dag leden,
Ik heb een contacten stekker (van een lpg computer) losgemaakt en als ik de (zilverkleurige) pinnetjes hierin schoonmaak met een papieren doekje, slaat deze groen uit.
Is dit normaal en kan dit ook de geleiding van de contacten negatief beinvloeden?
fiesta
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mogelijk heeft iemand er ooit al eens zurige contactspray op gebruikt. Dat lost contacten op na verloop van tijd en geeft groene kleuring bij aanwezigheid van koper. Ook als de verbinding inwatert kan er groene oxidatie ontstaan bij aanwezigheid van koper.
Dag Leden,
Ja, hier herken ik wel iets in. Ik heb DeoxIT gebruikt van CAIG, omdat de contacten niet meer goed werkten: dit al meer dan een jaar geleden.
Een gewone contact/spray werkte destijds niet, maar deze wel, deze van CAIG claimt dat het het oxidatie proces omkeert.
Betekent dit groen uitslaan ook dat de contacten daardoor mogelijk geen goede verbinding meer maken?
groeten,
Fiesta
Groene contacten hebben een hele hoge overgangsweerstand, dus ja een slechte verbinding.
Draai de ECU eens open, als het vocht er ook binnen in zit kan er meer defect zijn. Welk merk ECU is het ?
misschien heb ik wel een steker liggen
( gokje AG)
Dag leden (shiptronic),
DAnk voor de bijdragen, het verzoek "draai de ecu eens open" kan ik als niet deskundige niet plaatsen.
Het is een stekker op een lpg computer van een BRC lpg installatie, het zijn twee blokken van twee keer 28 pinnen, zie foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/brc%20lpg%20computer%20ste…
hierop wordt de stekker gemonteerd, ook heb ik nog een aansluitschema voor alle 2 keer 28 pinnentjes.
HOe kan ik die groene aanslag het beste behandelen in deze situatie.
groeten
fiesta
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Goede contact cleaner, en een glasvezelstift. Daarna de stiften opnieuw vertinnen.(dit vergt enige soldeer vaardigheid!!)
Ook zal je de contact pin in de connector moeten vervangen.
Bij Sequentfast (rechthoekige wip schakelaar), kan je met enig geluk de boel herstellen.
Bij P&D Plug&Drive ( ronde tiptoets), gaat vaak het ingangscircuit er aan, waardoor de "aan"tijden van de benzine injectoren niet meer juist worden gemeten.En resulteert vaak in een nieuwe ECU.
Blijkbaar heb je hier al eens dezelfde rommel ingespoten : http://www.circuitsonline.net/forum/view/120619/2
En met de bout uit dat topic krijg je dit niet goed.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk dat vertinnen de zaak eerder erger maakt als beter...
Gewoon reinigen met een glasfiberborsteltje. (eventueel wattenstaafje met WD40).
Daarna goed droog maken en goed insmeren met siliconenvet/olie. Voorkomt verdere oxidatie.
dag Shiptronic / leden,
Dank voor de reacties, bij mijn vorige post heb ik deze cleaner van Caig niet gebruikt, deze is gewoon door vocht ontstaan (denk ik). Die maairobot (vorige post) heb ik in deze staat recent gekocht.
De firma Caig, staat overigens bekend als een firma die kwalitatief hoog waardige producten voor dit doel levert/maakt,
Zij geven aan dat het product "Deox IT", veilig in gebruik is voor dit doel (elektronica). Daarnaast leveren ze bijvoorbeeld "Deox IT gold", toe te passen na "Deox IT". Of dat ook voor dit doel, deze BRC stekker verbinding opportuun is, weet ik niet.
Ik heb overigens een rechthoekige wip schakelaar (sequent), zie foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/brc%20switch%20schakelaar.…
Hoor graag van anderen, die iets willen bijdragen hieraan.
groeten
fiesta
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ja dat is oppertuun.
Deoxit bestaat net als Kontakt 60 van een even oude en reputabele producent, uit oliezuur en wat oplosmiddelen en mag niet op de contacten blijven zitten! In geval van Kontakt is nabehandeling met Kontak WL of Kontakt IPA noodzakelijk en daarna smeren met Kontakt 61.
Voor producten van Deoxit geldt een soortgelijke procedure.
In jouw geval zou ik om te beginnen goed naspoelen met IPA (fabrikant maakt niet uit) of Kontakt WL onder het wegvegen en deppen van de resten.
Opzetten van tin houd ik net als Arco niet zo van omdat het erg tijdelijk is, maar als er een stuk van de contacten afgevreten is door het zuur, zou het de enige manier kunnen zijn.
Dag
Allemaal dank voor de bijdrage.
Ik heb in het verleden storingen gehad met de BRC/lpg installatie, die te wijten waren aan deze verbinding.
Er is voor mij geen met het blote oog zichtbare schade, alleen door er met een keukenpapiertje overheen de wrijven slaat deze groen uit.
Als ik in de stekker zelf kijk, zie ik daar aan de buitenkant wel een beetje groene uitslag, het zou kunnen zijn dat daar de koper verbinding zit? (in de stekker). Ik kan moeilijk in de kleine gaatjes komen om deze schoon te maken, zoals op de foto te zien heb ik geprobeerd om er met een glasvezel borsteltje in te komen, is er een betere methode ?,
http://www.uploadarchief.net/files/download/brc%20stekker.jpg
Zal de aangegeven nabehandeling (maarten Bakker) ook deze groene aanslag verwijderen, hij zegt:
#goed naspoelen met IPA (fabrikant maakt niet uit) of Kontakt WL onder het wegvegen en deppen van de resten#.
Ik zal de instructies opvolgen over de nabehandeling van DeoxIT, heeft er dus langere tijd opgezeten (waarschijnlijk).
Groeten
fiesta
maartenbakker
Golden Member
Bij nader inzien denk ik dat Kontakt WL (of het equivalent van DeoxIT) beter gaat werken dan IPA. Het lost de groene prut waarschijnlijk wat beter op. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe anderen het zouden doen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat is al die troep die er in zit? Zo te zien haren van een (slecht) kwastje?
Die moet je er dan eerst weer uit pulken met een hele fijne pincet voordat je verder gaat...
dag leden/Arco
Die troep die je ziet in de stekker, is het residu van behandeling met een glasvezel borsteltje .
groeten
fiesta
Die schakelaar hoort bij sequentfast. Dan heb je kans om de boel te redden.
zo als je de connector laat zien met al die glasvezel erin maakt het alleen maar erger. Die gele kapjes kan je er afwippen , dan zie je ook gelijk de borging van de contactpennen.
op solderen doe ik dan wanneer de contact pin door de overgangs weerstand heet is geworden. hij is nu groen dof en geleid niet goed,met de juiste middelen en vers vertind gaat hij glanzen en geleid weer goed, het verhoogd ook de contact druk op de connector. die moet je ook vervangenen, anders heb je het zo wee.Deze is te heet geworden en heeft zij veer kracht verloren.
als het gele kapje weg is zie je weerhaken, die kan je met een naald opzij kan buigen en dan contactpen eruit trekken.
Als je geluk hebt zitten er in de kabelboom ongebruikte draden die kan je wisselen, +/- 20 a 30 cm achter de connector licht vaak een kabelboompje met een krimpkous erover. de losse ongebruikte 3-polige stekker moet je laten zitten, anders kan je geen sfotware meer uitlezen/laden
Dag Shiptronic,
Dank je voor de reacties op mijn berichtjes.
Laat ik beginnen te vermelden dat ik een leek ben en mijn analyses zijn gebaseerd op de ontvangen reacties/mijn interpretaties daarvan.
Als ik je goed begrijp is die verbinding mogelijk alleen duurzaam te redden door reconstructie/vernieuwing van onderdeeltjes door te voeren die je beschrijft. Of dat nodig is, hangt ervan af of de verbinding door weerstand, heet is geworden. Of de groen aanslag die te zien is als je met een doekje erover wreef (nu niet meer) is ontstaan door verhitting of door het aangebrachte zuur (als contact middel) zonder dit te verwijderen, is niet helemaal duidelijk.
Wat mij verstandig lijkt eerst te doen is die contra (female) te demonteren zodat ik meer kan zien, die gele opzetstukjes van de contra eraf halen, mijn vraag is waar kan ik die het beste eruit lichten (klein schroeven draaiertje) zonder de contra te slopen; aan de zijkanten/uiteinden van het pinnetjes gebied, of in het midden bij die langwerpige openingen.
Wat betreft draden die ik over zou kunnen hebben bij de kabelboom, het volgende (foto bijgesloten). Ik begrijp in dit stadium niet goed wat je ermee wilt doen/suggereert (en of dat nodig is), maar kan zijn dat het duidelijk wordt bij demontage van de contra (female). Ik zie overigens twee losse stekkers bij de kabelbos (zie foto), die kleine (drie verbindingen) is geloof ik voor de software/uitlezing.
Graag een reactie
Groeten,
fiesta
Gele klemmen kan je liften op de korte kant, heb je mail gelezen.op de foto de donorkabelboom gezien 
Maar ik zou zeker de ECU openen, 1 kans dat deze zooi naar binnen is getrokken en daar de boel verder vernield tot het te laat is.de contactpin die te heet is geworden kan zichzelf uit de print gesoldeerd hebben. oorzaak <--> gevolg .
Voor het uploaden zie : http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2
Shiptronic en anderen,
Als ik je goed begrijp is het van vitaal belang om dit onderdeeltje optimaal in orde te hebben?
Ik ben enkel jaren terug bij drie lpg inbouw stations geweest om het symptoom (ventiel achterkant tank ging niet open) gefixed te krijgen, niemand heeft er toen aandacht geschonken aan deze verbinding (kabelboom op de ecu).
Ik heb het toen zelf opgelost, door het contact voor dit achterventiel, te reinigen.
groeten
fiesta
Dag Shiptronic,
Het nr. van het achterventiel (Back SV Control) is 16, maar van dit symptoom heb ik nu geen last meer.
Ik heb er nu last van dat de auto bij het optrekken in bepaalde versnellingen, af en toe wat inhoud (vooral nadat ik een tijdje heb gereden (mogelijk door warm worden van de contacten.
Gezien de duidelijke groene troep die in de gele kapjes zat (heb ik gedemonteerd), lijkt het mij waarschijnlijk dat deze verbinding er verantwoordelijk voor is.
groeten
fiesta
Arco
Special Member
Het belangrijkste nu is om al die glasvezeltroep eruit te krijgen, dat richt meer schade aan (isoleert) dan die groene aanslag...
Tja de storing kan van alles zijn, dit contactje,maar ook iets heel anders. Heb je gecontroleerd op vonkoverslag op de bougies? ,zeker met vochtig weer zoals de laatste weken een kans hebber.
Het af en toe maakt het moelijk, en het gebrek aan data
met een grafiekje erbij zie je snel genoeg welk signaal wegvalt.
shiptronic / andere leden,
Ontsteking is recent vernieuwd, kabels, bougies, bobine.
Wat duidelijk is, is dat omschreven contact vervuilt is/was, en dat hoort niet (geeft onvermijdelijk problemen (op termijn) geef je aan).
Shiptronic, ook geef je aan dat je dit niet duurzaam op kunt lossen alleen door de contacten weer goed schoon te maken.
groeten
fiesta
Dag Shiptronic,
Hierbij een foto nadat de gele kapjes zijn verwijderd, dit kan ik vervolgens ook demonteren geef je aan.

Ik zie de weerhaken (die ik moet verbuigen) nog niet direct zitten, waar ongeveer?
groeten,
fiesta
Pin 19 is het probleem die moet eruit.(daarbij nr 16 is ook niet fris)
er zit een kabelboompje van +/- 20CM achter de ecu, afgedopt met een 10-polige connector, zichtbaar op deze foto : (link) (foto heb ik op de mail gehad, staat niet in het forum ?)
deze connector is voor uitbreidingen en voor deze auto niet nodig, je hebt dus ~10 reservecontacten ( 2x lichtblauw , geel en zwart moeten er sowieso in zitten)
Deze draden kan je eruit halen door de beide weerhaakjes met een speld iets naar buiten te buigen , en de terminal eruit te schuiven.
Begin met de donorkabels , als dat mis gaat, die kan je missen 
Orginele draden afknippen , de oude (verbrande) contactpen terug zetten in het donorgat zodoende de stekker waterdicht te houden.
Pin 19 = [moet nog na zoeken)
Dag Shiptronic,
Dank je voor de mail, ik kan een paar dingen plaatsen, te noemen:
nr 19 = Battery Ground BLack
Ik identificeer de 2*5 polige stekker met draden, die ik niet nodig heb. Als ik je goed begrijp (sorry ik zie dit voor het eerst), moet ik een van deze draden verbonden met deze overtollige stekker gebruiken als vervanging van de draad gemonteerd op no 19 in de female stekker?
Daarvoor moet ik het ijzertje op de voorkant van deze female stekker op no 19, eruit halen/demonteren met de aangesloten kabel?
Wat mij ontbreekt is, die reserve kabel stuurt toch heel iets anders aan.
Wat ik mij voor kan stellen, is dat ik een draad die niet gebruikt wordt, direct verbind in de ecu (los halen) met no19, vervolgens in de female stekker, de draad op no 19 verbinden met het andere uiteinde van de gebruikte donordraad. Maar of dit bedoeld wordt?
Sorry hoor, voor de domme vraag.
groeten
fiesta