik lees aan de ene kant advies om die af te sluiten en aan de andere kant weer advies dat de invloed op de modem en de installatie er (waarschijnlijk) er niet is.

Ik hink ook op twee benen. Een te zware belasting kan storing geven maar waarschijnlijk niet deze storing. In zo'n geval speel ik wel liever op zeketr en zou ik hem als test toch loskoppelen. Als het probleem eenmaal gevonden is en het blijkt wat anders te zijn, kun je hem later altijd weer aansluiten.

Draden samen onder de schroefjes is mijnsinziens niet slechter dan solderen, KPN doet het in elk geval al sinds de invoering van het telefoonstopcontact zo. Solderen was meer iets voor grote aansluitblokken waar tegenwoordig punch-verbindingen worden gemaakt. Het grote voordeel van schroeven is dat je het ook makkelijk weer los kunt maken om het anders aan te sluiten, weg te halen, af te takken. Ook meten is makkelijker op een schroefje dan op een met krimpkous afgewerkte soldering. Inelkaar draaien en/of solderen geeft bovendien wat meer kans op draadbreuk als je het niet degelijk afwerkt, omdat je een zwak punt creert waar de aders de las in gaan.

Op 19 juni 2017 21:35:17 schreef maartenbakker:
Ik hink ook op twee benen. Een te zware belasting kan storing geven maar waarschijnlijk niet deze storing. In zo'n geval speel ik wel liever op zeketr en zou ik hem als test toch loskoppelen. Als het probleem eenmaal gevonden is en het blijkt wat anders te zijn, kun je hem later altijd weer aansluiten.

Draden samen onder de schroefjes is mijnsinziens niet slechter dan solderen, KPN doet het in elk geval al sinds de invoering van het telefoonstopcontact zo. Solderen was meer iets voor grote aansluitblokken waar tegenwoordig punch-verbindingen worden gemaakt. Het grote voordeel van schroeven is dat je het ook makkelijk weer los kunt maken om het anders aan te sluiten, weg te halen, af te takken. Ook meten is makkelijker op een schroefje dan op een met krimpkous afgewerkte soldering. Inelkaar draaien en/of solderen geeft bovendien wat meer kans op draadbreuk als je het niet degelijk afwerkt, omdat je een zwak punt creert waar de aders de las in gaan.

Dan is de tijd gekomen om afscheid te nemen van de bakelieten telefoon.

Waarschijnlijk gaat die dan helemaal weg en koppel ik de lijn los.

Dank voor de tips betreffende het samenvoegen, dat wordt dus bij elkaar voegen en vastschroeven en met die lijn van de bakelieten telefoon minder zal het wat makkelijker gaan.

Op 19 juni 2017 23:55:44 schreef Roches:
Dat op de foto is inderdaad een utp-kabel.
En daarvan gelieve niet verschillende paren bij elkaar binden om het modem aan te sluiten, dan krijg je reflecties in de kabel.
Wat je wel mag doen is 2 afzonderlijke paren bij elkaar binden en die naar het modem brengen.
Gebruik alsjeblieft geen varkenssnuitje om je modem aan te sluiten, dat gaat storen.
Gebruik een kontaktdoos met rj11 connectoren om de modem aan te sluiten, heeft een betere verbinding dan die oude varkenssnuitjes!

De monteur heeft me daar al iets over verteld toen hij me wees op het feit dat ik alleen de rode en blauwe draad had gebruikt.

Dat deden / doen heel veel mensen zei hij en dat anders oplossen zou eventueel een kleine verbetering kunnen betekenen.

Zijn uitleg ging erg snel en ik zal me er even in moeten verdiepen hoe ik dat moet gaan doen.

Ik ga nieuw materiaal kopen om alles bij elkaar te brengen.

De lijn naar de modem zit nu rechtstreeks op de lijn die in deze kamer vanaf het het ISRA punt binnenkomt.

Als ik met goed herinner heb ik die (rood en blauw) er op gesoldeerd en getapet.

Ik kan nu alleen de twee kabels zien met ertussen de verbinding die getapet is.

Op 20 juni 2017 10:07:26 schreef Max1966:
Zijn uitleg ging erg snel en ik zal me er even in moeten verdiepen hoe ik dat moet gaan doen.

witblauw-blauw horen bij mekaar. Die zijn speciaal gemaakt om samen een telefoon of ander soort signaal te transporteren. Ook wit-oranje-oranje is een paartje wat samen prima zo'n signaal kan transporteren. Zo zijn er vier paren. Maar je moet niet 1 draad van het ene paar met een draad van het andere paar gaan gebruiken. Dan werkt het minder goed. Soms goed genoeg, maar soms ook niet. Liever gewoon goed doen.

Het gaat mij boven m'n pet waarom je niet een paar dagen "ongemak" kan trotseren door het tijdelijk aan te sluiten zoals het hoort, om te kijken of dat het probleem oplost. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Op 20 juni 2017 10:53:05 schreef Lambiek:
[...]
Kun je geen signaal versterker "Wifi Repeater" toepassen dan?

Wifi repeaters enz (of hoe ze het ook marketen) gaan altijd ten koste van de snelheid en stabiliteit.

Doe jezelf een plezier en plaats een accesspoint ergens centraal. Eventueel meerdere als je een grotere oppervlakte of verdiepingen wilt dekken.

Kost iets meer, maar dan heb je ook iets wat gewoon goed, snel en stabiel werkt.

Beste prijs/kwaliteitsverhouding is de KPN Wifi oplossing: Een volwaardig 3x3 AC accesspoint met alle dingen die je anno 2017 mag verwachten: Bandsteering, DFS, 3x3 AC, dual band enz.

Als je meerdere zenders nodig hebt: Unifi AC serie. Kost wat meer en je moet ergens software draaien (al dan niet eenmalig), maar dan heb je ook een prima oplossing om overal dekking te krijgen.

Leg een netwerkkabel naar elk accesspoint en je hebt een stabiele verbinding.
Geen netwerkkabel mogelijk (teveel moeite): Dan Moca (over een coaxkabel). Als dat ook niet kan, dan powerline, maar wel de nieuwere G.hn technieken. Die gebruiken ook de randaarde (moet die wel aanwezig zijn) om zo over 3 aders een stabiel mogelijk signaal te krijgen. Setjes zonder randaarde zijn helemaal een gok of het werkt: Veel rommel vervuild het lichtnet, met powerline is dus geen enkele garantie te geven op stabiliteit. Kan prima werken, en zo ineens nietmeer. Met een extra ader (de randaarde) vergroot je de kans op een werkend iets

Op 22 juni 2017 18:16:15 schreef Kilian:
Toch opvallend dat, áls er een verband met regen is, dit zo snel gaat.

Soms, heel soms gaan dingen niet zo als het hoort. Toen de rioolput op deze afbeelding: https://goo.gl/maps/udaorA6kgB72 werd gebouwd, was daar een raar ongeluk aan vooraf gegaan. In de oude rioolput zat iets in de weg, er liep een kabel doorheen, kunstig ingemetseld door de oorspronkelijke bouwers. De mannen herkenden het helaas niet als een kabel, dachten dat 't een rioolbuis was ofzo, en zetten de luchthamer erop. Een reusachtige steekvlam was het gevolg, de man sprong brandend in het Rijn-Schiekanaal wat rechts om de hoek ligt.
Het zou dus kunnen zijn, dat deze telecomkabel ergens loopt waar het met snel wisselende waterstand te maken heeft, het kan.

Op 22 juni 2017 18:38:39 schreef mvdk:
Soms, heel soms gaan dingen niet zo als het hoort. Toen de rioolput op deze afbeelding: https://goo.gl/maps/udaorA6kgB72 werd gebouwd,

Die steekvlam was dus hoogspanning?
Dat zwarte en/of grijze kastje, dat zijn "wijktrafos"? Er zal er wel 1 telecom zijn.

De in dit topic al door mij genoemde storingen in de telefoonlijn zaten op de foto ongeveer waar die paar mensen staan.

Na die eerste keer eergisteren bleef het rustig, geen verdere storingen meer, in ieder geval zolang ik aan de PC werkte.

Nu vanavond opeens weer meerdere keren de modem herstart.

Het verband met de regen / vocht moet er zijn, dit is echt te toevallig lijkt mij........ik zal KPN maar weer eens bellen en vragen of ze het nameten.

ik zou bellen als er duidelijk problemen zijn, niet als het droog is en dus de storing niet vindbaar is..

voor hetzelfde geld steekt de kabel ergens in de sloot uit de wand, na het ontdoen van onkruid ontstaan..

Gisteravond laat gebeld met KPN.

Kreeg goede medewerker aan de telefoon die me aanvankelijk zei dat er geen onregelmatigheden te zien waren.

Maar toen zei hij dat dat niet alles was en dat hij een handmatige test ging uitvoeren i.p.v. de nieuwe automatische test.

En ja, daar kwamen wel wat meldingen uit.

Op meerdere dagen was er te zien dat de modem was herstart maar allemaal in de nacht, tussen 2 uur en 7 uur in de ochtend.

Dat kon eventueel wel te verklaren zijn door werkzaamheden aan het netwerk.

Hij zag op de dag van de hevige regen en hoosbuien inderdaad een herstart, precies toen ik dat hier ook gemeld heb.

Raar genoeg zag hij het opnieuw opstarten van gisteravond niet, en dat was een uur voordat ik hem aan de lijn had.

Oorzaken voor dit gedrag kon hij niet zo vaststellen maar begreep wel de suggestie /mijn vermoeden van de inwatering op de kabel naar mijn huis.

In ieder geval staat mijn melding weer in het dossier en hoop de aanpassingen / tests hier thuis snel af te ronden.

Modem heeft zich nu al meerder keren weer herstart.

Dat lijkt nu wel elke 8 a 9 minuten te geburen.

Ik ben nu ook in de modem zelf aan het kijken en de CRC en FEC fouten in de gaten te houden.

Voor de vorige herstart stonden die veel hoger, nu laag/ op
0.

[Bericht gewijzigd door Max1966 op (12%)]

je gsm heb je ook nog, elke grotere zendmast heeft een generatorbackup in de mast zitten. het signaal valt wel weg als je aan het bellen bent, maar nadat de generator is gestart komt het weer terug.

overigens zijn de dagen van de analoge lijn geteld, kpn is isdn aan het uitfaseren, over 2 jaar is het over. hetzelfde met analoge lijnen, die gaan via voip over het modem heen. dan kunnen ze meer internet snelheid aan met hun koperdaden, meer bandbreedte.

Op 24 juli 2014 17:50:20 schreef testman:

hier in ehv wordt langzaam de hele stad voorzien van glasvezel, dat raakt ook af en toe wel wat..

Ze zijn er ermee gestopt, las ik.
https://tweakers.net/nieuws/119549/kpn-stopt-met-aanleg-glasvezel-in-e…

Boeven zijn het :-)

typisch kpn, die willen hun ouwe zooi koper stamkabels blijven gebruiken. nu hoeven ze alleen maar naar wijkcentrales glasvezel te leggen, dus niet aanbellen bij mensen, afspraken maken, graven op andermans terrein, in de hoogte gaan met rvs goot bij flatgebouwen enz. gewoon de ( in sommige gevallen 60 jaar ) oude stamkabels opgraven, doorknippen en daar op de nieuwe glas/koper centrale aansluiten. zit je nog steeds met de bottleneck van dat oude koper, want 400mbit klinkt leuk, maar zijn altijd theoretische snelheden met nieuwe kabel, amper lassen enz.

Op 25 juni 2017 22:35:56 schreef testman:
typisch kpn, die willen hun ouwe zooi koper stamkabels blijven gebruiken. nu hoeven ze alleen maar naar wijkcentrales glasvezel te leggen, dus niet aanbellen bij mensen, afspraken maken, graven op andermans terrein, in de hoogte gaan met rvs goot bij flatgebouwen enz. gewoon de ( in sommige gevallen 60 jaar ) oude stamkabels opgraven, doorknippen en daar op de nieuwe glas/koper centrale aansluiten. zit je nog steeds met de bottleneck van dat oude koper, want 400mbit klinkt leuk, maar zijn altijd theoretische snelheden met nieuwe kabel, amper lassen enz.

Tja, ik heb het er maar mee te doen.

Op zich zijn we voor het merendeel hele trouwe en tevreden klanten van KPN, altijd netjes geholpen en tot dit euvel in 2014 begon eigenlijk nooit problemen ondervonden.

De monteur die hier de 13e was vertelde me over de problemen die ze (kunnen) ondervinden met de oude kabels maar sprak ook wel zijn bewondering uit voor de trouwe dienst die die kabels inmiddels hebben verricht.

Het is nu even niet anders.

Services via de kabel van Ziggo zie ik niet zitten, ook al vanwege het feit dat die coax hier door het huis loopt en een aantal onderbrekingen heeft en ik waarschijnlijk daardoor ook problemen ga ondervinden.

Ik hou het dus (voor nu) bij KPN en wat ik nu heb.

Sinds de laatste reset nog steeds stabiel en geen problemen...

Offtopic, maar er komt een geval in mijn herinnering van een uitvallende kabelinternet verbinding hier in de buurt.
Onregelmatig, maar wel vaak in de avond.
Geen relatie met regen, nergens mee.
Uiteindelijk bleek een jongeman zijn auto zijn auto soms wat slordig te parkeren, tegen het kastje welk op de rand van een parkeerterreintje stond.
Niet altijd, en ook niet altijd op die plek.
Maar toch regelmatig.
Ook langs denderend vrachtverkeer had invloed...
Oorzaak bleek wat lossig zittende connectors oid te zijn.

Het heeft een poosje zoeken gekost, het is alweer een jaar of 15 terug meen ik..