Op 11 januari 2022 01:06:26 schreef DjBiohazard:
[...]

Heb inmiddels de MAX232N vervangen voor een MAX232CPE+. Probleem is opgelost!

Mooi! Goed om te horen.

Is er hier iemand die WinSpec 5.0.4.81 onder Win10 draait? Bij mij wil de seriële link naar de lichtkrant niet werken helaas. Ik gebruik een USB-RS232 kabel met Prolific IC. Heb al met de compatibility instellingen en ook COM instellingen in de device manager gespeeld, maar doet niks. WinSpec geeft een wazige melding die lijkt op "de verbinding is verbroken" of iets dergelijks. Onder WinXP in een virtual machine (VirtualBox) werkt het perfect, maar native onder Win10 zou handiger zijn. Iemand een tip?

Winspec draait prima onder w10.
Klinkt alsof je probleem vooral met de usb-serrial converter danwel diens drivers is.

Prolific is als russische roulette, je kunt mazzel hebben..

Met FTDI converters nog nooit problemen gehad.

Neem een FTDI of een CP2102 van Silabs, werkt (bijna) altijd. (of een 'echte' serieele poort natuurlijk... )
Prolific hadden ze beter horrific kunnen noemen... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]

Ok, als de ervaring is dat WinSpec goed werkt onder Win10 dan is de virtuele COM port (of drivers daarvan) inderdaad de mogelijke oorzaak. Het is een wat bijzondere constatering dat het onder Win10 niet werkt maar op dezelfde PC onder VirtualBox + WinXP wel... :?

Kennelijk is de XP driver minder slecht :)

Je zou nog kunnen proberen om die driver onder w10 te gebruiken, maar ik heb geen idee of hij daar in trapt..