Bij het boren door een muur heb ik een PVC buisje geraakt en daarbij 2 van de 3 draden(3 fazen) beschadigd, electriciteit viel uit en 2 van de 3 zekeringen waren afgesprongen.
Bij het terug opzetten van de zekeringen is alles normaal.
Nu heb ik 3 keuzes:
1. Het zo laten.
2. de muur openbreken en de beschadigde draden zoeken( een ganse
klus)
3.Ofwel in het boorgat een isolatie aanbrengen, die de beschadiging
afsluit.( TEC 7, siliconen, montagelijm)
Wie kan mij een product aanbevelen, dat compleet isoleert en de
beschadigde draden ook van elkaar isoleert.?
De enige juiste oplossing is nieuwe draden trekken. Kan dat niet vanaf de dichtstbijzijnde centraaldoos?
De rest is lapwerk met kans op problemen in de toekomst, brand e.d. Verzekering die dan niet betaald....
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP
mét CE
Alles vervangen. Isoleren is dubieus. Je weet ook niet in hoeverre het koper beschadigd is en of die draad de stroom die erdoor moet lopen nog kan hebben. Je zou het kunnen inspecteren, maar daarvoor moet het toch de pijp uit. Als het er dan toch uit is, dan kun je het net zo goed vervangen...
Zoek de dozen aan de uiteinden van de pijp op en vervang de draden. Het gaatje in de pijp is van minder belang (maar wees wel zo slim om als je het in de muur weer dicht frut, er niet teveel 'frut' in te douwen, want dan zit de pijp daarna ook dicht
.
Gewoon nieuwe draden trekken. Gaatje in pijp is niet erg. Alleen zoals al gezegt zorg dat je je pijp niet dicht smeert als je je stuckwerk weer netjes maakt.
Koop een goede trekveer. En bedrading van de bouwhandel trekt een stuk slechter dan het duurdere spul van Draka. Als je pijp bochten heeft of er zitten veel draden in zou ik voor Draka kabel gaan.
Als ik je verhaal goed lees zitten er drie draden in jouw pijp. Het makkelijkste is om aan die drie draden drie nieuwe vast te maken en dan trek je in 1 keer de oude er uit en de nieuwe er in. Je hebt dan geen trekveer nodig en kan erg snel klaar zijn. Het makkelijkst is altijd alles er uit en alles in een keer er in. Draden er tussen uit halen of er bij trekken gaat meestal een stuk lastiger.
Op 30 januari 2015 10:31:52 schreef Ex-fietser:
En bedrading van de bouwhandel trekt een stuk slechter dan het duurdere spul van Draka.
Dit is zo'n opmerking waar ik heel verdrietig van word.
Ja, maar voor de kwaliteit betaal je dan ook.
Bouwmarkt troep:
Isolatie is ruw, is snel beschadigt, draad is stug.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoewel er meestal geen ernstige schade aan de koperdraden is (alleen aan de isolatie), moet je ze toch vervangen.
Heb vele 'doorboringen' gezien, de boor drukt draden uit elkaar en raspt de isolatie eraf.
Omdat de draden uit elkaar gedrukt worden, maken ze meestal geen contact met elkaar. Maar zoals gezegd kun je daar niet op vertrouwen.
Dit is zo'n opmerking waar ik heel verdrietig van word.
@klaasZ
Ik wordt heel verdrietig als ik een hele dag van mijn vrije tijd sta te knoeien om zo'n goedkope pokkedraad door een pijp te wurmen terwijl het met een Draka in een uur gepiept is. De vrienden die je helpt lukt al helemaal niet omdat ze die goedkope zooi hebben.
Het is niet eens puur koperdraad maar een mengsel met iets. De electrische weerstand is meetbaar ook hoger.
Wel weer handig voor muurverwarming natuurlijk. Dat dan weer wel. 
Op 30 januari 2015 17:54:10 schreef Ex-fietser:
@klaasZ
Ik wordt heel verdrietig als ik een hele dag van mijn vrije tijd sta te knoeien om zo'n goedkope pokkedraad door een pijp te wurmen terwijl het met een Draka in een uur gepiept is. De vrienden die je helpt lukt al helemaal niet omdat ze die goedkope zooi hebben.
Dit is de pure waarheid en zelf meerdere keren ervaren. Mijn gepensioneerde vader (o.a. gerenommeerd elektricien in krachtcentrales zoals Dodewaard) krijgt spontaan stuiptrekkingen als hij dit soort bouwmarktprutdraad ziet.
(dit komt ook voor bij het zien en werken met van al het ander installatiemateriaal wat tegenwoordig in de bouwmarkten verkocht wordt. Maar goed dat is ander verhaal)
Advies aan TS is: Alle draden vervangen. Punt uit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de draad van bouwmarkt huismerk heeft idd wel wat verschil in kwaliteit. heb er bijgehad welke er met uittrekken over de hele lengte de isolatie afgescheurd was.
ik zou het vervangen van de draad laten afhangen van de grootte van de boor en de drukkracht met boren. een boortje van 5mm maakt veel minder schade in een buis als een kroonboor of 10mm boor. als de draad het zou begeven op een slecht stuk, dan duurt dat wrs een hele tijd ( afhankelijk van de lopende stroom erover) , maar dan kun je zoeken tot je een ons weegt. draad midden op de lijn onderbreekt niet zo snel..
als je toch gaat kitten, wel alleen het gaatje dichtkitten. als je de buis ook half dichtkit krijg je de draad er niet meer uit. check ook of de aarde niet is onderbroken dan, die mis je niet direct maar kan wel problemen geven als er een toestel stuk gaat..
Ik weet niet bij welke bouwmarkt jullie komen, maar de bouwmarkt hier ter plaatse verkoopt draad van Nexans. Een merk wat ook door profi's wordt gebruikt. Helemaal niks mis mee. Ik snap niet waarom sommigen zo nodig steeds moeten bouwmarkt-bashen. Hou daar toch eens mee op, het is volslagen onterecht.
Ik snap niet waarom sommigen zo nodig steeds moeten bouwmarkt-bashen. Hou daar toch eens mee op, het is volslagen onterecht.
@KlaasZ Omdat ik er meerdere malen tegen aan gelopen ben.
Bouten en moeren: Een M12 breekt bij aandraaien gewoon af. Dat blijkt sterkte 3.4 te zijn.
Schakelmateriaal: Het kunststof is erg breekbaar en breekt met vast schroeven snel. Of je moet er gewoon tegen aanlopen. En als je een jaar later, een bepaald model wcd erbij wilt hebben? Omdat er een gesneuveld is bijvoorbeeld. Dan bestaat het hele type en model niet meer. Zit je weer met verschillende kleuren en modellen wcd in huis. Daar wordt het niet mooier mee.
Met een Busch-Jaeger of een Gira heb je dat probleem gewoon niet. Daar bestaan tenminste ook kruisschakelaars en allerlei andere varianten van die niet bij de bouwmarkten verkocht worden. Ze weten daar niet eens wat dat voor schakelaars zijn.
Ik heb wat dit soort dingen betreft mijn les inmiddels wel geleerd.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Gewoon vervangen die hap.
Kitten is leuk het kan dan ook wel werken.
Maar als de isolatie van de fase draad is beschadigd en die komt is de toekomst op de een of ander manier in aanraking met de muur.
Dan kan het zo maar gebeuren dat de aardlek er uit vliegt.
En dan is het een zoekplaatje naar de oorzaak.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 30 januari 2015 19:59:49 schreef KlaasZ:
Ik weet niet bij welke bouwmarkt jullie komen, maar de bouwmarkt hier ter plaatse verkoopt draad van Nexans. Een merk wat ook door profi's wordt gebruikt. Helemaal niks mis mee. Ik snap niet waarom sommigen zo nodig steeds moeten bouwmarkt-bashen. Hou daar toch eens mee op, het is volslagen onterecht.
Ondanks goede uitschieters (misschien wel nuttig als je als tegenwicht ook meld om welke bouwmarkt het gaat), is bouwmarktspul (eigen merk) toch vaak wel een beetje het goedkoopste dat er te vinden is (ongeacht de daadwerkelijke achterliggende fabrikant - een fabrikant levert in principe elke gewenste OEM-kwaliteit).
testman
het spul van huismerken bij de bouwmarkt is bijlange na niet altijd van een merk afkomstig ( zeker de blisters van 10 of 15 meter niet ) nexans of donne kom je er amper tegen ( inkoop is te duur met te lage marges) of ze moeten van een bepaald huismerk alles afnemen. als de mantel van nieuwe kabel wat plakkerig en veel te soepel aanvoelt is het zo goed als zeker china afkomstig, kan slecht tegen hogere temperaturen en verkleeft op den duur. bij lampen of andere warmtebronnen in de buurt rot de mantel snel weg.
schakelmateriaal van de bekende merken is in de bouwmarkt zelfs van een andere klasse. je kunt als monteur het verschil in kwaliteit van bijv busch jaeger in bouwmarkt blister of doos van de tu wel merken. ze mogen er niet eens meer als de standaard reeks verkopen van, staan sancties op.
wat je wel zeker weet is dat merken als brennenstuhl in de bouwmarkt veel te duur zijn.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat ik het ergste vind van bouwmarktdraad, is het feit dat ze het op een garenklosje hebben gerold. Als je het er af haalt krijg je een soort pijpenkrul, die je nog niet eens enkelvoudig door eeb buis kan trekken.
Je moet het eerst ergens strekken voor je er wat mee kunt doen.
Voordeel van de bouwmarkt is allen dat je ook kleineere stukken kunt kopen.
Waar kan je nog draad per meter kopen? Zelfs hele rollen van 100m zijn privé hier niet te krijgen. Die winkeltjes waar je 'Electriciteit' (per ons?
) kon kopen zijn er helaas niet meer...
testman
op t werk geen probleem, verkoop vaker stukken kabel en utp van enkele meters. ook pvc buis gaat per meter, wat overblijft ( meer als 1m )gaat in een restanten bak voor kleine klussen. de retour dozen vd draad met een restje gaan in een krat, ook voor de kleine klussen. elektra beugels per stuk en dat soort centenspul is wel een extra gedoe, vaak gaat wegen sneller als tellen.
als je ziet dat de online winkels van oa bouwmarkten pvc 5/8 buis aanbieden voor 65 cent de lengte van 4 meter, kost een bos van 100m maar 16,25 euro. echter wel verzendkosten daarbij, of als je maar genoeg nodig hebt niet meer. ik weet wat de inkoop prijzen zijn van die buis, daar zit niet veel winst meer op!
Anoniem
Hier in Apeldoorn koop je kwaliteits draad nog gewoon per meter bij Vakman de Bruin. Elektrabuis is bij hem zelfs 30 cent per lengte goedkoper dan bij de bouwmarkt.
Anoniem
Dat stuk draad in kwestie zou ik hoe dan ook vervangen, als je zekeringen afvielen is de koperen kern hoe dan ook geraakt. Hoogstwaarschijnlijk beschadigd, en dus "kleiner" geworden van dikte (mm2).
Dit is een dus een flessenhals / weerstand geworden waar de stroom doorheen moet = opwarming en brandgevaar... Niet twijfelen, vervangen.
Op 30 januari 2015 07:50:04 schreef del moral:
Bij het boren door een muur heb ik een PVC buisje geraakt en daarbij 2 van de 3 draden(3 fazen) beschadigd, electriciteit viel uit en 2 van de 3 zekeringen waren afgesprongen.
Bij het terug opzetten van de zekeringen is alles normaal.
Nu heb ik 3 keuzes:
1. Het zo laten.
2. de muur openbreken en de beschadigde draden zoeken( een ganse
klus)
3.Ofwel in het boorgat een isolatie aanbrengen, die de beschadiging
afsluit.( TEC 7, siliconen, montagelijm)Wie kan mij een product aanbevelen, dat compleet isoleert en de
beschadigde draden ook van elkaar isoleert.?
Je vergeet optie 4 : een elektromonteur laten komen, en de rekening naar de verzekering sturen...
Als het nou een gasleiding was, zou je dan ook zelf gaan knoeien met een tubetje lijm ?