kreeg laatst een schok als ik metalen deel van dvi en hdmi kabel beetpakte.
nu met spanningszoeker op randaarde gehouden en lampje brand.
nu heb ik met multimeter gemeten op een contactdoos en meet ik tussen de randaarde en beide L en N (hoe noem je dat) uitgangen 120v.
dus tussen aarde en L 120v en tussen aarde en N ook 120v.
is er mogelijk een defect apparaat ergens? of zit er ergens anders iets fout?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nee, er geen apparaat defect, dat komt door de condensators in de netfilters van diverse apparaten. Het betekend echter WEL dat je ofwel helemaal geen randaarde hebt, of dat de verbinding daarvan weg is.
Als het een stopcontact is met randaarde, en de installatie jong genoeg dat dit allemaal correct aangesloten zou moeten zijn (dus geen oud huurhuis of zo), dan is er dus iets mis met je elektrische installatie, en is dit een potentieel gevaarlijke situatie!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Dat is maf, ik denk dat je aarde niet is aangesloten.
hypothese:
Via het netfilter van een of ander apparaat staat er ongeveer de halve netspanning op de "aarde", die niet wordt afgevoerd want het enige waar die "aarde" aan zit, zijn allerlei andere dingen die geacht worden geaard te zijn, maar het niet zijn. Gevolg is dus, dat er van alles en nog wat op de halve netspanning staat.
Normaal gesproken zou je tussen 0 en aarde niks meten, en tussen L en aarde de volle netspanning.
Dit is dus wel iets om goed uit te zoeken, want kan heel erg gevaarlijk zijn.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Siebo, ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Als er op de aardedraad van de installatie in het huis 120v tegenover de nuldraad staat, is de aardedraad waarschijnlijk niet verbonden met de aardpen. De spanning kan er op terecht komen via netfilters en dergelijke.
Dit is een redelijk gevaarlijke situatie, want bij een defect apparaat kunnen er allerlei metalen dingen in huis onder spanning komen te staan.
Als je een aantal apparaten op een verdeeldoos met randaarde hebt aangesloten, die vervolgens in een ongeaard stopcontact zit, kan er inderdaad op de metalen delen van de apparaten spanning komen te staan, weer via netfilters. Da's gewoon user error.
ik zit in een ouder huur huis waar geen randaarde in de woonkamer aanwezig is. wel in de keuken en gang. een tijd geleden heb ik zelf een aarde draad gelegd voor een stopcontact in de woonkamer waar me audio/video en pc apparatuur opzitten. want die apparatuur worden toch geacht op een aarde te worden aangesloten? ik weet niet of het verstandig was om zelf iets aan te leggen trouwens. maar ik denk niet dat de woningbouw er iets aan doet
Ik hoop niet dat die zelf aangelegde aarde van de CV af komt, dan loop je het risico dat je tijdens het douchen ook onder 120 V AC komt te staan !!
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Als het een stekker met aarde heeft, dan moet je het op een geaard stopcontact aansluiten. Dat heeft te maken met de isolatie van aanraakbare metalen delen en met radiostoring.
Blijkbaar heb je iets fout gedaan. De aardedraad die je hebt aangelegd is niet goed verbonden met de aardpen of aardleiding van je huis.
Sleutelen aan de installatie van je huis is niet verstandig als je er geen verstand van hebt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb het vermoeden dat ts de kabel vastpakte en de andere kabel van de tv af kwam. de tv heeft geen randaarde en heeft dus via de antennecoax een andere aarde die ook op de andere stekkers van de tv komt.. dat voel je met vastpakken ook mét goede aarde...
nee zit niet aan de cv. heb ook geen kabel tv.
bleek dat het stopcontact een onderbroken aarde had. aarde draad zat beetje los en maakte geen goed contact. krijg hem niet goed terug in het klemmetje. ik haal morgen wel even een nieuwe.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het gaat dus om een stopcontact waarbij je zelf de aardedraad hebt aangelegd? Waar zit de andere kant van die draad aan vast, aan een aardrail in de meterkast, of ergens anders?
nee dit is geaard stopcontact in de gang. ik heb gemeten tussen aarde klemmen en aardblokje in de meterkast en ik zag geen verbinding.
ik heb een deel van m`n apparatuur verdeeld tussen stopcontact op de gang en
in de woonkamer (met zelf aangelegde aardedraad)
die ik zelf heb aangelegd zit op een aardblokje, of hoe heet zoiets.
heb de aardedraad weer vaster in de klem gezet. probleem is nu weg!
bedankt voor de hulp
[Bericht gewijzigd door siebo op (12%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In belgie komt het nog voor dat de beide draden in huis spanning voeren, ook al noem je er 1 normaliter "N". Dus de meting van 120V tussen aarde en beide aders is nog niet 100% hint dat er wat mis is.
Anderzijds zijn er wel andere hints
dat er WEL wat fout zit:
een schok als ik metalen deel van dvi en hdmi kabel beetpakte.
....het stopcontact een onderbroken aarde had