V&A reageer via mail gaat kennelijk nog steeds niet goed ?

Vorige week weer eens gereageerd op deze advertentie:
http://www.circuitsonline.net/aanbod/14180/audio-en-video/versterker-2…

Nou is john geen onbekende van mij, maar kennelijk is de mail weer niet aangekomen :-(

Waarom gaat dit nog steeds fout ?

Misschien is z'n emailadrres verandert

De mail komt wel aan, anders had je hem "terug gehad" met een foutmelding. Er zijn helaas veel mensen die de email wel ontvangen maar te beroerd zijn om te antwoorden. Dit kan zijn dat het product allang verkocht is en men er verders geen aandacht meer wil aanbesteden.

Ik zet dingen die ik over heb van de bouw van mijn Work Palace op Marktplaats, zoals grindzand, betongaas, betonnen schuttingpalen, enzovoort . Alles is altijd gratis ophalen. Je maakt afspraken met mensen die dit graag willen hebben". Ik vraag altijd naar hun naam, adres en telefoonnummer. 1 op de 5 komt daadwerkelijk langs om het op te halen. De rest laat het na afspraken gewoon afweten. Bellen heeft geen zin, telefoon wordt niet opgenomen.

Ik heb wel namen voor dit soort volk, maar die laat ik op dit forum achterwege.

Nope, checked.
Dit is nu de zoveelste keer dat ik het verneem.
Stuur ik direct vanuit mijn eigen account gaat het goed, maar via CO komt het niet aan.

@Ritmeester,

de mail komt dus echt niet aan !

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op (15%)]

Misschien dat de email van CO bij diegene in zijn spam folder beland. Tja, dan heb je een probleem. (en CO ook trouwens)

EDIT:

Ik zie dat hij een MSN email adres heeft. Ik heb zelf een GMAIL adres en daar zie ik ook soms rare dingen gebeuren zoals alle e-mails die van PayPal NL komen, komen allemaal in mijn spam folder terecht. Ik heb zelfs het afzender adres toegevoegd aan mijn contactpersonen. Helpt allemaal niets.

Ik weet het niet omdat ik daar niet ben bij CO. Maar het debuggen van e-mails heeft wel altijd deel uitgemaakt van mijn werk. Je kunt het altijd precies achterhalen tot de e-mailbox van de gebruiker. Misschien dat de webmaster van CO een test kan doen met MSN of GMAIL account en dan bekijken wat er gebeurd.

Zelf even een artikel plaatsen en op jezelf reageren ?

Gadget, ik heb hetzelfde gemerkt. Meerdere keren.
Nu is het natuurlijk mogelijk dat er niemand geïnteresseerd was in de losse meetpennen, maar toch.
Er is alleen geen peil op te trekken, want toen ik mezelf een mail stuurde (niet ingelogd) kwam-ie wel aan...

En natuurlijk gebeurt het vaker bij mensen die hun email niet openbaar hebben staan (waardoor er ook geen alternatief kanaal is)...

Daar zou trouwens best wel eens de crux kunnen zitten: toen ik mijn email 'openbaarde' was het voor mijn IP-adres wel openbaar, maar voor alle andere niet. Dàt is (geloof ik) inmiddels wel opgelost, maar misschien is er in die hoek toch nog een komma die op de verkeerde plaats staat.

Op 6 oktober 2014 19:29:17 schreef Shiptronic:
Zelf even een artikel plaatsen en op jezelf reageren ?

Dat gaat niet zonder uit te loggen.

Misschien is het IP adres van de CO-mailserver ergens op een van de blacklist RBL's terecht is gekomen.

Ik weet dat een aantal ISP's die gebruiken om email te droppen.

Ik zie dat bijvoorbeeld UPC nogal pietleuterig is wat betreft IP source en dat die vaak email (onterecht) rejecten. De ontvanger klaagt dan dat ie niks binnen krijgt.

Dus een van de webmasters zou eens van de CO mailserver het IP moeten checken op een zooitje blacklist sites.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (18%)]

Op 6 oktober 2014 19:36:42 schreef henri62:

Misschien is het IP adres van de CO-mailserver ergens op een van de blacklist RBL's terecht is gekomen.

Een goede mailserver geeft dat dan aan in zijn logs dat de communicatie is mislukt omdat de andere mailserver deze email "geblockt / gedropt" heeft om reden. Zo hoort het te werken.

Een goede mailserver geeft dat dan aan in zijn logs dat de communicatie is mislukt omdat de andere mailserver deze email "geblockt / gedropt" heeft om reden. Zo hoort het te werken.

Theorie wel, maar in de praktijk: Absoluut NIET.
In veel gevallen wordt SPAM gewoon gedropt zonder notificatie om zgn backscatter tegen te gaan.

P.S. Net even een email getest op een eigen v&a, bij mij komt deze gewoon binnen, dus mijn ISP heeft er geen probleem mee.

Dit is dus niet de eerste keer dat het voor komt.
Ik heb het ook al vaker aangekaart bij de mods.
Een reactie op de advertentie van hobbyknutselaar is bijvoorbeeld wel goed aangekomen.

Raar maar waar, soms gaat het goed, maar niet altijd dus.

Misschien zou de forum software bij het plaatsen van een advertentie ook een mailtje naar de plaatser ervan kunnen sturen, met een duidelijke melding tijdens het plaatsen? Op die manier zouden misschien de gevallen waarbij de plaatser een verkeerd adres in zijn profiel heeft staan, of de mail op een of andere manier wordt geblokkeerd, zichtbaar kunnen worden voor de plaatser.

Op 6 oktober 2014 19:22:31 schreef ritmeester:
De mail komt wel aan, anders had je hem "terug gehad" met een foutmelding.

Dat is technisch gezien onzin. Er is in e-mail geen enkel mechanisme dat bezorging of zelfs maar een foutmelding garandeert. De foutmeldingen die je krijgt, zijn bij expliciete weigering van mail door de mailserver van jouw provider of de provider van de ontvanger. Bovendien vinden die tegenwoordig lang niet in alle gevallen plaats om misbruik door spammers te voorkomen (oftewel als je in een spamblokkade terecht komt, zal je dat als afzender nóóit horen).

Een andere categorie foutmeldingen krijg je pas na een arbitraire periode van maximaal een dag of 4, namelijk als de mailserver van de ontvanger (door bijvoorbeeld een verkeerde MX-record of een serieuze storing) al die tijd niet bereikbaar is geweest.

Voor alle andere mogelijke storingen bestaan geen foutmeldingen. Ook een ontvangst-terugmelding is volkomen optioneel.

Bovendien kan het zijn dat er wel een fout gegenereerd wordt, maar niet bij jou terecht komt omdat de afzender circuitsonline is. Dat ligt eigenlijk het meest voor de hand in dit geval.

Half uur geleden hobbyknutselaar weer een mail gestuurd via CO om e.e.a kort te sluiten met telefoonnummer etc.
Krijg ik nu een mail van hem met de vraag of ik nog interesse heb,want ik had hem verzocht het ding voor 1 dag te reserveren.
Kennelijk WEER niet goed gegaan :-(

Is wel goed gegaan hoor, had alleen die mail met de vraag over interesse verstuurd voordat ik nieuwe mail had gelezen.... :/

Bedankt voor de bevestiging :-)

Ik heb inderdaad wel eens het zelfde gehad.

Als ik reageerde op een advertentie via de V&A dan kon het wel eens voorkomen dat ik geen reactie kreeg (en ook geen mail met foutmelding). Maar als ik dan reageerde via het profiel van diegene die de advertentie had geplaatst kreeg ik wel een reactie.

Kan misschien liggen aan wat voor een mail iemand gebruikt?

Hobbyknutselaar

Email krijg je zowiezo nooit terug. Hoogstens de emailserver van de CO krijgt iets terug in het meest ideale geval: Een bounce of error en die kan er niks mee, kan inderdaad tot 4 dagen duren.
Uiteindelijk komt dat logs van de server of in de postmaster inbox terecht.

Het ligt zeer waarschijnlijk aan de server van de ONTVANGENDE partij waar je dus de email maar toe stuurt. Het hangt af wat hun spam filters en policies zijn of email van de CO-server bijvoorbeeld ergens blacklisted is.

Ik onderhoud zelf ook een mailserver en daar is bar weinig aan te doen.
Soms komt ongelukkigerwijs je IP op een blacklist server en dan moet je maar dat IP er weer af zien te krijgen (als je uberhaupt erachter komt waarom die erop is gekomen, vaak is je server dan misbruikt als relay).

Het kan ook zijn dat iemand in zijn mail pakket reguliere nieuwsbrieven van de mailserver aangeeft als spam, zijn er genoeg meldingen wordt je ook geblacklist (gaat via allerlei routes zoals virusscanners etc, heuristic scanners in allerlei email pakketten).
Nu stuurt de CO geen nieuwsbrieven, maar alleen notificaties waar iemand op abonneerd dus dat zal het niet zijn denk ik.

Wat wel zo kan zijn is dat de SMTP server waar de CO gebruik van maakt onderdeel uit maakt van een hele email server pool van een grote provider waarvan er een of meer blacklisted zijn (heb ik bij UPC gezien bijvoorbeeld). Afhankelijk via welke server het toevallig (via een loadbalancer) verstuurd is komt het soms wel en soms niet binnen.

Weinig aan te doen, eigenlijk is email zwaar achterhaald en totaal onbetrouwbaar geworden.

Een van de weinig simpele dingen om het leed een klein beetje te verzachten is door bij het verzenden van de emails de receipt request aan te zetten. En zorgen dat in de headers het goede email adres van de verzender/poster staat (is nu al zo). Andere technisch simpele oplossingen zijn er gewoon niet.
Maar ook dat is niet gegarandeerd (zoals Maarten zegt, de ontvanger kan het weigeren een receipt request terug te sturen).
Maar ja dan verkoopt die ook niks in het ergste geval, dus waar zeuren we over.

Op 6 oktober 2014 21:37:24 schreef maartenbakker:
[...]Dat is technisch gezien onzin. Er is in e-mail geen enkel mechanisme dat bezorging of zelfs maar een foutmelding garandeert.

Pardon? Email is opgezet dat er altijd een expliciete "verantwoordelijke" is en dat die verantwoording netjes overgedragen wordt. (dus de ontvangende server neemt de verantwoording over, en als dat definitief is, verwittigd hij de zendende server daarvan. Mocht er iets misgaan in de tussentijd, zijn er twee servers die denken dat ze de verantwoording over een mailtje hebben. Komt ie twee keer aan. (en officieel is het zo dat je pas "verantwoording mag overnemen als de verantwoording bij jou op disk staat, dus dat een plotselinge power-storing niet het maitlje kan doen verdwijnen).

Dat is de theorie. In de praktijk zijn er programmeurs die hogere maitljes-per-uur halen met hun mailserver door dat soort regeltjes te negeren. En de spammers hebben gemerkt dat als ze een mailtje laten bouncen en de bounces naar een miljoen adresssen laten sturen, dat ze dan ook respons krijgen. Kortom, de spam-bestrijdings ploegen vinden het sturen van bounces ook niet meer helemaal tof.

Goed....

Wat er in de praktijk gebeurt is dat er een mail gemaakt wordt, op de CO server in jou naam. Als het "niet aankomt" dan is het hoogst waarschijnlijk dat
* De ontvanger zit te suffen.
* De provider van de ontvanger ziet het als spam en levert het in een spambox af. (geen bounce dus!).
* De boel wordt geweigerd (oud email adres?) Dan zit de CO server dus met een bounce in z'n maag die ergens heenmoet. Dat kan ofwel naar jou als reageerder of naar de postmaster afhankelijk van hoe het gemaakt is. Ik denk eerlijk gezegd dat de bounce naar "www-data@co-server.net" zal gaan. En mail voor dat adres zou kunnen verdwijnen/ bij de grote zooi spam van de postmaster terecht kunnen komen.

Steeds als er hier geklaagd wordt, blijkt een paar dagen later dat het een van de eerste twee punten was. En dus geen bounce die verdwenen is. Kortom, wat er met de bounces gebeurt weten we ondanks diverse klachten nog steeds niet. Omdat die er nooit zijn.

Ohja, ik heb recentelijk ingesteld dat een ontvangende partij kan opvragen "Is het normaal dat 'server.circuitsonline.net' mail verstuurt met afzender <mijn-email>@<mijndomein>.nl?" waarbij dan als antwoord komt: "Nee!".

Afhankelijk van de instelling van de ontvangende server kan die bij dat antwoord de mail helemaal weigeren ("Vrijwel zeker spam"), of dat antwoord als extra hint-dat-het-spam-is gebruiken.

In de praktijk heb ik er dus natuurlijk nooit aan gedacht dat de CO-server in mijn naam wel eens mailtjes verstuurt. Dus Die is natuurlijk nooit opgegeven als legitieme mail-namens-mijn-domein-verstuurder. En hoewel ik dat voor mijn domein zou kunenn regelen kan een provider als ziggo.nl of gmail.com dat natuurlijk nooit bijhouden wat voor forum-servers wel eens namens hun gebruikers mail sturen. En zou dat populair worden om wel te doen, dan wordt de CO server ineens een aantrekkelijk hack-target voor de spammers, want DIE heeft permissie om namens vele domeinen mail te sturen.....

Soms kan e-mail er verrekte lang over doen. Ik merk regelmatig dat ik pas een uur later een e-mail announcement rijg als er iets aan een topic is toegevoegd. Ik heb het dan vaak allang gelezen.
Dat geld niet alleen voor het CO-forum, maar ook voor andere fora.

Een paar jaar geleden kon je nog gemakkelijk via mail 'chatten', maar dat lukt nu niet altijd meer. Internet wordt drukker en drukker....

Op 8 oktober 2014 09:59:51 schreef rew:
Ohja, ik heb recentelijk ingesteld dat een ontvangende partij kan opvragen "Is het normaal dat 'server.circuitsonline.net' mail verstuurt met afzender <mijn-email>@<mijndomein>.nl?" waarbij dan als antwoord komt: "Nee!".

Precies vanwege die reden heb ik een tijd terug het zo gemaakt dat de afzender Circuits Online, maar Reply-To het adres van diegene die de reactie geeft. Dus de mail komt netjes van Circuits Online, alleen vraag ik de e-mail client om naar de invuller terug te mailen.

Verder heeft Circuits Online een goed SPF-record en DKIM, dus eigenlijk weet ik niet waarom de mail schijnbaar niet aankomt. Ik ga binnenkort kijken of er bounces e.d. zijn en of ik er achter kan komen waar het fout gaat.

Ik heb er in elk geval nog nooit last van gehad.

Op 8 oktober 2014 10:14:24 schreef Tidak Ada:
Soms kan e-mail er verrekte lang over doen. Ik merk regelmatig dat ik pas een uur later een e-mail announcement rijg als er iets aan een topic is toegevoegd. Ik heb het dan vaak allang gelezen.
Dat geld niet alleen voor het CO-forum, maar ook voor andere fora.

Wat je hier omschrijft, is een logisch gevolg van het feit dat een forum niet elke microseconde zit te checken of jij een notificatie moet ontvangen. Er is een cron-job die op gezette momenten (om de 5 minuten, om het uur, eens per dag om 02:12 uur, of wat dan ook) het script start die de criteria bekijkt waaruit hij moet concluderen wie er een notificatie zou moeten krijgen.

Een paar jaar geleden kon je nog gemakkelijk via mail 'chatten', maar dat lukt nu niet altijd meer. Internet wordt drukker en drukker....

Ik denk echt dat er iets bij je provider niet goed zit dan. Ik 'chat' vaak zat met veel verschillende mensen via de mail. Of dat nou met Mexico is of Nederland, de "looptijd" bestaat met name uit de refresh van je eigen client; verzending is bijna instant (laat het in een slecht geval een keer 30 senconden zijn, maar meestal niet meer dan 5).

Op 8 oktober 2014 10:14:24 schreef Tidak Ada:
Soms kan e-mail er verrekte lang over doen. Ik merk regelmatig dat ik pas een uur later een e-mail announcement rijg als er iets aan een topic is toegevoegd.

Dat ligt dan meest waarschijnlijk aan jou of je internet provider. Ik speel voor "eigen internet provider", dus ik kan zien hoe lang het duurt voordat mijn "paswoord vergeten" of "activeer je account" mailtje er over gedaan heeft dat ie bij mijn mailserver is aangekomen. Vervolgens heb ik ZELF ingesteld dat er maar 1x per 60 seconden bij de server gezeurd wordt of er nog nieuwe mail is.

Maar als JIJ een website kan browsen, dan is "respons binnen 1 seconde" mogelijk. Dat mail dan langer dan 3 seconden onderweg moet zijn is onmogelijk. Tenzij natuurlijk jou mail-provider een achterstand van een uur heeft bij het "controleer op spam". (voordat ie bij mij daar doorheen is kan ook wel rond de tien seconden duren. Dat is voornamelijk "wacht op antwoord van blacklist server").

Dus het: "internet gaat naar de kloten, Email duurt erg lang" ligt niet aan "het internet" maar aan IETS dichter bij jou huis.

Dat van die notificaties werkt volgens mij niet met "ieder uur checken" maar gewoon: bij het verwerken van een nieuwe posting wordt er gekeken of er nog mensen notificaties willen hebben. En die worden dan meteen verstuurd. Tenminste, volgens mij werkt het zo in phpbb, maar voor dit forum heeft Jeroen natuurlijk zelf wat gebouwd, dus die kan het anders gemaakt hebben.....

[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]

Ik heb even bij de bounces gekregen, maar er zijn er geen te vinden die vanwege spam worden gebounced, alleen omdat er iets mis is met het ontvangende e-mailadres. Verder staan we ook niet op een blacklist voor zover ik na kan gaan.

Wel blijkt de reverse DNS voor de server niet te kloppen. Dit zou er normaal gesproken niet voor moeten zorgen dat het meteen als spam wordt gezien, maar het kan een factor zijn in de weging van de server die de mail moet ontvangen. Ik heb gevraagd om dat goed in te stellen.

Op 8 oktober 2014 14:21:01 schreef rew:
Dat van die notificaties werkt volgens mij niet met "ieder uur checken" maar gewoon: bij het verwerken van een nieuwe posting wordt er gekeken of er nog mensen notificaties willen hebben. En die worden dan meteen verstuurd. Tenminste, volgens mij werkt het zo in phpbb, maar voor dit forum heeft Jeroen natuurlijk zelf wat gebouwd, dus die kan het anders gemaakt hebben.....

Notificaties worden inderdaad direct verstuurd.

Op 8 oktober 2014 14:21:01 schreef rew:
[...]...Dat mail dan langer dan 3 seconden onderweg moet zijn is onmogelijk.

Haha, wat denk je van de buffering van emails onderweg?
Vrijwel alle email servers ontvangen eerst de emails, zetten die in een queue en handelen de queue in volgorde van binnenkomst af.Afhankelijk van forwarding rules, local delivery etc. etc. Vaak zit daar dan ook nog een spam filter tussen. Sommige mailservers pollen die queue maar om de X minuten. Dus een delay van 5 minuten of meer is geen uitzondering.

Grote providers hebben een heel park van machines die honderdduizenden emails per uur verwerken. Dat is behoorlijk heftig wat daar doorheen gaat.

Op 8 oktober 2014 14:21:01 schreef rew:[...]
Dus het: "internet gaat naar de kloten, Email duurt erg lang" ligt niet aan "het internet" maar aan IETS dichter bij jou huis.

Nee dat ligt voor 99% aan spammers en dat soort klojo's: die hebben heel het email concept verziekt en voor miljarden aan schade veroorzaakt.

Op 8 oktober 2014 11:52:26 schreef Jeroen:
[...]Verder heeft Circuits Online een goed SPF-record en DKIM, dus eigenlijk weet ik niet waarom de mail schijnbaar niet aankomt. Ik ga binnenkort kijken of er bounces e.d. zijn en of ik er achter kan komen waar het fout gaat.

SPF-records zijn zinloos en werken gewoon niet. Hoogstens is de spam score een beetje gunstiger.