zoemende elektronische transformator

Shiptronic

Overleden

Waarom 1 lamp loshalen moeilijk, lijkt mij niet meer werk dan 1 sterschroefje , en de draad van de lamp is los ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@malini
Ja, dat zou al verschil kunnen maken. Het ligt er ook aan waardoor en/of hoe de trilling(en) ontstaat(n) en het daaruit resulterende geluid wordt voortgebracht.

Als experiment zou je de trafo los kunnen halen van de armatuur, vrij bungelend ophangen aan zacht schuimrubber of aan tamelijk slap elastiek dat gedeeltelijk (niet volledig) uitgerekt wordt door de massa (het gewicht) van de trafo en aansluiten met soepel snoer. Eventueel hoor je dan, qua geluid, verschil met de eerdere situatie.

Verlichtingsarmaturen en accessoires zijn veelal gemaakt van dunne, lichte, harde, stijve materialen (meestal zo goedkoop mogelijk) die gemakkelijk in trilling raken en dan geluid kunnen voortbrengen. Van duct tape e.d. verwacht ik weinig trillingsabsorptie (demping) van een trafo naar de armatuur, maar je kunt er wat mee experimenteren. Bij een goede keuze en samenstelling van het materiaal zou dubbelzijdige schuimtape wel wat trillingen kunnen absorberen. Eerder in dit topic werd al een mogelijke optie aangegeven inwendige componenten te fixeren met lijm zodat die niet meer trillen en dan geen of minder geluid maken.

Afhankelijk van de frequentie (toonhoogte) en het niveau (luidheid) van het geluid dat inwendige componenten in de trafo kunnen veroorzaken, kan je met duct tape misschien wel wat geluid isoleren zodat het binnen de trafo-behuizing blijft en niet door openingen of kieren naar buiten komt. Eventueel enkele lagen tape kruislings over elkaar zodat het luchtdicht is, anders houdt het nauwelijks tegen en komt het geluid toch nog naar buiten. Met het mogelijke risico dat Gadget_inc al heeft aangegeven.

De een zegt bromgeluid, een ander zoemgeluid, de volgende fluittoon, weer een ander piepgeluid, enz., enz. Wat er precies bedoelt wordt blijft dan onduidelijk.
Als je een smartphone of tablet hebt is het vaak mogelijk met een specifieke app een FFT analyse van het geluid weer te geven op het scherm. Dan kan je de frequentie's en de relatieve niveau's van geluiden ongeveer te weten komen en waarden onderling vergelijken in verschillende situaties. Dat werkt, als je er wat ervaring mee hebt opgedaan, beter dan alleen op gehoor geluid vergelijken. Je krijgt zo geen nauwkeurige absolute meetwaarden, wel redelijk bruikbare relatieve waarden die je onderling kunt vergelijken. Kan ook middels software op een computer met wat randapparatuur maar is omslachtiger.

Niet direct van toepassing op je situatie, geeft echter wel achtergrondinformatie:
https://www.technopolis.be/nl/fiche/weetjes/toestellen-en-techniek/waa…
Het artikeltje is al wat ouder.

-----
"de trafo boven het plafond monteren had ook zeker geholpen, ....."
Dat biedt geen zekerheid. Is ook van allerlei voorwaarden afhankelijk.

de trafo is geen echte trafo maar een elektronisch ding en zal dus niet net als een 50hz trafo brommen/zoemen. leg de elektronische trafo op een stukje steenwol of dergelijke op het plafond en je hebt er geen last meer van. het grote probleem van deze armaturen is dat ze open zijn en het harde plafond de geluiden gaat versterken die eruit komen.

op het gebied van besparing is een ander verhaal, deze lampen geven maar voor 10% van hun verbruik licht af. 560w halogeen waarvan 500w warmte is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Enig gepuzzel levert op dat 2 lampen van 35 watt idd een flink verschil maken in de hoeveelheid geluid die de trafo produceert. Hieruit valt te concluderen dat 2 lampen van 50 watt op een trafo met een vermogen van 105 watt (type trafo in de TEC KARDA) vragen om problemen is. Vervangen van deze trafo voor éen met een vermogen van 150 watt is wellicht een optie. Echter voor huiselijk gebruik volstaat 2x 35 watt wat mij beteft ruimschoots. En dat scheelt eveneens een hoop gedoe van het vervangen van trafo's etc :-)

als je die elektronische trafo's oud wilt laten worden gebruik je ze beter op halve of 2/3 last. bijv 60VA trafo's met 3 lampen van 20watt erop gaan sneller stuk als dat er 40watt aan lampen op zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Excuses dat ik deze oude discussie weer naar boven haal, maar ik heb hetzelfde probleem.

Ik heb echter vastgesteld dat het gezoem verdwijnt of bijna niet meer hoorbaar is als ik de trafo uit de behuizing verwijder. Zodra ik ijzer in de buurt breng begint het gezoem weer. Dit doet het zelfs als ik gewoon een metalen plaat in de buurt breng. Het is dus niet zo dat het enkel aan de originele behuizing ligt.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Dat klinkt alsof er een magnetisch veld de metalen delen van de behuizing beinvloed. Zolang je zorgt voor voldoende koeling kan je een grotere metalen behuizing proberen te maken, of een plastic behuizing. Bedenk wel dat het vaak zo is dat de warmtegeleiding van het metaal gebruikt wordt om de elektronica op een acceptabele temperatuur te houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo de koffie werkt weer :)

Dat zoemen heeft een hele flauwe oorzaak.
Vroeger hadden we 220 en soms 225 volt prik..
tegenwoordig meet je eerder 230 á 240 volt.

En daar zit het nou net. Er zit vaak wat krap bemeten blik in die trafo. Dat brommen is dus niks meer dan een verzadigde transformator.
Ik denk niet dat je hem thuis hebt staan, maar je kunt het testen met een variac. Draai daarmee de uitgangsspanning terug naar 220 volt en de brom hoor je langzaam verdwijnen.

in het geval van frederic.e gaat de metalen behuizing dus mee doen in het magnetische veld van de trafo.

RTFM, dan pas vragen...
maartenbakker

Golden Member

Op 7 oktober 2016 08:40:05 schreef frederic.ve:
Excuses dat ik deze oude discussie weer naar boven haal, maar ik heb hetzelfde probleem.

Ik heb echter vastgesteld dat het gezoem verdwijnt of bijna niet meer hoorbaar is als ik de trafo uit de behuizing verwijder. Zodra ik ijzer in de buurt breng begint het gezoem weer. Dit doet het zelfs als ik gewoon een metalen plaat in de buurt breng. Het is dus niet zo dat het enkel aan de originele behuizing ligt.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Het zou goed enkel aan de originele behuizing kunnen liggen, want bij ijzer brommen is wel te verklaren. Omdat jouw trafo toch weer anders is (geen schakelende voeding neem ik aan) is het denk ik het best als je een eigen topic opent. Gewoon een reparatietopic inclusief merk en type apparaat, misschien een foto'tje van de trafo en waar hij in de schakeling aanhangt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 oktober 2016 09:55:23 schreef wielklem:
Er zit vaak wat krap bemeten blik in die trafo. Dat brommen is dus niks meer dan een verzadigde transformator.

Ik vind dat niet kloppen met de waarneming dat het zoemen stopt als er geen ijzer in de buurt is. Ik denk aan strooivelden. Gewoon de "ik hoor niets als... " situatie benutten voor wat je wilt bereiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/