Ik zou een ir ontvanger en zender voor de seriële poort willen bouwen. Ik heb de volgende schame's gevonden. Er zijn nog ander maar die gebruiken allemaal microcontrollers en die zou ik liever willen weglaten.

Ontvanger:

http://www.lirc.org/images/schematics.gif

Zender:

http://www.lirc.org/images/improved_transmitter.gif

Zou ik deze twee kunnen combineren op één poort. Volgens mij zou het moeten gaan maar ik zou toch de mening willen weten van mensen met wat electronica ervaring.

* zoeloelip foutje aangepast

Jeroen break: plaatje was wat groot

[Bericht gewijzigd door Jeroen op ]

Je hebt het net omgekeerd ;) zender ontvanger.
Maar je kan het gewoon aan een poort zetten. Kijk maar bij elec. info hier op CO daar staat de pin-outs van de RS-232. Veel suc6.
P.s. die ontvanger (de 1e ;)) die doet het / deed het bij mij goed :)

Jeroen: Bedankt! Vond het zelf ook veel te groot.

Bij de zender ben ik van plan om voor de diodes 1n4007 te nemen. Het moeten gewone silicium diodes zijn maar moeten een offset voltage hebben van 0,7 V. Zijn die daar goed voor?

Welke transistors moet ik nemen. Stond gewoon low/medium power transistor. Voor de npn dacht ik aan de BC547 maar voor de PNP heb ik geen idee. Kan iemand mij een nummer geven?

De PNP tegenhanger van de BC547 is de BC557, die kun je dus gebruiken.

1N4007 is goed, 1N4148 moet misschien ook nog lukken maar die kunnen wel maar 100 mA hebben. 1N4007 is zeker goed.

Heel hard bedankt!
Is die hun versterkingsfactor goed?

[Bericht gewijzigd door zoeloelip op ]

Zoeloelip, horen deze schemas bij mekaar ??
of komen ze appart van het net ?
Dtr is een controle signaal, je kan het gebruiken voor data
maar dan moet je toch een specifieke driver hebben ?

DCD is modem controle lijn eveneens geen standaard data lijn. Dus met programma's die die de Com poort aan spreken zal het niet lukken.

Kijk maar eens op www.lirc.org Daar staat alles uitgelegd. Er bestaat speciale software voor. Ik vond het eerst ook raar maar het zou moeten werken. DTR wordt hier gebruikt als spaningsbron.
Ik heb wel besloten om alleen te ontvanger te maken want ik denk dat ik die zender toch nooit ga gebruiken.

Als je alleen de ontvanger gaat maken heb ik een link voor je. Daar had ik de ontvanger vandaan, en daar staan allerlijk drivers. Vanaf enkele programma's opstarten tot Joystick emulators :) lekker gamen met een afstands bediening ;) das het leven.

MADdie zou je mij anders even die link kunnen geven van de Ir ontvanger ?

thx