Hallo allen,
mijn Philips tv 32PW9544/12M (beeldbuis) produceert sinds kort een brommend geluid bij het geluid in de speakers.
De brom, volgens mij tussen de 50 en 100Hz, neemt in volume toe als er lichte beelden zijn. Hoe lichter hoe meer brom.
Als ik via het menu het contrast omhoog draai, wordt de brom harder. Dit geldt ook voor de helderheid instelling.
De brom is er ook via de koptelefoon. Het video signaal wordt via een kpn receiver via een scartkabel naar de tv geleid.
Volgens mij heeft het te maken met de scheiding van het video (hoogfrequent signaal) van het audio signaal. Van vroeger weet ik, dat dat op te lossen was met de spoel van die LC-kring.
Met deze Philips kan je door een code op de afstandsbediening in te tikken in het menu voor de monteur komen. Ik weet echter niet, of deze brom (als het al dat scheiding probleem is) op die manier op te lossen is. Ik durf het niet aan om dit te doen, want ooit heb ik gekeken of het werkt met die code, en wat ik toen zag begreep ik niet allemaal. Ik zag bijv. de instelling voor de convergentie, en dat is goed zichtbaar als je iets veranderd. Maar nogmaals, ik durf het niet aan.
Is er iemand die mij kan zeggen of het probleem via het monteurs menu op te lossen is?

Voorzover mogelijk.

Heeft U een dvd-speler, zo ja koppel dan alle andere ingangen los en speel een dvd af, is het beeld en geluid dan goed dan is het KPN kastje waarschijnlijk de veroorzaker.

Via het servicemenu is dit niet in te stellen

De scartkabel kan problemen veroorzaken.
Een paar keer opnieuw plaatsen of omdraaien wil wel eens helpen.
Probeer eens een andere scartkabel.

Op het SSP zit bij de tuner zit een spoeltje, de sound trap, dat opnieuw afregelen. Schema van de MG2.1 kan je downen.
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=67050

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]

Alle Scart/Coax/Etc. kabels uit de TV trekken en luisteren of de brom weg is.

Bijgeleverde scartkabels van settopboxen, DVD spelers etc. zijn vaak goedekope half bedrade onafgeschermde flutkabels. Zoals reeds geadviseerd: probeer een andere scartkabel en als de mogelijkheid bestaat gelijk een volbedrade afgeschermde scartkabel.
Die herken je aan twee maal dikkere kabel dan de goedekope variant.

Dank voor alle suggesties!
Het wisselen van scartkabels heb ik al gedaan. Ook de betere versie (dikkere) had ik al aangeschaft.
Waarschijnlijk zit het idd in de spoel bij de sound trap, daar ga ik na de vacantie eens naar kijken.
Bedankt zover allemaal!
Tijdens de download van het schema via de link kreeg ik virusmeldingen voor het dmg bestand op mijn mac. Ik kan het dus niet openen....

nabrander:
Het kan kastje is omgeruild zonder resultaat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]

DMG-bestand? Het gaat om een 4,4MB PDF bestand dat je kunt downloaden door te klikken op "To download the file, please, click here !" midden onderin (ongeveer op een kwart vanaf de onderkant) en dan op de downloadpagina even een paar tellen te wachten of op "direct link" klikken als hij niet begint.

Klik nooit op advertenties en popups, maar dat geldt in principe voor alle sites.

Zou het nog niet lukken, dan kun je op elektrotanya.com zoeken op "philips mg2.1" en daar downloaden (downloadlink verschijnt na een tiental seconden onder de preview).

Overigens kan er ook een MG7.1E chassis inzitten, kijk voor de zekerheid even achter de dikgedrukte S in het kadertje op de typesticker.

Omdat de brom harder wordt als je het contrast omhoogdraait, zou het een slechte elco in de voeding kunnen zijn. Is het een zuivere 50Hz of 100Hz brom of is het meer een ratel ofzo?

Wonderbaarlijk dat er nog beeldbuis toestellen zijn.
Sluit me bij Maartenbakker aan , een elco is heel logisch bij zo,n oude bak.
Meer contrast , meer vermogen van de voeding, geen buffer dus brom.

Hallo Maarten,
ik heb een mac en het downloaden gaat wel, maar mijn virusscanner (AVAS) geeft virussen aan, en dan kan en wil ik het niet openen. Ik zal kijken op elektrotanya.com of het daar lukt.
Ik heb nog eens iets geprobeerd:
De brom is een vast toon, het zal wel 50 hz zijn. Als ik het volume verhoog blijft de brom hetzelfde. zowel in frequentie als in volume. Hij wordt dus dan niet harder.
De brom wordt luider bij het verhogen van helderheid of contrast. Echter blijft hij constant bij bijv. 60 percent contrast. Daarboven blijft het volume van de brom hetzelfde.
Ik denk wel, dat het een elco in de voeding is.
Vroeger kwam het tv /antenne signaal binnen via de 75 ohm antenne bus. Daarna werd het geluid van het beeld signaal gescheiden.
Het is toch zo, dat via de scartaansluiting geluid en beeld signaal al gescheiden zijn? Of heb ik het mis?
Volgens RAAF12 zou het kunnen liggen aan een spoel bij de soundtrap , wat ook mijn eerste gedachte was.
Maar die elco ligt meer voor de hand, denk ik.
Klopt het met die scheiding van beeld en geluid?
Zou je me kunnen schrijven welke waarde die elco heeft? (waarschijnlijk zijn er meerdere...)

Na downloaden moet je een PDF bestand hebben, geen DMG bestand. Kennelijk gaat daar al iets mis.

Ik zou zeggen als de volumeregelaar geen invloed heeft, dat de elco in een voeding gezocht moet worden die (ook) bij de geluidseindtrap uitkomt. Heb het schema er nog niet bijgepakt, zal later nog wel even kijken.

Kijk eerst even achterop op de typesticker van het toestel welk chassis er daadwerkelijk inzit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Hallo,
Het is idd een MG2.1E

ik heb het eerder fout gedaan met de download.
nu heb ik het pdf. Er zit echter geen schema van de voeding in, dat zou moeten staan op blz 36/37.
In de parts list vond ik twee condensatoren van 100
µF 25 Volt. nr 2031 en 2032 onder dc-shift panel [G]
Mogelijk zijn er meer condensatoren in de voeding, maar die vind ik niet terug.

Hier staat het volledige schema, de bovenste drie, vetgedrukte parts downen en daarna de RAR's uitpakken.
http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2&searchstring=MG…
Check ook de spoel voor het onderdrukken van het geluids nabuurkanaal als de klacht een ratelend geluid is bij hoog contrast in beeld.
Als je ook last hebt met SCART input signalen zit de fout ergens anders.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (23%)]

Hallo,
er is geen ratelend geluid, het is een mooie constante brom.
Met de scart signalen zijn er geen problemen.
Als ik het geluidsvolume flink opdraai, blijft het bromvolume hetzelfde. Dan zou ik denken, dat de brom niet op de voeding zit voor de sounroblemen.
ik heb het FFS ps schema bekeken en voor mij komen een aantal c's in aanmerking:
vwb + en _ 16V: C2220 en 2221
8,6v en 5,2v c2222, 2228, 2234

verder: c 2104 voor 5v.

waarden:

c2220,21 en 22 en : 2200µF 25v
c2104 2200µF 16v
c2228 22µF 50v
c2234 470µF 35v
zit ik in de richting?
welke komt het meest in aanmerking, gezien jullie ervaring?

Geen brom op de scart wijst toch eerder op een middenfrequentfout (beeld in het geluid). Dat vind ik qua verdere symptomen vreemd, want zo'n fout is meestal afhankelijk van de beeldinhoud, niet van de beeldinstellingen, en juist wel van de geluidsinstellingen.

Anders misschien interferentie van de verticale afbuiging op de geluidsmatrix of op de middenfrequent.

Kan je misschien eens een geluidsopname van die brom maken?

Misschien zet ik je op het verkeerde been als ik zeg met de scart zijn er geen problemen.
Ik heb dezelfde brom als ik alleen de dvd speler aansluit, zonder KPN receiver. Nu is alleen de KPN receiver aangesloten.
in beide gevallen heb ik de brom.
De KPN receiver is net vervangen, en dat gaf geen verandering, dus ik denk dat het daar niet aan ligt.
De signalen komen toch gescheiden via de scartkabel binnen ? dwz dat er een beeldsignaal is en een apart audio signaal, of heb ik dat mis? Dan hoeft er toch niets meer gescheiden te worden?

Ik heb geen meetapparatuur, behalve een gewone fluke75, dus ik kan niets meten.
Ik wil die brom wel opnemen, maar hoe kan ik dat bestand hier dan opzetten?

Ik vind het moeilijk te volgen .
Kpn aangesloten , is dat met antenne en/of scart (scart geen probleem zeg je)

sorry sorry sorry

de toon van van 50Hz blijkt niet juist.
ik heb hem vergeleken met youtube frequenties, en het blijkt 100 hz te zijn.
dit zal jullie mening veranderen denk ik. ik hoop dat het hierdoor gemakkelijker wordt....

Franssel,

ik heb KPN als aanbieder. alles in een.
van de router een kabel naar de KPN-receiver. vandaar naar de startaansluiting van de tv.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]

Een geluidsbestand kan tegenwoordig als het goed is gewoon als bijlage bij een forumbericht.

@hieronder: maar is het 'trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr', 'bzzzzzzzzzzzzzzzzzzz' of 'krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr'?

Hallo Maarten,

het is 100 Hz

Beste,

Al eens de grote blauwe elco C2505 in de primaire van de voeding vervangen? Of misschien is er een kabelconnector slecht geklikt op het kleinsignaalpaneel of iets dergelijks in de tv...

Succes!
Marc

[Bericht gewijzigd door Tele@ReVision op (37%)]

Het is een zoemend geluid zoals:

Boeeeeeeee
Tele@: heb je die fout al eens gehad?
Bedankt voor de tip. Heb je ook de waarde en het nr in het schema?

De primaire voeding is inderdaad een kanshebber, net als de verticale afbuiging. Veel meer werkt er niet op 100Hz. Bij de primaire voeding zou je ook wel beeldstoringen verwachten, dus ondanks dat het me onduidelijk is hoe het geluid klinkt (ik probeerde duidelijk te maken dat dat in tekst moeilijk te onderscheiden is), zet ik in op de verticale afbuiging.

bedankt voor all info.
Ik heb de brom opgenomen. Het volume is erg laag, dus om het te horen het volume van je pc opschroeven.

200hz.m4a

volgens de parts list is c 2505:
2505D 4822 124 42029 150mF 20% 385V
is dat de c die bedoeld wordt?

Dat is wat ik als primaire elco aanduidde. Die kan inderdaad 100Hz brom veroorzaken, maar dan zou ik eigenlijk ook beeldsymptomen zoals een kartelrand verwachten.

Daar staat tegenover dat de opgenomen brom op het eerste oor toch wel sinusvormig klinkt dus verticale afbuiging is ook al niet waarschijnlijk.

Bij gebrek aan scope en beter idee zou ik dan toch maar met die primaire elco beginnen.