Op 28 augustus 2014 23:02:26 schreef Hoeben:
Wat Elektuur met doen:
Terug de stap zetten naar echt goede elektronica. Waarbij je echt leert van de designs in plaats van kant-en-klaar pretpakketjes zoals het nu is. Het moet leerzaam en bruikbaar zijn.

Toevallig afgelopen dagen nog door wat oude Elektuurs gebladerd. En wat mij opviel was de gedetailleerde uitleg bij de artikelen. Zelfs als je de schakeling niet ging bouwen, was het toch leerzaam om het artikel te lezen.

Zoals eerder gezegd... voor mij was het vooral een inspiratiebron. Ik was nog niet zo handig met solderen en foutzoeken.

En over de software-discussie... ik heb ooit een MIDI-controller ontworpen en gebouwd met louter TTL-chips en een 6850 UART. Dat werkte perfect. Maar ik ben blij dat ik zoiets nu in een chip van een euro kan programmeren en geen soldeerbout nodig heb als ik naderhand iets wil aanpassen. Microcontrollers zorgen er voor mij voor dat ik complexere projecten kan ontwerpen en bouwen.

In mijn ogen kun je als Elektronicablad best wel projecten publiceren met microcontrollers... maar dan op zo'n manier dat je ook de werking van de software uitlegt en de broncode beschikbaar stelt. En dan liefst gebruik maken van "open" ontwikkeltools zodat iedereen zonder grote investeringen mee kan doen.

Als er dan ook betaalbare printjes beschikbaar komen zou dat helemaal mooi zijn. Nu haak ik meestal af vanwege het niet voorhanden hebben van een printje.
Het boren en op maat maken kan ik zelf, maar snel even een printje etsen...........
Misschien iemand die dat wel kan voor een vergoeding ?
Of inschrijven om zo een groter aantal ineens te kunnen bestellen.

Hi Roland,

Ik vergeet de NA-01 niet, er zijn drie projecten die ik nu echt helemaal af ga maken waar de NA-01 er één van is :-)

Verder heb ik geen problemen er mee als Elekbla een processor gebruikt, maar zoals zo velen dit al aangaven,
dat kan bijna altijd met een "standaard" Picje of een Arduino.
Dit dan b.v. samen met zeg een losse AD of DA als je iets meer resolutie wilt, en er zijn zoveel i2C uitbreidingen beschikbaar...

Wij vinden dat ze met de lezers rekening moeten houden, de directie vind dat er met de Marketing afdeling rekening gehouden moet worden.
Als een bedrijf de Marketing belangrijker gaat vinden dan dan de lezers die de directie betaald, dan is het wachten op het ploffen van het bedrijf :-)

Neem "Electronics en Wireless World", Byte, enz.
Op het laatst moest je echt zoeken naar een artikel in die bladen, alleen nog maar reclame, en ook steeds meer "Advertorials"

Mijn 2 cent
Voor mij zijn de hedendaagse Marketeers de nieuwste vorm van de duivel, moraalloos geteisem.
Ze praten iedere directie om, voor de korte termijn winsten, dit ten koste van het bedrijf en de gene die de producten afnemen.
Ik weet dat dit een beetje kort door de bocht is, maar ik heb al zoveel voorbeelden gezien van dit gedrag...
Einde 2 cent

Mooi, nu weer verder met iets leuks ;-)

Gegroet,
Blackdog

Na flink wat jaren ook besloten mijn abonnement op te zeggen bij Elektuur.

Op de vraag van hen wat mijn motief was, noemde ik oa de gratis prijsverhoging van 30 euro. Prompt bood men mij een jaarabonnement aan voor de oude prijs :) Ik heb maar vriendelijk bedankt, dat soort marketing krijgt mijn respect niet.

Positief is dat ze niet moeilijk doen over een opzegtermijn van een maand. Opzeggen ging per direct.

Inhoudelijk over Elektuur wil ik nog zeggen dat ik het in het begin met veel plezier heb gelezen. Met de komst van de uP werd dat steeds minder. Het allerleukst was nog de Elex. De aanschaf van de dvd was z'n geld meer dan waard.

Ook al jaren geleden lidmaatschap opgezegd. Bij ons ligt de Elektuur in de bibliotheek bij de tijdschriften. Het laatste nummer mag je ter plaatste doorlezen maar de voorgaande nummers kun je gewoon lenen en mag je dan 3 weken thuis hebben.

Ja, hij wel.
Wij arme eenzame gepensioneerden hebben dat niet; ik kan wel janken.
Gelukkig wel veel tijd ...o.a. om naar radiomarkten te gaan en ook om veel op CO te lezen; dan heb je geen elektor meer nodig.

Rijdt er geen bibliotheekbus op 't platteland waar je de "bestelling" kunt opgeven?
En op radiomarkten vind je ook vaak oude Elektuurs ;) (let op: de 27e mogen we weer... met na afloop pannenkoeken :+)

Op 8 september 2014 16:46:29 schreef Schimanski:
Rijdt er geen bibliotheekbus op 't platteland waar je de "bestelling" kunt opgeven?

Die zijn wegbezuinigd Schimanski..

Hi,

Voor de genen die misschien vinden dan het allemaal niet zo erg is met die Marketeers...

Kijk dan eens naar deze link...
http://tweakers.net/nieuws/98320/bedrijf-wil-reclame-injecteren-bij-aa…

Sorry dat het misschien een beetje "off topic" is :-)

Gegroet,
Blackdog

Niks nieuws onder de zon, elke reclame is per definitie geïnjecteerd in "het normale".

Gelukkig zijn er nog andere manieren om tv-programma's te kijken :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]

Brrr, reclame en nog ongevraagd ook.
Ik kijk slechts af en toe tv en al helemaal zelden naar commerciele.
Maar anderzijds is de reclame kennelijk nodig om ze overeind te houden wat overigens van mij niet hoeft.

Ach blackdog als alle off topic opmerkingen weggeveegd zouden worden zou er ineens heel veel geheugenplaatsen over zijn en dit forum aanzienlijk minder leuk worden.

In ons dorp is een bibliobus een totaal onbekend fenomeen.
De 27e is de moeite om je op te verheugen.

Een televisie, wat is dat? Is dat die reclamedoos in de woonkamer? Nou, die heb nu al ruim 10 jaar geleden het huis uitgekieperd. Wanneer ik op familiebezoek ga stel ik wel vast dat de reclame wel veelvuldig worden onderbroken door inhoudloze programma's. Waar is de tijd van Chriet Titulaer waar je als kind wel het een en ander kon opsteken over wetenschap en techniek? Wat technische tijdschriften zoals Elektor betreft moeten sommige bladen er niet voor onder doen met reclame. Het zal wel een noodzakelijk kwaad zijn om het voor de leden betaalbaar te houden, maar dat je werkelijk moet zoeken naar de artikels is er wel over.

Daarom kijk ik via de schotel, hoopjes informatieve programma's....

Op 27 augustus 2014 15:37:04 schreef Roland van Leusden:
[...]

Een beetje bedrijf heeft daar toch een webcare team voor ? Tik hier maar eens in een topic iets over Delta voedingen in Zierikzee en je hebt zo reactie.

[...]

Zoeken met Elektor levert ook niets op. Tsja dan heb je de boot al lang gemist mi...

[...]

Ze kwamen hier alleen om de verkoop van een boek te promoten : http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/421767#421767

Zo rond 2006/2007 hebben ze dus een dappere poging gewaagd, want betreffende redacteur of stagair heeft nog wat meer posts. Tsja.

Vandaag elektor telefonisch te pakken gekregen om mijn abo op te zeggen .

Kreeg ik de opmerking dat ze het erg jammer vonden .

Ik heb ze nog even aangegeven dat ze dit topic maar eens zouden moeten lezen .

Dat is pas jammer !!!!

Is de betalende geprinte media in het internet tijdperk niet sowieso voorbijgestreefd?

Als er 1 vakgebied is, waar echt iedereen internet heeft, is het toch elektronica?

Volgens mij hebben ze de trein gemist, gefaald in het omvormen naar een ander businessmodel, zie deze site, Hackaday, EEVblog, Element14, Arduino, DangerousPrototypes Seeedstudio en vele andere...

Ik denk het niet (electronici hebben ook een WC, je werkbank volzetten met computerschermen is ook niet ideaal, een tijdschrift ernaast knutselt makkelijker, en als je eens ergens in het zonnetje of zelfs maar in een luie stoel gaat zitten is papier ook nog altijd onverslagen als medium, enz.). Als er één doelgroep is waar iedereen ook internet heeft zijn het de wat gegoedere dames. Toch is er (na meer dan 100 jaar) onlangs een Nederlandse versie van een op die doelgroep gericht tijdschrift uitgekomen, en de volledige oplage was in no time uitverkocht. Ben de naam even kwijt.

Ik blijf bij mijn standpunt dat een tijdschrift als Elektuur volkomen levensvatbaar is als ze 1) bokkesprongen achterwege laten 2) inhoud diverser 3) inhoud diepgravender, dus zet gewoon die uitleg erbij, geef gewoon een uitgebreid artikel over ingekochte spullen of als dat niet mag van de fabrikant of niet kan ontwikkel of reverse-engineer ze desnoods zelf (SMD-oven anyone?) 4) klein beetje traditie, dus geen succesconcepten na 50 jaar over boord kieperen zoals de naam, de aprilgrap al-dan-niet in de halfgeleidergids en 5) de halfgeleidergids op enige manier handhaven als concept.

Vast nog wel een paar punten vergeten, die hier al dan niet ook al langs zijn gekomen.

Neemt niet weg dat er natuurlijk ook prima rubrieken bij zijn gekomen, niet alle verandering is slecht. Retro-tronica is een van de concepten die volgens mij volkomen valt onder 'inhoud diverser'. En dat de kaarten met data van componenten ooit zijn verdwenen is terecht, dat is typisch iets waar het internet wèl ideaal voor is.

Ik ben het met Maarten eens, om een voorbeeld te geven programmeer ik regelmatig met een uitdraai van de belangrijkste (pic) registers op papier.
Ik vind het, ondanks dat ik meerdere beeldschermen heb, even iets rustiger lezen op papier.
Ik kan me zo voorstellen dat je met een papieren schema op je bureau naast je even wat makkelijker een schema maakt in je favoriete pcb programma.

Hi,

Ik kan me aansluiten bij wat Djen zegt, ik draai mijn laatste schema uit en ga dan aan het werk.
Het schema licht dan tussen de onderdelen die ik aan het bouwen ben.
Meestal heb ik het schema ook op een van de vier beeldschermen staan.
Maar ik vind het niet prettig daar vanaf te werken.
Papier is gewooon prettiger, ook om snel even aantekeningen op te maken zodat ik dan dit weer in het schema tekenpakket kan toevoegen.

Zo werk ik meestal
http://www.bramcam.nl/Diversen/Werkschema.gif

Ook de wat moeilijker zaken, lees ik via papier.
Verder vind ik het niet erg om 10 Euro voor een maandelijks tijdschrift te betalen.
Maar dan moet het uitganspunt wel de lezer zijn en niet de Ferrarie van de directeur, of de zoveelste "marketing strateeg" die geld vreet.

Gegroet,
Blackdog

@maartenbakker:
De rubriek Retro-tronica mag dan ook wel wat diepgaander zijn dan vaak alleen een beschrijving van een apparaat. Het is de achtergrond van de techniek, die vaak mist en juist die werkt inspirerend.
Ga bijvoorbeeld het boek van Dance lezen als je digitale buizentechniek wilt toepassen, met name voor dekatrons en schakelingen vcor koudekatodebuizen.
Laat de redaktie eens die zaken beschrijven, vooral van boeken die moeilijk of niet meer verkrijgbaar zijn. Per slot van rekening is het de basis van de huidige elektronica. Dat is nu juist mooi voor artikelen series, die de verkoop bevorderen. Immers je zal het volledige artikel willen lezen en niet een enkele aflevering.
De truuk werd voeger veel toegepast (feuilletons) en je ziet hem terug in soap series om kijkers te binden.;)

OT
@RalcoBe:
Je bent verstrikt in een algemene en modieuze taalkundige fout.
'Media' is het meervoud van 'medium' Je moet derhalve "Zijn de betaalde*) en geprinte media...." schrijven. Helaas zijn het de media zelf, die deze fout hebben geïntroduceerd en die hem onderhouden.

*) Niet: Betalende! De media betalen immers niet zelf, maar verwachten juist betaling van de gebruiker!! /OT

En "madia" houden we er natuurlijk in als naam voor gek geworden, op hol geslagen media ;)

Verder ben ik het met je eens dat de achtergrond vaak mistig is en dat ook daar de verdieping wel een beetje gezocht moet worden.

Maar er is natuurlijk wel een optimaal aantal pagina's per tijdschrift, dus hier of daar een verwijzing voor iemand die er meer van wil weten zal je wel altijd houden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (63%)]

Op 29 september 2014 21:21:51 schreef maartenbakker:
Ik denk het niet (electronici hebben ook een WC, je werkbank volzetten met computerschermen is ook niet ideaal, een tijdschrift ernaast knutselt makkelijker, en als je eens ...

Ik ben het grotendeels eens met je mening, maar ik vind dat de mijne ook overeind blijft. Ik kom in mijn online bezigheden gewoon nergens elektuur/elektor tegen.

In geen enkel artikel, geen enkel project, nergens een referentie, geen studentenwedstrijd, geen produkt, niks. Misschien bestaan ze wel, misschien hebben ze wel een forum of andere bezigheden, maar ik kom ze indirekt nergens tegen.

Dit is volgens mij wat hen de dieperik intrekt. Enkel het boekje, dat zal niet kunnen blijven bestaan.

Op 25 augustus 2014 15:18:56 schreef Franzki:
[...]
Ik ken de voorloper (de ELO) nog... als ik me goed herinner.

[EDIT]
En we hebben beeld:
[afbeelding]

De voorloper was de Elex, mijn eerste versie van dit elektronicablad, kreeg het begin jaren 80 volgens mij...

Anders haal je even een oude koe op...

En volgens mij klopt je stelling niet eens; naar ik weet bestond Elex een tijdje naast Elektuur. Wellicht herinner je je dat Elex ophield te bestaan en je abonnement werd omgezet naar Elektuur. Maar dat is wat anders dan de Elex de voorloper van Elektuur te noemen.