Beste forum,

Na enkele jaren met een gezoem in de woonkamer geleefd te hebben, ben ik het gezoem beu, en ben ik op zoek naar een oplossing. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Hierbij een zo goed mogelijke omschrijving van het probleem.

Het probleem is een elektronische transformator die begint te zoemen of brommen. Hoe meer de (vier) lampen in de armatuur gedimd worden, hoe luider het gezoem of gebrom.
Het zijn NIET de lampen die zoemen, ook de dimmer zoemt niet. Het geluid komt zeer duidelijk uit de transformator. Het is ook geen trilling uit/in/van de armatuur, maar blijkbaar "iets" in de tranformator dat geluid begint te maken.
Ook wanneer de lampen op volle sterkte branden, is er een gezoem, zij het minder, maar toch nog hoorbaar in de woonkamer.

Hierna een zo goed mogelijke omschrijving van de situatie

Dimmer : NIKO, 310-02700 (zie pdf). Geschikt voor fase-aansnijding en fase-afsnijding (automatisch blijkbaar).
Elektronische transformator : "Elektronischer high tech transformator TS210" van HEP (zie foto)
lampen : Osram Halospot 48832 ES FL / 35 Watt / 12 Volt / 24° / Fitting : G53 / IRC technology / lamp is dimbaar. Vier stuks per armatuur.
Armatuur : SLV aixlight kardaframe (zie foto)

Wat zou de beste benadering kunnen zijn om het probleem op te lossen?

Starten met andere lampen, ipv de 4 Osram-lampen ? De Osram-lampen zoemen niet, kan het zijn dat een elektronische transfo niet zoemt met andere lampen ?

Alle hulp welkom.

Kris