Op 28 augustus 2014 16:59:22 schreef maartenbakker:
[....]
Nou, die zouden zich omdraaien in hun graf of aan hun kruis als ze hoorden wat er allemaal in hun naam wordt uitgevreten.

Niet alleen die twee, hoor. Denk maar eens aan Sophocles, Eramus, Nietsche en consorten.

En...wat dacht je van God/Allah.
Of krijg ik nu een berisping van onze Modjes?

Ik doelde ook op profeten en andere historische lokale vertegenwoordiging (goden zelf hebben volgens de meest gangbare tradities geen graf om zich in om te draaien - Farao's dan weer wel), maar de wijsgeren zoals TA aanhaalt doen inderdaad ook mee. Al hebben die tegenwoordig meestal wat minder radicale volgelingen.

Maar ik ben het met pietplof eens dat de discussie nu wel erg uit de hand loopt, laten we terug on-topic gaan voor zover niet alles al gezegd is dat er te zeggen was.

@Blurp: volgens jouw redenatie moet ik echt ultiem gevaarlijk zijn; een embedded systems engineer met een freesbank! (En een soldeerbout, compiler, assembler, Verilog synthesizer, Matlab/Simulink, etc.)

@Tidak, CrossfireX: toch kan dat programmeren, voor mij in ieder geval, ook veel voldoening geven hoor. Natuurlijk zijn programma's die je online tegenkomt, zeker de Arduino meuk, meestal triviaal, maar het bedenken en uitwerken van een super efficiënt algoritme voor een specifieke toepassing geeft voor mij dezelfde "thrill" als het bedenken en bouwen van een uitgekiend stukje analoge elektronica.

Digitale signaalbewerking is echt iets anders dan een simpel "als-dit-dan-dat-anders-zus" programmaatje in een Arduino.

Indxer daad Sparky, ieder zijn meug (geen spelfout ;) ), maar ik vind programmeren echt geen elektronica. Het is op zijn hoogst logica; de elektronen spelen een secundaire, zo niet en nog lagere rol. Je kunt hetzelfde, zij het minder snel, met vloeistoffen of gassen doen.

Natuurlijk is programmeren geen electronica, maar een aan elektronica gerelateerd vakgebied, dat ook zeker erg veel voldoening kan geven. Het "programmeren" van een FPGA (oftewel, het ontwerpen van logica in Verilog, VHDL, o.i.d. voor synthese) vind ik dan weer zo'n grijs gebied; het is geen analoge elektronica, maar het is ook geen software die door een CPU wordt uitgevoerd. Overigens kan ook dat erg leuk zijn.

@Sparky: System engineers zouden sowieso preventief opgesloten moeten worden :-)

Maar er is een grote overlap tussen VHDL en elektronica, tussen solderen en programmeren.

En er is een groot verschil tussen een C-programma dat een window op het scherm zet onder Windows, en een C-programma dat een led laat knipperen op een Arduino.

Maar het is veel leuker ASIC engineers te plagen met "VHDL is software, want je kunt het in SVN inchecken en niet schoppen zoals je hardware kunt schoppen"

Op 28 augustus 2014 09:03:53 schreef High met Henk:
...met een uC simpel, maar met normale IC's toch een leuk puzzeltje van een uurtje in de simulatie.

En dát vind ik nu dus de geïntroduceerde ellende van µC's (en FlashROM's): omdat het gedrag ervan -de software dus- zo gemakkelijk is te wijzigen, wordt men vaak erg lui in designen: je harkt een simpel stukje code in mekaar en met uitproberen blijf je net zo lang tweaken tot het doet wat je wilt. Gemakszucht zeg ik! Zoals ik in mijn eerdere post mijn binnenlicht-"controllertje" als voorbeeld gaf: bij gebruik van uitsluitend discrete componenten moet je vóór dat je überhaupt iets op breadbord prikt al heel goed gaan nadenken en rekenen. En dáár zit nu juist de kracht van goed kunnen designen: gegevens verzamelen, kennis opbouwen, voorbereiden, enz. en dán pas gaan bouwen. Je kennis en ervaring worden veel beter (en sneller) opgebouwd en zijn veel universeler toepasbaar dan een stukje specifieke code die een boel trial-and-error tot stand is gekomen (en waarvan tijdens of achteraf vrijwel nooit documentatie van wordt bijgehouden!). De kennis die je tijdens zo'n traject opdoet, vervliegt veel sneller.

En wat dat FlashROM betreft: daar maken ook veel moderne fabrikanten van consumentenproducten zich schuldig aan: maak een apparaat, pleur daar een stuk software in, smijt dat op de markt en we kijken achteraf wel of er nog bugs in zitten die nog gefixt moeten worden, want ach, de gebruiker kan toch zelf wel even nieuwe firmware installeren?

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (12%)]

Waar ging het ook alweer over ?

Dat er inmiddels al heel veel elektronica-hobbyïsten een behoorlijke hekel aan Elektor hebben gekregen? :P

ja, maar dit is een simpel dingetje.

als je een complete besturing moet bouwen pak ik toch een uC hoor.

Mijn punt was dan ook dat ze bij Elektor voor het minste of geringste al naar een µC grijpen (en bij voorkeur dan ook naar wéér een ander / nooit eerder gebruikt / obscuur type), terwijl de schakeling prima discreet is op te bouwen (en in tekst te onderbouwen).

Wat Elektuur met doen:
Terug de stap zetten naar echt goede elektronica. Waarbij je echt leert van de designs in plaats van kant-en-klaar pretpakketjes zoals het nu is. Het moet leerzaam en bruikbaar zijn. Daarnaast zijn pretpaketten leuk, maar daar zijn alle anderen aan ondergegaan, dus mag dat hooguit 50% zijn.

dat was ook mijn probleem bij elektuur.

en als ze dan een uC pakken geven ze de source niet vrij, alleen een HEX of een voor geprogrammeerde controller. dan is het voor de hobbyist gewoon een black box en vaak vind ik het basis idee wel goed, maar wil net dit of dat aanpassen.

en dat gaat dan niet meer..

Op 28 augustus 2014 23:03:22 schreef High met Henk...en als ze dan een uC pakken geven ze de source niet vrij, alleen een HEX of een voor geprogrammeerde controller. dan is het voor de hobbyist gewoon een black box en vaak vind ik het basis idee wel goed, maar wil net dit of dat aanpassen.

en dat gaat dan niet meer..

Dat vind ik ook een complete no-go.
Dan is het enige wat er begrijpbaar is, de voeding van de chip, de aansluitingen van het kristal en welke leds op de uitgang branden.

Een uC project is net interessant als je het geheel kan begrijpen en zien hoe alles mekaar beinvloedt.

Wat elektor betreft: Wat ze nu ook veel doen is het volgende...

Ze pakken weer eens een nieuwe uC of een of andere DSP, maken daar een print voor met wat uitleg en wat voorbeelden. Dan schrijven ze aan het einde; hou elektor in het oog, er volgen nog vele projecten hier voor!

Ik heb hier nu al 2 zo een printjes staan van hun, maar ik wacht al meer dan een jaar op een vervolg ervan. Ook op hun forum akelig stil...

Bedankt hoor Elektor! Als ik dat eerder had geweten had ik mijn centen aan iets anders uit gegeven.

Wat betreft dat programmeren ben ik het niet eens met sparky.
Dat fantastische is er niet meer. Vroeger was een tv openen en repareren heel erg leuk en zelfs fascinerend! Al die printen met transistor en gewone componenten! Die konden tenminste tegen een stootje!

Een moderne TV zit nu vol allerlei chip-toestanden die niet of slechts moeilijk te vervangen zijn. En als je die ene chip al kan vinden moet ie soms ook nog es worden geprogrammeerd, anders doet ie helemaal niks...

Bij reparatie wordt nu de hele print vervangen,fout zoeken en even een andere elco erin, is er niet meer bij. Dat mis ik echt!

Ja C in windows is heel anders dan C voor arduino. Ik ben nu bezig met leren mijn accu lader te leren progammeren met C. Dat lukt me al aardig met Pelles C for windows.

Voorbeeldje waar ik mee bezig ben;
unsigned char Com_Port_Number;

unsigned char IO_Frame[512];
unsigned char ADD, CMD, Nbyte;
char Error_Msg[100];

UINT idTimer;
MSG msg;

u8 Cell_Count;
u16 Bat_Capacity_mAh; //mAh(milliampere/hour)

u16 Umax, Imax, Uset_max, Iset_max;
s16 Icharge;
u16 Uload, Uunload;
s8 Taccu;
u8 Remote_State;
u16 deltaU;

void CALLBACK TimerProc(HWND hwnd, UINT uMsg, UINT idEvent, DWORD dwTime);
void Get_Service_Data( u8* remote_state, u16* u_load, u16* u_unload, s16* i_accu, s8* t_accu );
void Bat_Present_Test(void);
char* Get_C5_Error_Message( u8 err );
void C5_Close_at_Exit(void);
void Kill_Timer_at_Exit(void);
void Charge_NiXX(void);

Ik bedoel maar, ja programmeren is ook leuk maar ik vond de oude tijden beter.

Op 29 augustus 2014 02:28:02 schreef CrossFireX:
Bij reparatie wordt nu de hele print vervangen,fout zoeken en even een andere elco erin, is er niet meer bij. Dat mis ik echt!

Mis je dat echt?

Mis je ook dat loodzware ding? Mis je ook dat je twee maandsalarissen voor een TV betaalde? Mis je ook die monteur aan huis die (naar huidige maatstaven) 75 euro per uur moet kosten (exclusief voorrij-kosten)?

Dan is de andere kant van het verhaal...

Op 29 augustus 2014 02:28:02 schreef CrossFireX

Een moderne TV zit nu vol allerlei chip-toestanden die niet of slechts moeilijk te vervangen zijn. En als je die ene chip al kan vinden moet ie soms ook nog es worden geprogrammeerd, anders doet ie helemaal niks...

Ik herrinner mij dat daar in de jaren '80 door oa mijn leraars ook al over geklaagd werd:

Toen: Een TV is nu een verzameling kaarten, je zet het symptoom naast een flowshart, en vervangt de aangeduide printplaat.

Zelf in de voeding een condensator of zekering vervangen kon nog, maar daar doe je 't niet voor. Op de print kon niks meer gebeuren, door onbeschikbaarheid van afstelgegevens, of onderdelen.

Dat viel doorgaans erg mee, en was meer de onbekendheid met de techniek.

Op 1 september 2014 09:01:08 schreef Timmestein:
[...]
Mis je dat echt?

Mis je ook dat loodzware ding? Mis je ook dat je twee maandsalarissen voor een TV betaalde? Mis je ook die monteur aan huis die (naar huidige maatstaven) 75 euro per uur moet kosten (exclusief voorrij-kosten)?

Dan is de andere kant van het verhaal...

Gedeeltelijk ongerelateerd en gedeeltelijk gewoon goed, immers een monteur van 75 euro per uur is meestal goedkoper dan een nieuwe TV.

Mwah... Iemand die in 10 minuten een tv openmaakt, een bord vervangt en de boel weer in elkaar zet, is goedkoper dan een monteur die de storing gaat zoeken en die VTQFP-100 gaat vervangen.

Op 28 augustus 2014 23:02:26 schreef Hoeben:
Wat Elektuur met doen:
Terug de stap zetten naar echt goede elektronica. Waarbij je echt leert van de designs in plaats van kant-en-klaar pretpakketjes zoals het nu is. Het moet leerzaam en bruikbaar zijn. Daarnaast zijn pretpaketten leuk, maar daar zijn alle anderen aan ondergegaan, dus mag dat hooguit 50% zijn.

Als ik zie hoe velen de schakelingen van dit forum bouwen, is het misschien een idee om wat grotere schakelingen te publiceren, bijv een dikke versterker, een dikke voeding. Een blad is natuurlijk gauw uitgekakt met nogmaals een tig watt versterker etc. Maar wellicht kunnen we hier wat grotere schema's plaatsen eventueel met printlayout.

Hi Heren,

Al er samengewerkt moet worden voor goede na te bouwen schakelingen, werk ik daar graag aan mee.
Ik kan mij voorstellen dat b.v. mijn Dummy Load, generatoren en Diff versterkers op een printje eerder nagebouwd zullen worden.

Ik wil daar graag mee assisteren, maar de printen hiervoor zelf gaan maken, daar heb ik de tijd niet voor.

Dus wie doet er mee :-)

Gegroet,
Blackdog

@shiptronic: Ik denk dat blackdog doelde op dit antwoord;

[

Als ik zie hoe velen de schakelingen van dit forum bouwen, is het misschien een idee om wat grotere schakelingen te publiceren, bijv een dikke versterker, een dikke voeding. Een blad is natuurlijk gauw uitgekakt met nogmaals een tig watt versterker etc. Maar wellicht kunnen we hier wat grotere schema's plaatsen eventueel met printlayout.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (51%)]

Dus wie doet er mee

Count me in.

Vergeet de NA-01 voeding niet trouwens. Staat als volgende op mijn lijst als ik m'n HV voeding af heb. Door werk en betaalde reparatie klussen gaan zaken niet zo snel bij mij echter.