blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Lord Anubis,
Je begrijpt het niet... 
Het heeft geen zin een sensor op de koeler te zetten naast een MOSFET...
Ik wil de Chip Temperatuur weten, die is NIET gelijk aan de temperatuur van het koelblok vlak naast de MOSFET.
De chip temperatuur bepaald uiteindelijk hoeveel vermogen er door de Dummy Load opgenomen mag worden.
De MOSFET fabrikant geeft in de datasheet aan hoeveel hij mag dissiperen bij een bepaalde temperatuur.
Als ik dus de echte temperatuur van de chip weet, dan kan ik berekenen wat er maximaal mogelijk met mijn koeler.
Voor de gene die niet goed op de hoogte zijn van het berekenen van koelplaten, kijk dan op de EVVBlog naar een video van Dave.
Die legt het goed uit.
http://www.eevblog.com/2010/08/15/eevblog-105-electronics-thermal-heat…
Wat ik hier laat zien is geen Uitbreiding op de Dummy Load, maar een eenmalige "meetopstelling"
Gegroet,
Blackdog
Op 9 september 2014 08:22:34 schreef blackdog:
Hi Lord Anubis,Je begrijpt het niet...
Het heeft geen zin een sensor op de koeler te zetten naast een MOSFET...Gegroet,
Blackdog
O, ik begrijp het zeker wat je wilt. Het enige waar ik over heen las is dat je het tijdelijk wilde gebruiken.
Vandaar het doorhalen.
Je gedachte hier achter is de zelfde als een losse diode gebruiken om de tmp te meten, alleen zit je nu dicht bij het vuur.
Had een pdf gevonden op het web wat ging over de LM433 mogelijkheden en een stukje daarvan bestond uit, ik citeer,
"The AD590 and the
TMP17 are better that the LM334,
with respect to initial accuracy, and
their calibration is set to 1 μamp per
K without the use of any resistor."
Het enige wat ik er hier niet uit haalde op dat moment is dat het, de TMP17, als losse tmp sensor bedoeld werd. Te veel gelezen op dat moment en dan afgedwaald van "waarom ik ook al weer keek, O ja temp meten..."
mijn eerste temp prop was een 1N4148 met een uVmeter ontwerp van elektuur, maar dat is laaaang geleden.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi D&H, 
De schema's zijn aangepast van de pulser en ik heb wat extra info in het hoofd schema geplaatst.
Als het meezit dit weekeinde de metingen van de MOSFET chiptemperatuur t.o.v. de koeler temperatuur.
Ook zal ik wat plaatjes laten zien van de test setup van de pulser en hoe goed hij werkt.
Gegroet,
Blackdog
Middag, dit is Cool! Eh, hot!
Heb jij je de FET ook in een oven getest bij 100ºC?
Is dit toevallig je tweede link of aanverwant?
http://www.thermengr.net/html/tech_briefs.html
blackdog
Golden Member
Yo!
Hier nog wat info over de 555 pulsgenerator voor de Dummy Load.
Ook deze keer heb ik naar de grenzen gekeken, dat wil zeggen de pulskwaliteit die er haalbaar is met deze schakeling.
Uitganspunt was weer, dat het simpel moest zijn en toch een zo goed mogelijk signaal.
De pulskwaliteit die direct uit de LMC555 die ik hier gebruik is goed.
Natuurlijk met goede ontkoppeling 
Maar... er moest een niveau regeling komen en deze wou ik ook zo simpel mogelijk houden en ik hab dus gekozen voor een 10K Stereo Log potmeter.
De rede is dat deze ruim voor handen zijn bij diverse leveranciers.
Met deze potmeter en nog drie weerstanden (R23, R24 en R25) haal ik een mooi regelbereik zonder bereik schakelaars.
Ook de pulskwaliteit aan de uitgang voldoet aan mijn eisen.
Er zijn twee punten in het hele bereik waar de kwaliteit het minst is, maar nog steeds ruim voldoende.
Deze punten zijn als de potmeter P2 elektrisch in het midden staat en als de potmeter helemaal linksom, dus kleinste signaal staat.
Staat de potmeter elektrisch in het midden, dan is de impedantie het hoogst op het punt van de loper, hierdoor is hij daar dan ook het gevoeligst voor bedradings capaciteit.
Staat de potmeter op de minimale stand, loper tegen de 10 Ohm weerstand aan dan heb je last van de inductie van de bedrading.
Deze 10 Ohm weerstand mag je wel een beetje aanpassen als je de minimale waarden wil aanpssen.
Wil je met echt kleine signalen werken, dan kan je altijd een 50 Ohm afluiter plaatsen.
Hou er dan wel rekening mee dat bij grote signalen de LMC555 geen 50 Ohm kan sturen.
En dan nu wat plaatjes om te laten zien wat mogelijk is.
Hiervoor heb ik een "diepte investering" gedaan een een LMC555 ontwikkel omgeving gemaakt... 
Om een lage capaciteit te krijgen aan de uitgang, heb ik de schakeling met een BNC koppelstuk direct aan de Hameg scoop gekoppeld.
De blauw probe verzorgt de trigger functie.
Heir is te zien hoe het "hangt" aan de scoop, groene trace is trigger, geel is het signaal.
Even ter vergelijking hoe het pulsje uit deze schakeling er uit ziet op een ananloge scoop (Philips 4 kanaals 200Mhz)
OK, dan nu even de "probleem" gebieden van de niveau regeling, deze is bij kleine signalen,
dus de potmeter bijna helemaal linksom, je ziet an de voet van de puls een abbaratie verschijnen.
Dit wordt veroorzaakt door de bedradings lengte en de aanwezige paracitaire capaciteiten.
Is dit nu erg? Nee, kijk naar de cursor meting, de meting geeft aan dat de grondfrequentie rond de 150Mhz zit.
Heeft de Dummy Load nu last van dit soort signalen vraag je je misschien af, nee dus,
Ik heb een laagdoorlaat filter aan de ingangen van de Dummy Load opgenomen.
Voor de modulatie ingang is dat een kantelpunt van ongeveer 200Khz, geen enkel probleem dus.
Deze kleine opslingering is sterk afhankelijk van de bedrading rond de potmeter en zal bij jullie anders zijn
dan bij mij door een ander type potmeter en bedradings technieken.
Maar nogmaals, verder onintressant door het kantelpunt in de Dummy Load.
Dit is een plaatje van de puls als de impedantie aan de uitgang het hoogst is, dit is de elektrische middenstand (halve uitgansspanning).
Let op de tijdbasis, deze is nu 100nSec, de snelheid is nog steeds ruim voldoende voor de metingen.
Maar op deze stand van de potmeter is de schakeling het gevoeligst voor bedrading capacitieten.
Mijn standaard puls heeft flanken van 5uSec een omdat deze flank nu rond de 100nsec zit is een klein beetje extra capaciteit niet zo'n probleem.
Gebruik echter geen coax kabeltje om naar de modulatie ingang te gaan, maar een kort stukje draad.
Voor mijn eerste Dummy Load bouw ik deze schakeling in een alu doosje, zodat voor één aansluiting,
ik mij dan geen zorgen hoef te maken betreffende het commonmode problemen.
Lord Anubis
Leuke link, ga ik zeker lezen, dank je.
Nop, ik heb beschreven hoe ik de MOSFET gemeten heb.
Maar voor de duidelijkheid, hier een aantal foto's van het kastje dat ik heb gemaakt om
componenten op te stoken naar een bepaalde temperatuur.
Het bestaat uit een voeding, powerfet als kachel en een temperatuur sensor en een LCD meter.
Het is een geregeld systeem, dus ingesteld op 69C blijft hij op 69C, ook als je hem tegen een onderdeel aan monteerd.
Dit natuurlijk wel binnen bepaalde grensen, dit kastje heb ik ontworpen voor het testen van referenties,
weerstanden enz, niet voor het verwarmen van koelblokken 
Opmerking voor SparkyGSX, ja ik weet dat ook hier de thermische spanningsdeler meespeeld 
Met de dial stel ik ongeveer de temperatuur in, en lees de "echte temperatuur" daarna op het display af.
Nagemeten met een PT1000 sensor meestal binnen 0,5C nauwkeurig.
De FET kachel close-up.
Gegroet,
Blackdog
@Blackdog : Die FET Kachel is ook weer een leuk project op zich. Daar zou ik wel meer van willen weten. Wil je het schema daarvan laten zien ?
Monteer je de component die je wilt verwarmen dan op het koelplaatje, of tegen de achterkant van die FET ?
blackdog
Golden Member
Hi Rolo,
Dank je voor je intresse in de schakeling, volgens mij had ik hem al eens laten zien...
Maar het is makkelijker om het nogmaals te posten.
Korte omschrijving
De voeding is niet getekend, maar bestaat uit een trafo met twee wikkelingen waarmee twee voedingspanningen gemaakt worden.
12V ongeveer 1,5 Ampere (om voldoende snel de Fet te kunnen opwarmen)
En bij mij een 9V voeding voor de LCD meter, dit net afhankelijk wat voor spanning de meter nodig heeft.
Deze voedingen zijn geheel gescheiden!
VR1 is een 5V spannings referentie (ik heb er zat liggen
) maar mag ook een 5V Stab. zijn, maar je begrijpt wel wat mijn voorkeur heeft...
De 5V komt dan uit op een brugschakeling waar ondermeer een LM335a in hangt.
Naast de LM335a zie je een weerstand met een vreemde waarde, 2K7315 (uitgezocht/samengesteld), die bestaat natuurlijk niet, maar herken je het getal?
Haal de "K" weg en plaats de comma twee plaatsjes naar voren 273,15 krijg je dan, dit komt overeen met het absolute nulpunt dat ongeveer -273,15C is.
De LM335a geeft de spanning aan t.o.v. het absolute nulpunt, van daar dus.
De andere waarden rond de brug zorgen er voor dat deze instelbaar is tot ongeveer 100C.
Hoe de LCD is aangesloten is natuurlijk niet optimaal, de spanningsdeler aan de ingang belast de brug een beetje.
Dit genereert minder dan 1C fout aan de uiteinden van de ingestelde temperatuur.
Daar ik meestal alleen de Delta meet, is dit voor mij geen probleem.
Wil ik wel nauwkeurig de temperatuur weten, dan plak ik weer zo'n mini PT1000 sensor op het onderdeel dat ik aan het meten ben.
De opamp stuurd de Gate van de MOSFET aan en de terugkoppeling gebeurd dus door de LM335a die op de MOSFET gelijmd zit.
Ik heb, dat kan je op de voorgaande foto zien, van een andere power transistor die was uitgerust met een dikke tab
Deze weer op de MOSFET gelijmd, zodat ik een groter oppervlakte kreeg om componenten te verwarmen.
Als laatste T2 in het schema, deze zorgt voor de stroombegrensing van Q1.
De voeding en deze stroombegrensing bepalen de hoeveelheid energie die er beschikbaar is.
In mijn schema staat nu een 1,2 Ohm weerstand dat is dus maar iets meer dan 0,5 Ampere.
Kies hier wat je zelf denkt nodig te hebben, hou er rekening mee dat de regellus van de opamp traag is.
Kies je hier de stroom te groot en je hebt te weinig termische belasting voor de MOSFET dan krijg je een dikke overshoot van de temperatuur.
Daar er redelijk wat energie aanwezig is voor de MOSFET, hoeft de bedrading voor de sensor niet superdun te zijn.
Dus SparkyGSX, ook hierbij heb ik gedacht aan de Thermische spanningsdeler (<= de laatste keer dat ik je plaag
)
Ik hoop dat dit voldoende uitleg is...
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi!
Nou mooi niet dus!!!
Ik doel op de meting die ik wou doen van de chip temperatuur van de MOSFET.
Deze eerst 100Watt laten dissiperen, de voeding die de energie leverd afschakelen,
voeding die de MOSFET stuurt afschakelen en daarna de multimeter een trigger puls geven voor een meting.
Nada, nops, nix!!
Ik bedoel natuurlijk, geen zinnige uitkomst, daar gaan mijn aannames, denkprocessen richting mentale vuilnisbak...
Denken jullie even mee en corrigeer me als ik dit ook mis heb wat ik hieronder probeer te herleiden waar ik de mist in ga.
Als eerste wordt er dus 100 Watt aan elektrische energie in de chip omgezet in warmte.
Die warmte wordt op een heel klein opervlakte opgewekt en door de koperplaat waar de chip op zit overgedragen naar mijn koeler.
Wat nu mijn bedoeling was, is de chip temperatuur te meten als er 100Watt word gedissipeerd d.m.v de body diode.
Als ik de chip temperatuur weet, weet ik ook de thermische weerstand van de chip naar het koelelement.
Dit omdat ik ook de temperatuur van het koeloppervlak meet met een PT1000 element tussen de twee MOSFET's.
Eerst even wat plaatjes voor ik verder orakel.
Het voorbereiden van de sensor.
Ik was vergeten een plaatje te maken met gekrompen kous, hopelijk vergeven jullie mij dit 
Tussen de twee MOSFET's gaat de sensor komen, gelijmd dus.
En gelijmt ziet ie.
Nu er nog voor zorgen dat ik de multimeter kan triggeren, dus een kabeltje gemaakt zodat ik de TTL ingang kan aansturen.
Om er nu voor te zorgen dat mijn multimeter heel blijft zit er een 4,7V zener over de aansluitingen
die bij het ompolen mooi een diode drempel geeft, dubbel beveiligt!
De begrensingsweerstand van 1K heb ik opgesplits in 2x 470 Ohm.
Dit zodat ik geen uitgebrande print krijg in mijn multimeter, als ik een keer zit te snurken.
En al laatste een kousje er omheen...
De TEK multimeter zo ingesteld dat auto-ranging uit is en hem in de "snelle" stand geplaatst,
zodat maar weinig tijd nodig heeft voor een meting als hij een trigger krijgt.
Ook doet hij maar 1 meting en geen middeling van b.v. 5 metingen, snelheid dat wou ik!
De 230V voor de opamp die de MOSFET stuurd wordt met een relais uitgeschakeld net als de 100Watt aan energie die uit de DELTA voeding komt.
Oja, ik had ook de belasting voor het voedinkje dat de opamp stuurd verhoogt,
zodat zo snel mogelijk de bufferelco leeg is.
Als het relais is afgevallen volgt de trigger naar de meter.
Het probleem is, dat met mijn opstelling dit nooit snel genoeg zal zijn.
Hier komt het deel waar ik dus niet goed over heb nagedacht...
Denk weer na over de chip waar de 100Watt in gedissipeerd word,
Deze energie wordt gestopt, denk nu even niet aan de meter en het relais.
Maar denk aan de chip en zijn koperen plaatje waar hij op zit en aan het koelelement.
Denk nu aan de verhouding tussen die twee, het koelelement met zijn grote thermische massa,
dit vooral t.o.v de MOSFET.
Met een noodgang na het stoppen van de 100Watt toevoer, heeft het koperplaatje en de chip de zelfde
temperatuur als het koelelement en dan meet ik dus de temperatuur van het koelelement en dat wist ik al door de PT1000 sensor.
Door de lange tijd van het uitschakelen zijn de verschillen die ik meet van de Body Diode en de PT1000 te klein.
Mijn meting gebeurd nu na een tiental milliseconden en ik kan dit niet simpel versnellen.
De enige manier is, het helemaal door transisoren/Fets te laten schakelen zodat ruim onder een miliseconde afschakel snelheid zou kunnen komen.
Dit ga ik echter niet doen, dit project loopt al vreselijk uit de klauw wat tijd betreft 
Maar... zeer leerzaam geweest, weer een stukje inzicht verzameld.
Ten miste als jullie het er mee eens zijn...
Gegroet,
Blackdog
Ik vind het al knap en formidabel dat je er al zoveel tijd insteekt.
Ik kan niet bepalen wat de toegevoegde waarde is voor jou, maar voor mij, als de koeling verders voldoende is en de schema's zijn uptodate dan heeft dat ( de rest ) veel waarde. Voor mijn gevoel is je laatste stap voorbij je KISS gedachtte.
Dat het zo snel afkoelde wist ik ook niet, dacht aan seconde i.p.v ms. Wel een goed iets natuurlijk. Misschien dat op een later moment er een eureka lamp gaat branden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb geen idee bij de thermische tijdconstante bij de geleiding van warmte van de "active area" naar de case.
Ik ben me in deze discussies gaan realiseren dat je misschien een schatting kan krijgen door de SOA grafiek te analyseren:
Bij een snelle puls is het zo dat de energie die in de junctie gaat zitten nergens heenkan. Of je nu 1ns 1kW, 1 µs 1W, of 10µs 0.1W in de fet stopt, dat maakt niet uit, mits in die 10 microseconde de warmte nog niet (=nauwelijks) weg kan lopen. Bij de erg korte pulsen zal de energie-per-puls dus constant zijn en een bepaalde "toegestane" opwarming van de junctie tot gevolg hebben.
Maar bij een puls die wat langer is, kan warmte afgevoerd gaan worden.
Volgens mij kan je daar wat uit afleiden. Maar ik heb het nog niet zelf gedaan. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat die 10ms nog wel "snel genoeg" zou zijn.
blackdog
Golden Member
Hi rew en Lord Anubis,
Eerst Lord Anubis,
De meting die ik gedaan heb om de thermische weerstand te proberen te bepalen is niet voorbij het KISS principe volgens mij.
Het heeft niet zoveel te maken met de Dummy Load, maar meer met inzicht die ik wil hebben over deze materie.
Wat misschien wel zo is, is dat het een beetje buiten dit topic valt en ik daar voor beter inzicht een apart topic van zou kunnen maken...
Aan de andere kant, koeling bij Dummy Loads is van groot belang, misstappen worden altijd afgestraft door uitgebrande componenten 
Zoals je merkt ben ik er zelf nog niet uit 
rew,
Dank je voor je input, als ik klaar ben met werken vandaag, ga ik eens goed nadenken over je opmerkingen.
Ik denk dat we er al snel iemand bij moeten hebben die in de chip technolgy zit om dingen duidelijker te maken,
het geheel is trouwens nog aardig "Fuzzy" in mijn hoofd.
Verder valt het mij op dat er maar weinig mensen mee willen denken...
Er komen nog een paar kleine aanpassingen aan het schema betreffende de voeding,
ondermeer voor de gene die de DC ingang met een 10 slagen potmeter willen aansturen.
En dan is het wat mij betreft klaar.
Er zijn dan twee versie's, een 5-Ampere en een 10-Ampere.
Zijn er nabouwers die grotere stromen willen, bouw dan een aantal 10-Ampere versies en zet deze parallel,
denk er daarbij wel aan, dat de ingangs impedantie steeds lager word (DC en AC).
Geen groot probleem, maar hou er rekening mee.
Latersssssss,
Blackdog
Krijgen we dan een samenvatting/overzicht van de uiteindelijke schakelingen? in bijv rubriek "schakelingen".
Wat voor de een KISS moet zijn, is voor de ander IISS ( it is stupid simple ) 
Is het een idee om t.b.v een test meting, de de mosfet's incl koelelement even zonder poespas ( relais etc ) te voeden/opwarmen en dan uitschakelen en dan om de 1/2ms te meten om een tabel te krijgen om het verloop te zien? En deze dan te vergelijken met je koelelement sensor, dan zie je hoeveel tijd je hebt om in real live een meting te verrichten. Valt het buiten het schema zijn mogelijkheid kwa snelheid, of wat jij mogelijk ziet om in het project te stoppen of niet, dan helaas pindakaas, maar heb je wel wat referentie gegevens en verwachtingen.
Ik snap dat iedere montage een ander karakteristiek geeft, maar voor waarschuwing info, tussen level oranje - rood, misschien voldoende. Hoe groot een koelelement ook moge zijn, slechte montage is toch funest.
Een temperatuur koel-element sensor alleen is trouwens ook nooit weg natuurlijk.
blackdog
Golden Member
Hi Heren,
Ik heb vanavond gewerkt aan de pagina waar de voeding, de puls generator en de "van controller" op staan.
Trafo
Voor de trafo heb ik gekozen voor een 2x 12V bij 2x 0,5 Ampère.
Deze trafo is ondermeer bij EOO te koop voor weinig
Hiermee kan je een ventilator aansturen tot 0,5 Ampère op volle snelheid.
Dat dit kan met een 2x 0,5 Ampère, komt omdat de wikkeling die de opamp stuurt maar heel ligt belast word.
Ventilator
Hou er ook rekening mee dat als je een ventilator gebruikt die 0,4 tot 0,5 Ampère verbruikt, dat je ook de IRF540 een kleine koelvin geeft.
Bij ventilatoren van een hoger vermogen zal ook R3 die je moet uitzoeken op goed startend gedrag, een uitvoering kiezen die een Watt of twee kan hebben.
Puls generator
Nog een keer over de TLC-555 puls generator.
Ik gebruik hiervoor een CMOS versie, daar deze een lagere verzadiging spanning heeft van de uitgang transistors, bij de stroom die van hem vraag.
De opzet van de puls generator is zo, dat de twee tijden die je kan instellen elkaar maar weinig beïnvloeden.
Twee keer afstellen is meestal voldoende.
Potmeter
Hou de bedrading rond de potmeter kort, door de filtering aan de modulatie input wordt er aardig wat op-slingering weg gefilterd,
maar dit houd niet in dat je met spaghetti bedrading mag gaan knoeien 
Oververhitting
Ik denk nog na over hoe de Dummy Load te beschermen tegen oververhitting.
Ik weet natuurlijk diverse manieren hiervoor, maar wil het zo simpel mogelijk houden en natuurlijk betrouwbaar.
Ik teken deze beveiliging waarschijnlijk in het hoofd schema.
Op de vraag of ik het geheel nog een beetje ga opschonen zodat het een artikel wordt voor op CO, ik ga mijn best doen.
Ik maak er ook een PDF van zodat het geheel makkelijk te downloaden is en af te drukken.
Graag hoor ik weer van jullie of ik in dit schema dingen over het hoofd zie of gewoon uit mijn nek ... 
Gegroet,
Blackdog
rbeckers
Overleden
Afgezien van diodes bij de 7812 ziet het er goed uit.
(fan i.p.v. van)
Wat extra's:
- netfilter
- varistor
- clixon die load afschakelt
- clixon die irf540 overbrugt, fan dan max.
- signalering m.b.v. comparator(en) aan NTC1.
blackdog
Golden Member
Hi rbeckers, 
Dank voor de input.
Van is nu veranderd in Fan, ik ben in ieder geval consequent in mijn fouten...
Ik heb een paar zaken meegenomen die je als opmerking gaf.
Als eerste heb ik een 250V varistor over de trafo gezet.
De 7812 voor de ventilator regeling heeft een kleine koelvin gekregen net als de IRF540.
Te hoge temperatuur beveiliging
Ook hier heb ik het zo simpel mogelijk gehouden met signalering.
Er is nu een extra transitor Q6 die als de temperatuur niet te hoog is, geen basis sturing krijgt.
Er loopt nu ook geen collectorstroom en de rode LED TEMP! is uit.
Komt de koelplaat nu boven de temperatuur van de Clickson, bij mij 80C dan gaat de Clickson open en hierdoor vloeit er ongeveer 1mA uit de basis naar massa.
Het gevolg hiervan is dat er collector stroom gaat lopen door de TEMP! LED en R11 en de -ingang van de NE5534A omhoog getrokken wordt.
Hierdoor raakt de Mosfets hun sturing kwijt, net als in de mute stand.
Dit is de manier om met zo min mogelijk onderdelen toch een temperatuur beveiling te hebben.
Ik maak dus gebruik van de hysteresis van de Clickson, deze zit ergens tussen de 15 en 30C.
De fabrikanten van deze onderdelen specificeren deze hysteresis slecht.
Als de belasting aanwezig blijft en/of de ventilator is defect dan blijft hij in/uit schakelen.
De frequentie hangt af van de Clickson en de eigenschappen van het koel element.
Kies de temperatuur voor de Clickson zo, dat het past bij jouw koelelement.
Maak je gebruik van een zeer goede koeler zoals de 0,1C/Watt die ik b.v. hier heb liggen,
dan kan je een veel lagere waarde nemen b.v. 50C.
Gaarne weer jullie opmerkingen.
Gegroet,
Blackdog
PS,
Ververs de pagina even, het schema van de voeding is aangepast.
@BlackDog,
toch weer mooi hoor, met wat teken jij eigenlijk?
Op pagina 2/2 in je tekst, misschien bij de laatste zin vermelden dat het gaat om P2.
Ik ga ervan uit dat het C massa punt ook zo dicht moet komen bij Mekka?
Zou het mogen dat er, met een 3 standen schakelaar samen met 2 dubbel polige relais, gekozen kan worden voor de twee, dropout resp dropout ;-P protectie uitbreidingen?
@BD Hieronder; Zoiets als dit? 
Op deze manier, als de relais er aan gaan heb ik altijd de sterkste beveiliging.
Moet er een 10nF cond. er parallelle over als dit, het schakelen, tijdens in bedrijf gebeurd?
Misschien een samenvatting wanneer welek gebruikt gaat/moet worden.
Ik wil ook dan een led aan/uit wilt schakelen voor de visualisering van mijn keuze.
Bedankt dat je vermeld heb welke Ceramic en welke film cap's moeten zijn. O, moeten deze 1% zijn of gewoon 5%.
Moet de Puls generator zijn eigen voeding hebben of mag deze gebruik maken van de NA-5534 voeding?
Edit: @BenI2C; schema erboven is ook aangepast.
@BD hieronder: Ik heb OSX en zoek nog steeds, buiten eagle een goed teken programma.
blackdog
Golden Member
Hi Lord Anubis,
Wat het schema teken pakket betreft, ik begin met hamer en beitel en daarna scan ik het in *grin*
Kijk bij: http://www.abacom-online.de/uk/html/splan.html
Het gebruik van de vele kleurtjes in mijn schema's doe ik zelf.
De basis is in zwart/wit, mijn uitgangspunt bij schema's is altijd dat met een simpele blik op het schema met een redelijke kennis van elektronica je de functies snel kan herkennen.
Dit wordt in het hoofdschema nu al moeilijker omdat ik nog steeds een A4 template gebruik, en het nu aardig vol wordt.
Wat "C" betreft
Ik zou zeggen denk er eens goed over na, hoe zou jij willen dat de stroom loopt als je de spanning verkeerd om aansluit?
Je hebt wel een punt, ik zal hierover een opmerking in het schema zetten, dank je.
Reverse Protectie
Van mij mag jij er een schakelaar inzetten om te kiezen wat voor protectie je wilt denk je wel om de bedrading, zo veel mogelijk getwist.
Ook zal de schakelaar flinke stromen moeten kunnen schakelen.
Gegroet,
Blackdog
rbeckers
Overleden
Blackdog, ik gebruik meestal een 275V varistor, S14K275 of de S20K275.
Misschien is het goed om naar P2 en R12 te kijken. In het algemeen probeer ik rekening te houden met een loper die soms slecht contact maakt.
Voor sommige nabouwers is het mogelijk interessant om bijv. R19 en R24 naar aparte BNC delen te koppelen.
Op 22 september 2014 14:18:40 schreef rbeckers:
Voor sommige nabouwers is het mogelijk interessant om bijv. R19 en R24 naar aparte BNC delen te koppelen.
Om door een twee kanaals scoop te kijken bedoel je?
En wat betreft de A Meter?
blackdog
Golden Member
Hi René
Ik heb de S14K250 gekozen samen met de 100mA zekering omdat dit volgens mij voldoende is.
Ja de Varistor kan misschien wat eerder stuk gaan maar geeft nu ook een betere bescherming tegen pieken.
Als je de documentatie leest van diverse fabrikanten dan zijn ze daar niet allemaal gelijk in hoe en wat te kiezen voor varistoren.
Ik ga er vanuit dat deze schakeling af en toe gebruikt gaat worden en het verouderen door piekstromen door de varistor zal dan niet zo'n probleem zijn.
Maar eenieder is echter vrij om 260V of 275V hier te kiezen voor de varistor.
Van mij mag iedereen de spanning over de Source weerstanden apart naar buiten brengen.
Ik zou niet weten waarom, het verschil was minder dan een paar procent tussen de Source stromen.
Ofsett pot probleem (P2)
Eigenlijk vind ik het geen probleem als deze pot zou denderen.
Liever niet natuurlijk, maar de schakeling gaat er niet van over zijn nek.
Bij het loskomen van de loper van P2 heb je de toestand van de opamp zonder offset regeling.
Alleen je minimale stroom instelling klopt dan niet meer.
Het is lastig dit anders goed op te lossen, daar je rekening moet houden met een redelijk spreiding in het trimgebied.
En je zit snel weer aan meer onderdelen.
Stroom meter
De scoopuitgang is de stroom meter aansluiting 
Op de scoopaansluiting staat 0,5V bij 10 Ampere door de Drains.
Wel reking houden dat je weer geen aardlussen creëert bij het aansluiten van de stroom en spanningsmeter.
Aparte voeding gebruiken voor de meters!
Goede opmerking trouwens, net een foutje gevonden in het schema.
De stroom meter moet aan de scoop uitgang en niet aan de source weerstand.
Ik ga er vanuit dat de stroommeter een 200mV type zal zijn met een hoogohmige spanningsdeler.
Dan beinvloeden de scoop en de stroommeter elkaar niet.
Dan wordt het ook een stuk minder druk op de Source aansluitingen 
Ik had aangegeven dat de Pulser uit de opamp voeding moet komen.
Gegroet,
Blackdog
rbeckers
Overleden
Ja, of een 4 kanaals. Dan kun je aan een FET tester beginnen te denken.
De A meter staat nu parallel aan R26 en niet aan R25. (Dus 2 Voltmeters...!
)
Maar dit wijkt wel wat af van het doel.
Edit:
@blackdog
Een S14K250 is hier goed omdat je diverse sterke argumenten hebt. Maar niet iedereen
leest meerdere datasheets van een component. (Epcos, Vishay?)
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (30%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@Chiptemperatuur:
Hi Balckdog:
Kun je die chip temperatuur niet middels IR spotmeting meten?
Een andere methode die bij mij opkomt is om (experimenteel) zo diep mogelijk een gaatje in de TO220 behuizing te freezen (diamantfreesje) en daarin een Pt100 element of thermokoppel te verankeren (met thermisch geleidende lijm en afdekken met wat PUR-schuim om warmtelekkage te voorkomen.
'Experimenteel', omdat je aanvankelijk moet onderzoeken hoe diep je kunt gaan voordat je de chip of de bondings molt.
Je zou ook dezelfde procedure eventueel in de koelvin van de FET kunnen doen, hoewel ik dan bang ben dat je de thermische weerstand te veel beïnvloedt
Op 22 september 2014 15:14:22 schreef blackdog:
Ik had aangegeven dat de Pulser uit de opamp voeding moet komen.
Gegroet,
Blackdog
Ik begreep dat je voor de samenvatting een totaal PDF wilde maken, vandaar de opmerking.