Hoi,

Ik ben niet de eerste en vast niet de laatste die aan de slag gaat met een stappenmotor. Maar ik zou graag bij het begin beginnen zodat dit ook voor anderen na mij een handig topic kan worden.

Waar begin ik mee:

- Een stappenmotor uit een printer, 6 draden, uni-polair
- meten van de weerstanden tussen de aansluitingen

Later wil ik deze aansturen met een arduino maar eerst de motor.
De eerste vragen zijn:
- Hoe kan deze worden aangesloten ?
- Op welke spanning werkt de motor het best ?

De motor:

De gemeten weerstanden:

Klopt dit:
+ op wit en zwart ?
Grijs, rood, oranje en paars via een patroon naar gnd met behulp van transistoren die worden aangestuurd door de arduino ?

En wat de spanning betreft:
- 5 V, 12 Ohm = 400mA ?
- 9 V, 12 Ohm = 750mA ?
- 12 V, 12 Ohm = 1000mA ?

Alvast bedankt

Ja daar is een heleboel over te vertellen, maar ook over te vinden op het net.

Je berekening klopt wel, dat is wel per spoel. Bij de echte stepperdrivers wordt de stroom geregeld, en daardoor kan de spanning veel hoger worden en kunnen er ook hogere toerentallen gehaald worden.

Maar voor een test met een arduino kan je bijv. een ULN2803 gebruiken als driver.

Hier staan wat voorbeelden.
https://www.google.nl/search?q=stappenmotor+tutorial&biw=1024&…

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Bedankt voor de links Lambiek.

Er is inderdaad veel info maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Voor een test wat betreft aansturen zou ik dus kunnen gaan voor de ULN2803. Dan kan ik er dus max 5V op zetten.
- 5 V, 12 Ohm = 400mA

Is die chip goed verkrijgbaar bij de gemiddelde electroboer ?
(HEC Delft / Radio centrum Utrecht)

Ik zou echter straks aan de slag gaan met een zwaardere stappenmotor die ik nog ergens heb liggen. Hiermee wil ik een schijf ronddraaien en dat vergt wat kracht. Grote kans dat ik dat boven de 500mA kom. Welke andere opties zou ik kunnen bekijken als ik straks richting 1A of 2A wil ?

Thnx

Hoe kom je erbij dat je de ULN2803 maar met 5V kan gebruiken?
Wat de motorspanning betreft, het zou mij niks verbazen als die 12 of zelfs 24V is.
Kan je geen datasheet vinden van de motor? Of kijken naar de spanningen in het apparaat waar het uitkomt.

Aan het formaat van de motor te zien gaat 400mA op 5V al behoorlijk fors zijn. Natuurlijk wordt ie normaliter vanuit 12V of 24V gestuurd, maar dan met een stroombegrenzing. Als je die niet maakt, dan moet je een lagere spanning gebruiken en accepteren dat je niet zo ontzettend snel kan draaien. Voor eerste experimentjes prima. Niet prima is om de boel meteen op te blazen. Dat krijg je als je 12V op dat ding gaat zetten.

HEC heeft zeker ULN2003 of '2008 chips. Ik geloof dat ik ook nog wel een latje heb met die krengen als je dat wil.

Anderzijds, gewoon een paar discrete torren moet ook kunnen. Hmm. het is meer dan 100mA die je met een BC547 kan doen.
(Zelf zou ik gaan voor een IRFML8244 of TSM2314. kleine krachtpatser mosfetjes).

Vergeet dan niet de blusdiodes, die zitten al in de ULN's

Om te testen kan het prima met een ULN2803, en als de stroom te hoog is zet een vermogens weerstand (+/- 25Ω) in de voeding en dan kan je het prima testen op 12VDC. Dan gaat er een stroom van +/- 300mA lopen.

Hier heb je een voorbeeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20foefjesman.jpg
Er staan iedere keer twee in en uitgangen parallel voor meer stroom zoals in het voorbeeld te zien is.

Blus diode's zijn niet nodig, die zitten al in de ULN2803.

De uitgangen van je arduino kan je direct op de ingangen van de ULN2803 zetten, dus zonder weerstand. De nul volt van 12VDC en de nul volt van 5VDC moeten aan elkaar.

Of je maakt zoiets, hier zit een stroom regeling op.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/stappenmotor%20-%20besturing.jpg
Bij dit voorbeeld heb je alleen puls, richting, en vrijgave.
De puls is voor de stappen, als je hele stappen instelt doet de motor één stap als je één puls geeft. Als je in jou geval 200 pulsen geeft zal de motor één maal rond gaan. Met de puls kan je ook de draai snelheid van de motor bepalen, hoe sneller je de pulsen uitstuurt hoe sneller de motor draait.

Met de richting bepaal je de draai richting van de motor.
Met de vrijgave wordt de regelaar vrijgegeven, dus er staat dan wel of geen stroom over de spoelen.

Bij deze regelaar kan je ook de stroom instellen, dat doe je met P1.

Ik bedoelde de blusdiodes bij een discrete oplossing zoals rew voorstelde.

Ja ik begrijp het, net als in het laatste voorbeeld met de L297.
Maar ik had het eigenlijk nog een keer herhaald voor de TS. :)

De eerste ULN chippies hadden die blusdiodes ook niet. Maar goed, modern spul wel.

Ja, daar kan ik me ook vaag nog iets van herinneren. Maar ik zou echt niet meer weten welke types dat waren.

Ik dacht dat je dan de 2003 en niet de 2803 moest hebben. Fout. Ik vond de 2003A, maar ook de 2003 heeft de blusdiodes al. Ik sluit me bij lambiek aan: ik zou echt niet meer weten welke types dat waren... :-)

Op 10 januari 2015 11:04:52 schreef LetterHenk:
Hoe kom je erbij dat je de ULN2803 maar met 5V kan gebruiken?
Wat de motorspanning betreft, het zou mij niks verbazen als die 12 of zelfs 24V is.
Kan je geen datasheet vinden van de motor? Of kijken naar de spanningen in het apparaat waar het uitkomt.

Nou: 5 V, 12 Ohm = 400mA. De ULN2803 gaat tot 500mA toch ? Vandaar dat ik op 5V kwam.
Een datasheet van de motor kan ik niet vinden. De rest van printer waar hij uit komt is lang geleden al meegegaan met het grofvuil. Wel heb in in het service manual van deze printer gevonden:

Op 10 januari 2015 11:30:14 schreef rew:
Aan het formaat van de motor te zien gaat 400mA op 5V al behoorlijk fors zijn. Natuurlijk wordt ie normaliter vanuit 12V of 24V gestuurd, maar dan met een stroombegrenzing. Als je die niet maakt, dan moet je een lagere spanning gebruiken en accepteren dat je niet zo ontzettend snel kan draaien. Voor eerste experimentjes prima. Niet prima is om de boel meteen op te blazen. Dat krijg je als je 12V op dat ding gaat zetten.

HEC heeft zeker ULN2003 of '2008 chips. Ik geloof dat ik ook nog wel een latje heb met die krengen als je dat wil.

Anderzijds, gewoon een paar discrete torren moet ook kunnen. Hmm. het is meer dan 100mA die je met een BC547 kan doen.
(Zelf zou ik gaan voor een IRFML8244 of TSM2314. kleine krachtpatser mosfetjes).

Om deze motor te testen dan misschien maar gewoon een ULN2308 en 5V voor de motor. Als ik straks die zwaardere motor wil gebruiken kan ik eens kijken naar die IRFML8244 of TSM2314. Bedankt voor de tip.

En bedankt voor de circuits Lambiek. Hier kan ik prima een computer voeding voor gebruiken.
Voor zowel jou 12V op de motor en de 5V op de motor. Toch ?

5V

Of op 12V

Ja, dat kan. Als de stroom op 5VDC te hoog is moet de weerstand er toch tussen. Mischien alleen een iets andere waarde. Dat moet je proef ondervindelijk even bekijken.

Kan ik dan proefondervindelijk iets stuk maken ? :)

Als jij zegt: "doe 't met 12V en die weerstand en dan gaat het goed"
Dan probeer ik dat.

Dan nog wel een vraagje over de aansluiting. Ik heb dus 6 aansluitingen. Moet ik die witte en zwarte draad nu aansluiten op +12V en de 4 andere op de ULN2803 ?

Zoals hier:

Op 10 januari 2015 21:56:38 schreef Foefjesman®:
Kan ik dan proefondervindelijk iets stuk maken ? :)

Nee, in principe niet. Als de stroom maar niet te hoog wordt, dus vandaar die weerstand.

Als jij zegt: "doe 't met 12V en die weerstand en dan gaat het goed" Dan probeer ik dat.

Maakt niet uit, hier geld het zelfde.

Dan nog wel een vraagje over de aansluiting. Ik heb dus 6 aansluitingen. Moet ik die witte en zwarte draad nu aansluiten op +12V en de 4 andere op de ULN2803 ?

Ja, dat klopt, wit en zwart wordt de plus 5 of 12VDC.

De volgorde van de draden die op de ULN2803 komen wordt ook even uitvogelen tot de motor goed loopt. Er kan ook weer weinig stuk.

Ok Thanks :) Dan ga ik hiermee aan de slag.

Op 10 januari 2015 22:38:59 schreef Lambiek:De volgorde van de draden die op de ULN2803 komen wordt ook even uitvogelen tot de motor goed loopt. Er kan ook weer weinig stuk.

De volgorde kan ik vanuit de code makkelijk aanpassen met
Stepper(steps, pin1, pin2, pin3, pin4)

Dus dat komt wel goed.

Ik zal nog laten weten hoe het een en ander uitpakt.

Even muggenziften.

Rood-grijs is een "paartje". Eigenlijk is het 1 spoel met een middenaftakking. Als je de middenaftakking aan de 5V hangt en rood naar 0V trekt, dan wil grijs naar de 10V. Maar je hebt een diode in de ULN om dat te voorkomen....

Dit zal de efficiëntie niet ten goede komen. (i.e. hij kan minder hard dan wanneer je het wel goed doet).

Maar goed, de bedoeling is om de boel simpel aan het draaien te krijgen, nog niet om het uiterste er uit te halen!

(Een gemene truuk om te zien of het effect significant is, is om de boel met de middenaftakking op de 5V te zetten, maar de ULN positieve spanning aan de 12V...)

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

Op 10 januari 2015 00:40:25 schreef Foefjesman®:
Ik zou echter straks aan de slag gaan met een zwaardere stappenmotor die ik nog ergens heb liggen. Hiermee wil ik een schijf ronddraaien en dat vergt wat kracht. Grote kans dat ik dat boven de 500mA kom. Welke andere opties zou ik kunnen bekijken als ik straks richting 1A of 2A wil ?

Als je straks een zwaardere motor toe wil gaan passen, kan je er voor kiezen om een driver te kopen. Maar als je het zelf wil maken kan dat ook natuurlijk.

Als je besluit om er een te kopen kijk dan hier eens.
www.stappenmotor.nl
Die heeft leuke drivers voor niet te veel geld.

Of je gaat voor bijv. een stepstic, die worden ook veel gebeukt.
Daar weet rew wel iets over te vertellen, die gebruikt ze zelf ook. :)

Als je zelf wat wil maken kan je eens bij Allegro kijken.

Ik zal nog laten weten hoe het een en ander uitpakt.

We wachten het in spanning af. :)

Op 10 januari 2015 23:14:47 schreef rew:
Even muggenziften.

Rood-grijs is een "paartje". Eigenlijk is het 1 spoel met een middenaftakking. Als je de middenaftakking aan de 5V hangt en rood naar 0V trekt, dan wil grijs naar de 10V. Maar je hebt een diode in de ULN om dat te voorkomen....

Dit zal de efficiëntie niet ten goede komen. (i.e. hij kan minder hard dan wanneer je het wel goed doet).

Maar goed, de bedoeling is om de boel simpel aan het draaien te krijgen, nog niet om het uiterste er uit te halen!

(Een gemene truuk om te zien of het effect significant is, is om de boel met de middenaftakking op de 5V te zetten, maar de ULN positieve spanning aan de 12V...)

Ah dat is dus waarom dat minder efficient is. Ik had dat al ergens gelezen maar zonder uitleg. Maar snel en efficient hoeft voor nu niet inderdaad. Die truuk van je ga ik maar niet proberen als je het niet erg vind ;)

Op 11 januari 2015 11:07:00 schreef Lambiek:
[...]

Als je besluit om er een te kopen kijk dan hier eens.
www.stappenmotor.nl
Die heeft leuke drivers voor niet te veel geld.

Of je gaat voor bijv. een stepstic, die worden ook veel gebeukt.
Daar weet rew wel iets over te vertellen, die gebruikt ze zelf ook. :)

[...]
We wachten het in spanning af. :)

Ja stappenmotor.nl ben ik al tegengekomen, maar wat een site is dat. Zonder exact te weten wat je nodig hebt kom je daar niet zo ver.
Maar die stepstic lijkt me zeker interessant, bedankt voor de tip.

Op 11 januari 2015 18:23:12 schreef Foefjesman®:
Ja stappenmotor.nl ben ik al tegengekomen, maar wat een site is dat. Zonder exact te weten wat je nodig hebt kom je daar niet zo ver.

Valt wel mee toch.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Microstapdrivers/Drivers%20glo…

Ik ben voor de kerstvakantie met een klasgenoot een half jaar bezig geweest om als project een movinghead te maken. Hierbij gebruikte ik 2 unipolaire stappenmotoren en om het aan te sturen een arduino

Nico Verduin die stepperdrivers had ik ook op het internet gevonden maar die zijn voor bipolaire stappen motoren. Hier wordt een unipolaire stappen motor gebruikt. Of de middenaftakking moet niet worden gebruikt. Zelf heb ik een schakeling met een L297 gemaakt. Hierbij wordt een L298 gebruikt ,maar deze heb ik vervangen door 4 darlingtons.

Op 12 januari 2015 17:08:28 schreef #jeffrey#:
Nico Verduin die stepperdrivers had ik ook op het internet gevonden maar die zijn voor bipolaire stappen motoren. Hier wordt een unipolaire stappen motor gebruikt. vervangen door 4 darlingtons

Je kan de motoren zonder midden aftakking gebruiken als bipolair, maar je kan bij deze motoren ook de spoelen parallel zetten en als bipolair gebruiken. Dan krijg je: wit (grijs, rood) en zwart (oranje, paars)
EN DAT KAN DUS NIET, (ZOALS REW OOK ZEGT HIER BENEDEN) WAS EVEN IN DE WAR.

Dat laaste zou ik niet doen. Ze staan elektrisch wel parallel, maar mechanisch in tegenfase. Dat werkt niet.