bosch/siemens vaatwasser neemt te weinig water

Mijn bosch logixx neemt te weinig water.
Labyrint is schoon.
Vlotterkamer en niveauschakelaar ook schoon.
Aquaslot lijkt goed te werken (hoeveel liter/uur moet deze geven)?

Storing:
Machine pomp af.
Machine vult, labyrint loopt vol, als deze vol is loopt het water over en door naar de niveauregeling.
Wat mij opvalt is dat het blauwe hendeltje direct weggedrukt word en de schakelaar wordt actief. (kamer "1" staat niet vol met water, water kan gewoon vaatwasser in lopen).
In de vlotterkaer zit eveneens geen water, rode vlotter staat gewoon beneden.
Na enleke seconde stopt de watertoevoer!

Machine heeft onvoldoende water zodat bovenste sproeiarm niet gaat draaien.
Als ik een liter of twee bijvul werkt de machine correct.
Of:
Als ik het blauwe hendeltje tegenhoud vult de machine wel geheel. Rode vlotter wordt enige tijd later bedient (machine te vol) en begint af te pompen.
Als ik nu het blauwe hendeltje loslaat stopt de water toevoer.

Ik heb ook getracht de waterkraan bijna dicht te draaien zodat de machine zeer langzaam vult en het blauwe hendtje niet actief zou worden. Geeft geen verbetering. Als het labyrint overloopt wordt het hendeltje direct actief.

Ik trek de conclusie dat het blauw hendeltje te snel bediend wordt?

Echter waarom?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 december 2014 20:19:04 (1%)

Aan het zoutreservoir zit bij de meeste vaatwassers een magneetventiel gemonteerd, als de pen in dat ventiel blijft hangen krijgt de machine niet voldoende water. Het ventiel losnemen en de pen goed reinigen zodat deze weer gangbaar is.

De doorstroming van het ventiel is 6 liter per minuut. Wat gebeurt er als je kraan net aan opendraait?? ( mits eerst oplossing van ventiel is gecontroleerd)

Niveauregelaar niet schoon genoeg!
Demonteer de regelaar , dit is de enige manier.
Blauwe hendel mag niet gelijk geactiveerd worden , is een teken dat het water gewoon niet snel genoeg kan doorstromen.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zondag 28 december 2014 21:43:57 (42%)

Pin van magneetventiel was de oorzaak. Super bedankt. Hij doet het weer als vanouds. Eindelijk een schone vaat.

Op 28 december 2014 21:42:13 schreef S.Oldeerbout:
Niveauregelaar niet schoon genoeg!
Demonteer de regelaar , dit is de enige manier.
Blauwe hendel mag niet gelijk geactiveerd worden , is een teken dat het water gewoon niet snel genoeg kan doorstromen.

Het was het magneet ventiel links onder de niveau regelaar.
In de niveau regelaar heb ik in het zwarte deel een gaatje van 5 mm geboord. Hielp wel maar onvoldoende. Magneet ventiel schoongemaakt, zat veel roest in.
Bedankt voor het meedenken.

Op 28 december 2014 21:20:28 schreef smd:
De doorstroming van het ventiel is 6 liter per minuut. Wat gebeurt er als je kraan net aan opendraait?? ( mits eerst oplossing van ventiel is gecontroleerd)

Doorstroming bij was ongeveer 3 liter, blijkt dus voldoende.
Toch bedankt voor het meedenken.

Ronny, SMD en Oldeerbout; SUPER BEDANKT!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 december 2014 20:20:10 (82%)

Beste allemaal
interessant om te lezen, helaas erg vergelijkbaar verhaal hier. Ziet er ook precies hetzelfde uit (siemens). Heb vandaag het labyrint en de vlotter helemaal super schoongemaakt en ook het magneetventiel gedemonteerd - die zag er bij nog goed uit uit. En de toevoerkraan iets dichter gedraaid, maar helaas - het mag allemaal nog niet helpen... Lekbak is trouwens leeg.

De machine pompt het waterreservoir aan de linkerzijkant prima vol, maar de toevoer naar het wasgedeelte lijkt niet goed te gaan. Het lijkt wel alsof de machine teveel water wegpompt en/ of de toevoer vanuit het waterreservoir naar de sproeiers niet goed is. Dat resulteert in een piepklein waterstraaltje. Gooi ik er zelf af en toe twee liter in, dan gaat het prima en sproeit hij super. En dat kan ook best even een paar minuten goed gaan. Alleen soms heb je pech en pompt 'ie het water meteen weg.

ik weet niet precies wat het is; of er is onvoldoende watertoevoer naar het wasgedeelte, of het wordt te snel weggepompt. Het lijkt wel of de machine soms pompt om te sproeien én pompt om af te voeren tegelijk.

Nog andere goede ideeën? Iets met de vlotter misschien, of dat mysterieuze blauwe hendeltje? Als ik daar wat mee 'speel' lijkt het echter niet te helpen. En als ik de vlotter omlaag duw, dan loopt 'ie meteen over. Ik vind wel dat die rode vlotter snel / vaak omhoog gaat. Is dat normaal?

Alvast bedankt voor meedenken en tips, ik weet even niet meer wat nu nog te proberen
vr groet
Jaap

Het andere magneetventiel ook loshalen en reinigen.

Net gedaan, maar ook die ziet er 'helaas' prima uit. geen roest, loopt soepel. Als hij nou verroest was hadden we daar idd mogelijk de oorzaak mee gehad, maar ziet er als nieuw uit.
Nog andere tips? Ik snap echt heel weinig van vaatwassers,...

Ik zag dat tigobel ergens een gaatje in geboord had. ondertussen krijg ik ook heel veel zin om er een paar gaten in te boren ;-)

Magneet ventiel kan ook defect zijn. Je moet 2kOhm meten, meet je 4kOhm of oneindig dan is deze defect.
De slang naar de kuip, rechtsonder de niveau schakelaar moet ook schoon zijn, als deze het water tegenhoud zal het blauwe hendeltje ook aangesproken worden.
Ik heb een gaatje geboort (6mm)in het zwarte deel in de niveau schakelijk, dit op de plaats onder het blauwe hendeltje. Hierdoor stroomt het water makkelijker door waardoor de luchtkamer welke de blauw hendel bedient minder snel gesloten worden. Dit hielp bij mij maar was niet de feitelijke oorzaak.

Je mag me ook een PB sturen, dan bellen de ff.

Hoi Tigobel

bedankt voor de tip. Ik heb niet zo'n apparaatje om door te meten, dat moet ik even lenen, ergens. Dat moet ik even regelen. Die slang is idd ook niet echt schoon, alleen die is vrij lastig schoon te maken denk ik. ik ga vanavond eens aan de slag met het schoonmaken van die slang en kijken of ik binnenkort dat apparaatje kan lenen. Ik laat meteen weten als ik weer wat verder ben!

Tigobel je bent geweldig.

Net dat slangetje schoongemaakt (het enige wat ik nog niet had schoongemaakt, was erg gemakkelijk) en op dit moment staat 'ie weer helemaal als vanouds te spoelen. Super! Bedankt! En Ronny530 natuurlijk ook.
Hier zit een blije man met de druppels van de vaatwasser op mijn bril - dat ben ik niet meer gewend, zo'n sterke straal ;-)

Bedankt voor alle tips. Ik heb ze *allemaal* uitgevoerd. (Flotter vrijmaken, labyrinth schoonmaken (gaat trouwens prima met bleekwater *en* HG schimmelreiniger) magneetslot gecontroleerd. Die slang van het waterslot naar de wasruimte had ik al een keer doorgestoken met een ijzerdraadje en ik dacht dus dat die OK was. Nu heb ik de metalen plaat onder de deur verwijderd, waarna je de slang eraf kan trekken. (Deur moet open, anders kun je niet bij de torque schroeven). Er zat toch wel veel bagger in die slang, waardoor die vlotter tijdens het vullen een aantal keer omhoog kwam. Dat zal wel de weggever zijn, want nadat ik die slang goed had doorgestoken gebeurt dat niet meer. De machine komt nu ook sneller vol, en je hoort hem spoelen. Hij staat nu op een vol programma. Eens kijken of het nu wel tot een goed einde komt (hij bleef ook op 1 minuut van het einde hangen).

Op 25 december 2014 23:48:43 schreef tigobel:
[bijlage]
Mijn bosch logixx neemt te weinig water.
Labyrint is schoon.
Vlotterkamer en niveauschakelaar ook schoon.
Aquaslot lijkt goed te werken (hoeveel liter/uur moet deze geven)?

Storing:
Machine pomp af.
Machine vult, labyrint loopt vol, als deze vol is loopt het water over en door naar de niveauregeling.
Wat mij opvalt is dat het blauwe hendeltje direct weggedrukt word en de schakelaar wordt actief. (kamer "1" staat niet vol met water, water kan gewoon vaatwasser in lopen).
In de vlotterkaer zit eveneens geen water, rode vlotter staat gewoon beneden.
Na enleke seconde stopt de watertoevoer!

Machine heeft onvoldoende water zodat bovenste sproeiarm niet gaat draaien.
Als ik een liter of twee bijvul werkt de machine correct.
Of:
Als ik het blauwe hendeltje tegenhoud vult de machine wel geheel. Rode vlotter wordt enige tijd later bedient (machine te vol) en begint af te pompen.
Als ik nu het blauwe hendeltje loslaat stopt de water toevoer.

Ik heb ook getracht de waterkraan bijna dicht te draaien zodat de machine zeer langzaam vult en het blauwe hendtje niet actief zou worden. Geeft geen verbetering. Als het labyrint overloopt wordt het hendeltje direct actief.

Ik trek de conclusie dat het blauw hendeltje te snel bediend wordt?

Echter waarom?

Nog een tip mocht je in de toekomst nog problemen hebben: http://www.teamhack.de/download/Universalanleitung_Bosch-Siemens_Gesch…

beste allemaal ik heb vandaag jullie tips gebruikt met als gevolg weer een perfect werkende machine magneetklep zat vast bedankt zeer interesant forum groetjes strikkie

Hetzelfde probleem en oplossing als Tygobel. Misschien handig on te vermelden: wat opviel is dat de wateropslag (watertank) aan de zijkant niet leegliep en altijd vol bleef met water tijdens de hele vaatbeurt.