dag henk
en anderen,
Is dat lastig, ik neem aan dat je universele koperen kabels bedoelt, of niet?
Hoe krijg je dan de gaten boven in de kleppendeksel dicht (zitten nu doppen op van de specifieke kabels), in mijn geval zijn het specifieke kabels voor dit model ford-zetec.
groeten
fiesta
Op 14 oktober 2014 22:25:09 schreef Shiptronic:En geen fancy silicone blauwe extra mega weet ik wat , gewoon normale, liefst orgineel ,
Op 15 oktober 2014 09:44:56 schreef Shiptronic:
buiten kant van het pocelein en vul de ribbes op, daar na nog een keer de binnen kant van de dop een laagje geven , ook met de kwast.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Denk dat originele de beste optie is voor nu.
Als je zelf kabels wilt maken moet je de juiste stekkers en een goede krimptang hebben rubbers kan je eventueel overzetten.
sorry, ik rijd oude meuk waar dat idd prima kan..
bij de modernere blokken is het een probleempje inderdaad.
Dag leden,
Allemaal dank voor de bijdrage, eigenlijk was het mijn (abusievelijke) vertrouwen in de ontsteking die pas vernieuwd was met dure lpg bougies van ngk; ik had er eerder naar moeten kijken/instructies van anderen eerder op moeten volgen !!
Het probleem is opgelost, er zitten voor deze motor standaard bosch bougies in (niet aangepast voor de warmtegraad!?): wel elektroden bijgesteld.
Nu wil ik de flashlube die er in zit graag weer goed laten werken (aanvankelijk dacht ik dat dit voor het probleem verantwoordelijk was), deze druppelt al langere tijd niet meer stabiel/niet. Daarvoor heb ik verschillende dingen geprobeerd, ook contact op genomen met flashlube (tien jaar garantie), die hebben een nieuwe gestuurd, zelfde probleem.
Als ik de stel-schroef tijdens het stationair lopen eraf schroef, merkt je wel duidelijk dat er vacuüm wegloopt/zuigt.Hij drupt niet echt/nauwelijks, wel loopt er wat olie onderin het kijkglas (dit blijft er ook in als de motor stationair loopt, ik weet niet of dat o.k is).
iemand een idee?
groeten
fiesta
Dag leden/shiptronic,
Hallo Shiptronic,
Ik kom even terug op het probleempje van die kabelboom op de ecu, en die aangeslagen contacten (door de hevige regenval geeft het opnieuw problemen).
Je hebt aangegeven dat ik nog vrije terminals heb in een tienpolige stekker, ik heb een foto bijgesloten.
Nu is mijn vraag, je hebt het over weerhaakjes die je naar buiten moet buigen zodat je de contact-terminal eruit kunt schuiven, vervolgens die op de plek van de verweerde terminal in de hoofdstekker plaatsen; letterlijk zeg je het volgende:
Deze draden kan je eruit halen door de beide weerhaakjes met een speld iets naar buiten te buigen , en de terminal eruit te schuiven.
Nu heb ik na demontage van het gele kapje goed gekeken, maar ik zie niet overduidelijk weerhaakjes waarmee de terminals klemmen, wel zie ik verder naar beneden één plastic weerhaakje (een per terminal), maar of je dat bedoeld?
Ook twijfel ik op basis van wat ik zie (als leek), of de terminals die in deze reserve stekker zitten dezelfde zijn als die in de ecu stekker (zie fotos!).
Groeten
fiesta
Dag schiptronic en andere geïnteresseerden,
Dank je voor de broodnodige tip, kan ik op basis van de kleuren in de 10 polige stekker die ik niet nodig heb, de juiste terminals in de ecu stekker identificeren?, twee keer blauw enz.
Of moet ik de draden open maken en volgen?
Vervolgens is het de bedoeling (denk ik), dat ik de goede niet gebruikte terminals in de ecu-stekker, plaats op de plek van terminal 16/19 slechte terminals. Dan de draad erachter in de ecu stekker horende bij pin 16-19 doorknippen en verbinden/solderen met de kleuren/terminals draden (die ik ook eerst doorknip achterin de ecu stekker!) die ik heb verplaatst van de niet gebruikte uitbreidings-stekker.
Nog een vraagje, kun je altijd! aan de buitenkant van een terminal in de ecu stekker zien of het contact slecht/goed is. Op basis van een foto kon je vorige keer al zien dat terminal pin 16 en 19 slecht waren, gaat dit altijd op?/kan het ook binnen in zitten wat je niet/moeilijk kunt zien (in de praktijk)
groeten
fiesta
Tja je begint weer opnieuw met aannames, begin eens te kijken als het donker is of je nergens blauwe vonken ziet over kabels of bobine en verdeler. Zonder duidelijk klacht omschrijving kan ik er niet veel mee.
Dag Shiptronic en anderen,
Dank voor de bijdrage, nee het is wel een/het bekend (herhalend) symptoom, bij overschakeling op lpg (wat in principe op het juiste moment gebeurd), stopt de motor er helemaal mee; de klep achter bij de tank wordt niet open gezet (ik hoor hem ook niet, normaal wel), dit is pin 16 (back sv control).
Ik ben geen deskundige, maar het is wel een herhalend/ bekend symptoom. Tot op heden hielp het altijd door dit contact (pin 16)schoon te maken met middeltjes, maar nu even niet.
groeten
fiesta
Dag shiptronic en anderen,
Ik heb de terminals eruit (16 en 19), je moet ze via de achterkant eruit trekken na ontgrendeling van de kunststof weerhaakjes (ik probeerde via de voorkant, dat kan dus niet!).
Kun je ook alleen de terminals open buigen en vervangen door de ongebruikte die je over hebt (ook open buigen), of kun/moet je beter de draad doorknippen en op deze wijze de terminal vervangen (draden aan elkaar solderen) .
Overigens, die terminals met draden die komen uit de stekker voor uitbreiding die je niet nodig hebt/dus voor vervanging, zijn allemaal dunner.
Vooral de pin 19 is een dikke zwarte draad/aarde, deze wordt niet geleverd door de draden komende uit de niet gebruikte stekker, is/kan dat een probleem zijn/worden?.
Deze draden zijn toch met bedoeling zo dik gemaakt.
groeten
fiesta
groeten
fiesta
[Bericht gewijzigd door fiesta op (30%)]
Openbuigen en opnieuw krimpen zal niet lukken , gewoon de draad oplassen.
Hij moet er idd. aan de achterkant uit, niet aan gedacht te vermelden was voor mij vanzelf sprekend.
draaddikte word idd lastig, dikste nemen en zo kort mogelijk. of aan de terminal solderen.
vergeet niet de oude terminals in de openingen te drukken waar je de leen terminals hebt uitgehaald om het geheel nog enigszins waterdicht te krijgen.
Dag shiptronic en anderen.
De operatie is gelukt, maar het is niet opgelost/rijdt helemaal niet op lpg. Controle lampjes van de schakelaar werken o.k, ook schakelt de auto op tijd over van benzine naar lpg, maar vervolgens hoor ik de klep achter niet open gaan/schakelen (als de auto overgaat op lpg en erop rijdt/ hoor ik dat wel!).
Voorheen met hetzelfde symptoom (achter wordt de klep niet open gezet/pin16 back sv control), kon ik het oplossen door dit contact schoon te maken.
Dat hielp niet meer, dus pinnen /terminals vervangen (16 en 19), dit ziet er nu ook goed uit/blijft er goed uit zien.
Dat de klep ook nu achter niet wordt opengezet is duidelijk/ik hoor hem niet.
Het lijkt er wel op dat dit vocht gerelateerd is/nu het heftig regent. Ik heb de auto onder de kap in het donker bekeken, ik zie niets.
Wat is raadzaam als vervolgstap, kan ik die klep achter testen, is dat verstandig/opportuun. Kan ik iets meten, ik heb wel een spannings/volt-meter. Het eerste om te controleren lijkt mij de achterklep, ik zou naar mijn inzicht op pin 16 die ik gelast heb, de min draad van de multimeter kunnen aansluiten (plus op de akku). Dan kijken bij omschakeling of er 12v op komt te staan, is dit verantwoord!!?
De BRC handleiding geeft het volgende aan als de auto strand nadat de ecu is overgeschakeld op lpg/groene led lampjes op de schakelaar (dit verloopt goed):
controleer de 15a zekering
controleer de contacten van het relai
vervang het relai
controleer de ecu
Omdat ik in mijn geval de achterklep niet hoor opengaan, lijkt mij dit het eerst aangewezene te controleren/uit te sluiten (is het het achterventiel zelf/ of de aansturing ervan).
groeten
fiesta
NB: zou dit schakelkastje wat ook de ecu ingaat, er iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb nu alles schoongemaakt maar het probleem is niet opgelost.
Uit elkaar ziet het er zo uit/aangeslagen/geoxideerd:
Kunnen deze contra stekkertjes er ook uit gehaald worden, hoe?
Stekker zelf ziet er zo uit:
Dat is het hoofd stroom relais, en te zien aan de groenig heid is die stuk, die zorgt voor De +12V op de injectoren en spoelen.
simpel vervangen, LET OP DE PINNING !!!
dit is een relais met 2x 87 door verbonden. en bij een 4 cilinder kan je hem wisselen met een wissel relais, pas op met de enkelpolige maak relais, die hebben 87 30 ed op een andere plek zitten !!
Als test kan je even 30 en 87 met een draad verbinden (groen ?? en rood??
Dag Schitronic en anderen.
Dank je voor de bijdrage.
Ik heb even gekeken, de 87 is verbonden met een/de groene draad, de 30 is verbonden met twee rode draden (zie afbeelding).
Je opmerking hoe en wat te controleren is bij mij in dit stadium niet helemaal duidelijk/uitgekristalliseerd.
Wanneer kan/mag ik die twee (87/30) met elkaar verbinden, wat wordt er dan getest?
Ik kan (mijn idee/interpretatie van jouw suggestie) nadat!(belangrijk!?) de ecu is overgeschakeld naar lpg deze twee (87-30) met elkaar verbinden. Als de motor dan wel op lpg gaat lopen, is hiermee aangetoond dat het relai stuk is!?
groeten
fiesta
Dag Shiptronic,
Dank voor de (waardevolle) bijdrage, het probleempje is opgelost door het relais te vervangen (heb eerst met een draad geprobeerd na overschakeling op lpg).
Bij een lokale garage heb ik een dergelijk schakelkastje kunnen krijgen uit een (rommel) doos.
Het functioneert weer goed; het kan eenvoudig zijn als je maar weet waar/wat/hoe.
groeten
fiesta
Dag Shiptronic en anderen (geïnteresseerden).
Er blijft nog een vervelend symptoom over, het was er al voordat het hiervoor vermelde probleem zich aandiende (sinds begin van dit jaar).
Bij vochtig/regen weer schakelt de motor vrijwel direct na het starten over op lpg, wat dus niet functioneert omdat de temperatuur van het koelwater niet toereikend is/autogas wordt niet verdampt. Ik kan dit wel corrigeren, door gewoon met de hand terug te zetten naar benzine.
Zelf (als leek) denk ik niet dat de temperatuur sensor in de verdamper de oorzaak is (deze is niet zo lang geleden ook al eens vervangen); tevens omdat als het weer droog wordt, het symtoom weer verdwijnt en de motor gewoon bij de ingestelde temperatuur (in de ecu) overschakelt naar autogas!.
Het komen en gaan is dus duidelijk vocht gerelateerd!!
Heeft iemand een idee waar dit te zoeken?
groeten
fiesta
Dag shiptronic/leden,
Dag shiptronop ic,
IK moet even van me laten horen, ik heb de fiesta nog steeds, reed probleemloos, nu tijdens het overschakelen op lpg blijft het switch led lampje oranje branden (moet geel zijn); fiesta schakeld ook niet over op lpg/blijft op benzine rijden.
Gisteren tijdens het rijden op lpg, begint hij te piepen en het switch led op de schakelaar, brand rood (rijdt dus ook op benzine denk ik).
Dit alles zo plotseling, ik heb al even gekeken of ik iets kan vinden, maar nee voor het oog voor mij niets.
Volgens de instructies (bij niet overschakelen) moet je eerst naar de (15a) zekering kijken/dan relais/ dan ecu (relai inmiddels vervangen/geen resultaat)
.
Alles heb ik bekeken, geen resultaat. Gisteren ook een en ander probeert, plotseling doet hij/ fiesta het wel weer, maar na enkele kilometers weer een piep een rood brandend switch led op de schakelaar. Soms begint de ecu te piepen in cobinatie met het rood brandend led switch lampje (maar rijdt door/niet op lpg), soms slaat hij af in de lpg stand.
Heb je enig idee wat dit is/kan zijn?
NB: ik zie wel dat pin 16 (weer) een wat andere kleur heeft.Deze pin dient voor het open zetten van de achter klep, gaf in het verleden problemen en is recent door mij vervangen (op instructie van shiptronic).
Groeten
fiesta
Dag Henk en anderen,
Nee, sterker nog, vrijwel direct na het vol tanken (terwijl ik nog wel een derde over had), ontstond het probleem.
Ook alle led lampjes welke dienen om aan te geven hoeveel lpg er nog is, branden allemaal (geel); zoals het hoort direct na het tanken.
groeten
fiesta
het systeem schakelt dus zichzelf uit
dat kan door een aantal oorzaken zijn
.1 het systeem denkt dat de motor niet meer loopt
.2 de LPG tank is leeg
.3 er valt een sensor of voeding weg of het systeem valt anderzijds in storing.
.2 heb je uitgesloten, dus die kunnen we schrappen, hoewel een verstopte leiding/bevroren verdamper natuurlijk hetzelfde kan veroorzaken. Dit kan een gevolg zijn van een koelwaterlek! kijk dus of je verdamper niet bevriest!
.1 wordt bij oude installaties gemeten een de bobine, maar bij nieuwere systemen aan de injector pulsen. Je kunt dit zien in je gascomputer software als je deze hebt door te kijken of het toerental aankomt. als je de software niet hebt, is wellicht een led lampje aan de injector/toeren input ook een optie, maar zou wel typisch zijn als ze allemaal wegvallen!
.3 is de lastigste van alles en ik vermoed dat je hiermee te maken hebt. Alle uitsluiten en uitmeten kan aleen als je de storing hebt en hij is intermitterend (ene keer wel, andere keer niet).. Dat maakt eigenlijk de storing alleen oplosbaar door met de computer aan de gascomputer te gaan rijden en te wachten tot het probleem optreedt. Gascomputers hebben meestal geen fout history volgens mij!
Dag Henk Shiptronic en anderen,
Dit type ecu slaat de foutmeldingen niet op, echter ik heb gehoord de nieuwere wel.
Dank je voor de bijdrage, terugkomend op jouw opmerking dat de tank wel eens leeg zou kunnen zijn wil ik opmerken dat ik tijdens het overschakelen naar lpg de achterklep niet open hoor gaan (kan ik normaal wel horen); wel hoor ik dat er een relai overspringt (onder de motorkap), maar niet achter bij de tank (wat wel moet).
Ik melde al, de kleur van de pin (16) die de achterklep open zet, ziet er op het oog wel wat anders uit/wat verweerd (nogmaals die pin is dus recent al vervangen omdat die problemen gaf). Het lijkt mij sterk dat nu weer uitgerekend deze pin problemen geeft, maar je weet het niet.
Wel heb ik dit nieuwe stekkertje (no16) met een klein stukje dunnere draad dan origineel moeten aansluiten/omdat niet anders aanwezig was in de stekker met niet gebruikte stekkertjes; betekent dit dat dan ook dit kleine stukje dunnere draad (met nieuw stekkertje) warmer wordt dan bij de originele dikkere draad (heet?). Als dat zo is (volgens natuurkundige wetten), dan is dat mogelijk interessant/relevant om te weten. Ik heb er overigens al iets aan gedaan (pin 16)/schoongemaakt, geen succes nog.
In het schakelschema voor de ecu zie ik dat voor pin 16 staat vermeld: "Back sv control ground". Nu wil ik wel eens testen of ik die achterklep zelf elektrisch kan openzetten, door met voeding van de accu stroom te zetten op deze pin. Mijn vraag is, kan dat zo/12v?, moet ik dan/kan ik de aarde draad van de accu verbinden met pin16 in de ecu stekker?; is dat veilig/12v deze spoel achter die open moet?
Een andere optie is ook nog om onder de motorkap met een spanningsmeter met rood aan de plus van de accu en zwart op het laspunt van pin 16 (daar waar ik het heb gesoldeerd voor reparatie)/net achter de ecu, te kijken of er 12vstroom komt te staan op deze kabel nadat het systeem is overgeschakeld naar lpg.
Door deze analyse uit te voeren kom je er achter of de fout mogelijk in de ecu (die geen stroom zet op de pin16, door onbekende reden wat dan nog van alles kan betekenen) of daarna zit (de bedrading naar de achterkleplpg/of de klep zelf).
nb: ik heb dat inmiddels gemeten onder de motorkap (kijken of er stroom komt te staan op pin 16 na het overschakelen door de ecu op lpg), opmerkelijk zowel als ik de auto uit zet (van het contact af!) als wanneer ik meet met een lopende motor nadat de ecu overschakeld naar lpg, staat er stroom op deze pin16 ground (dat begrijp ik dus echt niet meer!, als leek!!). Het kan toch niet zo zijn dat die achterklep continue open staat??/die moet toch aan/uit gezet worden met pin16(ground) als schakel aan/uit draad.
De ecu zelf is niets aan te zien (kan geen vocht bijkomen enz, vorig jaar heb ik die al eens open gemaakt ziet er als nieuw uit van binnen; ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat die plotseling stuk is. Is dat mogelijk/waarschijnlijk, kan ik dat zien/vaststellen?
Ik ben hier zelf echter een leek in, durf het alleen moeilijk aan, kan mij iemand vertellen of dit een verantwoord/valide gebeuren is.
Ik heb een foto gemaakt van de ecu pinlijst(deel ervan):
groeten
fiesta
dat kabelboompje heb je niet nodig. dus kan je de terminals gebruiken, die zitten niet in de stekker die je laat zien, maar aan de andere kant van de draad in de ECU connector, en daar zitten per terminal 2 weerhaakjes