SimpeleZiel
All science is either physics or stamp collecting.
Dag,
Ik kwam dit plaatje tegen dat erg dicht in de buurt komt van wat ik wil: Een simpel circuit dat een ledje 1 a 2 seconden laat opflitsen en dan vele minuten lang uit blijft:
http://www.555-timer-circuits.com/flashing-led.html
Ongetwijfeld zul je de weerstanden en condensatoren zoals het artikel zegt kunnen kiezen zodat ik krijg wat ik wil, maar wat zijn de waarden? Is te berekenen wat de aan en uit tijd is als functie van de weerstanden en eventueel de codensator?
Groeten: Jan
http://web.udl.es/usuaris/p7806757/555-calculadora/555%20Calculator.ht…
dan moet je de 2de op de lijst hebben
Hoi SimpeleZiel,
Moet het ledje na die 'vele' minuten (hoeveel dan?) weer opnieuw 2 sec branden?
Moet het steeds weer opnieuw?
Dan kan je namelijk 2 monostabiele 555 timers koppelen.
Ben toevallig net zelf met iets dergelijks bezig.
De eerste 555 geeft de lange puls (minuten) de tweede de korte puls.
Met de tweede zou je de eerste weer kunnen triggeren.
SimpeleZiel
Dag,
Het is de bedoeling dat er (bijvoorbeeld) 2 seconden een LED brandt en dan (bijvoorbeeld) 10 minuten niet, vervolgens 2 seconden wel, 10 minuten niet, etc: "Ad infinitum" tot de batterij leeg is.
Het schema van rbt797 zag er op het eerste gezicht goed uit, (want met berekening) maar de aan-tijd is hier helaas altijd langer dan de uit-tijd.
Volgens mij als de output van de schakeling van LetterHenk doorgelust wordt naar het begin heb je 'm ook":
- De "V-out" gaat naar de puls op ingang 2 van de eerste 555
- De "V-out" moet via een LED naar de "ground".
- Batterij-plus komt op Vcc en batterij-min op "ground"
Vraag blijft wel: Wat voor weerstanden en condensatoren kies ik?
Bestaat daar een formule voor? Electronica is -als simpel chemicus-niet helemaal mijn dagelijkse ding. Ik wil me er wel in verdiepen, maar niet te veel.
In de link van robt797 moet je de eerste calculator hebben.
Met de standaard waarden R = 560k en C = 1000uF zit je op 616 seconden.
Andere waarden zijn natuurlijk ook mogelijk om de zelfde tijd te bekomen.
Beetje spelen met de calculator.
De gebruikte formule staat rechts naast het schema.
edit:
De 2 seconden kan je nu zelf bepalen met de calculator.
Tip: start met een kleinere elco van een standaard E3 of E6 waarde en pas daar de weerstand op aan.
[Bericht gewijzigd door LetterHenk op (22%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Als het van die lange tijden worden, dan is misschien de CMOS versie een betere keuze.
Verder kan je ook spelen met een CD4060 met een transistor of een Fet er achter kan je dan de LED aansturen, verbruikt praktisch niets, dat is handig als het op batterijen moet.
Gegroet,
Blackdog
820K
15K
220 uF
Aldus de calculator, zou zeker de CMOS nemen idd
Leuk tooltje trouwens op die website.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (22%)]
SimpeleZiel
Dag,
Bedankt voor de antwoorden!
Inderdaad kun je de twee aan elkaar koppelen. De output van de ene is de trigger voor de ander.
Begrijp ik het goed als ik zeg dat er diverse versies van de 555 zijn, waaronder een CMOS-versie die minder snel mijn batterij opvreet?
Zo ja: Dan lijkt dit me dan een geschikte kandidaat:
http://www.conrad.nl/nl/intersil-icm-7555-ipa-timer-soort-behuizing-di…
(Uit nieuwsgierigheid:)
Wat voor andere versies zijn er nog van de 555?
(Ik ben een oud-chip-bakker die zeer beperkt iets weet van chip-ontwerpen.)
SimpeleZiel
Dag,
@ blackdog: Leeft de batterij veel langer als je een vergelijkbare schakeling maakt met een CD4060 ten opzicht van een 555?
Wat zou ik met een 9V blokje ongeveer kunnen verwachten aan levensduur van de batterij met beide schakelingen? (dagen, weken, maanden of misschien zelfs jaren?)
De 4060 is op basis van de datasheets wat zuiniger en nauwkeuriger. Maar het is natuurlijk leuk het gewoon even te proberen 
Zijn eigen verbruik zit rond 10 uA op 9V, voor langzaam oscilleren zal daar nog wat bij komen maar ik denk dat 30 uA te halen is incluus 6 uA voor de led, 2 mA en 1:300 PWM.
Met 500 mAh in een 9V blokje kom je dan op ruim twee jaar.
De TLC555 zit al op 170 uA bij 5V.
Als het echt zuinig moet lijkt een microcontroller vandaag de dag de weg om te gaan, maar dan is 9V al helemaal niet handig. Een Attiny zit op 10 uA met WDT enabled.
Als je die laat draaien op twee goede AA's van 2,5 Ah met lage zelfontlading werkt het vele jaren.
Overigens geld ook voor de 4060 dat een lagere voedingsspanning efficienter gebruik van batterijruimte geeft.
depeet
Depeet
Je hebt de NE556 en bevat 2 timers
De NE558 heeft 4 timers aan boord
Via google zijn de datasheet nog snel te vinden alsook meerdere projectjes.
Misschien dat wikipedia je ook de nodige informatie
SimpeleZiel
Tja, een microcontroller... Als het om electronica gaat.... Is dat voor een simpele chemicus binnen niet al te lange tijd te begrijpen? Zodanig dat ik daar ook een werkende schakeling mee kan bedenken die de genoemde functionaliteit heeft?
Op zich heb ik er vrede mee als dit met een CD4060 kan die het twee jaar uithoud op twee AA-batterijen. Maar ook daar geldt dat ik niet zomaar doorzie hoe je zoiets aan zou kunnen pakken of dat er een (bijna) klaar circuit op internet te vinden is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit zijn typisch schakelingen om zonder microcontroller uit te voeren. Veel simpeler te begrijpen en te bouwen.
Thevel
Golden Member

Met de opgegeven waarden brand de led na 3 minuten 1,4 seconden (theoretisch)
Voor liefhebbers de werking:
De teller gaat lopen, alle uitgangen zijn laag.
De reset ingang is door de dioden ook laag.
Na 3 minuten wordt Q13 hoog, de FET gaat geleiden en de LED gaat branden.
1,4 seconden later wordt ook Q6 hoog.
Q6 en Q13 zijn nu beide hoog waardoor de dioden sperren en de reset ingang door de 4,7MΩ weerstand hoog wordt.
De teller reset, alle uitgangen worden laag, de LED gaat uit en de cyclus begint weer opnieuw.
SimpeleZiel
Hoe werkt zo'n 4060? Ik heb het datasheet bekeken maar wordt er weinig wijzer van. Blijkbaar moet ik op ingang 8 en 16 spanning zetten.
Waarom is de reset (12) in de schakeling laag? Die is toch via de 4,7 M verbonden met de plus? De dioden staan in geleiding als je begint en zetten een positieve spanning op de Q6 (4) en Q13 (2) wat volgens mij puur outputs zijn. Zoals ik het zie hebben die dan geen invloed op de spanning op de reset.
Wat zijn de CX, RX en RCX? Waarom zitten daar specifiek deze weerstand en condensator op?
Volgens mij telt er onder bepaalde voorwaarden iets op van Q14 tot en met Q4. Ik gok dat Q14 (laagste) tot Q4 (hogste) een binair getal voorsteld. Als eerste begint Q14 te tellen en naar mate het getal hoger wordt beginnen de volgende binaire posities te flippen van 0 naar 1 of andersom. Klopt? Als dat zo is kan ik de wachttijd ook langer kiezen door op Q5 i.p.v. op Q6 aan te sluiten. (of nog langer of juist korter met andere Q-aansluitingen.)
Volgens mij is mijn kennisniveau van electronica nog te mager om dit helemaal te begrijpen, maar ik wil het graag leren zodat ik er mee kan spelen.
Thevel
Golden Member
Wat zijn de CX, RX en RCX? Waarom zitten daar specifiek deze weerstand en condensator op?
In de 4060 zitten een aantal poorten, met de condensator en weerstand wordt een oscillator gevormd.
De waarde van de weerstand en condensator bepalen de oscillator frequentie, met 1MΩ en 10nF is dat ongeveer 22Hz.
In het Ic zit een reeks 2 delers, de frequentie wordt dus elke keer door 2 gedeeld.
Na eerst een aantal keer gedeeld te zijn komt het op de uitgangen terecht.
Op Q4 is de frequentie dan 2,8Hz op Q5 1,4Hz op Q6 0,7Hz enz.
Op Q13 is de frequentie 0,006Hz hij wordt dus na 3 minuten hoog.
Waarom is de reset (12) in de schakeling laag? Die is toch via de 4,7 M verbonden met de plus?
Als de teller begint zijn alle uitgangen laag, dus nul volt.
De dioden "trekken" de reset ingang naar de nul volt.
Over de dioden valt ongeveer 0,6 Volt maar dat is te laag om de 4060 te resetten.
Als dat zo is kan ik de wachttijd ook langer kiezen door op Q5 i.p.v. op Q6 aan te sluiten. (of nog langer of juist korter met andere Q-aansluitingen.)
Yep, helemaal juist, als je b.v de diode van Q6 verplaatst naar Q7 brand de led 2,8 seconden i.p.v 1,4 seconden.
Ook kun je de oscillator frequentie wijzigen door een andere waarde voor de condensator of weerstand te nemen.
De frequentie kun je ook variabel maken door een 1MΩ (instel)potmeter te nemen i.p.v een vaste weerstand, zet wel een 10KΩ weerstand in serie met de potmeter.
SimpeleZiel
OK. De weerstand en condensator bepalen de frequentie. Met deze frequentie wordt het binaire getal op de uitgangen steeds met 1 opgehoogd. Hoe kun je de frequentie bepalen uit de waarden van de weerstand en de condensator?
Doordat de dioden zo geschakeld staan trekken de uitgangen Q6 en Q13 de lading achter de hoge weerstand vandaan en houden de reset op nul. Heeft het verdwijnen van lading in de chip nog consequenties? Dit zal uiteindelijk in aarde verdwijnen volgens mij en is dus lekstroom. Daarom had ik bedacht:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/07YZzyGFHatxXZIbVFoiYbY1sijOLf4m…
Zou dit zo (beter) werken?
Ik zie ook een weerstand voor de LED staan. Dit beschermd de diode? Zo ja: Waarom is dat nodig?
benleentje
Golden Member
De led mag maar een maxima;e stroom hebben en mag je nooit direct op een spanning aansluiten. De weerstand zorgt dus voor de goede stroom door de led.
Doordat de dioden zo geschakeld staan trekken de uitgangen Q6 en Q13 de lading achter de hoge weerstand vandaan
De uitgang van de chip eigenlijk van bijna elke chip doet 2 dingen.
Bij een 1:
De bovenste interne FET of transistor gaat in geleiding. Dan komt er ca de voedingspanning op de uitgang te staan en de stroom is de chip uit.
Bij een 0
De onderste interne FET of transistor gaat in geleiding. Dan word de uitgang daardoor doorverbonden met de massa dus word(bijna) 0V. Maar nog belangrijker is dat de stroom de van de uitgang de chip ingaat en daarna rechtstreeks naar de massa.
Omdat de stroom ingaand is gaat de diode in geleiding. Er komt dan 0-,6V over de diode te staan. De totale spanning achter de de diode is dan 0V + 0,6V = 0,6V.
Heeft het verdwijnen van lading in de chip nog consequenties?
Nee omdat de uitgang aan de R ingang hangt komt er enkel of een of een 0 op de ingang te staan. Als de R ingang geen goede 0 of 1 krijgt maar een spanning die er precies tussenin zet dan niet goed. De chip gaat er niet van kapot maar doet wel rare dingen door op onverwachte tijden zomaar resetten.
SimpeleZiel
OK. Kort gezegd wordt de uitgang intern in de chip gewoon doorverbonden met de grond op (in dit geval ) 8 als hij op 0 staat. Dus toch lekstroom via de 4.7 Mohm? Zal niet zoveel zijn, toch?
Werkt deze alternatieve schakeling ook?
https://picasaweb.google.com/lh/photo/07YZzyGFHatxXZIbVFoiYbY1sijOLf4m…
Volgens mij zal die minder lekken. Klopt?
Kan handig zijn als hij op batterijen loopt en het een tijdje uit moet houden.
[Bericht gewijzigd door SimpeleZiel op (17%)]
benleentje
Golden Member
De lekstroom door de 4M7 weerstand is enorm weinig. Als ik van 5V uitga zal dat 5 / 4700000 = 1µA. Op 10V het dubbele. En eigelijk is het geen lekstroom maar gewoon de stroom die nodig is om de ingang hoog te krijgen. Die stroom loopt er wel altijd het is door de diodes of door de reset ingang.
Je spreekt pas van lekstroom als een stroom de schakeling op een oneigenlijke manier verlaat. Dus als het letterlijk weglekt en het verder niets doet.
Jouw alternatieve schakelijk is knap bedacht en zou lijken te werken. Echter een fet kan je zo niet schakelen op de reset ingang.
Een ingang doe net zoals de uitgang 2 dingen.
Bij een 0
Er moet een spanning worden aangeboden die laag genoeg is waarop de ingang het als een 0 ziet. Stel we bieden 0,6V aan. Uit de ingang word nu een klein stroom getrokken die door de diode naar bv Q14 gaat. Let hierbij dus op dat er een stroom naar buiten gaat en niet naar binnen vanaf de ingang gezien. JE ziet dus het is geen spannings gestuurde poort maar eerder een stroom gestuurde.
Bij een 1
Bied een spanning aan die hoog genoeg is om als 1 te zien maar niet de maximum waarde overschrijd. Er gaat nu een kleine stroom de poort in.
Als je nu dus in jouw schakeling de fet zo aanstuurt via Q13 dan gaat de R ingang gelijk hoog worden en de chip reset.
SimpeleZiel
... maar er zal toch pas stroom naar de reset gaan lopen op het moment dat Q6 hoog is en Q13 ook? Als een van de twee nul is zal er niets gebeuren, toch? Of begrijp ik een FET niet goed?
De RC-oscillator van de 4060 gebruikt veel stroom tov het stroomverbruik van de weerstanden.
Er is geen eer te behalen door de weerstandswaarden al of niet virtueel te verhogen.
De FET-schakeling werkt sowieso niet.
Een ingang van de CMOS-serie moet aan de 0V of +V hangen.
De FET aan de resetingang geleidt of spert.
In het eerste geval hangt de resetingang aan Q6. Dat is een legitieme toestand. In het tweede geval hangt de resetingang open. Dat is niet toegestaan. Het stroomverbruik van het IC zelf neemt sterk toe.
Je kunt het tweede probleem oplossen door een weerstand van bv 4,7MΩ tussen de 0V en de resetingang te hangen. Dan zal het wel werken of niet als de gate-source capaciteit te hoog is. Een betere oplossing is om een AND-poort uit de 4000 serie, bijv 4081 te gebruiken.
benleentje
Golden Member
Zoals jij de fet aan de reset hangt is de toestand van de R ingang onzeker de ingang zweeft nu en dat mag niet.
De gate van een FET kan je beschouwen als een condensator. Als je op een lege condensator spanning zet zal er heel even een stroom gaan lopen. Deze stroom en het feit de condensator nog op 0V staat zet dus feitelijk eventjes 5V op de R-ingang. Dit zal van korte duur zijn omdat de condensator heel snel oplaad maar zal denk ik lang genoeg zijn om de R ingang al te activeren lang voordat de puls van Q6 eraan komt.
Zoals ohm pi hierboven als zegt kan je dat proberen op te lossen door een pull-down weerstand vanaf de R-ingang naar de massa te zetten.
JE zou het eens gewoon kunnen proberen. Ik denk dat de weerstand wel veel kleiner moet dan 4M7.
Een betere oplossing is om een AND-poort uit de 4000 serie, bijv 4081 te gebruiken.
Het lijkt me dan dat het stroom verbruik eerder groter word met een compleet extra IC. Het IC meg niet meer dan 1µA verbruiken anders lost het niets op.
PS. Dat schijnt dus erg mee te vallen voor deze IC.