Delta voeding MST 060-5

Welke referentiespanning bedoel je precies.

Een voeing is eigenlijk een soort OpAmp (verschilversterker), die de uitgangsspanning vergelijkt met een referentiespanning, die middels een zener of een uitgebreider circuitje wordt opgewekt.
Die spanning wordt meestal zowel door het spanningsregelcircuit als door het stroomrregelcircuit gebruikt.

Misschien kan je uit het schema opmaken wat ik bedoel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik snap denk ik wat je bedoeld, maar dat heb ik zo snel nog niet uit het schema kunnen opmaken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
RAAF12

Golden Member

Gezien het aantal trafo's en spoelen op de foto is het geen simpele serie regulator. Meet eens de spanning op het huis van de linkertransistor (TO-3) op de koelplaat. En vervolgens op de E aansluiting.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Met de E aansluiting bedoel je de uitgang neem ik aan.
Als ik die meting uitvoer dan meet ik -58 volt. Nadat hij is terug gelopen van ca 200volt. Zodra ik de meetpen loslaat en opnieuw meet is de spanning weer opgelopen en meet ik na enige tijd weer -58 volt.

De spanning veranderd op enkele tiende volts na niet, als ik aan de U knop draai.

@RAAF:
Het kan inderdaaad zijn dat er een preregulaator in zit, het zij aan de primaire kant met een triac of aan de secundaire, met twee thyristoren in de brug. Dat wordt inderdaad veel gecompliceerder.

Maar extra trafo(tje)s voor de diverse hulpspanningen kan ook.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 5 januari 2015 22:34:29 (14%)

RAAF12

Golden Member

200V? Op een 60V voeding? Brr, dan zou ik toch even in het schema duiken of dat wel normaal is. Als die transistor staat te switchen zal je toch een scope nodig hebben. Kan mij niet voorstellen hoe daar 200V DC op kan staan.
BTW. Mag je dat schema publiek zetten van Delta? Kunnen we meegenieten.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Die 200 volt is iets capacitiefs oid, op het moment dat ik mijn meter erop zet, zakt het gelijk weg.
En of dat ik de schema hier mag plaatsen weet ik niet.
Ik kan ze wel mailen evt. het is een pdf van 1 MB.

RAAF12

Golden Member

Graag! mail adres staat openbaar. Dan zet ik het op http://www.eserviceinfo.com/ voor andere gebruikers.

edit: Ontvangen en ga het bestuderen en online zetten.
Tnx!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 5 januari 2015 23:25:49 (24%)

RAAF12

Golden Member

Het schema van de voeding staat in pdf formaat op
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=67047
Naar beneden scrollen voor de goede downloadlink.

Check eens de 0.1Ω weerstand die voor de crowbar thyristor D2 zit.

het is een smps van de eerste lichting, 1974. de enige oudere die ik ken was de philips pe1515 welke net 1 jaar ouder was.

het zijn geen makkelijke voedingen om aan te meten door die aanwezige 310v en de diverse gescheiden circuits. ook is die laklaag op printen niet zo handig als je geen echt scherpe meetpennen hebt. gezien de leeftijd zouden gare elco's best de reden kunnen zijn. een keer warm stoken kan dan miss duidelijkheid bieden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De weerstand is nog goed.
En heb zelf ook al ondervonden dat de laklaag behoorlijk aanwezig is.
De TTL spanning die ik meet is 4,75 volt ipv 5, weet iemand of dit een probleem is.

[Bericht gewijzigd door Arie de W op dinsdag 6 januari 2015 22:29:30 (31%)

5v moet 5v zijn, 4,98v is nog goed maar 4,75v kan problemen geven. check de elco's in de 5v lijn maar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is kijken of ik morgen wat elko's kan vervangen.

Wie kan mij even helpen, wilde zojuist wat condensatoren gaan bestellen voor de voeding maar kan sommige niet vinden.
Het gaat om axiale condensatoren 10uF 100V. (print P106)
Het makkelijkste voor mij is om bij de grote C te bestellen, maar kan ze daar niet vinden.

Neem je toch radiaal... Axiaal zie je steeds minder, en als je perse bij Conrad wilt bestellen dan beperk je jezelf natuurlijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

En koop merk condensatoren, panasonic en geen chinese brol zoals fujiuh, sawha, ksc..

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Arie, je mag het schema gerust openbaar maken. We maken dit type al heel lang niet meer.

Het is dus inderdaad een schakelvoeding. Je zal ergens een scope vandaan moeten halen om er echt goed aan te kunnen meten, anders wordt het wel erg op de gok vervangen.

Gewone condensatoren verouderen niet zo snel, maar elco's wel. Hoe kleiner de bekermaat, hoe gevoeliger ze daarvoor zijn. Richt je dus eerst op de kleine elco's. Die grote Sprague potten die er in zitten gaan eeuwig mee is mijn ervaring.

De condensatoren van 10uF 100V zijn een beetje een uitzondering op de regel. Daar gaat een forse wisselstroom door. Het beste is om deze te vervangen door polypropyleen condensatoren, bijvoorbeeld deze:

Wima MKP-foliecondensator Radiaal bedraad 4.7 µF 400 V/DC 20 % 37.5 mm (l x b x h) 41.5 x 19 x 32 mm 1 stuks
Bestnr.: 450283 - 89
Dan hoef je er maar één in te zetten (de twee 10uF 100V staan in serie, dus 5uF, 200V) Aan het bestelnummer kan je wel zien waar ik deze gevonden heb.

Kijk ook even of de uitgangsgelijkrichter erg warm wordt als hij onbelast aan staat. Het zou kunnen dat daar een diode van gesneuveld is, dan komt er ook weinig spanning uit

Succes!

Peter Strayer

De 2 grote condensatoren wilde ik ook niet vervangen, in eerste instantie vervang ik alleen alle overige elco's.

Zover ik weet word die diode brug niet warm, zal dit vanavond nog even controleren.

Wel word van bovenaf gezien de linker koelplaat warm(ik schat een graad of 35) en de middelste en de rechtse niet.

maartenbakker

Golden Member

Bij Conrad hebben ze naast de genoemde Wima MKP geloof ik ook nog een aantal types axiale elco's van BC. Ik weet niet of die een geschikte ESR hebben voor alle posities, maar voor de lichter belaste elco's zullen die zonder meer geschikt zijn. Voor zwaar belaste elco's kom je misschien uit op radiale Panasonics uit bijvoorbeeld de FM serie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 7 januari 2015 15:08:03 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier vind je ook een hele trits hoogspanningselco's met axiale aansluitingen. Niet goedkoop, maar ze zijn goed en hij hééft ze, evenals andere axiale condensatoren.

Gisterenavond de elko's besteld, hopen dat het spul snel binnen. De grote c kennende duurt het wel even.

RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2015 15:02:40 schreef Arie de W:
Wel word van bovenaf gezien de linker koelplaat warm(ik schat een graad of 35) en de middelste en de rechtse niet.

Blijkbaar trekt een helft nog wel wat stroom. Die vier BDY's sturen de trafo in een balansschakeling. De sturing kan je zonder scope moeilijk beoordelen, wel kan je AC meten op de input en kijken of er verschil is met de andere helft. Of de BDY's los doormeten (Ω) op sluiting.