Labvoeding van 20A 24V

Hallo,
Voor het testen van 24Vdc mechanische aandrijvingen is er labvoeding nodig die continu 5-8Ampere levert en startstromen van 10-15Ampere bij 24Vdc.
Omdat de startstromen belangrijk zijn mag de voeding niet inzakken en een beetje buffer lijkt me verstandig.
Digitale uitlezing en regeling is een must.

Bij conrad kom ik de volgende labvoeding gevonden:
https://www.conrad.nl/nl/velleman-ps3020-labvoeding-regelbaar-0-30-vdc…

Selecteer ik met bovenstaande link een goede labvoeding? Of hebben jullie andere suggesties?
Deze vraag stel ik omdat ik een mechanica man ben en niet wordt gehinderd door enige vorm van elektronica kennis.

Ik zou eigenlijk gewoon een dikke industriële voeding met een vaste uitgangsspanning van 24VDC nemen die voor dit soort werkt gemaakt zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Twee autoaccu's in serie is de goedkoopste oplossing om even wat te testen.
Digitale uitlezingen zijn overal verkrijgbaar zie bijv.
http://www.ebay.com/bhp/digital-voltmeter of http://www.ebay.com/bhp/digital-ammeter

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 13 februari 2015 16:51:11 (11%)

Als het een kleine 400 euro mag kosten, is een exemplaar van Delta-Elektronica dan geen optie ?

http://www.delta-elektronika.nl/en/products/es300-series.html

Ik heb geen idee wat deze moet kosten, maar ik denk wel dat die kwalitatief wat beter en vooral ook degelijker gebouwd is dan die Voltcraft dingen.

Shiptronic

Overleden

2 12V scooter accu's en een simpele lader :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ook ik zou iets doen op basis van autobatterijen (of inderdaad uit een motorfiets of zo) maar we lezen toch duidelijk in de openingspost

Digitale uitlezing en regeling is een must.

Waar die regeling voor nodig is snap ik weliswaar niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

In dit soort toepassingen is een analoge uitlezing met wijzers vaak veel handiger. (wijzigingen vallen veel eerder op en zijn makkelijker te interpreteren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De kwalitatief goede maar meer betaalbare reeks die je in de Aziatische webshops vind: http://gophertc.com/en/compact

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Mean Well is van oorsprong een fabriek van voedingssystemen voor de medische industrie en heeft daardoor een boven gemiddeld hoge kwaliteit producten tegen betaalbare prijs die zich in de afgelopen jaren hebben bewezen als bedrijfszeker. Goede aanrader.

mel

Golden Member

en voor de uitlezing een multimeter?
@ t-sec, de TS vroeg een voeding met 15 A.

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 14 februari 2015 11:26:27 (40%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Op 13 februari 2015 16:36:43 schreef BSM2:
...
Digitale uitlezing en regeling is een must...

Niet duidelijk genoeg. Is digitaal ook van toepassing op de regeling?

Voor digitale uitlezing en regeling refereer ik maar mijn voorgaande post inzake Gophert regelbare voedingen.

rbeckers

Overleden

De specs van een Gophert bekeken en die zijn matig.
Niet slecht maar ook niet geweldig.

rbeckers is BSM2, of TS reageerd op geen enkele reactie...

Klopt, het weekend met carnaval zat er tussen :).
Maar alvast bedankt voor de vele reacties ?

Regelbaar en uitlezing omdat de voeding wordt toegepast in een testruimte waarbij we ook spelen met spanning/stroom.
Met autoaccus en multimeter ging ontzettend mooi, maar is lastig te begrenzen.
Tevens zal dezelfde voeding door montagepersoneel worden toegepast, Auto accus zijn dan niet wenselijk.
Zelfbouw is geen optie omdat ik daar geen ervaring in heb cq de tijd voor kan maken.

Daarom valt mijn oog op ‘kant en klare’ labvoedingen zoals in mijn openingspost.
Na wat rondvraag heb ik begrepen dat er nogal wat verschil zit in de vermogens afgifte van de voedingen.
Aangezien ik een mechanica man ben, mijn vraag dan hier over ‘kwaliteit’ voedingen.
Ik zal mij eens verdiepen in de Delta.

Maar nogmaals bedankt voor vele reacties!

Lambiek

Special Member

Zelf gebruik ik deze.
http://www.reichelt.de/Labornetzgeraete/HCS-3402-USB/3/index.html?&amp…
Prima voeding, ben er zeer tevreden over. Achterop de voeding zitten zware 20A aansluitingen. Voeding is goed in te stellen, en de stroom begrenzing werkt echt perfect. Niets dan lof. :)

Ik gebruik hem ook veel voor test doeleinden van motoren, maar als het echt zware motoren zijn ga ik wel voor een accu met losse ampere en volt meter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 februari 2015 17:17:28 schreef Knustelsmurf:
Als het een kleine 400 euro mag kosten, is een exemplaar van Delta-Elektronica dan geen optie ?

http://www.delta-elektronika.nl/en/products/es300-series.html

Ik heb geen idee wat deze moet kosten, maar ik denk wel dat die kwalitatief wat beter en vooral ook degelijker gebouwd is dan die Voltcraft dingen.

Die u aanraad kost €755,-
En gaat tot 10ampere.
De volgende van hun gaat tot 24A en kost €1150,-

Prijs verschillen zijn nogal enorm.
Dit moet ik overleggen hier.
Door de onwetendheid kan ik gevoelsmatig geen keuze maken.

Wat je je door diezelfde onwetendheid waarschijnlijk niet realiseert, is dat een Chinese Conrad Voeding van 20A misschien al door z'n knieën gaat bij een straffe piek naar 15A, terwijl een Zierikzeese Delta Voeding van 10A misschien geen enkel probleem heeft met een kortstondige piek van 15A.

Ik zeg 'misschien', want het is maar een hypothese. Maar houd er rekening mee dat zo'n Delta voeding zeer betrouwbare specificaties heeft (vaak met extra marge ook nog), terwijl zo'n no-name ding van Conrad best met een paar mits en maar-en kan komen.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat de conclusie niet zou kunnen zijn dat die Conrad-voeding voor jouw doel het meest geschikt is.

If you want to succeed, double your failure rate.
rbeckers

Overleden

Als je geen kennis of ervaring hebt dan kun je de adviezen of vragen ook niet beoordelen.
Aangezien er geen of weinig terugkoppeling is, zijn terechte opmerkingen zoals die over pieken of analoge uitlezing, ook helaas minder zinvol.

bedrijfsmatig zou ik ook gaan voor een delta. de chinese voedingen zijn goedkoop opgebouwd, en bepaald niet geschikt om lang het maximale vermogen te leveren, laat staan een piek. ik kom die delta open frame voedingen tegen in installaties van dik 20 jaar oud en nog steeds prima werken. daar tegenover staan de smps van de afgelopen 10 jaar van oa meanwell die echt niet van dat kaliber zijn. zeker warmte nekt die dingen sneller. heb er al vaker gemaakt met gare elco's en brak ontwerp mbt koeling.

de alu frame modellen zijn het beste, van de dichte plastic kast dingen blijf in godsnaam weg.

moet het goedkoop en toch maar amper gebruiken, neem een meanwell. wil je zekerheid en iets wat de max specs langer als 30 minuten kan leveren en daar ook voor betalen, neem je een delta.

heb voor een klant ook al eens een regelbare voeding van voltcraft open gehad, geen klein dingetje ook. een 40amp bij 40v trafo model. om te huilen hoe dat ding opgebouwd was, geen wonder dat er eindtorren brugcellen, relais uitlagen..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 19 februari 2015 18:44:12 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die u aanraad kost €755,-
En gaat tot 10ampere.
De volgende van hun gaat tot 24A en kost €1150,-

Prijs verschillen zijn nogal enorm.
Dit moet ik overleggen hier.
Door de onwetendheid kan ik gevoelsmatig geen keuze maken.

Om deze reden heb ik je ook op een tweede hands delta gewezen. Zelfs de dertig jaar oude delta's die vanaf hun installatie zijn aangezet, en daarna nooit meer uit geweest zijn doen het nog uitstekend. Ze komen bij ons bij bosjes uit de installaties. Niet omdat ze defect zijn, maar omdat de hele installatie vervangen wordt. Het zou me niets verbazen als er bij ons een slordige 15 of 20 duizend van die dingen rondslingeren. Op mijn tafel staan er al een stuk of vier. De labvariant dan.

In de installaties barst het er ook van. Deze voedingen zijn meestal gewoon nog prima in orde en alle monteurs vinden ze mooi en zetten ze bij het vervangen van de installatie appart. Gevolg ze stapelen zich op tot een enorme in de weg liggen berg waarna ze alsnog de schrotbak in gaan. Het is om te huilen maar helaas. Het is helaas niet mogelijk om er een voor je zelf mee naar huis te nemen.

En ja Delta is erg duur maar behoort dan ook al jaren tot de top van voedingsproducenten. Als je meneer delta gewoon opbelt met vragen over een zeer oude voeding sturen ze gewoon de schema's op.

Persoonlijk vind ik ze inderdaad duur maar het is een top product en van een top fabrikant met een top service.

Jij kunt ze ook bellen met met jouw vragen over welke voeding geschikt voor je is.

Mosterd na de maaltijd wellicht, maar laat ik me er ook nog even mee bemoeien, en nog wat achtergrond informatie verstrekken.

- De stroombegrenzing van Delta voedingen is snel en laat geen piekstromen toe. Dat is een keuze, wij vinden dat als je 10A instelt, er ook niet meer mag gaan lopen, hoe kort ook, waardoor je alsnog je schakeling of apparatuur naar de knoppen helpt.

- Bij mechanische aandrijvingen gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Moderne borstelloze motoren, maar ook sommige oudere borstelmotoren hebben de vervelende eigenschap om stroom terug aan de voeding te leveren. Een normale voeding kan die niet opnemen. De retourstroom laadt de uitgangselco's op, dus de regeling gaat dicht en de spanning wordt te hoog. Vervolgens trekt de motor weer stroom, maar omdat de regeling helemaal dicht staat duurt het even voordat de voeding weer gaat leveren (slew rate van de regeling) en dus zakt de spanning. Dit herhaalt zich snel en het gevolg is een hoge, instabiele rimpelspanning.
Voor deze toepassingen adviseer ik een Power Sink optie. Dat is een inwendige, kleine elektronische belasting die de retourstroom voor zijn rekening neemt. De voeding blijft hierdoor stabiel. Voor professionele toepassingen is dat noodzakelijk.

https://lh4.googleusercontent.com/-yMa08iPu7EA/VUoVwFw979I/AAAAAAAAEc8/oqlaZYO_jIM/w600-h198-no/Capture3thumb.jpg

Hierboven een mooi voorbeeld rechts een situatie zonder Power Sink. De onderste lijn geeft de stroom weer, die dus positief en negatief gaat. Duidelijk is te zien dat de spanning (bovenste lijn) niet stabiel is en weinig overeenkomst heeft met de ingestelde waarde. De linker foto is genomen onder exact dezelfde omstandigheden, maar dan met een voeding MET power sink. De spanning blijft dan stabiel, met enkel een kleine verstoring van een paar microseconden in de overgangen.

Zoek bij professionele toepassingen altijd even contact met een leverancier en leg de applicatie voor. Achteraf een probleem oplossen is altijd lastig en kost veel meer.

Peter Strayer