ik heb hier een onkyo TX-DX 989 als ik de versterker aan zet dan speelt hij mono geluid af als ik dan bij de istellingen van de speaker naar callibratie voor de rechter speaker ga en ik gooi de volume knop open wordt het ineens weer stereo dit gebeurt mij elke keer weer als ik de versterker aan doe en soms valt hij ook van stereo in een keer naar mono
heeft iemand een idee wat dit wezen kan

graag hoor ik van jullie

Mvg H

Je hebt het over "mono" (uit beide speakers hetzelfde geluid), maar je omschrijving doet vermoeden dat je "uit één speaker/kanaal bedoelt"...

Lijkt me de volumepotmeter (als het om een potmeter gaat, heb nu geen zin specs/service doc op te zoeken) of het/de speakerrelais.
Heb je hetzelfde probleem met (alleen) de koptelefoon?

de versterker speelt dan maar geluid af op 1 speaker en ik zet nu net de versterker aan en nu speelt hij het geluid wel af via 2 speakers koptelefoon kan ik effe niet testen want ik heb niet zo'n grote jack plug.
Maar ook als hij geluid speelt via 2 speakers kan het best wezen dat hij met de tijd gewoon geluid afspeelt via 1 speaker, en soms speelt hij muziek gewoon 10 uren lang over 2 speakers af dus dat is raaar

als ik dan geluid over 1 speaker heb
ga ik naar calibratie van speakers en ga dan naar de rechter speaker die naakt dan geen geluid dan draai ik het volume een paar keer vol open en dan is het net of het open plopt want dan heb ik weer geluid via 2 speakers maar snap je het een beetje het is gewoon raar

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]

niet zo raar. als je een vervuild speaker relais hebt en het volume staat laag, dan heb je geen goed contact en hoor je niks.

als je de volumeknop eens opendraaid, komt er meer spanning op en wordt er misschien wel contact gemaakt in het relais. er gaat dan ook stroom lopen en die houd het contact ff vast (op de plaats waar de stroom doorloopt wordt het contactoppervlak ff proper 'gebrand').
zulke dingen komen vaak voor bij relaiscontacten waar de stroom laag is. relais die grote stromen schakelen waarbij telkens een vonk onstaat bij het contactmaken, hebben dat probleem minder (die contacten verbranden wel na enige tijd)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]

of er ligt een tor in sluiting,, die met een groot signaal even wakker word...
maw, een tor die begint stuk te gaan...

maar wat kan ik hier tegen doen dan heb jij ook een oplossing hiervoor dan want ik sta nu te luisteren naar muziek over 1 speaker

graag hoor ik dit van jou

wat is hier een oplossing voor heb jij die voor mij mel?
graag hoor ik van jou

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

zou ik eerst het schema moeten hebben, en dan kunnen we kijken waar het aan kan liggen.
onze kristallen bollen zijn al verouderd...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]

sorry voor mijn vragen maar ben hier nieuw in maar wat voor een schema bedoel jij dan?

hallo fcapri houd dit in dat een een nieuw speaker relais moet solderen om even op jou antwoord terug te komen graag hoor ik van jou

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Op 22 november 2014 13:16:52 schreef mel:
of er ligt een tor in sluiting,, die met een groot signaal even wakker word...

Kun je mij dat truukje ook leren ? :-)

ZOALS OP DE FOTO TE ZIEN IS ZITTEN ER OP 2 VAN DE 3 speaker relais EEN WITTE BAAN WEET NIET WAT DIT IS MAAR NEEM AAN DAT DEZE 2 NIET MEER GOED ZIJN ?????????????????
GRAAG HOOR IK VAN IEMAND ALS DIT ZO IS OF ALS DIT NIET ZO IS
OOK EEN FOTO VAN HET TYPE speaker relais

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

De omschrijving duid duidelijk op een gaar speaker relais.
Domweg vervangen is de oplossing.
Het enige wat je daar voor nodig hebt is een vervangend relais een soldeerbout en een klein beetje inzicht.
edit
Niet over nadenken oude relais er uit halen nieuwe kopen en klaar is klara. :-p
En wil je zeker zijn dan vervang je ze allemaal.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (25%)]

Op 23 november 2014 20:34:40 schreef Punisher:
ZOALS OP DE FOTO TE ZIEN IS ZITTEN ER OP 2 VAN DE 3 speaker relais EEN WITTE BAAN WEET NIET WAT DIT IS MAAR NEEM AAN DAT DEZE 2 NIET MEER GOED ZIJN ?????????????????
GRAAG HOOR IK VAN IEMAND ALS DIT ZO IS OF ALS DIT NIET ZO IS
OOK EEN FOTO VAN HET TYPE speaker relais

Mvg H

Zonder Caps-Lock lezen wij het ook wel !

weet iemand ook waar ik deze speaker relais kan kopen???? (zie foto)

kan je aan deze relais aan als de radio speelt. dan zou je er eens tegen kunnen duwen om te zien of het geluid dan wel terugkomt.

contacten reinigen of opschuren om te testen of dit de oorzaak is, helpt ook wel (het probleem komt daarna wel terug, niet denken dat het opgelost is na ff opkuisen)

Die relais zijn open dus dan is controle heel makkelijk. Optisch of de contacten er verbrand uitzien, Met een Ohm meter of de spoel open is.

Als je ze uit soldeert kun je ze mbv een losse voeding zelfs helemaal testen (in de versterker ook) maar gezien je vragen en kennis nivo weet ik niet of je daar aan moet beginnen. De kans is groot dat je hem dan zo ver kapot maakt dat een reparateur er ook niks meer mee kan of de reparatie veel duurder wordt dan hij was.

Normaal bij zelf repareren:
- nodig: multimeter, schema, basis kennis electronica, goede soldeerbout (anders mol je de print) en een scoop (dat maakt het een heel stuk eenvoudigerm, als je tenminste weet hoe dat moet)
- zoek een schema,
- leer hoe je dat moet lezen
- meet de voeding na op rimpel en spanning
- zet signaal op de ingang en volg het met een scoop door het apparaat heen. Dat laatste kan ook met een (aangepast) LF versterkertje en een pc als geluidsbron.

Maar nogmaals, gezien je vragen denk ik dat je hem beter kunt laten repareren.

moet ik een schema hebben breng het bord met speaker relais weg en laat er toch gewoon nieuwe relais op solderen ?

wie o wie kan mij helpen aan een NEDERLANDSE HANDLEIDING VAN EEN ONKYO TX-DS 989???

EFFE UPDATE HEB mijn onkyo laten maken en nu werkt hij weer 100% top en bedankt iedereen voor de comment

heb tijdje geleden 3 nieuwe speaker relais laten solderen in mijn onkyo TX-DS 989 toen deed de versterker het weer 100% .Nu speelt de versterker alleen maar weer mono geluid terwijl de instellingen 100% goed staan heeft iemand hiervoor een oplossing voor mijn probleem ???
Ik denk misschien zelf aan om de andere speaker relais ook te vervangen als die er in zitten kan ze namelijk niet vinden
graag hoor ik van jullie

Mvg H

Had je alleen het bord met de speakerrelais weggebracht of de complete versterker?
Als je de versterker hebt weggebracht dan zou ik gaan voor garantie op de reparatie.
In het andere geval alle schakelaars en regelaars schoonmaken.
En de zaak controleren op rotte solderingen.

ja ik heb alleen een board weg gebracht waar 3 relais op zaten die heb ik laten vernieuwen en toen deed de versterker het gewoon weer ik weet ook niet of er meer relais opzitten

Ik gok toch op een rotte verbinding of een vuil contact ergens in de versterker.
Plaats eens duidelijke foto's van de onderkant van de printen.

Probeer eerst de uPC eens te resetten. Aanzetten en dan Video 1 ingedrukt houden en dan standby/on indrukken. Er verschijnt Clear op het display.
De kans dat er vervuilde relais in zo'n nieuw apparaat zitten is verwaarloosbaar.

heb gereset maar blijft mono geluid
en al opzoek naar een schema waar alle speaker relai op aan gegeven zijn

Plaats eens duidelijke foto's van de onderkant van de printen.
Bijt je niet vast in de relais.
Er zit ergens een slechte verbinding.